Új hozzászólás Aktív témák
-
Vesa
veterán
Nekem itt van egy kis fekete folt, talán Cifu tud rá magyarázatot. A NASA ugyebár nem magáncég, a költségvetését az adófizetők pénzéből állják. Az ügynökség az alapítása óta elképesztő mennyiségű tudásra és tapasztalatra tett szert az így megfinanszírozott projektek, fejlesztések, missziók, és egyebek révén. Tekintve, hogy állami intézményről van szó, a megszerzett adatok -legalább is részben-, feltételezhetően szabadon hozzáférhetőek bárki számára. Musk nagy lókötő, egy kiváló marketinges, ennél többre nem igazán tartom, de nem is ez a lényeg, hanem az, hogy a SpaceX fejlesztéseinek alapját esélyesen a NASA korábbi kutatási adatai adták, és számomra itt kezdődik az érdekes rész...
Ha fenti infók egyáltalán helyesek, akkor felmerül a kérdés, hogy az adófizetők pénzéből a NASA által megszerzett tudáshoz szinte ingyen hozzájutva, majd azt egy magáncégben felhasználva, mennyire van rendben az, hogy az így keletkezett új eszközt, mely már egy cég tulajdonát képezi, a NASA-nak pont olyan áron kell majd vissza bérelni, mint bárki másnak? Holott a NASA kutatásai nélkül valószínűleg még egy kereket sem tudtak volna összehozni önerőből pl. a SpaceX-nél (nyilván költői túlzással élve). Nem inkorrekt ez így?
[ Szerkesztve ]
A tudomány a valóság költészete!
-
Tuomas
addikt
Én nem akartam belemenni, mert nagyon off, meg nem is szívesen szállok bele ilyen értelmetlen vitákba, de igen...Nem egy helyről hallottam, és nem is csak Magyarországról, hogy valaki meghalt mondjuk szívelégtelenségben (ez csak egy példa elég hétköznapi halálozási okra), semmi tüneti baja nem volt, ámbár kimutatták a vérében, hogy Covid fertőzött, a halál okának minden féle szemrebbenés nélkül beírták a koronavírust. Úgyhogy a statisztikával csak csínján.
[ Szerkesztve ]
We were here
-
-
Tuomas
addikt
-
Tuomas
addikt
Pl technikai információkat, a tesztprocedúráról információkat, mire kell figyelni, milyen jelek árulkodnak arról, hogy épp mi történik a teszten, és aki rutinos, az annak ellenére tudni, vagyis sejteni fogja, hogy mi zajlik, hogy bármi féle hivatalos közlemény kijönne (mert nem nagyon szokott közlemény a tesztekről érkezni).
We were here
-
llax
senior tag
Ezeket nem szokták előre bejelenteni.
Csak abból tudod, hogy repülés várható:
- Musk hajtóműteszt után célzott rá (ebből következtetheted, hogy sikeres volt a teszt)
- az FTS robbanótölteteit felszerelték (ez a "legtutibb" bizonyítéka, hogy hamarosan repülni próbál)
- az adott napokra TFR "unlimited" magassággal
- az előző időpontokkal egybevágó útlezárások -
llax
senior tag
Csak nézd Cifu ezen cikkének 2. oldalát.
Nincs elvetve az ötlet, csak a hajtóműves leszállás főbb feltételeinek teljesítéséhez (#130 off-ba tett része) alapjaitól újat kell tervezni... Az oroszok 5 hajtóműves terve eléggé érdekes, a hajtóművek 1/5-e leszabályozva is túl sok tolóerőt adhat a leszálláshoz (középre valami nagyon spéci hajtómű kellene vagy a SpX-énél sokkal kifinomultabb leszállító rendszer).
Mondjuk egyik sem USA...USA:
D4H-ból alaposan berendeltek, gyanúsan akkor amikor a SpX célba ért a FH-vel és sz F9 szintet lépett a megkapott minősítésekben (nem maradt ellenük érv), ekkorra a Delta 4 család az ár/szolgáltatás arányban vállalhatatlanul lemaradt. Ekkorra a D4M..D4M+ családra már nem érkezett új megrendelés.Az Atlas V család ára hasonló repülési szitura 2X alatt van az F9-hez képest, az nem vészes, ahogy a Vulcan várható árai sem lesznek azok (az Atlas V csak az orosz hajtómű miatt lett "nemkívánatos"). Amíg nem húz elő a SpX vagy valaki más a mostani SpX áraknál is olcsóbb megoldást, az előbbiek megrendelésekkel "etetése" a redundancia fenntartása miatt teljesen vállalható.
-
llax
senior tag
Starship?
Szerintem azzal várjunk még
Teherszállításra bőven belül az 5 éven is lenne esély. De annyin belül szerintem esélytelen elérni azt a nagyon egyszerű üzemeltetést ("csak tankolni kell") és egyben gyakori használatot, ami tényleg nagyon olcsóvá tenné. Fajlagosan (/kg), max kapacitásra számolva akár a kezdetektől is a legolcsóbb lehet, de akkor magas kihasználtság is kellene... -
Dare2Live
nagyúr
Ezt talán le is írta Cifu. Ha most nekiállnak és minden jól megy 5-8 év múlva kész az Orosz/Europai... Falcon9.
És akkor újra versenyképtelenek ezen a piacon és nem mert a Falcon 9 sorozatban ment föl le az elmúlt 5-8évben hanem mert a starship olcsobban felmegy mint a falcon 9. Csak nem 20tonnát visz fel hanem 150et.
Hát erre kéne vmit kitalálni.don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up...
-
nagyúr
Az árakban nagyon olcsók lehetnek, de kellenének azok is, akik megrendelnék a sok indítást.
Az egyik a Starlink - saját maguknak így a legolcsóbb opciót tudják megvalósítani. A többiek kérdésesek, a NASA esetében szükséges mindenféle hitelesítés, ami idő és pénz, plusz nekik ott az SLS. Az Amazon (Project Kuiper) esetében esélyesen előbb mennek az ULA-hoz, mint a SpaceX-hez, ha a New Glenn nem lesz időben kész (nem lesz). A OneWeb pedig végképpen nem fog a SpaceX-től indítást vásárolni.
Kérdés ki lesz a sok másik. Az Axiom mondjuk megrendelhet Hold-körüli utazásokat, és hasonlókat.Pont ez volt ugye az ITS / BFG esetén az ötletelés kategória, hogy akár lehetne P2P utazásokat szuborbitális repüléssel megvalósítani. Keresik a lehetőségeket, hogy mire lehetne használni.
A piac sincs felkészülve egy ilyen hordozóeszközre, tehát itt oda-vissza pattog a labda, hogy ha lesz már Starship, akkor lehet arra alapozva mondjuk egy új LEO űrállomás építését eltervezni, vagy még nagyobb űrteleszkópokat megálmodni, és így tovább...
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
azbest
félisten
Mert mocskosul drágák az új eszközök is. Ha annak töredékéért képes ellátni a feladatot az "elavult" technika, akkor nem fogják lecserélni, ha nem muszáj és van olcsóbb megoldás. Vagy éppen, ha lecserélik, akkor nem dobják szemétre, hanem eladják olyannak, aki nem tudja megfizetni a csúcstechnikát.
Vannak olyan területek, ahol a szabványok miatt sem lehet csak úgy váltogatni az üzemeltetést. Például a televíziós sugárzás. Nem dobnak ki valamit csak azért, hogy új legyen, ez üzlet.
De a műszerek kapcsán is, mindig tudnak találni más hasznosítási lehetőséget, ha még olcsón működésben tartható valami. Messze vagyunk attól, hogy minden kutatónak jutna kapacitás. Az állami finanszírozású területeken is korlátozott a finanszírozás.
Ha egy nagyságrenddel olcsóbb egy segéd modult legyártani, mint egy teljesen új eszközt, akkor lesz, aki örömmel folytatja a régi üzemeltetését is. Meg ugye a tömege is kisebb lehet a szervizmodulnak, így a feljuttatás is olcsóbb, mint a hasznos teherrel terhelt eszköznek.
Az újabb műholdaknál pedig már némelyikre tettek csatlakozási pontot, hogy például újratölthető legyen - oda nem is kell állandó szervizmodul, hanem egy modul több műholdat is feltölthet. Ez is olyan, mint az rakéták újrahasznosítása, ha van más mód, nem dobják ki a járgányt, mert kifogyott az üzemanyag, hanem megtankolják.Ezzel párhuzamosan én is azt várom az olcsóbb felviteltől, hogy újabb és jobb eszközök is felkerüljenek. Csak azok mindig drágábbak lesznek, mint egy korlátozott képességű szervizmodul.
[ Szerkesztve ]
-
azbest
félisten
Nem lehet, még kanadába sem vinni. Tilos felvenniük külföldi munkaerőt is. Valami nemzetbiztonsági korlátozás. Közben vicc, most olvasom, hogy az igazságügy vizsgálódik a spacex ellen, amiért az hátrányosan megkülönbözeti a nem amcsi munkaerőt
Miközben a dolgozók iratainak másolatát követeli az igazságügy. [link]A nemzetközi vizek viszont érdekes kérés. Elvileg oda talán nem kéne FAA engedély, de lehet az irányítóközpont miatt mégis. De eddig nem nagyon volt rá precedens Szóval a két készülű tengeri kilövőállomás (Phobos és Deimos) érdekes kérdéseket feszeget.
[ Szerkesztve ]
-
llax
senior tag
Lényegesen egyszerűbb lenne a helyzetük, ha ezt a telephelyüket és indítóállásaikat nem szorosan lakott terület, természetvédelmi terület, közút és államhatár mellé építik. Ez mind vastagon beleesik a veszélyeztetett zónába. Már az is kisebb csoda, hogy egyáltalán kapnak engedélyt...
Amikor Boca Chicába települtek, rohadtul nem napi szintű útzárakról, a lakosság gyakori evakuálásáról, toronyház méretű szerkezetek robbantgatásáról volt szó (természetvédelmi terület mellett).
Évi max 12 F9/FH indításról volt szó.