Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • schawo

    titán

    válasz VIC20 #28 üzenetére

    Mit lehet tenni, ha az ISS olyan irányban van, amerre haladva a hordozó földetérésekor pont nem föld, hanem óceán van? A rakéta ballisztikus pályán közlekedik.

    [ Szerkesztve ]

    evDirect villanyautós töltőhálózat

  • -szp-

    aktív tag

    válasz VIC20 #28 üzenetére

    Elsősorban a pályaív miatt. Most még nem tart ott a technika, hogy szabadon cikázzanak a hordozórakétával.

    <!-- Hello tourist on the right side, hello tourist on the left side -->

  • Cifu

    nagyúr

    válasz VIC20 #28 üzenetére

    Haladjunk sorban. Ahhoz, hogy X tömeget Y magasságú keringési pályára juttass, Z delta-V (leegyszerűsítve: sebesség) szükséges, amiből az első fokozat A mennyiséget teljesít. Ahhoz, hogy vissza is hozd az első fokozatot, B mennyiségű delta-V szükséges (másképpen: ennyi üzemanyagot kell a tartályaiban megőriznie) az első fokozattól a leválás után.

    Most kb. így néz ki a lehetőségek tárháza:

    1. verzió.: A Falcon 9 csak kis tömeget visz fel, így megoldható, hogy az első fokozatot rendesen lefékezzék, sőt, a kiindulási helyre irányítsák vissza. Ezt csinálták meg a Falcon 9 Flight 20-nál. Ez azért volt lehetséges, mert az első fokozat leválásakor még annyi üzemanyag volt a tartályaiban, hogy ezt megtehesse.

    2. verzió: A Falcon 9 'normális' terhet visz fel, ez esetben annyi üzemanyag már nincs, hogy a kiindulási pontra visszatérjen, de egy lassító manőver után megpróbálhat egy ~300-350km-re lévő bárkára leszállni. Ezt hajtotta most végre a SpaceX. A későbbiekben egyébként elviekben elképzelhető olyan, hogy a most épülő Texasi indítóbázisukról felszáll a Falcon 9, majd az első fokozat a leválás után úgy manőverez, hogy Floridában leszállhasson - ám ehhez feltehetően majd több üzemanyag kell, mint a mostani, bárkás verziónál.

    3. verzió: Amennyiben nehezebb terhet visz fel (illetve nagyobb magasságba kell felvinnie), akkor a leválás utáni fékező manőverre már nincs üzemanyag, és ahhoz sem biztos, hogy elég, hogy sikeresen leszálljon a bárkán. Az előző kísérlet ilyen volt.

    4. verzió: Elviekben ha a teljes teljesítményét kihasználják a Falcon 9 FT-nek, akkor az első fokozatban annyi üzemanyag sem marad, hogy meg lehessen kísérelni a leszállást.

    Egyébként egy kis matek:

    A SpaceX azt mondja, hogy 30 millió dollár körül lehet majd az újra hasznosított első fokozatot használó Falcon 9 FT ára (ebből egyébként cirka 3 millió dollár az első fokozat ellenőrzése és visszaszállítása). A kliensek pedig dönthetnek, hogy megveszik ~60 millió dollárért a teljesen zsír új Falcon 9 FT indítást, avagy fele áron bevállalják azt, hogy már használt fokozattal próbálják meg az indítást (jelenleg úgy becsülik, hogy egy-egy első fokozatot 3-5 alkalommal lehet újra felhasználni biztonságosan). A Falcon 9 Flight 20-as kísérletnél visszahozott fokozatot nagyon jó állapotúnak találták, de azt nem fogják újra felhasználni (feltehetően ízekre szedik, és egyenként letesztelik az alkatrészeit, hogy még mennyire tartósak). Elviekben ez lehet az első fokozat, amit valóban újra is használnának.

    Slusszpoén: a SES, az egyik legfőbb kliense a SpaceX-nek mostanában, 20 millió dolláros árat várt, és csalódott, mikor a 30 milliós árat bemondták.

    Szerk.1.: Youtube videó a leszállásról. Érdemes megnézni, hogy a "szél felöli" (jobb oldali) leszállóláb lassabban nyílt ki, mint a túloldali (szélárnyék felöli).

    [ Szerkesztve ]

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

Új hozzászólás Aktív témák