A feltöltőkártyás adategyeztetéshez jár a direkt üzletszerzés?

Kellemetlen érzései lesznek azoknak, akik elolvassák, mit is fogadtat el velük a szolgáltató a kötelező adategyeztetés során.

Július elsején megszűnnek azok a feltöltőkártyás szerződések, melyekről nem nyilatkoznak az előfizetők - erről a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság rendelete azt mondja ki, a szolgáltatók kötelessége értesíteni az előfizetőket az évenkénti adategyeztetés, valamint a személyazonosságot igazoló ellenőrzés érdekében.

A folyamatot az ügyfelek online, telefonon vagy személyesen is kezdeményezhetik, azonban a jogszabály szerint egy előfizetőnek maximum tíz, üzleti előfizetőnek ötven feltöltőkártyás szerződése lehet egyszerre.

Olvasónk hívta fel a figyelmet a Magyar Telekom meglepő gyakorlatára, miszerint a kötelező adategyeztetés során olyan feltételeket fogadtatnak el a fogyasztókkal, amik utána lehetőséget teremtenek direkt marketing célokra felhasználni a megszerzett információkat.

Megkerestük a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságot, ahol ugyan a konkrét ügy alapos ismerete nélkül nem tudtak nyilatkozni, általánosságban elmondták, hogy az adatkezelésre vonatkozó szabályozás alapján a szolgáltatóknak csak arra van automatikus felhatalmazásuk, hogy az Eht. és az elektronikus hírközlési előfizetői szerződések részletes szabályairól szóló NMHH rendelet (Eszr.) szerinti adategyeztetés végrehajtásához szükséges adatokat kezeljék. Bármilyen más célú felhasználás csak az adatalany (előfizető / használó) kifejezett és tájékozott beleegyezése esetén lehetséges, vagyis nem jöhet létre  olyan "árukapcsolás", amely szerint a kártya használója  vagy elfogadja a direkt marketinges megkeresés lehetőségét is, vagy nem tudja az adategyeztetést elvégezni. Így ugyanis az adatalany valójában nincs döntéshelyzetben – hiszen az adategyeztetés kötelező –, beleegyezésről nem beszélhetünk az esetében.

A Telekom jogi nyilatkozata "kijelentem, hogy elolvastam és elfogadom a feltöltőkártyás telefonszámok adategyeztetésének feltételeit" szekciója kötelezően elfogadandó, viszont a hivatkozott dokumentum így kezdődik: regisztrációjával a Regisztráló/Játékos előzetes, kifejezett, önkéntes és tájékozott hozzájárulását adja ahhoz, hogy a Magyar Telekom Nyrt. a regisztráció során megadott, vagy korábban jogszerűen a Magyar Telekom Nyrt. birtokába jutott személyes adatait (azonosító adatok; fogyasztói szokásokra/vagyoni helyzetre vonatkozó adatok; elérhetőségek), valamint a Magyar Telekom Nyrt. által kezelt valamennyi forgalmi jellegű adatát (helymeghatározási adat is) közvetlen üzletszerzés/piackutatás/közvélemény kutatás céljából – akár automata hívórendszeren,vagy ügyintéző által bonyolított híváson keresztül, - kezelje, azaz saját illetve a vele szerződésben álló harmadik felek – személyre szabott - üzleti ajánlatával a Regisztrálót a megkeresse.


(forrás: Telekom) [+]

Tekintve, hogy az adatkezelési nyilatkozathoz linkelt dokumentum valójában egy adatvédelmi tájékoztató, és ez szól a személyes adatok kezeléséről, a dolog mögött minden bizonnyal egyszerű hiba áll, azaz a vállalatnál felcserélték a két PDF-et, azokat nem jó szöveghez hivatkozták. Bízunk benne, hogy banális hibáról van szó, a Telekom pedig javítja a hivatkozásokat az oldalon. E-mailen kerestük meg a szolgáltatót az üggyel kapcsolatban, ha válaszolnak frissítjük cikkünket.

Frissítés

A Telekom elismerte a hibát: tényleg felcseréltük a jogi nyilatkozat és a DM nyilatkozat mögé tartozó pdf-eket. Ezek cseréjét intézik a kollégák. Természetesen nem kötelező DM hozzájárulást adnia az ügyfeleknek, csak a dokumentumok rosszak.

Azóta történt

Előzmények