Magyar közvetítéssel terjedt el a Tetris

Az első játék a vasfüggöny mögül

A Tetris egyike azon ritka játékoknak, amelyeket évtizedekkel a megjelenésük után is lelkesen játszanak az emberek. Nagy valószínűséggel nem létezik olyan platform, amelyre ne készítették volna el az átiratát. Sikere máig töretlen: szinte minden évben megjelenik néhány – általában fanatikusabb rajongók által készített – új változata. A játék célja, hogy a számítógép által véletlenszerűen adott különböző, kis négyzetekből álló elemeket úgy rendezzük el egy téglalap alakú területen, hogy ne maradjanak üres hézagok, és amint egy (vagy több) sort sikeresen feltöltöttünk, azok eltűnnek, és kezdődhet újra az egész.

A népszerű alkotásnak – egyszerűsége ellenére – meglehetősen szövevényes története van. Az események 1985-ben kezdődtek, amikor egy pentominó nevű játék ötlete alapján Alekszej Pazsitnov, két munkatársa közreműködésével, megírta a Tetrist egy Elektronyika 60 típusú számítógépen a Moszkvai Tudományos Akadémia Számítástudományi Központjában. Az elnevezést a „tetra-” („négy-” jelentésű görög előtag) és a tenisz szavak összevonásával alkotta meg a programozó, akinek ez utóbbi a kedvenc sportja volt. Miután a csapat egyik tagja az akkor már ismertebb IBM PC-re is lekódolta a játékot, az flopilemezen gyorsan elterjedt a szovjet főváros újdonságokra éhes számítógépes szubkultúrájában.

Kevesen tudják, hogy a játék következő állomása Budapest volt, ahol a Novotrade lelkes programozói portolták a Tetrist az akkoriban igen népszerű Commodore 64-re és Apple II-re is. A játék átirata felkeltette a brit Andromeda szoftverház Magyarországról 1956-ban kivándorolt, de már akkoriban is gyakran hazalátogató alapítójának, Robert Steinnek az érdeklődését. Az üzletember nagy lehetőségeket látott a számítógépes játékokban, így a Tetris láttán elhatározta, hogy megszerzi mindhárom változatának kiadási jogait. Nem teljesen tisztázott módon azonban Stein már azelőtt eladta a jogokat két vállalkozásnak, a Mirrorsoft UK-nak és amerikai leányvállalatának, a Robert Maxwell alapítványa által birtokolt Spectrum Holobyte-nak, mielőtt Pazsitnovtól megszerezte volna azokat.

1986 vége felé aztán végül elküldte szerződéstervezetét a moszkvai akadémiának, de Pazsitnovval még akkor sem tudott erről megállapodni, amikor személyesen látogatta meg az orosz mérnököt. Az üzletembernek – bár Moszkvában személyes varázsát is megpróbálta bedobni – végül üres kézzel kellett hazaérkeznie a szigetországba. A bonyodalmakat az okozta, hogy a szocialista Szovjetunióban egyéni találmányok nem léteztek, csak a nép találmányai, ezért nem maga a feltaláló, hanem az illetékes minisztérium volt hivatott tárgyalni a jogokról. Stein azonban nem adta fel: elhatározta, hogy az oroszokat megkerülve cselhez folyamodik, és megpróbálja eltulajdonítani a játék jogait úgy, hogy azt állítja, azt a magyar programozók találták ki.

A Mirrorsoft és a Spectrum Holobyte közben a megvásárolt „jogokkal” nem tétlenkedett egy percig sem: gondozásukban már 1987 novemberében megjelent a játék PC-s változata, melyet a nyugati sajtóban csak úgy emlegettek, mint az első számítógépes játékot a vasfüggöny mögül. A nagy és lelkes visszhangot kapott szoftver eredetét a futás közben látható háttérképekkel még jobban kihangsúlyozták: a különböző csatajeleneteket ábrázoló hátterek között szerepelt Matthias Rust híres leszállása a Vörös téren és Gagarin űrutazása is.

A Tetris rendkívül népszerű lett, a következő év közepe tájékán már több ország szoftvereladási listáját vezette. De amikor ennek apropóján a játék orosz feltalálójával Pazsitnovval a CBS Evening News készített egy riportot, hamar fény derült Stein trükközésére. Már egy ideje ugyan folytak a tárgyalások az Andromeda magyar származású vezetője és az újonnan életre hívott illetékes szovjet minisztérium, az Electronorgtechinca (ELORG) között, mikor azonban a CBS riportja után nyilvánvalóvá vált, hogy Stein úgy kereskedett a játék jogaival, hogy valójában soha nem is birtokolta azokat, Nyikolaj Belikov, az ELORG akkori vezetője a tárgyalások azonnali megszakításával fenyegette meg az üzletembert. Stein meggyőzőképességének és a kölcsönös fenyegetőzésnek köszönhetően végül 1988 májusában hivatalosan is aláírták a játék számítógépes jogairól szóló szerződést, azt viszont ekkor még egyik fél sem sejtette, hogy a Tetris legnagyobb sikerét a konzolos változatok jelentik majd.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

  • A bálnavadászat és a Nintendo a Greenpeace két japán mumusa

    A japánokkal minden jel szerint különösen meggyűlik a környezetvédő szervezet baja. A Nintendo például szóba sem áll velük, így rendre az utolsó a Greenpeace ranglistáján.

  • Régen C64, ma internet

    A számítástechnika világát egykor tízmilliók fedezték fel a játékprogramok közvetett segítségével. De ma hogyan legyen minél több felhasználó része az információs társadalomnak?

  • Neten a 20. század

    Műfajában egyedülálló, a 20. század történelmét feldolgozó portált indított egy lelkes kecskeméti csapat, ám az kérdés, hogy a kezdeti koncepció nyújt-e elegendő muníciót a jövőbeni sikerhez.

  • A Nintendo mindent visz

    Óriási siker az USA-ban a Wii.