Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • doc

    nagyúr

    válasz Gaskin #17 üzenetére

    Egy maganember sajat penzbol es akaratbol eljutott odaig, ahova az allamilag tamogatott intezetek nem.
    Mindenkepp ez az irany az interplanetaris utazas fele (legalabbis egy lepcsofok a sok kozul).

  • zolij

    tag

    válasz Gaskin #17 üzenetére

    Nem a rakétatechnológia nagy szám, hanem hogy ezt az egészet töredék annyiból kihozza, mint az amerikai / orosz űrhivatalok.
    Lehet, hogy a Space Shuttle ejtőernyővel le tudtak szállni a tenger közepére, csak épp közben rohadt drágák voltak. A rakéta kerül sokba, nem az üzemanyag. Az ejtőernyős leszállás pedig azért sem igazán alternatíva, mert itt a végső cél az lenne, hogy a rakéta olyan legyen mint egy repülő, azaz leszállás után pár órán belül újra lehessen tölteni és indulásra kész legyen.

    [ Szerkesztve ]

  • azbest

    félisten

    válasz Gaskin #17 üzenetére

    Persze, hogy van benne marketing, hiszen ez egy üzleti vállalkozás is egyben. Ráadásul ez egy lépcső a hosszútávú tervekben, amelyeket igen gyorsan lépdelik, főleg a korábbi állami szereplők tempójához képest.

    Évtizedek óta egyre kevesebbet költött űrkutatásra, fejlesztésekre bármelyik állam. Felkavarja az állóvizet. Pár év alatt elérte és meghaladta azt a szintet, amit az állami szervezetek elértek. Olcsóbban. Újra lendületbe jöhet az űrkutatás. Nem csak botokkal ütjök a Földön egymás buta fejét, mint ahogy tettük évtizedek óta.

    Az Energia alacsony pályára volt képes a Falcon Heavy mostani kiépítettségénél többet felvinni. Magasabb pályán sosem járt, a becsült kapacitása ott már alatta marad a Falconnak. Van jobb hajtómű is már Falconhoz. Még komolyabb kiépítettségű is lehet a Falcon.

    Ha annyira egyszerű és nincs itt semmi látnivaló, akkor miért nem tette ezt már meg akár valamelyik állami vagy piaci űrszállító cég? Biztons nem volt kedvük. Persze a Nasa vezetője is csak fanyalogni tudott két éve, amiért cégek kaptak megrendeléseket az ő inkompetenciájával szemben :)

  • batmanéhes

    tag

    válasz Gaskin #17 üzenetére

    drága szív. mielőtt kinyilatkoztatsz, nézd meg mennyivel csökkentete az indítás költségeit az újrahasznosítás. ez pedig egy mélyűr ill. holdképes új osztálya az újrahasznosítható rakétáknak.

    olyan ez, mintha hirtelen 40 forintba kerülne a benzin, és egyre csökken. egy teljes ipar nyílik meg ezekkel a költségekkel.

    @Auratech: a földi merőleges besugárzás (nem "fényenergia") tiszta időben ~1.000w/nm. az akksik amúgy egy napon belül lemerülnek, szóval nem látjuk kifakulni a fényezést.

    [ Szerkesztve ]

  • Cathfaern

    nagyúr

    válasz Gaskin #17 üzenetére

    Nem abban mérföldkő, hogy mit értek el, hanem hogy mennyiért. Space shuttle esetében egy felbocsátás nagyjából 10x annyiba került, mint a SpaceX-nek egy ilyen mutatvány.

    "Az is tényleg látványos, hogy a hordozó rakéták fenékre leszállnak, de mi is ebben az áttörés? Energetikai szempontból valsz lényegesen rosszabb, mint amikor a Space shuttle rendszer egyes elemei fékező ernyőkkel a vizbe estek"
    Röhejes módon nem az üzemanyag a drága egy fellövésnél. Az üzemanyag pár százezer $-ból megáll, míg a SpaceX "utraolcsó" fellövései is 60milliós nagyságrend. Szóval anynira sokat nem számít az energetika itt. Ami viszont tétel az a hardver, és főleg a rakéták. Amik ugye space shuttle esetén mentek mindig a kukába. Olyan ez, mint ha építenél egy utasszálító repülőt, elrepülnél vele Londonból New Yorkba, majd kukáznád és a visszajárathoz újabb repülőt építenél. Nem az üzemanyag a tétel.

  • #05364992

    törölt tag

    válasz Gaskin #17 üzenetére

    "Energetikai szempontból valsz lényegesen rosszabb, mint amikor a Space shuttle rendszer egyes elemei fékező ernyőkkel a vizbe estek.. Mert ugye a rakéták fékezést is a hajtóanyaggal érik el, amit a hasznos teher növelésére is használhattak volna.."
    A NASA is valahogy így gondolta eredetileg, a dolog ami elkerülte a figyelmüket hogy az SRB-k sós vízben landoltak, amiben a korrózió gyorsabban zajlik le mint normál körülmények között. Így gyakorlatilag minden egyes kihalászott SRB-t atomjaira kellett szedniük, kitisztítaniuk és a korróziót a megfelelő helyeken kezelnük. Ugyan forrásom erre nincs, de végösszeg tekintetében amennyire tudom emiatt nem spóroltak semmit az újrahasznosítással. (Plusz itt meg kell említeni hogy az SRB-k hihetetlen egyszerű szerkezetek egy normális folyékony üzemanyagú rakétához képest.) A SpaceX féle megoldásnál ezzel szemben egy nagyobb kör diagnosztika meg egy sikeres static fire teszt után fel lehet dobni egy új második fokozatot a booster tetejére és kilőni az egészet.

    Magában a landolásban az a nagy szám hogy ez lehetséges egyáltalán jelenleg. Mikor először felvetették hogy így szeretnének majd rakétákat letenni a földre, a szakmabeliek körberöhögték őket azzal, hogy lehetetlen mai technikával. Az már csak hab a tortán hogy a landolási technika amit gyakorolnak, tweak-elve működik a marson is, míg az ernyős megoldás nem igazán (túl vékony a légkör hozzá, az eddigi űrszondák nagy része is mindenféle elvetemült kombinált megoldásokkal landolt).

    Maga a falcon heavy is annyiból különleges hogy ez az egész csomag így működni tud, holott a józan ész szerint nem kellene. Az első fokozat alján 27 rakéta motor van, ha jól rémlik ennél több csak a szovjet N1-esen volt, de az 4-ből 4-szer felrobbant, és az egyik robbanás mai napig fent van a legnagyobb nem nukleáris robbanások listáján. (Költséghatékonyabb a meglévő merlin hajtóműveikből sokat használni, mint 5-10 évet elverni egy új hajtómű fejlesztésére.) Működik a booster leválasztás ami a klasszikusabb robbanótöltetes megoldás helyett teljesen mechanikus hogy tesztelhető és újrahasználható legyen. A leválasztott boosterek képesek a nagy tempó mellett visszanyerni a kontrollt és tandemben pontosan lenavigálni a földre úgy, hogy sokkal rosszabb az irányíthatóságuk mintha simán egy falcon 9-ról dobták volna le őket. Stb. Ráadásul az egész csomag pimasz módon olcsó a konkurensekhez képest. Nem kell isteníteni őket, de a csomag amit összeraktak baromi impresszív.

    [ Szerkesztve ]

  • rii

    nagyúr

    válasz Gaskin #17 üzenetére

    " ... Mindenkitől elnézést hogy nem tudok beállni a kötelező hallelújázásba, de ez az egész egy bazinagy marketing fogás főként.. .... "

    a holdraszállást meg az egész apollo programot is baromi nagy marketing vette körül, és voltak is bajban mikor az emberek már nem figyeltek oda, sőt ... utána éppen a magas költség miatt kellett idő előtt leállítani, 2 vagy 3 holdraszállás már csak terv maradt ... előtte meg az apollo 13 katasztrófája kellett, hogy újra a figyelem középpontjába kerüljenek.

    ha nem érdekli valami az embereket amit az állam csinál, akkor az ellenzők kihúzhatják alóla az állami támogatást. Itt egy vállalkozó promózta a termékét, de úgy hogy gondolom arra az egész világ felfigyelt.

    itt is ... valahogy fel kellett hívniuk magukra a figyelmet, és fantasztikusan csinálták.
    sőt
    a technológiai-__mérnöki__ bravúr mellett eltörpül az a briliáns ötlet, hogy forgassanak és kamerázzanak végig ameddig csak lehet ...

    piros-kapszula: https://www.youtube.com/watch?v=oW-VZVYohRg

Új hozzászólás Aktív témák