Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • #54625216

    törölt tag

    "A jelenlegi virtuális valóság szemüvegek egyik legnagyobb problémája a viszonylag alacsony felbontás"

    Ez konkrétan nem igaz. A HMD fizikai felbontása csak screendoor-t csökkenti, ami egyike a legkevésbé zavaró effekteknek. A képminőséget a sokkal magasabb supersampling igény befolyásolja. A supersampling pedig renderkapacitás függvénye, ami meg grafkártya függvénye, ami meg pénz függvénye. Így ha növeled a felbontást, akkor növelned kell a render kapacitást is. Jelenleg pedig az oculus rift és a vive egy gtx1070-t simán kihasznál, jobb supersampling mellett pedig egy 1080ti-t is képes megfektetni. Na ezt a grafkártya igényt most szorozd meg néggyel.

    A PIMAX 8K-val amúgy nem az a baj, hogy a 8K-t 2db. 4K displayre értik, mert ennél sokkal hajmeresztőbb marketinges szómágiával is találkoztunk már. Kedvencem a Sony, amikor egy TV-jüket Cinemotion-el reklámozták majd mikor kiderült, hogy nem is tudja nem elnézést kértek, hanem megmagyarázták, hogy a "Cinemotion" annál a típusnál mást jelent, mint az összes többinél.

    A PIMAX fő baja, hogy olyan vállalásokat tesznek, amiket jó eséllyel képtelenség az adott pénzből megvalósítani, vagy legalábbis messze nem olyan minőségben, mint ahogy azt a célközönség elvárná.
    Pl. már a szemkövetést is bevállalták fél millió dolláros perkkel, miközben tízmilliós nagyságrendben vásárolnak fel a nagy IT cégek szemkövetést fejlesztő startupokat minden piacképes termék nélkül.
    A másik, hogy aki vett már noname kínai telefont, usb mikroszkópot, akármit, amihez nem volt valódi szoftveres támogatás - azaz megfelelően frissített driverek, api, stb. az hamar rájöhetett, hogy mennyit ér maga a hardver minden support nélkül: kb. az anyag árát.

  • #54625216

    törölt tag

    válasz Tigerclaw #12 üzenetére

    "eléggé megakadt a VR szekere"

    És ezt arra alapozva mondod hogy ...

  • #54625216

    törölt tag

    válasz Jacek #15 üzenetére

    Attól, mert magasabbak az igényeid, mint amire a jelenleg kapható technológia képes, még nem akadt meg a fejlődés.

    A másik, hogy a VR fejlesztése nem csak a hardvert jelenti, hanem tartalmat és szolgáltatásokat is. Az oculus akár holnap bejelenthetne 8K-s HMD-t, akkor meg az lenne a baj, hogy 4x1080Ti OC vízhűtéssel sem elég hozzá, tartalom meg még éveking nem lenne, olyan minimális lenne a piaca.

    Az egész VR körüli hype, majd utána a temetkezés abból jött, hogy a nagy techcégek egymásra licitálva felverték a VR fejlesztő startupok árát. Emiatt sorra jelentek meg félkész, a piacképességtől legjobb esetben is évekre levő termékkoncepciók a médiában, hogy az azokat fejlesztő startupok mielőbb jó áron eladhassák magukat. Ezekből aztán mindenki arra következtetett, hogy pár éven belül már agyi implantokkal fogunk rohangászni a holofedélzeteken. A clickvadász tech rovatok meg még rá is játszottak a hype-ra, hogy fél évvel később már élen járjanak a huhogásban.

  • #54625216

    törölt tag

    válasz elefant #16 üzenetére

    Egy 360-os kamera fejlesztésének a beszüntetéséből a VR fejlődésének a megakadására következtetni kb. olyan, mint amikor sony minidisc kudarcakor a digitális zenehallgatás végéről beszéltek.

  • #54625216

    törölt tag

    válasz Jack@l #17 üzenetére

    "Fél millió dollárért én is megcsinálom neked a szemkövetést 1 éven belül..."

    Azt azért megnézném...

    De még ha sikerülne is: a PIMAX-ék jövő februárra igérték egy piacképes termékben, azaz a hardver fejlesztésen túl ennyi idő alatt meg kellene oldaniuk a sorozatgyártásba integrálást és ki kellene fejleszteniük a támogató API-t is, hogy egyáltalán értelme legyen.
    Szvsz a PIMAX-ék csak beleolvastak VR fórumokba, összegyűjtötték a sirámokat és beígértek mindent, amit a userek hallani szeretnének, akár van értelme akár nem, akár meg lehet valósítani a rendelkezésre álló idő alatt, akár nem.
    Le merem fogadni, hogy fél év múlva azok, akik most a PIMAX-ot hypeolják ugyanilyen vehemenciával fogják fikázni őket, hogy mekkora átverés az egész. Pedig igazából nem totális átverés, csak a szokásos "kínai marketing": írj a dobozra mindent, amit a neten találsz, aztán ha 20% nem küldi vissza, már nyertél.

  • #54625216

    törölt tag

    válasz Percy #26 üzenetére

    Egy dolog valamire ráírni, hogy SteamVR kompatibilis és más dolog, hogy a steamről leszedett konkrét alkalmazás mit produkál benne. A rift pl. SteamVR kompatibilis mégis a nem hivatalos rift kompatibilis programok hajlamosak szaggatni, elveszteni a trackinget pusztán azért, mert nem tesztelték rifttel és tweakelték hozzá. Akkor most képzeld el mit fog produkálni egy hmd tök más felbontással más fov-al. Ha pedig a szemkövetést is hozzárakják, ami tök más render paradigmát igényel, akkor végképp a fejlesztőkön múlik, hogy mi fog egyáltalán elindulni vele, a felhasználói élményről már ne is beszéljünk.

  • #54625216

    törölt tag

    válasz t72killer #25 üzenetére

    Alig van a piacon a jelenlegi hmd-k febontásában is nézhető minőségű 360 sztereo video, nem hogy szemenként 4K-ban.
    A kínai akciókamerák összeragasztgatása jól hangzik elméletben, de ha kicsit jobban belemész a témába, akkor hamar kiderül, hogy még profi körülmények között, az elérhető legjobb technológiával és rendes költségvetéssel is igen komoly kompromisszumokkal képesek csak élvezhető ereményt produkálni.
    Nagyon alaposan meg kell tervezni a felvételt, hogy mi lehet bent a képben és mi nem, mi milyen közel lehet melyik kamerához, hogyan mozoghat a kamera és hogy nem, stb. stb. majd brutális utómunkával kell az egészet összehegeszteni, hogy működjön is. Azaz igen messze vagyunk még attól, hogy a vr videózás minőségét a hmd-k felbontása korlátozná.

    Ahol egyáltalán felmerül a felbontás kérdés, az a hagyományos, 2D filmek nézése virtuális moziteremben, vagy virtuális monitorok használata. Ezekhez valóban nem kell über hardver, csak nagyobb felbontás.
    Ha mondjuk a PIMAX erre szakosodna, és nem a szemenkénti 4K VR gamingre fókuszálnának, akkor azt mondanám ok, nagyjából azt vállalják, amit egy ilyen szűk piacnak le is lehet szállítani.
    Most viszont gyakorlatilag mindent beígérnek minimális pénzért, lehetetlen határidőkkel. Az ázsiai mentalitást ismerve ezen nincs is mit csodálkozni, mert kicsit mást értenek a kockázatvállalás alatt, mint tőlük nyugatabbra, ezért is kell ezekből az ígéretekből gyököt vonni.

    Ami magát a 4K vs. jelenlegi felbontást illeti, még egyszer: nem a screendoor a jelenlegi VR legnagyobb problémája.
    Ami valóban befolyásolja a VR minőségét, az 90%-ban függ a GPU teljesítményétől és max. 10%-ban a HMD fizikai felbontásától.

  • #54625216

    törölt tag

    válasz Joshi #30 üzenetére

    Nem az oculustól eltérő cuccokat fikázom, hanem a csodavárást, hogy majd mások tizedannyiból tízszerannyit produkálnak minden kompromisszum nélkül.
    Az emberek egymásnak ellentmondó elvárásokat követelnek lehetőleg tegnapra és olcsón, ha ezek nem teljesülnek, akkor megindul a huhogás, hogy a VR megbukott, mert nem kell senkinek. Annak kell tehát első sorban drukkolni, hogy az irreális ígéretekkel beetetett, majd csalódott felhasználók ne rántsák magukkal az egész iparág megítélését.

  • #54625216

    törölt tag

    válasz Jacek #34 üzenetére

    Ha a szar alatt a jelenlegi HMD-ket érted, akkor mitől lenne jobb ugyanaz a jel 4K-ra skálázva?
    Oké csökkenti a screendoort, ami eleve nem a legfőbb probléma a VR-nél, de legalább sok más kompromisszumot kell benyelni miatta a kínaiak híres terméktámogatásától kezdve az eltérő fov-n keresztül a tracking-ig.
    A képminőség pedig talán javul valamennyit a screendoor miatt, meg romlik az lcd miatt, de hogy fényévekre nem lesz, az garantálható.
    De tőlem nyugodtan lehet a csodára várni, csak aztán ne gyertek vissza fél év múlva panaszkodni, meg temetni a VR technológiát, ha szembejön a valóság.

  • #54625216

    törölt tag

    válasz Joshi #33 üzenetére

    Nem véleményt mondok a PIMAX 8K-ról, hanem a realitásoknak megfelelően kezelem az ígéreteik komolyságát.

    "Ha lesz olyan mint az Oculus CV1 akkor már fél siker."

    Ha csak olyan lesz, mint a CV1, az konkrétan bukás, mert lesz egy másfélszer drágább, a jelenlegi szabványoktól eltérő hmd, normális támogatás nélkül.

  • #54625216

    törölt tag

    válasz Jack@l #38 üzenetére

    Jelenlegi szabványoktól eltérő: más felbontás, más fov, a displayek fizikai pozíciója eltér. Ezek miatt máshogy kell renderelni a tartalmat. A steamVR kompatibilitásnál meg egy dolog, hogy elindulnak-e vele a programok és megint más, hogy az adott szoftver mit produkál az adott hardver alatt.
    A rift és a vive között sokkal kisebb a különbség, mint a pimax8k és a vive (steamvr referencia hardver) között, mégis sok a probléma riften a steamvr és vive-on a revive-os tartalmak között, ha magát a szoftvert nem tesztelték az adott hardveren.
    A lényeg, hogy a pimax esetében nem csak a hardver paramétereket kell nézni, hanem hogy milyen lesz a szoftver támogatása, azaz hogy a pimax mennyit feccöl a bugfixelésre, teljesítményjavításra. A kínai csodáknál jellemzően az szokott lenni, hogy kiadják a hardvert, jobb esetben így-úgy működő driverekkel, a drágább cuccoknál esetleg a rá következő évben még adnak ki javításokat, aztán kihoznak egy új hardvert, a régi drivereit meg elfelejtik updatelni.
    A CV1 jelenleg 400 dollár kontrollerekkel, szenzorokkal. A pimaxnál csak a hmd 500dollár + add hozzá a kontrollerek árát + 2 db. lighthouse.

  • #54625216

    törölt tag

    válasz Joshi #43 üzenetére

    Lehet a pimax ára akármennyi, én a versenyképességéről beszéltem: ha azonos minőség mellett (ugyebár az volt a felvetés, hogy már akkor is jó, ha eléri a cv1 minőségét) drágább, csak nincs hozzá kiforrott api, támogatás, stb. akkor mitől lenne versenyképes alternatívája a cv1-nek vagy akár a vive-nak?
    Ha képminőségben jobb, akkor is nagy kérdés, hogy használhatóság, felhasználói élmény szempontból is jobb-e. Én első sorban ebben kételkedem.
    Carmack tök jól elmondta az előadásában, hogy milyen problémákkal kell szembenézni a vr fejlesztésekor, és ebből az egyik legkisebb gond a hmd felbontása vagy a fov. Jelenleg a userek rendelkezésére álló pc (gpu) teljesítménye, a hmd hardver minősége és ára, illetve a megfelelő tartalomkínálat közötti kompromisszumokból kell kihozni a legtöbbet. Könnyen csalódást okozhat, aki csak az egyik paraméterre fókuszál, és nem teszi nyilvánvalóvá, hogy azt a többi kárára javítja.

    Ott van példának a PSVR: gyengébb felbontás, még gyengébb tracking, viszont a hardver összköltsége (PS4+PSVR) és a megfelelő kezdeti szoftverkínálat együtt simán lenyomta a vive és a rift eladásait.

Új hozzászólás Aktív témák