Új hozzászólás Aktív témák
-
.DLL
veterán
A váltók után még szokott lenni egy "final drive gear" ami a differenciálműben van. Ott is létrejön még egy redukció: kb. 4-szeres, ezt akár cserélni is lehet, ha kapni lehet az autóhoz más áttételű difit.
Itt a srác a Honda S2000-esében tervezi a final drive cseréjét, azt elemzi, hogy jobban gyorsulhat-e: [Engineering Explained]
Szóval ezt még vedd hozzá a végső nyomaték kiszámításakor.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _Btw, ezzel a véleményemmel általában egyedül vagyok, de szerintem az állandó-mágneses elektromos autókba is kellene egy 2 fokozatú váltó, mert autópálya tempónál a fix áttétel miatt folyamatosan 10000 RPM körül kell pörögnie a motornak, ahol a nyomatékgörbéje már meredeken megy lefelé. Oké, teljesítménye a magas fordulatszám miatt még van, de már akkor is kevesebb, és a hatásfok sem a csúcson áll, pedig az lényeges szempont lenne energiafelhasználás miatt. Ezek a csúcsok ahogy néztem néhány meghajtó motorról amit találtam olyan 6000 RPM körül vannak, folyamatos üzemet e körülre kéne belőni.
Tehát autópálya fokozatban olyanra tervezném az áttételt, hogy az adott kerékméretnél mondjuk a 140km/h-hoz tartozó motor fordulat, az a folyamatos teljesítménygörbe csúcsára essen (vagy e csúcs, és a hatásfok-csúcs közé).
El tudna indulni akár ilyen áttétel mellett is, de azért mégiscsak lassabb lenne, és a motort hosszabb ideig kellene nagy indítóárammal táplálni, azért valljuk be, hiába van 0-tól "teljes nyomaték", ezt az elektronikák okosan adagolják egy görbe szerint, hogy a cucc hosszú életű legyen. De amint a fenti videóból is lejön, egy nagyobb arányú áttétel segít a gyors elindulásban és az elektromos motornak is van egy ideális tartománya, ami se nem 0 se nem 10000, ezt azért lássuk be.
Tehát lenne egy "városi" fokozat 100-110km/h-ig, ami az autópálya fokozatnál erősebb redukciót és nagyobb nyomatékot eredményezne, így az elektronikát és a motort kímélve lehetne jobban elindulni, és városban dinamikusabban közlekedni. Ha meg autópályázni kell, és a sebesség átlépi a 100-110km/h-t akkor a váltó átkapcsol a fentebb vázolt fokozatba, és a motor fordulat a még nyomatékos 5-7 ezres tarttományba eshet vissza.AC indukciós motorok, mint a Tesláé jobban "szeretik" a magas fordulatot is cserébe alapból kisebb a hatásfokuk. Az állandó mégneseseknek nagyon jó a csúcs hatásfokuk, de a fordulatszámtartományuk (idális) az szűkebb. Kérdés, hogy tudnának-e olyan egyszerű, jó hatásfokú 2 gangos váltót csinálni, aminek a vesztesége nem nyeli le a váltásból származó hatékonyabb üzemet a motor felől, sőt nem csak hogy nem nyeli le, hanem még meg is érné belepakolni (anyagilag). Ezzel persze saját magam is megkérdőjelezem, de csak így lehet nyitottnak maradni. Mindenesetre Formula-E-ben eléggé megy a fejlesztés, hogy ki milyen áttételes-váltós-nem váltós autóból hozza ki a legtöbbet. Nem csak az időből, hanem az energiából is. És ezek a tapasztalatok mindenkinek jók lesznek majd a későbbiekben.
[ Szerkesztve ]
(P.H.)
Új hozzászólás Aktív témák
- Már nem hisz a nagy európai EV-forradalomban a Ford
- Átlátszó OLED kijelzőket építenek az ablakok helyére a koreai metróban
- Wise (ex-TransferWise)
- Filmvilág
- Politika
- Telekom otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
- Milyen okostelefont vegyek?
- Mobil flották
- Programozás topic
- AMD Ryzen 9 / 7 / 5 / 3 5***(X) "Zen 3" (AM4)
- További aktív témák...
- HP Victus 16-r0024nf - ÚJ 16" FullHD IPS GAMER notebook - i5-13500H,16GB, 512SSD, RTX 4060
- Gamer PC Intel i5 9400/16GB DDR4/GTX 1660 6GB/256GB SSD/500/GB HDD/Beszámítás/Garancia/
- Gamer PC Ryzen 1600X/16gb ddr4/GTX 1660 SUPER 6gb/256gb ssd/500gb hdd/Garancia/Beszámítás/
- Palit Geforce RTX 3060 12GB /CSAVARMATRICA/GYÁRI ÁLLAPOT/BESZÁMÍTÁS/
- G.SKILL 32GB KIT DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 NEO AMD EXPO - Alza jótállás 2032-ig
Állásajánlatok
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest