Új hozzászólás Aktív témák
-
gafz
csendes tag
Nem gondolom, hogy a LNG/LOX akora ugrás lenne az RP-1/LOX-hoz képest. Kissé nagyobb isp meg előnyösebb tárolás a rakétában. Na meg nem"kormol' fuel rich égetésnél.
Amúgy a BO is ezt használja, de alapkutatás szintjén gyanúsan a NASA is. De csak most kerül használatba, ez igaz. De még senki sem használta haszos dologra, csak kísérletekre.
[ Szerkesztve ]
-
llax
senior tag
Nézőpont kérdése, ki van előrébb.
A BE-4 még nem repült, de a tervezett paramétereket már stabilan hozza, gyakorlatilag "szériaérett", el is indult a gyártása. Jó eséllyel hamarabb fog vele űrjármű az űrbe feljutni. A fejlesztése konzervatív, ahogyan az alacsony számban készült tesztpéldányok nagy biztonsággal hozták az előre eltervezett paramétereket, lehetett kezdeni a sorozatgyártását.
A Raptor fejlesztése más filozófiát követ, erősen képlékeny paraméterekkel, a fejlesztése folyamatos, sorozatban készülnek a tesztpéldányok. Teszteken folyamatos a határok feszegetése (1-1 hajtómű kukázása árán), ez sokáig így is marad. Véglegesített verzió várhatóan sokáig nem lesz, csak stabil működésű kisebb sorozatok, folyamatosan javuló paraméterekkel.
-
nagyúr
Ez a rész egy kicsit kusza lett. A C201 robbant fel korábban (úgy tudom), a C205-el sikeres "menekülős" tesztet hajtottak végre, 2019. januárjában.
Valóban kevertem, mert a C204 volt a Demo-1 repülésen és az robbant fel. Javítottam.
A C201 volt az első tesztjármű, azzal Pad Abort Test-et hajtották anno végre, illetve a hajtóművel történő leszállással kísérleteztek.A Starship kapcsán az a pletyka járja, hogy az SN 11 után nem az SN 12,13 és 14 fog következni, hanem egyből áttérnek az SN 15-re, kihagyva az említett 3 prototípust, amiatt, mert az SN 15 jelentős fejlesztéseket fog magán viselni (ahogy az írásban is szerepel).
Sajnos e téren még most is csak találgatunk, amikor a cikket írtam pláne. Majd a következőben részletezem, ha már többet tudunk.Készül továbbá egy SN7.2 kódszámmal jelzett teszt tank (a 7.1 kimaradt a cikkből), amely 4 mm helyett csupán 3 mm vastag rozsdamentes acélból készül, így várhatóan 15-20 t súlyt megspórolnak.
Teszttankoknál már én is elkezdtem elveszteni a fonalat.RocketLab, nem SpaceLab, később már helyesen szerepel, csak ezen a 2 helyen nem.
Javítva.Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
nagyúr
Gondolom azért halad a Raptor fejlesztése más minta szerint, mert ott az egész Starship egy merően új vállalkozás.
A Raptor fejlesztése még 2009-ben kezdődött meg, igaz évekig alacsony ráfordítású "zsebprojekt" volt csak. Egy időben a Falcon 9 második fokozatába szánták, az USAF-tól igényeltek és kaptak is erre egy kisebb, 33 millió dolláros összeget (röviden: az után, hogy az ULA és az AeroJet komolyabb összegeket kapott hajtómű- és rakétafejlesztésre, a SpaceX meg kiverte a Capitoliumban a balhét).
Azóta volt nagyobb és kisebb méretű terv is, egyszer kíváncsi lennék arra, pontosan hogy nézet ki a fejlesztési görbéje...Az ESA F9-e (a Themis) 2030-ra van tervezve pl, úgyhogy igen.
Jól látom, hogy ez kimaradt a cikkből?[Először a Callisto jön] , az van benne a cikkben. Ha a Callisto sikerrel teljesítette a célokat, akkor jön a Themis. Erről a [Tavalyi összefoglalóban] volt több kicsivel (ez még 2019-es kép, akkor még úgy volt, hogy a Callisto 2021-re elkészül, a Themis pedig rögtön utána indul):
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
llax
senior tag
"Szóval majd akkor derül ki igazán, hogy hol tartanak, ha nem csak a hajtóművet tesztelik, hanem az egész rakétát."
Hiába láttuk repülni a Raptor-t, én a következő 1-2-3 évben hamarabb mernék felülni egy BE-4-el hajtott akármire
Az egyiket a kísérletezős, a másik a bolondbiztosra tervezős megközelítéssel fejlesztik.Az SLS green run:
Egyáltalán nem szokatlan, hogy a külön-külön kipróbált, sőt, bevált komponensek makacskodnak kicsit. Simán leállhat a teszt olyan hibával, ami miatt repülés közben még nem állna le a hajtómű. A tesztelt fokozat már éles repülésre lett készítve és ez az egyetlen darab + csillagászati összegekbe került. Vigyázni kell rá. Nagyon.A RS-25 bármennyire kipróbált, egyet nem szabad elfelejteni: a valaha volt legösszetettebb hajtómű, ami a 21. században már egyértelműen hátrány. (a képességei ma már sokkal kevesebb mechanikával elérhetők - realtime szoftveres vezérléssel)
-
llax
senior tag
Én továbbra is alacsony kockázatúnak mondanám a BE-4 alkalmazását, mind a New Glenn, mind a Vulcan esetén. Pont a konzervatív megközelítés miatt. (A SpaceX is így kezdte az F9 esetén. Működött is, "első rúgásra".)
A hajtóműnél a hajtóanyag tekinthető újnak, a működési elve már alaposan kipróbált, bevált. Ráadásul a BO már rendelkezik némi tapasztalattal, mind rakéta, mind hajtómű építésben. Ugyanez az ULA esetén: tudnak rakétát építeni, vásárolt hajtóművekkel. (Sokkal inkább van "napi rutinjuk" mint az SLS csapatának!)Amire nagyon kíváncsi leszek, az a New Glenn boosterének leszállása
Ugyanis muszáj lesz áttérni az F9 féle leszállásra (látszatra sokkal "szebb", de egyúttal sokkal kockázatosabb is). Az eddig ismertek szerint a BE-4-et nem lehet annyira leszabályozni, mint a Merlin 1D-t és ráadásként 7/1 hajtómű jön számításba a 9/1 helyett, szóval a leszállás utolsó pillanataiban (sokkal) magasabb lesz a T/W mint az F9-nél (aminél szintén magas, 1 felett van). "Kilebegtetésre", korrekcióra már az F9-nél is 0 az esély, a New Glenn-nek annál is pontosabban kell működnie. -
nagyúr
Idővel pedig már úgysem fog kifizetni senki kétszer akkora összeget ugyan azért a szolgáltatásért.
Az USAF boldogan kifizetett 2018-ban három Delta IV Heavy indításért egyenként ~440 millió dollárt, ami a Falcon Heavy listaár +50%-hoz (ha vesszük az USAF "extra költségeket") képest is több, mint kétszeres ár volt...Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
Dare2Live
nagyúr
Nem tudom kitől hallottad de MOon fordítva volt. Az elején azt se tudtuk mi a "kovid". Inflenzába haltak meg az emberek. Késöbb pedig az élőknek se jutott PCR teszt így nem csoda a halottakat nem tesztelték.
Érdemes összevetni a tavalyi novemberi halálozásokat az azelötti 1-2-3-4évével. Brutál kiugrás van. Messze sokkal többen haltak meg MOon kovidban mint ami a hivatalos adat. [link]
A magyar helyzetet jól jellemzi, hogy ezek az adatok se a KSHtól vannak. Minden titkos. A királyi média alappján is csak bután néz az ember. Semmi köze a valósághoz. Egy PR maszlag az egész.[ Szerkesztve ]
don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up...
-
Dare2Live
nagyúr
""Érdemes összevetni a tavalyi novemberi halálozásokat az azelötti 1-2-3-4évével. "
MegtettemDehogy tetted meg. Csak az egyértelműség kedvéért: Oda is írtad, hogy "I-III. negyedévre vonatkozóan". Nem az I-III. negyedév az nem november.
Ha az adott szines közérthető forrás nem tetszik akkor nézz KSHt. Novemberi adatok kint vannak. Vesd össze a tavaly, tavalyelöttivel. Add hozzá a kovidban meghaltak számát. Hát vmi nagyon nem stimmel. Vagy sokkal többen haltak meg kovidban vagy vmi más pusztít MOon de brutálisan.
Másik témához: Tényleg elképesztő hányszor, hányan röhögték már körbe Muskot, hogy amit akar az scifi, nem reális, sarlatánság... ez külön ízt ad a "nem tudom komolyan venni" és hasonló véleményeknek.
(Amúgy én a Mars kolóniára mondom azt, hogy hülyeség. Akkor már értelmesebb cél lenne a hold. De a starshipnek nagyon örülök mert bár a MArs sztem hülyeség de avval bármi nagy/nehéz fel lehet majd lőni és az nagyon jól jön majd mindenfajta távcsőhöz.)[ Szerkesztve ]
don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up...
-
Tuomas
addikt
Még annyit, csak már lejárt a szerk idő, hogy:
"Vesd össze a tavaly, tavalyelöttivel. Add hozzá a kovidban meghaltak számát. Hát vmi nagyon nem stimmel. Vagy sokkal többen haltak meg kovidban vagy vmi más pusztít MOon de brutálisan."
Erről viszont bevallom, nincs infóm, hogy az általam beírt adatokba a kovidos halottak benne vannak-e. A halott az halott, bármibe is halt bele, ezen logika alapján én úgy gondoltam benne vannak.
Ha nincs benne, akkor más tészta.[ Szerkesztve ]
We were here
-
Dare2Live
nagyúr
A pldam direkt volt. Arra vonatkozott, hogy egyértelműen sokkal többen halnak meg kovidban mint ami a hivatalos adatokban van. Nem keverem bele a nyarat amikor egy számjegyű fertőzést vagy 0át regisztráltak akár heteken át. A Q2t se keverem bele amikor "vmi okból" pl megszünt/elmaradt MOon az inflenza járvány... Q1et sem tudod mért? Mert március 15.ei az első magyar haláleset. Ha ennyire torzítani akarsz nézhettél volna már 2019Q4et is nem? Akkor is volt már kovid nem? " "
"Persze a statisztikában ez a szép, hogy mindenki úgy értelmezi" Esetleg ha belevennéd 2019et is amblokk mert már akkor is volt kovid bár jórészt denevérben és kínában még neked tetszöbben tudod értelmezni amiről én írtam. " "
szerk: Dobhatsz privit ha folytatni akarod...
[ Szerkesztve ]
don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up...
-
nullpoint
senior tag
-
llax
senior tag
"A Starship kapcsán az a pletyka járja, hogy az SN 11 után nem az SN 12,13 és 14 fog következni, hanem egyből áttérnek az SN 15-re, kihagyva az említett 3 prototípust"
A pletyka megdőlni látszik Egyre több SN12...14-hez felcímkézett elemet találnak a "kukkolók". A képen csak azok az elemek szerepelnek, amit láttak már szabad ég alatt mozgatva. [link]
A másik teória, hogy minőség/pontosság szerint is válogatják a legyártott elemeket és a kifejezetten jól sikerülteket későbbi példányokhoz rendelik.
-
L3zl13
nagyúr
"Egyik ok, hogy rengeteg pénzt beleöltek, ha kukázzák most a projektet, akkor azzal kidobtak 20 milliárd dollárt az ablakon."
Erre mondják ánglisul, hogy "throwing good money after bad".
Persze itt vannak más okok is amiért inkább nem kukázták, de üzleti alapon pusztán a "ha már ennyit beleöltünk" nem megfelelő indok.
Meg hát itt nem is üzleti alapon hozzák a döntéseket.[ Szerkesztve ]
Aki hülye, haljon meg!
-
Dare2Live
nagyúr
Az SN8 óta sztem proof of concept megvan.
Vki írta a nem hisz az 5évben. Raptoron is elcsúszhat. Én reménykedek. Ha megvalósul kb bármilyen tudományos eszközt, drónt akármit bárhova olcsón eljuttatható. Egy kétszer szélesebb rakteret mondjuk nem bánnék de onnan tényleg minden is belefér.
don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up...
-
azbest
félisten
Nem, nincs ott Ahogy kinyílik és elindulnak, vége. A rendes közvetítésen is ott volt szakadás/vágás. Igen, közben én is megtaláltam, hogy már korábban elhalasztották.
szerk: Szerintem a kiengedés után jött volna a látványos rész, ahogyan slingshot módra kidobódik a pakk és a rossz irányú forgás miatt maguk a műholdak is forognak, összekoccolnak és szétszóródnak. Persze lehet bírják azok, de nem emlékszem, hogy lett volna ilyen módon forgó deploy eddig. Bár korábban is volt már vadulás, amikor tengely mentén gyorsabban pörgött és rögtön széjjelebb váltak kiengedés után.
[ Szerkesztve ]