Budapesten járt az SAP Big Data kamionja

Múlt héten Budapestre érkezett az SAP Big Data kamionja, amelyben bő három tucat olyan létező és használatban lévő megoldás demóját lehetett megnézni, amelyek az SAP HANA nevű, memóriában futó Big Data elemzőmegoldását használják.

Hirdetés

A érdeklődő újságíróknak a cég szakemberei három felhasználási lehetőséget mutattak be részletesen, amelyek közül az egyik az a CeBIT-en bejelentett elemzőszoftver, amely a német futballválogatott világbajnoki címéhez is hozzá tudott járulni. A német csapat 12. játékosaként is emlegetett megoldás 15 + 1 darab nagy felbontású kamera képéből számolja ki a futballisták játékára vonatkozó adatokat (aktuális sebesség, lefutott táv, a távolságuk más játékosoktól stb.), illetve valós időben képes követni például a csapat formációjának alakulását, vagy épp a védők által lezárt területeket. Mindezt a 16. kamera által felvett képen lehet megjeleníteni, amely a stadion tetejéről az egész játékteret belátja. A demózáshoz egy egyébként nem különösebben izgalmas barátságos meccset használták (Németország Olaszországgal játszott tavaly év végén, 1-1 lett a vége) a kamionban, a végeredmény pedig egy olyan megoldás lett, amit pár éve még csak sci-fi filmek kapcsán képzelhettünk volna el. A mérkőzés idővonalán szabadon lehetett ugrálni, megakadás nem történt sem a tekeréskor, sem akkor, amikor a méretes érintőkijelző segítségével kiválasztottunk egy játékost a pályán, akinek a statisztikai adatai egyből megjelentek arra a pillanatra vonatkozva. Ha nincs ez a demó, sosem tudjuk meg, hogy Manuel Neuer simán összesétál 3-4 kilométert egy meccsen csupán annak köszönhetően, hogy amikor a csapata támad, elmegy a 16-os vonalig, vagy akár azon túl is.

Az elemzőszoftvert többek között az hívta életre, hogy a világbajnokságon és az egyéb nemzetközi tornákon sem a labdára, sem a játékosokra nem lehet különféle érzékelőket aggatni. Ez persze abból a szempontból sem baj, hogy így végül egy összetettebb rendszert sikerült alkotni, amely jóval több adatot képes megjeleníteni annál, mint hogy épp milyen sebességgel fut egy csatár. Edzői szempontból persze a valósidejűségen is nagy hangsúly van, hiszen a felkészült szakember az adatokat böngészve a korábbinál könnyebben kiszúrhatja, ha egy játékosa például sérülést szenvedett és cserére szorul, de a meccs hevében ezzel nincs tisztában. Az elemzőszoftvert egyébként ettől a héttől már az FC Bayern München is használja.

A kamionban a csatlakoztatott autókban lévő lehetőségek is megjelentek, egy képernyőn bő háromszázezer gépjármű adatait lehetett valós időben követni egy böngészőben futó szoftver segítségével, amely pont olyan sebességgel reagált a felhasználói utasításokra, mint egy átlagos weboldal szokott. Nem okozott tehát gondot a térképen való nagyítás és kicsinyítés, könnyedén ki lehetett szúrni, hogy mely autóknál van probléma, ez pedig már egy egyenes út az M2M kommunikációhoz és az automatikus segítségküldéshez. Az adatbázis egyébként nem csak a sebességadatok megjelenítésére adott lehetőséget, a sofőrök felhasználási szokásai is nyomon követhetők, ezen adatok használatával pedig a biztosítótársaságok valóban személyre szabott ajánlatokat tudnak adni az ügyfeleiknek. Ráadásul ez már nem is csak vízió, pár vállalatnál működnek efféle programok; a jövőt jelenleg a vezető nélkül közlekedő autók jelentik.

A harmadik megoldás az SAP magyarországi kommunikációs specialistája által csak okos csokiautomataként emlegetett gép volt, amely egy óriási érintőkijelzővel felszerelt automatát jelentett. Egy efféle eszköznél az önmagában még egyáltalán nem meglepő, hogy képes csokit vagy kólát adni, az innovációt az ügyfelek automatikus beazonosítása, a készpénzmentes fizetés, valamint a felhasználói szokások elemzése jelenti. Számomra mondjuk nem egyértelmű, hogy valóban egyszerűbb-e egy okostelefon kijelzőjén mondjuk QR-kódot generálni az ügyfél-azonosításhoz, mint bedobni egy 200-ast a gépbe, vagy épp a PayPass-kompatibilis bankkártyánkkal fizetni, de a cég sok lehetőséget lát az okos automatákban.

A Big Data és az M2M két elképesztő mértékben növekvő terület, amelyektől az elemzők több millió munkahely megteremtését várják világszerte. A HANA-t (illetve az ahhoz hasonló platformokat) Magyarországon a cég képviselői szerint elsősorban a vállalatok működésének optimalizálására, a vásárlói szokások elemzésére, valamint a bűnüldözés hatékonyabbá tételére lehetne használni; ez utóbbi alatt az online pénztárgépek által rögzített adatok feldolgozására érdemes gondolni. A közeljövőben azonban új területek megjelenése is várható, hiszen hivatalosan még meg nem erősített információk szerint cég a magyarországi startupok számára hamarosan ingyenessé elérhetővé teszi a HANA-t.

Hirdetés

Azóta történt

Előzmények

  • Mi is az a Big Data?

    Mekkora adatmennyiséget nevezhetünk nagynak? Miért kell neki külön nevet adni?

  • Egymilliárd M2M kapcsolatot várnak 2020-ra

    Jelenleg az USA és a Kína a legerősebb M2M-ben, de 6 év múlva már Európában is minden ötödik SIM-kártya efféle feladatot láthat el.

  • Iszonyatos pénzért vett felhős céget az SAP

    A német szoftvergyártó története legnagyobb akvizíciója során az amerikai Concur szoftvercégért 8,3 milliárd dollárt fizet.