- Crypto Trade
- Az iPadOS-re írt appokra is díjat vet ki az Apple
- Telekom otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
- Sokat fogyaszt az AI, egyre több az adatközpont, kell az atomenergia
- Otthoni hálózat és internet megosztás
- Microsoft Excel topic
- YouTube
- Letartóztatták a bitcoin-Jézust
- A franciáknak elege van abból, hogy minden gyerek mobilozik
- Mobilinternet
Új hozzászólás Aktív témák
-
*Ropi*
félisten
válasz kuyarashi #4396 üzenetére
Fejtsük ki bővebben, hogy érthetőbb legyen:
"Így bármelyik monitort, bármelyik kalibrálóval fel lehet profilozni (mármint a lehetőség adott, de azért a végeredmény nagyban függ mindkét hardvertől)."
A "bármit bármivel" nem igaz: a hangsúly a "a végeredmény nagyban függ mindkét hardvertől"-ön van, ugyanis a mérőeszközök korrekciózva vannak a különböző világítás típusokhoz, hogy a lehető legpontosabban legyenek képesek mérni őket - ha viszont nincsenek felkészítve arra az adott spektrális eloszlásra, akkor elhasalnak rajta, vagy nagyon csúnya eredménnyel zárul a mérés.
"Ilyenkor van az, hogy készül egy *.icc, vagy *.icm kiterjesztésű fájl, ami az adott konfigurációra jellemző abban az adott pillanatban. Tehát ez teljesen egyedi paramétereket tartalmaz."
Nem vagy / vagy készül egy fájl, hanem monitor esetében mindig *.icm készül: az "icc" profilok mindig alapértelmezetten standard, a szabványban előre meghatározott értékeket tartalmaznak (mint pl. az sRGB), az "icm" profilok pedig mindig eszközspecifikus korrekciókat. Ami közös bennük, hogy OSX és Windows közt átjárhatóak.
"Ezt a fájlt minden Windows induláskor betölti a DisplayCAL szoftvere (nem a monitorba, hanem a 'Windows színkezelőjébe' épp ezért "szoftveres")."
Annyi kiegészítéssel, hogy mivel a profil több, kifejezetten DisplayCAL specifikus paramétert tartalmaz (amit a Windows színmenedzsmentje önmagától nem tud értelmezni), mindenképpen a DC loaderjének kell betöltenie ezt a profilt a Windows indulásakor. Van lehetőség a DC-ban olyan profilt is készíteni, ami simán a Windows alól töltődik be, de arra figyelmeztet is a program, hogy nem olyan pontos eredményt ad, mint ez.
Weboldalam: http://karpatisandor.hu
-
*Ropi*
félisten
válasz kuyarashi #4398 üzenetére
"Minden kalibráció factory resettel kezdődik."
A factory resetet a szerviz menüre vonatkoztatva ne ajánlgasd, mert sok minden olyan paramétert is nulláz, ami a készülék alapvető működéséhez kell: sokan fogják a nevedet imába fogalni, amiért használhatatlanná vált a TV-jük / monitoruk!
A sima user menüből szabad csak factory resetet nyomni, mert ott teljesen mást jelent: csak olyan dolgokat nulláz, amitől nem válik instant agyhalottá a TV / monitor. Amire gondolsz, hogy a kalibrálás szempontjából gyári alapra állítandó: a világosság / kontraszt, a színcsatornák együtt futása és legyen kikapcsolt minden automatikus képmódosító funkció (energia menedzsment, dinamikus kontraszt, ilyesmik).
Weboldalam: http://karpatisandor.hu
-
*Ropi*
félisten
válasz thomasrc #4400 üzenetére
"A kérdésem az a képi módok felett látható "offset" és "gain" beállítás. Ezek pontosan mit állítanak a DELL monitoroknál?"
A "gain" a fehéregyensúly (a fehér ponté), az "offset" a fekete egyensúly (a fekete ponté) - és nem csak a Dell monitoroknál.
Weboldalam: http://karpatisandor.hu
-
kuyarashi
őstag
Természetesen a felhasználói menüből elérhető reset-re gondoltam, de nem árt kihangsúlyozni. Én általában factory és "Color Settings Rresetet" is nyomok. (Talán elég volna az utóbbi is.)
Meg kösz a többi kiigazítást is.#4400
Az UP2718Q például natív 10 bites kijelző. A HW kalibrálása i1D3-al úgy 40-50 perc volt, míg a saját 8 bit + FRC-s monitoromé mondjuk 15 körül. Talán ez ennek tudható be.
Az UP2718Q-nak kijött az utódja, ami azt hiszem szintén natív 10 bites, de elméletileg van még néhány natív 10 bites.iNEO DSGN • (csillagászati maszkok, alkalmi faldekorációk, exkluzív termékek) • https://ineodsgn.hu/
-
-
Teasüti
nagyúr
Na ne viccelj!
És mi a helyzet pl. a Dolby Vision-nel, ahol 12 bit-tel dolgoznak?
Van hozzá referencia monitoruk is.
De pl. az a Philips multimédia monitor is natív 10 bites - amit hoztam a monitoros topikban - és az is csak 500 dollár körül mozog kb.A pongyola példát pont nem értem, mert éppen ismerem a dithering működését és nem értem mit akartál ezzel mondani.
Szerintem semmi hasonlóság nincs itt, miért volna egyáltalán szükség bármilyen LUT-ra az FRC-hez? Ott a videójel 10 bites és a panel meg temporal dithering-gel emulálja a 8 bitnél nagyobb köztes értékeket.A fenti gondolatmenetemnél nekem úgy jött le, hogy a 14 bit LUT ahhoz kell, hogy "mikro offset"-et lehessen alkalmazni a monitor paraméterezésekor, ha ez az offset épp két érték közé esik 10 biten, akkor oda kell a nagyobb felbontás. Persze ez mind csak spekuláció a részemről, mert egyébként a 10 bites videójel önmagában az életben nem címezne meg 10 bitnél többet abból a 3D LUT-ból.
[ Szerkesztve ]
-
*Ropi*
félisten
válasz Teasüti #4407 üzenetére
Jogos, máshol járt az agyam, meg egyébként nagyon sok HDR megjelenítőbe 8 Bites panelt tesznek, mert egyrészt jóval olcsóbb, másrészt egy 8 Bites panel jó meghajtással jobb eredményt ad, mint egy 10 Bites panel rossz meghajtással.
Úgy értettem, hogy amikor LUT-olod az adatfolyamot, akkor ugyanúgy köztes értékeket használsz, csak nem röptében a két színt felváltva villogtatva, hanem előre leprogramozottan fixen összekeverve.
Egyébként igen, a VGA-ból kapott adat Bitmélységét bővíti ki a monitor saját LUT-ja.
A szoftveres kalibrálásnál előny, ha olyan VGA-val csinálod, aminek 16 Bites LUT-ja van (sok kártya driverből le van butítva nVidia-nál 10 Bitre, ATI/AMD-nél 11-re) és Displayporton ki tud adni legalább 12-őt.
Weboldalam: http://karpatisandor.hu
-
Teasüti
nagyúr
Jó estét!
Meghozták ma a kalibrátoromat.
Rá is raktam mindjárt egy-két megjelenítőre.
Kezdve egy laptoppal.
DisplayCAL-lal ismerkedek épp.
Ezt mérte nekem most. Ez csak nekem tűnik hibás mérésnek, vagy ez normális?
Ez az ún. Tone Response Curve.
A többi grafikonon nincs semmi furcsa.Illetve ez a dE is abnormálisnak tűnik nekem. Első indításra ennél sokkal jobbat kaptam.
Laptop 2.2 preset-hez képest annyi változtatással, h ezek az értékek sRGB Tone Curve-vel készültek (Calibration fül). Ez okozza az anomáliát?
[ Szerkesztve ]
-
Teasüti
nagyúr
Nem tudom mit baxtam el, de nem tudom reprodukálni.
Azóta olvasgattam kicsit a Readme-t.
Most már sikerült bemérni rendesen. Basic módban futtatom a programot. Korrekció autón (fingom sincs milyen háttérvilágításom van), target pedig 120 nit és 6500K, sRGB görbével és cirka 400 mintával mérve (auto optimization, 10 perc).
Egy kérdésem volna: magas fényerejű monitorokat milyen elv szerint kell bemérni?
Mármint ha 120 nit-nél többet szeretnék sima desktop használatra, vagy multimédiára. Persze nyilván egyszerűen ilyenkor felnyomom a fényerőt és leszarom a kalibrációt. Színhelyes alkalmazásokra meg visszaállítom a fényerőt.
Na de ha mondjuk HDR-ről van szó és színhelyes alkalmazásról... -
*Ropi*
félisten
válasz Teasüti #4412 üzenetére
Ahhoz már kelleni fog az advanced mód. Egyébként a konkrét monitortól és alkalmazástól függ.
[ Szerkesztve ]
Weboldalam: http://karpatisandor.hu
-
Teasüti
nagyúr
Surface Go-val próbálkozok épp, de nem túl sok sikerrel.
Egyszerűen nem tudom kideríteni milyen világítás van benne, így a korrekció autón.
Fényerőt levettem 138 nit-re (ez a legközelebbi sztenderd lépésköz billentyűről) és a target 120 nit és 6500K, sRGB gammával.Viszont vmiért nem találja el a WB-t és rendre 6700-6800 Kelvinre lövi be a fehér pontot, meg a feketét is. Miközben a színcsatornák arányai közel egyenlők.
Ezt mi okozhatja? A megfelelő korrekció hiányzik a képletből? -
válasz Teasüti #4414 üzenetére
A black és white level-t hagyd "As measured"-nek, a hardware beállítást pedig célozd oda, ahol a szemednek kellemes a leggyakoribb használati fényviszonyok közt (akár 80 nit-ig lemehetsz éjjeli sötétséghez, nappalra pedig ami kell a jó olvashatósághoz), ezt később is tologathatod kicsit (nem szokott tőle változni a szín, vagy csak minimálisan a fehéregyensúly az egész tartományban egyenletesen, de a gamma, szaturáció, stb nem csúsznak el ettől egy sima LCD-n, esetleg PDP-n vagy OLED-en csúszik el a gamma és torzul kicsit a szürke skála fehéregyensúlya is, de ott sem katasztrófa).
A gammát próbáld előbb 2.2-re kalibrálni, ne sRGB-re. A gyakorlatban legtöbben ezt használják tartalomkészítésre is, mint decode gamma nem a valódi sRGB görbét (avagy az encode inverzét, mert mint decode gamma nincs is ez nagyon definiálva, a fényviszonyoktól is függne, ha ebbe nagyon bele szeretnél menni).
TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."
-
Teasüti
nagyúr
válasz janos666 #4415 üzenetére
Nekimentem full fényerőn kezdésnek és As Measured fehér ponttal, viszont 6500K-val továbbra is, meg sRGB gammával. Elvileg gyárilag sRGB színtérhez van kalibrálva, és egy Uncalibrated Report szerint egész korrektül követi a 2.2-es gammát és a WB is pontosabb alapból. Úgy olvastam a Readme-ben, h az sRGB is 2.2-es gammával operál és képnézegetése használom a tabletet elsősorban, portfólió prezentációra. Milyen jelentősége van ennek (2.2 vs sRGB)?
Szóval mért fehér ponton és full fényerőn meg az volt a baj, hogy lapos tone curve-öt adott és megfelezte a fényerőt. 470 nit-ből lett kb 270.
Gondolom 270 nit-ig futott fel a gamma vége ekkora fényerőnél. Pedig max fényerő a jellemző felhasználás, mondjuk nappali fénynél egy kávézóban.[ Szerkesztve ]
-
Teasüti
nagyúr
-
válasz Teasüti #4419 üzenetére
Ne várj el abszolút pontosságot. Rengeteg apró kis véletlen ingadozás van a műszerben és kijelzőben is, de a legnagyobb korlátozó tényező itt valószínűleg az, hogy a panel gondolom 6-8 bit precizitású (laptop esetén leggyakoribb a 6bit + dither, néha van valódi 8bit, és elenyészően előfordulhat 8bit + dither, nem is tudom van-e valós 10bit "mezei" hordozható gépekben, még komolyabb monitorokban és TV-kben is elég rika), így a legkisebb lépés fel/le egy-egy csatornán (pl. 255,245,235 helyett 255,245,236) lehet ~100K eltérés is (és a szoftver sem iterál a végtelenségig, hogy melyik a legjobb a közeli értékek közül, általában egy bizonyos dE célértékig keresgél csak, ami a "speed" beállítástól is függ).
TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."
-
válasz Teasüti #4422 üzenetére
Próbaképp futtass le egy lassabb kalibrálást, az kisebb dE értéket céloz az iteráció során (azon túl, hogy több ponton iterál, de az a 100%-ot, ami minden ponthalmazban benne van, nem érinti).
Én gamma+matrix profilt javasolnék a lehető legkisebb test chart-al (mentsd le a file-t és tallózd be a profil beállításoknál), ha azzal is elég alacsony a validation report-ban minden szaturált szín dE értéke (a LUT elvben sokkal többféle hibát tud korrigálni, de ezzel együtt sokkal könnyebb elrontani is magát a profilt, pl. a ponthalmaz kiválasztásával, szóval nem csak azért tarthat sokkal tovább egy jó XYZ profilt összehozni, mert ahhoz általában sok pontot kell mérni, hanem lehet, hogy többször neki kell futni többféle 1000+ pontos mérésnek, ami egy mezei RGB kijelzőnél sokszor teljesen felesleges és legfeljebb a report-ban lesznek szebb számok, de szabad szemre nem lesz jobb a színhelyesség, sőt, alapvetően nem garantált, hogy ne lehetne rosszabb, ha nem vagy óvatos).
TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."
-
Teasüti
nagyúr
válasz janos666 #4423 üzenetére
Lassú mérés is túllövi a WB-t 120K-nel. Delta E viszont elég jó: átlag 0.27, max 0.78.
Ez nekem nagyon fura, hogy nem tudok a gyárinál pontosabb kalibrációt végezni.
Hozzáadtam egy "LCD White Led Family (AC, LG, Samsung)" korrekciót is - gondolom ez volna a "generic" W-LED opció.
Report szerint a 3. színcsatornát veszi vissza 2-3%-al a másik kettőhöz képest, amik 99-100% között vannak. Gondolom a 3. csatorna a kék.Verify calibration-re ezt kapom:
White point error 3.48 dE.
Avg neutral error 1.91 dE.Ezek elég nagy számok a bemérés utáni eredményekhez képest (számít az, ha a műszert elmozdítottam a bemérés helyétől?)
[ Szerkesztve ]
-
válasz Teasüti #4424 üzenetére
Van némi értelme, hogy miért így működik, de laikusoknak néha talán részben félrevezető lehet, hogy a DisplayCAL alapbeállításokkal az egyedileg készült profilból számolt, és a frissen visszamért értéket veti össze ellenőrzéskor, nem pedig valamik szabvány profilt és/vagy a kalibráláskor megadott célértékeket. Szóval csak magát a profilt ellenőrzi, hogy passzol-e a kijelzőhöz.
A profilba pedig a kalibrálás utáni mérések alapján ment fehéret (és a többit, de nem 1:1, hanem különböző interpoláció, zajszűrés, stb után, ha sok pontot használtál, nem csak a lehető legkvesebbet).
De ami szerintem már rossz döntés, hogy a végén a report nem is a profile WP-hez (a most készült profilba mentett WP-hez) képest ad dE értéket, hanem a legközelebbi 100-ra kerekített Kelvin értékhez képest, amit "assumed target"-nek hív (betippeli, hogy mi volt a kalibrálási célérték). Ide szerintem legjobb lenne átmenteni valahogy az eredeti kalibrálási célértéket (pontosan, nem tippre), vagy inkább más alapértelmezést használni: be tudsz pipálni a report-ban egy olyat, hogy "use basolute values" [*], amivel a profil WP-t használja referenciának (a betippelt célérték helyett). Ez talán többet mondd el, mint hogy hol vagy a tippelt célhoz képest... (* Ezt annak idején még én nyaggattam ki Florian-ból. )
A másik opció, ami még hasznos lehet, ha emulálni próbálsz egy szabvány színteret a report-hoz (itt is működik majd később az abszolút pipa is). Ilyenkor azt is látod, hogy milyen pontosa lehetnek majd a színek, ha használja egy CMS a profilt valami szabványos színterű anyagokhoz.Ha jól emlékszem, a "validate calibration" report hasonló furcsaságokkal bír. Az is egy betippelt, kerekített értékhez képest ír ki dE értéket, nem az eredeti beállításodból olvassa. És mellé kiír többféle számot is, mert a Kelvin nem egyértelmű szám, mint a CIE x,y koordináta pár. Itt ugye legjobb lenne, ha x,y számokkal adod meg a célt is Kelvin helyett és azt használná a "validate" (ha Kelvin-t használtál, figyeld, hogy melyiket, DayLight vagy BlackBody, és a report-ban is azt nézd). Itt nincs is "use absolute" opció.
Persze, ha nem homogén a kijelző, sokat változhat a mérés a mozgatástól. Akkor is, ha a szög változik (mikor nem "felcuppantod", hanem állványon van és azt mozgatod el közben) és rossz a kijelző betekintési szögfüggősége.
[ Szerkesztve ]
TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."
-
Teasüti
nagyúr
válasz janos666 #4425 üzenetére
Kelvin skálát nekünk miről érdemes mintázni? Fekete testről vagy napfényről?
Napfényre mentem eddig, józan parasztiból az tűnt kézenfekvőnek fotós munkához.Valamint wcg monitornál kérhetnék egy kis fejtágítást hogyan működik a színtér váltása?
Mondjuk srgb módban beprofilozom a monitort, amit utána DisplayCAL betölt nekem a Win-be. De mi a teendő, ha át akarok váltani másik módba? Ahhoz is kell csinálni egy mérést? És minden képmódhoz a hozzátatozó profilt kell betölteni?Valamint nem fér a fejembe, h mondjuk P3 módban meg tudok jeleníteni rec709 tartalmat (wide gamut módban kisebb színteret), vagy képmódot kell hozzá váltani?
Idevonatkozó kérdés még az SDR megjelenítése HDR módban. Bár ez csak elméleti szinten érdekel, mert nincs HDR kijelzőm.[ Szerkesztve ]
-
Teasüti
nagyúr
Beüzemeltem ezt a Dell monitort.
Kérhetnék egy kis útmutatót?
Épp Custom Color-ban próbálom kalibrálni DisplayCAL-lal, interaktív gain és fényerő állítás után.
Ez a jó megközelítés, vagy más módon ajánlott nekimenni?
Jól sejtem, hogy a Standard képmód adja a natív színterét a monitornak? Nem volna célszerű abban kalibrálni? Custom módban meg lőttek a Uniformity Control-nak, ez kicsit bántó.
Még csak a sötétben tapogatózok, nem egészen értem még hogy fog kinézni a munka a színtér emulációkkal. Mármint azokat nem lehet külön kalibrálni. Készül egy szoftveres ICM profil és az lesz ráhúzva a videójelre, a monitor meg "azt csinál amit akar". Vagyis hogy tudom ellenőrizni és szükség esetén korrigálni az emulációkat?
Illetve ha már minden stimmel, akkor a tényleges munka annyiból áll, hogy mondjuk videószerkesztés közben átpöccintem a monitort a megfelelő emulációra és mehet a grading? LR esetén meg AdobeRGB emuláció és öröm bódottá'? Ennyi lenne az egész? Vagy van ennek vmi szoftveres oldala is?
A gyári szoftvert egyelőre még hanyagolom, nem tudom érdemes-e előszedni pro-kontra a DisplayCAL-lal szemben. -
*Ropi*
félisten
válasz Teasüti #4427 üzenetére
Nálam az vált be, hogy natív színtérre (ami az ő esetében az Adobe RGB) kalibrálok, a kisebb színterek pedig szoftveresen vannak emulálva. Mehet custom colorban ilyen beállításokkal:
Esetleg a "vary RGB difference" helyett megpróbálhatod a "maximize RGB difference"-t, hogy melyik ad jobb eredményt.
[ Szerkesztve ]
Weboldalam: http://karpatisandor.hu
-
Teasüti
nagyúr
Azt az infót látom neten, h Standard adja a natív színteret, ami még nagyobb is mint az aRGB.
Csak épp az átfedése nem 100%.
Utoljára ebben kalibráltam az UC bekapcsolásával.
Átlag dE .39, max .79.
Szerencsére elég jó a gyári kalibráció, alig van vmi szemmel látható különbség a Custom és Standard közt.
Kipróbálom a te beállításaid, hátha megy ez még lejjebb.Jut eszembe: a sötét szoba kötelező, vagy elég csak rácuppantani a kalibrátort a képernyőre és az teljesen ki tudja zárni a környezeti fényt?
[ Szerkesztve ]
-
Teasüti
nagyúr
Zavarhatlak még kezdő kérdésekkel?
Összekalibráltam a laptopom kijelzőjét a Dell monitorral. Egyik ugye sRGB színtérben van, a másik AdobeRGB-ben. Így közel ugyanazt mutatják egy CMS-t alkalmazó képnézegetőben. Bár CMS nélkül (pl. az asztal háttérképe) a Dell sokkal szaturáltabb, de gondolom ez normál viselkedés.
Szóval nagyjából ugyanazt látom mindkét monitoron.
Viszont ha átváltok sRGB módba a Dell-en, akkor kimosott színeket kapok a CMS alkalmazásokban (de a háttérképek közel azonosak lesznek, lol).
Kérdésem a workflow-t illetően: melyik képmódban kell kidolgoznom a képeket, ha képernyős megjelenítésre optimalizálok sRGB színtérben? Váltsak át a szűkebb sRGB emulációra és toljam fel a szaturációt nekem tetszőre LR-ben? Viszont ha így teszek, akkor pl. a laptopon (és más eszközökön) nem lesz egyszerűen túlszaturált?szerk: Vagy ha ez így hülyeség - mert az LR is színmenedzselt, vagyis gondolom meg tud jeleníteni korrekten sRGB tartalmat a wcg monitoron AdobeRGB módban is -, akkor viszont hogyan tudok biztosra menni, hogy a színek ne clipping-eljenek sRGB-ben exportáláskor?
[ Szerkesztve ]
-
*Ropi*
félisten
válasz Teasüti #4431 üzenetére
"Bár CMS nélkül (pl. az asztal háttérképe) a Dell sokkal szaturáltabb, de gondolom ez normál viselkedés."
Persze, az.
"Viszont ha átváltok sRGB módba a Dell-en, akkor kimosott színeket kapok a CMS alkalmazásokban (de a háttérképek közel azonosak lesznek, lol)."
Itt ütközik ki, hogy mennyire pontatlan a monitor színtér emulációja (egy megjelenítő mindig a natív színterében kalibrálva adja a legpontosabb eredményt), mert ha egyezne a szoftveressel, akkor nem változnának a színek. A Windows háttérképek pedig azért közel egyformák, mert a desktop színkezelése független az alkalmazások színkezelésétől.
Kérdésem a workflow-t illetően: melyik képmódban kell kidolgoznom a képeket, ha képernyős megjelenítésre optimalizálok sRGB színtérben?
Azt tudjuk a LR-ról, hogy attól még, hogy színmenedzselt, koránt sem biztos, hogy korrektül jeleníti meg a képeket (nem fordítja át sem a proof színtérbe, sem a monitoréba). Tehát a LR jelenlegi állapotában nem tudod azt látni semmilyen kijelzőn, amit véglegesen is. Én Adobe RGB-re kalibrálok és abban is dolgozom.
"...Hogyan tudok biztosra menni, hogy a színek ne clipping-eljenek sRGB-ben exportáláskor?"
Bevallom, én nem figyelem, hogy clippingelnek-e a képeim - ha jól néznek ki, az nekem bőven elég.
Szerk.: Visszatettem "ON"-ba a hozzászólásodat, mert hasznos kérdések: másnak is segíthetnek.
[ Szerkesztve ]
Weboldalam: http://karpatisandor.hu
-
Teasüti
nagyúr
Itt ütközik ki, hogy mennyire pontatlan a monitor színtér emulációja (egy megjelenítő mindig a natív színterében kalibrálva adja a legpontosabb eredményt), mert ha egyezne a szoftveressel, akkor nem változnának a színek.
Tehát akkor a színtér emulációk úgy ahogy vannak parasztvakítás? Munkára alkalmatlan?
Van egy bekalibrált színterem ami használható (esetemben a Standard) és ennyi? Osszam be?
Akkor viszont az a kérdés, hogy tudok megbizonyosodni, hogy belefér sRGB-be az, amit AdobeRGB-ben dolgozok ki? Vajon sRGB-be exportáláskor magától intézi az LR ezt, hasonlóan mint videónál egy highlight rolloff, vagy egyszerűen hard clip lesz a színcsatornákon?
Azt tudjuk a LR-ról, hogy attól még, hogy színmenedzselt, koránt sem biztos, hogy korrektül jeleníti meg a képeket (nem fordítja át sem a proof színtérbe, sem a monitoréba).
Soft proof az pedig pont arról kéne szóljon, hogy a nyomtató ICC profilját betöltve egy a véglegeshez közel* álló képet látok. Bár milyen színtérben az passz. Gondolom Prophoto RGB ugyanúgy, mint Develop módban. Azt biztosan tudom, hogy Prophoto RGB van egységesen Library-t leszámítva a teljes programban. Csak ebből hogyan konvertál kisebb színtérbe és ahhoz milyen kontroll van, ezt a kérdést még sosem tettem fel.Bevallom, én nem figyelem, hogy clippingelnek-e a képeim - ha jól néznek ki, az nekem bőven elég.
Én pont a soft proof kapcsán láttam ezt videón, hogy nyomtató ICC profilját betöltve fordulhat az elő, hogy az árnyalatok nem csak megváltoznak, de akár crush is előfordulhat. Bár gondolom csak a monitoron clipping-el az, ami nyomtatva még belefér. (És ehhez vettem wcg monitort ugye, h ne ez legyen a szűk keresztmetszet.)
*De nem 100% azonos, csak mielőtt hibavissza megtalál. -
Teasüti
nagyúr
válasz taranis #4435 üzenetére
Ha ezt tudnám, akkor nem tennék fel ilyen kérdéseket.
Hibavisszának annyiban igaza van, hogy megszopattam saját magam ha nem tudom kisebb színtérre állítani a monitort. DisplayCAL-nak van vmi LUT generáló funkciója is ami elég közeli barátságban van a Resolve-val, van rá konkrét menüpont is.
De még nem látom át annyira ezt a témát, hogy tudjam mi mire való és hogyan működik.
Ezt próbálom kideríteni. Egyelőre a fotók kapcsán, hogy pontosan milyen workflow-t is kellene követnem (ideértve a konkrét beállításokat hardveresen és szoftveresen). Ha ezt egyszer elsajátítom, akkor majd foglalkozok a Resolve-val is.Jelenleg épp egy e-könyvet olvasok a színmenedzsmentről a kolléga javaslatára. Remélem választ kapok pár kérdésre belőle. De őszintén szólva tele a hócipőm, hogy kénytelen vagyok kiművelni magam ebből, hogy le tudjak adni egy nyavalyás színhelyes fájlt egy tetves labornak.
Youtube-on olyan könnyűnek tűnt... Egyelőre még a monitoromat se ismertem ki, és még koncepció szinten se értem hogyan lehet átjárni a színterek közt és ez pontosan mivel jár felhasználói szempontból egy wcg monitor kapcsán.szerk:
Egyébként fura nekem ez a monitor, mert az sRGB emuláció úgy 98%-ban megegyezik a laptopom képével nem színhelyes alkalmazásban, mint a desktop vagy mondjuk egy Chrome böngésző.
Ha innen nézem, akkor tökéletesen működik az emuláció. De ha azt veszem, amit Ropi írt, akkor... akkor most mi a tököm van?!
Ehhez értenem kellene a CMS működését is, vagyis inkább hogy mi van akkor amikor nincs CMS. Mármint OS szinten. Miért egyezik a kép nem színmenedzselt képen és miért lesz fakó a színtér emuláció egy színmenedzselt alkalmazásban?[ Szerkesztve ]
-
Teasüti
nagyúr
válasz Teasüti #4436 üzenetére
Miért egyezik a kép nem színmenedzselt képen és miért lesz fakó a színtér emuláció egy színmenedzselt alkalmazásban?
Jelenleg csak arra tudok gondolni józan parasztiból, amit egyetlen változóval ki lehet fejezni.
Ha az sRGB a 70% és az AdobeRGB mondjuk a 100% a monitoron. Viszont a VGA-nak fogalma sincs milyen kép módban futtatom a monitort. Azt egyszer bekalibráltam a natív színtérre, így az az egy mód a színhelyes, ami itt a 100%. A non-CMS megjelenítés gondolom 100%-ra skálázza a képet, vagyis a 10 bites videójel a natív, kalibrált színteret használja.
És egy CMS alkalmazás meg - sejtésem szerint legalábbis - "tudatában van" a megjelenítőhöz társított ICM profil alapján, hogy mekkora a monitor színtere és ahhoz mérten - a 100%-hoz - "skálázza" a színeket, vagyis 70%-nyi sRGB-nek megfelelő színeket mutat nekem a natív színtérben. Mivel a VGA nem tudja, hogy átváltottam közben a monitort egy szűkebb emulációra, ezért a videójel továbbra is csak a 70%-nyi színt tartalmaz, de közben a monitor ezt gondolom összenyomja és voilá: kimosott, fakó színek. Egy non-CMS alkalmazás meg nem foglalkozik a megjelenítő profiljával és 100%-nyi színt jelenít meg minden helyzetben, amit vígan lehet skálázni a monitoron tetszés szerint korrekt eredménnyel.Tudom nagyon-nagyon primitíven fogalmaztam meg, de jelenleg ennyit értek belőle.
szerk: hogy hogyan lehet feloldani ezt a helyzetet? Én arra számítottam, hogy több képmódot is tudok profilozni és ha átpöccintem a monitort másik képmódba, akkor be tudnék tölteni egy hozzá passzoló ICM fájlt. Ez lehet működne is így, csak épp úgy tűnik nincs ilyen szokás a gyakorlatban. Legalábbis a DisplayCAL Profile Loader-ben nincs utalás arra, hogy lehetne váltogatni a profilok között.
Hogy ehhez hogy jön hozzá a Resolve ráadásként, azt még nem tudom. Gondolom a Viewer tiszteletben tartja a megjelenítő képprofilját, nem? Ha így van, akkor LUT-ra sincs szükség.
Gondolom a LUT akkor kellene, ha nem szoftveres kalibráció lenne a monitoron, hanem mondjuk egy Decklink-re lenne kötve. Jól gondolom?[ Szerkesztve ]
-
Teasüti
nagyúr
Járulékos kérdés:
Környezeti fénynek D50 vagy D65 a célszerű? -
klambi
addikt
Szevasztok!
Még sosem kértem monitor vásárláskor kalibrálást. Monitort szeretnék vásárolni és egy kollégám mondta, hogy ő kért a vásárláskor és nagyon más lett a képe, megérte és javasolta.
Kérdésem az lenne, hogy a kalibrációt, hogyan végzik? A kalibrációs fileokhoz rá lehet találni máshol is?
Kicsit azért soknak érzem 5-8e-t egy kalibrálásért, pláne ha kiderülne utólag, hogy más kalibrálós oldalon fent vannak ezek a beállítások.
Köszönöm! :R[ Szerkesztve ]
"Mond szépen angolul: Gyors róka!"
-
klambi
addikt
dupla sry[ Szerkesztve ]
"Mond szépen angolul: Gyors róka!"
-
Joshi
titán
Anno én is kalibráltan vettem Oázistól az Acer IPS monitoromat, elküldik a profil fájlt. Akkor nekem szerencsém is volt, mert egy AMD 290-es kártyával kalibráltak és nekem is olyan volt. A gond az, hogy miután lecseréltem egy nvidia kártyára, már kuka a kalibrálás. Én nem javaslom hogy kalibráltatva vegyél monitort, inkább utólag otthon kalibráltasd ha nagyon szükséges. Mire használnád a kalibrált monitort?
[ Szerkesztve ]
-
Teasüti
nagyúr
A kalibrálás az egyedi minden képernyő+vga párosra. Más vki profilját betöltve nem kerülsz beljebb. Casual felhasználásra azért érheti meg, mert rendbe teszi a gyengébb minőségű megjelenítők általában borzalmas gyári beállításait, ami a kontrasztot, fényerőt, szaturációt és a fehéregyensúlyt illeti. Profitálni max annyit fogsz belőle, hogy egy a valóshoz közel álló képet fogsz látni, nem pedig egy túlszaturált, túlkontrasztos vmit adott esetben (mint a tévéknél a demó/kiállítási mód és társai kategória) amin meg se jelennek a részletek rendesen. Vagy ha a fehéregyensúly (a fehér szín melegsége, épp mint a világítástechnikában) túl hideg vagy túl meleg, akkor azt is rendbe szedi és nem húzza el az összes színt kékbe vagy narancsba.
[ Szerkesztve ]
-
*Ropi*
félisten
Szia!
Ebben a cikkemben minden fontos infót megtalálsz.
Weboldalam: http://karpatisandor.hu
-
Joshi
titán
A linkelt hsz-ben csak azt ecseteled, hogy mi is az a kalibrálás. Pl az Oázis Computer műszeres kalibrálást ad ~6-10k-ért, szerintem klambi fórumtárs is ilyenre célzott. Ahogy anno én is így kértem a monitoromat. Itt a kérdés az, hogy van-e értelme nem a saját konfigurációval kalibráltatni egy monitort. Ha teljesen más a konfig akkor én azt mondom hogy nincs értelme.
-
klambi
addikt
köszönöm a tanácsokat, hasznos volt!
"Mond szépen angolul: Gyors róka!"
-
Xavior
csendes tag
Sziasztok!
Kérnék egy kis segítséget.
Nemrég vettem egy spyder 5 pro kalibrátort, és ahogy bekalibrálom a kijelzőt, mielőtt befejezné, a végén rárak egy zöld réteget, ettől a fehérek hirtelen zölddé változnak.
Olvastam neten, hogy gond a 2 videokártya, és gond ha 1809-es windows 10-et futtatok, így frissítettem 1909-re, és kikapcsoltam az integrált videokártyát, de ugyanez az eredmény.
A konfig egy rx580 és egy i7-2600k. Kipróbáltam a laptopomon is, ami egy Surface Pro 4-es, 1 darab integrált videokártyával ami egy intel hd620, és azon tökéletesen működött, így kizártam a hardveres hibát mind a gépem, mind az eszköz részéről. (Az is alátámasztja, hogy nem a gépem hardvere a ludas, hogy anyám laptopján, amiben szintén két videokártya van, ugyanezt produkálja a cucc.)
Elolvastam a neten az összes anyagot erről, mindent megpróbáltam, de semmi sem segített. Írtam a szupportnak, ők egyelőre még nem reagáltak.
A folyamat ahogy történik:
- végigmegy a kalibrálás, zöld lesz a kép [link] [link]
- Ahogy rányomok, hogy mentse el a profilt, normális lesz a kép, mintha tényleg a kalibrált képet látnám [link]
- amint váltok a kalibrált és a nem kalibrált kép között, elsőre átvált rendesen a nem kalibrált képre, majd amikor visszamennék a kalibráltra, zöld lesz [link]
- ha egyből kilépek a programból és nem váltogatom, szintén zöld leszA monitor egy Samsung PX2370, de ugyanez történik a P1914S és P2414H monitoraimmal is, úgyhogy ez sem lehet a gond.
Alapvetően Datacolorral próbálkozok, mert ez nem telik 1 órába, de a DisplayCal is ugyanezt csinálja, tehát a program hibája sem lehet.
Az egyik ismerősömtől hoztam, ahol ki is próbáltuk, nála tökéletesen működött, tehát 99%-ban biztos vagyok abban, hogy az én gépemen rossz valami beállítás, de egyszerűen nem tudok rájönni, hogy hol a hiba.
A képekkel csak próbáltam érzékeltetni, hogy mi történik, a különbség látszik rajtuk.
Köszönöm előre is mindenkinek
[ Szerkesztve ]
Új hozzászólás Aktív témák
- Vicces képek
- Crypto Trade
- Az Apple megszerezné a klubvilágbajnokság közvetítési jogait
- Lakáshitel, lakásvásárlás
- Az iPadOS-re írt appokra is díjat vet ki az Apple
- Amlogic S905, S912 processzoros készülékek
- Path of Exile (ARPG)
- Telekom otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
- Építő/felújító topik
- sziku69: Szólánc.
- További aktív témák...
Állásajánlatok
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest