Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • cinemazealot

    addikt

    válasz Lami66 #4 üzenetére

    Tökéletesen leírtad a kötött pályás közlekedés előnyeit az aszfaltos úttal (magyar környezetben: aszfaltnak látszó trutyival összekent kátyúgyűjteménnyel) szemben. :D Szóval ha már nem is kell felfestés, és már a metró is több évtizede magától közlekedik (a vezető állítólag csak biodíszlet és egy amolyan "last hope", ha valami balul sülne el), akkor miért görcsölünk az egy szezont sem kibíró aszfalttal? Ja, mert a hazai autógyártással karöltve qrv@jó biznisz? :) Hány fényévre is van ez attól, hogy a közlekedés optimális és kifizetődő legyen?

    Mert ugye ha kötött pályás lenne a "közúti" közlekedés is, akkor nem lenne gyorshajtás, nem lenne dugó, nem lenne kátyú, nem lenne forgalmi zaj, nem lennének balesetek, az autók nem lennének másfél tonnásak (csak egy pár száz kilós kabin egy elektromos hajtással), az automata vezetés és az elektromos hajtás pedig gyakorlatilag magától értetődő lenne. Ehelyett olajos kátrányba áztatunk minden talpalatnyi földet, a vasutat kicsináljuk a kamionos szállítmányozás előnyére, folyamatosan elcsapjuk egymást, dugóban tengetjük a életünk jelentős részét, szívjuk a mérges gázokat, megőrülünk a forgalmi zajtól, a fekete aszfalttal felforraljuk a környezetünket... de bizonyára így praktikusabb és csak én vagyok helikopter. :B

  • cinemazealot

    addikt

    válasz Lami66 #7 üzenetére

    A baj az, hogy ehhez több évtizednek el kell telnie. Nemcsak azért, mert meg kell tudni valósítani ezeket a kötött pályás útvonalakat, hanem előbb ki kell kopnia annak a technológiának, ami ma dominál (aszfalt, hagyományos gépkocsi), illetve ki kell kopnia annak a rétegnek, akinek ennek fenntartása az elsődleges üzleti érdeke és 20 körömmel ragaszkodik hozzá. Továbbá a társadalomban is ki kellene alakulnia egy olyasfajta beidegződésnek, ami elengedi a jármű birtoklásának akaratát, és megbékél a közlekedés/személyszállítás mint bármikor igénybe vehető (on-demand) szolgáltatással. Persze ez is infrastruktúrát igényel, ami jelenleg nem létezik. Viszont az, hogy másfél-két tonnás acélszörnyek egy-egy embert szállítanak, az qrv@nagy luxus és iszonyú kártékony.

    Az átmeneti időszakban (néhány évtized) valamilyen hibrid technológiának kellene kialakulnia (nem hajtás, hanem pályahasználat szempontjából), ami lehetővé teszi a ritkábban használt aszfaltos utakon és nagyobb forgalmú kötött pályás útvonalakon való közlekedést is lehetőleg ugyanazzal a járművel. Ehhez persze újfajta jármű technológiának is ki kéne majd alakulnia, ami relatíve kicsi, könnyű, olcsón fenntartható, olcsón hajtható, higiénikus (tehát az is hajlandó használni, aki ragaszkodik a privát szférához, de utál más segglenyomatába beleülni) és mondjuk olcsón+könnyen cserélhető alatta a futómű, ha az tönkremenne a rossz minőségű utaktól vagy csak váltani kell kötetlen és kötött pályás üzemmód között. Ehhez viszont globális járműgyártói egyeztetésre (és kompatibilitásra) lenne szükség, ami továbbra is ütközhet a piaci érdekekkel.

  • cinemazealot

    addikt

    válasz Lami66 #9 üzenetére

    Szerintem a KRESZ által ma is használt jelrendszerrel nincs gond, elég széles skálán lefedi a közlekedés szabályait annak minden résztvevője számára (legyen az ember vagy gép, itthon vagy külföldön). Új (csak gépek által értelmezhető) jelző táblák kidolgozásának meg nem sok értelmét látom, hacsak nem olyan tartalommal, ami fölöslegessé teszi a felfestéseket (tehát az új tábla arról szólna, hogy az egyes sávok merre tartanak). Ehhez viszont fölösleges tábla, hiszen az ember úgysem fogja őket értelmezni, akkor meg egyszerűbb, ha netről GPS koordináták alapján letölthetőek ezek az információk. Viszont amilyen precízséggel dolgoznak ma az útmunkások, ez még életveszélyes is lehet. És amíg jobban megéri évente akár többször is foltozgatni egy utat, mint egyszer normálisan megcsinálni, addig ez nem fog változni. Nagyon komoly szemléletváltásra volna szükség a közlekedés számos területén.

Új hozzászólás Aktív témák