Az ígéret szép szó, pénz viszont nem lesz

És e-ink kijelzős óra-karperec sem. A Kickstarter kampányban egymillió dollárt gyűjtöttek a harmincezer helyett, most semmijük sincsen.

Három évvel ezelőtt a CES-en mindenkit elvarázsolt a karperecbe épített e-ink kijelző, amit a Central Standard Timing prototípusként vitt a kiállításra. Ez volt a CST-01, az egy töltéssel harminc napig működő, 0,8 mm vastag különlegesség. A sztori már akkor is túl szép volt, hogy igaz legyen: 15 évig működő akkumulátor, amit mindössze 10 perc alatt egy egész hónapra elég energiával lehet feltölteni.

A világ legnagyobb szórakoztatóelektronikai kiállítása megadta a kezdőlökést, elindult a közösségi finanszírozás a Kickstarteren. A kétszázezer dolláros célkitűzés hamarosan teljesült, a számláló pedig egészen 1 026 292 dollárig pörgött. 7658 támogatót szerzett a projekt, 499 ember kilencvenkilenc dollárt adott, 6598-an fizettek 129 dollárt a különböző színvariációk ígéretéért, de volt 72 támogató, aki azonnal két karperecórát is vásárolt, tizenhárman pedig ezer dollárral járultak hozzá a projekt sikeréhez, bízva a sorszámozott prototípusokban és a végleges termékben.

A 2013. február 23-án zárult, ötszörösen túlfinanszírozott CST-01 kampány a készítők ígérete szerint még abban az évben, sőt már szeptemberben realizálódott volna. Az viszont 2013 nyarán is látszott, hogy a Central Standard Timing (CST) nem fogja tudni tartani a határidőt. Legutóbb tavaly júliusban jelentkeztek, ekkor a felelősséget a Flextronicsra próbálták hárítani, mondván a cég kihátrált az együttműködésből, pedig a CST csak tájékoztatta támogatóit a közös munkáról, igaz, kifejezetten kérte a partner, hogy ne tegye.

Azóta nem frissült a Kickstarter projektoldala, egészen idén május elejéig nem lehetett tudni, mi történik. Közel egy év hallgatás után megtört a jég, egy kizárólag a támogatók számára látható bejegyzést tett közzé a CST, ebben hivatalos iratok szkennelt változataival, amelyek a cég csődjét igazolták. A dokumentumok alapján a befektetett tőkéből alapanyagok, félkész termékek, egyéb felszerelések és formatervezési minta-, illetve szabadalmi oltalmak lettek. Ezek összértéke 30 ezer dollár, ami 10 000 dollárnyi felszerelésből, 10 000 dollárnyi szabadalomból és 10 ezer dolláros raktárkészletből tevődik össze. A számlán van még 891 563 dollár, csak sajnos nem a pozitív oldalon. Ez az előrendelések és egyéb, kifizetetlen számlák összege. Összesen 1,88 millió dollárt szerzett a cég, amiből harmincezer van meg, az sem pénz formájában.

17:05, vagy segélykiáltás? Már nem számít
17:05, vagy segélykiáltás? Már nem számít (forrás: Engadget CES videó) [+]

A CST által feltöltött iratokból az nem derül ki, hogy a mintegy 1 851 734 dollárt mire és hogyan költötték el. Az viszont igen, hogy a harmincezerből először az előrendeléseket leadókat kezdik kártalanítani, majd a közüzemi számlákat fizetik be, aztán az adókat, és csak ezután jöhetnek a "nem védett státuszú befektetők", azaz a Kickstarterről érkezett támogatók. Nagyjából nulla az esély arra, hogy valaha pénzt látnak viszont a közösségileg finanszírozók a sikerprojektnek tűnő kampányt teljesen lenullázó Central Standard Timingtól.

Az ügyben megkerestük a PayPalt és a Kickstartert is, a konkrét esettel kapcsolatban és általánosságban is kértünk információkat az ilyen helyzetek megoldási lehetőségeire, különös tekintettel a PayPal Purchase Protection szolgáltatására, ami ugyan június 25-től nem lesz érvényes a közösségi finanszírozás, a kormányzati hivatalok, valamint az elektronikus játékok és szerencsejátékok kapcsán indított tranzakciókra, és minden bizonnyal egyébként is határidőn túl van már a 2013-as projekt, de az elv önmagában is érdekes lehet. A Kickstartert pedig arról faggattuk, hogy terveznek-e változtatásokat annak kapcsán, hogy többszörösen megfinanszírozott projektek is elbuknak, felelősnek érzik-e magukat a történtek miatt. Ha az érintettek válaszolnak, arról mindenképp beszámolunk.

A történetnek szőr mentén magyar vonatkozása is van, ugyanis tavaly februárban azt írtuk, világsiker lehet a magyar fejlesztés – a Liber8 csapata nagyon hasonló megoldást talált ki, csak nem órát, hanem különböző minták megjelenítését és "okosékszert" álmodtak meg. Az Indiegogo kampányuk a célként tűzött 40 ezer dollár helyett 104 407 dollárt gyűjtött, 517 támogatóval. A tavaly decemberre ígért szállítás itt sem valósult meg, négy nappal ezelőtti bejegyzésében Kovács Zoli ügyvezető azt írja, az 1000 mintát tartalmazó telefonos app már készen áll, de a termék fizikailag sehol sem tart, mivel az eddigi próbálkozásaik sikertelenek voltak. Most éppen azt ígérik, hogy talán június közepén kiderülhet, hogy mikorra lesz ebből kész termék. Egy nagyságrenddel kisebben, de a problémák és a kommunikáció is bizarr hasonlóságot mutat a magyar csapat és chicagói CST-el projektje.

Azóta történt

Előzmények