A globális chiphiány 110 milliárd dolláros árbevétel-kiesést okoz a gyártók számára csak az idei évben, állítja az AlixPartners. Az előrejelzések szerint 3,9 millió autót nem tudnak legyártani a hiány miatt a vállalatok.
Hirdetés
A chipválság miatt az autógyártók proaktívvá váltak a szakemberek szerint, és szeretnék megakadályozni, hogy a jövőben hasonló helyzetbe kerüljenek.
Az autógyártók a múltban már közvetlenül szerződtek egyes nyersanyagok gyártóival , termelőivel, főleg olyan értékes fémek esetében, amelyeknél már árproblémákhoz vezetett a kereslet-kínál felborulása. A jelentés szerint most a félvezetőgyártókkal is ilyen közvetlen megállapodásokat akarnak kötni az autóipari cégek.
Az autógyártókat állítólag sokként érte a jelenség. A múltban vonakodtak hosszú távú megállapodásokat kötni a chipek és egyéb alkatrészek kapcsán, és nem akarták vállalni mindezek pénzügyi vonzatait. Az elemzők szerint most, hogy rájöttek, a fenyegetés nem elméleti, hanem már annak gyakorlati hatásaitól szenvednek, közvetlen szerződésekkel előznék meg, hogy félvezetők hiánya miatt kelljen a jövőben is leállítaniuk a gyártást.
Bár a chipgyártók közül több nagy erőkkel dolgozik az autóipar megsegítésén, a Ford például úgy segítene a termelése újraindításán, hogy az elérhetőbb chipekhez tervezik át a járművek egyes alkatrészeit.