A legnagyobb amerikai légitársaságok közölték: amennyiben a telekomcégek január 5-től tényleg elkezdik használni az 5G C-sávos spektrumát, az napi szinten több ezer repülőjáratot zavarhat meg, és éves szinten a késések az utasok számára 1,6 milliárd dollárba kerülhet.
A United Airlines szerint az AT&T és a Verizon muszáj, hogy elhalassza a C-sáv használatát, mert ez a napi járatok 4 százalékánál okozhat késéseket, átirányításokat vagy törléseket, és több százezer utast érinthet. Scott Kirby ügyvezető szerint ez a kormány részéről katasztrófát jelentene.
Az FAA és a repülőipar egy ideje nagy hadjáratot folytat az 5G ellen, mert szerintük az negatívan befolyásolja és megbízhatatlanná teszi az érzékeny repülőelektronikák működését. Az FAA a múlt héten újabb figyelmeztetést adott ki arról, hogy a C-sávos 5G eltérítheti a járatokat.
A United Airlines vezetése szerint ha semmi nem változik, január 5-től a 40 legnagyobb amerikai reptéren nem tudják használni a rádiós magasságmérőket, ez már biztos, nem feltételezés - tette hozzá az ügyvezető. Kirby szerint ebben az esetben rossz időben, felhős időben vagy nagy szmogban csak vizuális megközelítést lehetne alkalmazzanak a pilóták.
Az A4A kereskedelmi csoport szerint ha mindez 2019-ben történt volna, akkor az késések, eltérítések és törlések útján 345 ezer járatot, 32 millió utast és 5400 teherszállítást érintett volna.
A telekomszektor nem ért egyet
A CTIA kereskedelmi csoport szerint a repülőipar félelmei teljesen alaptalan információkon és torzításokon alapulnak. Szerintük az 5G biztonságos, nem okoz káros interferenciát, a repülést körülbelül 40 országban egyáltalán nem zavarja.
Bár a Biden-kormány mielőbb rendezné a kínos helyzetet, és a légitársaságokat a telekomcégekkel való együttműködésre kérik, a repülőipar továbbra is elégedetlen, annak ellenére is, hogy több fontos beosztású politikus szerint a gondok megoldhatóak, a C-sáv biztonságosan használható.
Abban ugyanakkor majdnem minden fél egyetért, hogy az FCC és az FAA hatóságoknak ideje lenne leülniük egymással egyeztetni, és nem a többi szereplőtől várni a megoldást. Míg a légitársaságok és szervezetek dollár-százmilliós kiesésekről és milliárdos extra utasköltségekről beszélnek, a telekomszektor nem szeretne további késlekedést, miután több mint 80 milliárd dollárt fizettek a spektrumért.