Oculus Rift – fél lábbal a Mátrixban

Félkészen is jobb, mint bármi más

A fejlesztői modellben csak 1280x800 pixel felbontású LCD panel van (ez 640x800-as felbontást jelent szemenként), ami túlságosan kevés ahhoz, hogy a virtuális térben a távolban levő dolgokat tisztán lássuk. Az alacsony felbontás kifejezetten zavaró volt az autószimulátor esetében, ahol bizonyos pályarészeket egyszerűen nem lehetett látni, és valószínűleg ugyanez a helyzet minden olyan program esetében, ahol nagy nyílt terek dominálnak. Az Oculus szerint a végleges, kereskedelmi forgalmazásra szánt változatban már egy jóval magasabb felbontású (legalább Full HD) panel kap helyet, ami remélhetőleg elegendő lesz a probléma megszüntetésére.

Hirdetés

A jelenlegi játékkínálatból szinte mindegyikben gond van viszont a menüvel, ami általában akkora a Riften keresztül nézve, mint valami óriáshirdetés egy tömbház falán. Ezért aztán sokszor azt a kényszermegoldást kell alkalmazni, hogy a szemüveget csak akkor tesszük fel a fejünkre, amikor a játékban már mindent beállítottunk.

A látószög vízszintesen és függőlegesen is elképesztően széles – a fejlesztők szerint 110 fok, ami messze meghaladja a konzumer HMD-k (fejre szerelhető kijelző) hasonló paramétereit –, és nagy szerepe van a valóságérzet megteremtésében. Hang, azaz integrált füles és mikrofon egyelőre nincs, és várhatóan nem is lesz, legalábbis az első verzióban.

Az Oculus Rift Windows, Linux és OS X alatt egyaránt működik, a fejlesztői programban részt vevő szerencsések gyakorlatilag naponta előrukkolnak valami új alkalmazással, amit bárki letölthet az Oculus fejlesztői oldaláról. A fejlesztői közösség hiperaktív, az új eszköz rengeteg kreatív ember fantáziáját megmozgatta, akik örömmel osztják meg egymással az ötleteiket és a felmerülő problémákra kitalált megoldásokat. És ne feledjük, ez még mindig csak egy erősen béta állapotú készülék „béta” fejlesztői közössége, ami jelenleg főleg független kis stúdiókból és egyszemélyes hadseregekből áll, a nagyok még nem izzították be a rakétákat. Az Oculus alapítója egy néhány napja adott interjújában azt a lehetőséget sem zárta ki, hogy a cég a Rift piacra dobása után szoftvereket is fog fejleszteni rá, hiszen a csapat hatvan százaléka már most is szoftverfejlesztő.

Természetesen nem csak a játékok szempontjából érdemes vizsgálni a Riftet, bár az első néhány százezer darab minden bizonnyal az ő fejükön fog landolni. Számos területen hozhat forradalmat az olcsó virtuális valóság, a legkézenfekvőbb ezek közül az oktatás. Az emberek többsége sokkal könnyebben tanul vizuális benyomások alapján, és nem esik nehezemre elképzelni egy olyan tantermet (labort), ahol 10-20 Oculus Rift várja a tanulókat, hogy egyébként nehezen megérthető természettudományos ismereteket a korábbinál könnyebben elsajátíthassanak. Lehet, hogy már csak a tanulás újszerű élménye is elegendő lesz ahhoz, hogy egy pozitív folyamatot indítson el.

Új értelmet nyerhetnek a virtuális utazások, az online múzeumok és tárlatok, az amatőr vagy félprofi tervezők is új játékszerhez juthatnak, és persze a pornóipar is biztos egyből ugrani fog az Oculus Rift nyújtotta lehetőségekre.

Mivel még legalább 6-9 hónapig nem lesz elérhető a végleges változat, aki teheti, próbáljon ki egy fejlesztői példányt, garantáltan semmihez nem hasonlítható élményben lesz része.

Az Oculus Riftet az érdeklődők kipróbálhatják a SimHouse-nál, előzetes időpontegyeztetés után.

Azóta történt

  • Túl sokba kerülne a Microsoft IllumiRoom

    Az év elején bemutatott, projektoros képernyő-kiterjesztési megoldás belátható időn belül biztos nem kerül kereskedelmi forgalomba.

  • Steam Family Sharing: a Valve meglépte, amitől a Microsoft visszakozott

    Úgy fest, a PC-s játékosok előbb kapnak lehetőséget digitális játékgyűjteményük megosztására, mint a konzolosok. A Valve nemsokára bevezeti azt a funkciót, ami a Microsoft eredeti elképzelése szerint az Xbox One egyik nagy újítása lett volna.

Előzmények