Hirdetés
Új hozzászólás Aktív témák
-
veterán
Két verzió lehetséges.
1: sose lesz valódi önvezető autózás. ha beüt a szar, akkor semelyik gyártó sem fogja vállalni a felelősséget... vagy hoznak egy törvényt mint idehaza a vadásztársaságok esetében vadkárkor
2: ha esetleg tényleg eljutunk odáig, addigra összeomlik a "civilizációnk". (2070-2080)
szóval én nem nagyon vennék részvényeket ilyen cégekben _nem_ short szándékkal.A Harry Potter film egy Die Hard koppintás. A főhős éjnek évadján egy toronyban rohangál össze-vissza, és próbálja elkerülni Alan Rickmant.
-
DoxaM
aktív tag
A tesla már most nem vállalja a felelősséget a balesetekért, amikor az a kamu autopilot be van kapcsolva....gondolom ez nagyjából mindent elmond az is, h cseszegetik muszkot, h ne hívja teljesen önvezetőnek a gépeit, mert az szimpla félrevezetés.
Régen is hajtogattam már, egész egyszerűen ezeket a rendszereket az ember tervezi (programozza) az egységeket ember gyártja le, pont annyi meghibásodás lehet benne, mint amennyit egy ember hibázni tud. Sosem lesz teljes önvezetés (full selfdrive) mert, ha nincs kiépítve tökéletesen az infrastruktúra és nem minden autó önvezető akkor egész egyszerűen nem biztonságos, illetve a környezeti hatások is kárt tehetnek a szenzorokban/megzavarhatják, mindezek mellett. (infrastruktúra : tükörsima utak,tökéletes kitáblázás,tökéletes felfestés....ez ugye nagyjából álomkategória még fejlődő országokban is...nem még egy indiában,dél-amerikában,afrikában stb.)
Ezt a sok szemellenzős scifi őrült elengedhetné, egy jó vezetési segéd ez a cucc, semmi több. -
Puma K
nagyúr
"infrastruktúra : tükörsima utak,tökéletes kitáblázás,tökéletes felfestés....ez ugye nagyjából álomkategória még fejlődő országokban is...nem még egy indiában,dél-amerikában,afrikában stb."
Nem is értem hogy hogyan szerepelünk a 25 helyen.
Ez most nem klaszikus Magyarország lefitymálása, hanem a valóság...
Miszerint az útburkolati jelek felfestettsége és megléte is néhol kétes néhol meg éppen hogy látszik...
Tábla az van mindenhol és minden... még akkor is ha már nincs útépítés de még kint vannak az ehhez a tevékenységhez kapcsolódó táblák...
Az autópálya is toldozott-foltozott, hullámos és hepe-hupás borzadály... autóutak, utak, utcák és a többiről nem is beszélve... botrány.
Múltkor vezetem 2 nap alatt 1912 km-t. Ha csukott szemmel vezetem volna akkor megtudtam volna mondani mikor vagyok Ausztriában és mikor érkeztem haza Magyarországra... siralom...
"Cuccok: csattogós lepke és tiki-taki" └[ʘヘʘ]┘
-
őstag
Kicsit leegyszerűsítve a közlekedés két dologból áll. Közlekedő eszközökből (pl autók) és közlekedésre alkalmas infrastruktúrából (pl. utak, benzinkutak stb.)
A probléma abban van, hogy jelenleg csak az autók önvezetők, de az utak és környéke az emberi vezetésre vannak csinálva. Ha az utakat átalakítják önvezető kompatibilissá, hirtelen nagyot fog ugrani az önvezetés biztonsága. Ez előbb-utóbb be fog következni.
Pl. minek útfestés, amit látni kell? Már működnek önvezető raktári szállítórendszerek, sehol egy festés, mert a padlóba épített mágneses szenzorokkal tájékozódik a robot targonca. Ugyanígy nem kellenek közlekedési táblák, mert a padlóba/út mellé épített szenzorok mindenről tájékoztatják az önvezető járgányt. Lesz egy nagy kátyú az úton? Az autók megjelölik a térképjükön a helyet és az utánuk jövő kocsik már automatikusan kikerülik a kátyút még akkor is ha épp elfedi egy pocsolya, amit az ember nem venne észre.
Szóval egy rendszerben ne csak az egyik elemet fejlesszék (autók), mert abból semmi jó nem sül ki. És ez nem tükörsima utakat jelen, és nem kiválóan látható táblákat festéseket, mert egy autó ne emberi szemmel tájékozódjon.[ Szerkesztve ]
-
Tigerclaw
nagyúr
A Tesla mar kb. ezerszer jelezte a vasarloinak, hogy nem onvezeto az auto es barmilyen vezetest segito funkciot is aktivalnak, a vezetonek resen kell lennie. Persze nem mosdatom oket, mert az o saruk ha felrevezeto a feature neve. Raadasul eleg konnyu onvezetonek hinni, mivel szerencses esetben tenyleg ugy mukodik, vagyis kezeli a gazt, feket, kormanyt.
Tul koran aktivaltak ezt a funkciot.
Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.
-
cinemazealot
addikt
Tökéletesen leírtad a kötött pályás közlekedés előnyeit az aszfaltos úttal (magyar környezetben: aszfaltnak látszó trutyival összekent kátyúgyűjteménnyel) szemben. Szóval ha már nem is kell felfestés, és már a metró is több évtizede magától közlekedik (a vezető állítólag csak biodíszlet és egy amolyan "last hope", ha valami balul sülne el), akkor miért görcsölünk az egy szezont sem kibíró aszfalttal? Ja, mert a hazai autógyártással karöltve qrv@jó biznisz? Hány fényévre is van ez attól, hogy a közlekedés optimális és kifizetődő legyen?
Mert ugye ha kötött pályás lenne a "közúti" közlekedés is, akkor nem lenne gyorshajtás, nem lenne dugó, nem lenne kátyú, nem lenne forgalmi zaj, nem lennének balesetek, az autók nem lennének másfél tonnásak (csak egy pár száz kilós kabin egy elektromos hajtással), az automata vezetés és az elektromos hajtás pedig gyakorlatilag magától értetődő lenne. Ehelyett olajos kátrányba áztatunk minden talpalatnyi földet, a vasutat kicsináljuk a kamionos szállítmányozás előnyére, folyamatosan elcsapjuk egymást, dugóban tengetjük a életünk jelentős részét, szívjuk a mérges gázokat, megőrülünk a forgalmi zajtól, a fekete aszfalttal felforraljuk a környezetünket... de bizonyára így praktikusabb és csak én vagyok helikopter.
-
őstag
válasz cinemazealot #6 üzenetére
Szerintem az önvezetősdi automatikus következménye, hogy a közlekedés 90 %-a gyakorlatilag kötött pályás lesz, ha nem is olyan mértékben mint a metró, vasút.
[ Szerkesztve ]
-
cinemazealot
addikt
A baj az, hogy ehhez több évtizednek el kell telnie. Nemcsak azért, mert meg kell tudni valósítani ezeket a kötött pályás útvonalakat, hanem előbb ki kell kopnia annak a technológiának, ami ma dominál (aszfalt, hagyományos gépkocsi), illetve ki kell kopnia annak a rétegnek, akinek ennek fenntartása az elsődleges üzleti érdeke és 20 körömmel ragaszkodik hozzá. Továbbá a társadalomban is ki kellene alakulnia egy olyasfajta beidegződésnek, ami elengedi a jármű birtoklásának akaratát, és megbékél a közlekedés/személyszállítás mint bármikor igénybe vehető (on-demand) szolgáltatással. Persze ez is infrastruktúrát igényel, ami jelenleg nem létezik. Viszont az, hogy másfél-két tonnás acélszörnyek egy-egy embert szállítanak, az qrv@nagy luxus és iszonyú kártékony.
Az átmeneti időszakban (néhány évtized) valamilyen hibrid technológiának kellene kialakulnia (nem hajtás, hanem pályahasználat szempontjából), ami lehetővé teszi a ritkábban használt aszfaltos utakon és nagyobb forgalmú kötött pályás útvonalakon való közlekedést is lehetőleg ugyanazzal a járművel. Ehhez persze újfajta jármű technológiának is ki kéne majd alakulnia, ami relatíve kicsi, könnyű, olcsón fenntartható, olcsón hajtható, higiénikus (tehát az is hajlandó használni, aki ragaszkodik a privát szférához, de utál más segglenyomatába beleülni) és mondjuk olcsón+könnyen cserélhető alatta a futómű, ha az tönkremenne a rossz minőségű utaktól vagy csak váltani kell kötetlen és kötött pályás üzemmód között. Ehhez viszont globális járműgyártói egyeztetésre (és kompatibilitásra) lenne szükség, ami továbbra is ütközhet a piaci érdekekkel.
-
őstag
válasz cinemazealot #8 üzenetére
Nem kell több évtized. Egységes, egyszerű, az önvezető technika által könnyen feldolgozható jelrendszert kellene kidolgozni, pl elsőre elég lenne az önvezető autóknak "jelzőtáblákat" kitenni, pl. amelyek akár lehetnének vonalkódos táblák (sokkal könnyebben és egyértelműbben feldolgozható, mint az embereknek csinált jelzésrendszer), jelölnék a max. sebességet, sávokat, korlátozásokat.
[ Szerkesztve ]
-
cinemazealot
addikt
Szerintem a KRESZ által ma is használt jelrendszerrel nincs gond, elég széles skálán lefedi a közlekedés szabályait annak minden résztvevője számára (legyen az ember vagy gép, itthon vagy külföldön). Új (csak gépek által értelmezhető) jelző táblák kidolgozásának meg nem sok értelmét látom, hacsak nem olyan tartalommal, ami fölöslegessé teszi a felfestéseket (tehát az új tábla arról szólna, hogy az egyes sávok merre tartanak). Ehhez viszont fölösleges tábla, hiszen az ember úgysem fogja őket értelmezni, akkor meg egyszerűbb, ha netről GPS koordináták alapján letölthetőek ezek az információk. Viszont amilyen precízséggel dolgoznak ma az útmunkások, ez még életveszélyes is lehet. És amíg jobban megéri évente akár többször is foltozgatni egy utat, mint egyszer normálisan megcsinálni, addig ez nem fog változni. Nagyon komoly szemléletváltásra volna szükség a közlekedés számos területén.
-
Narxis
nagyúr
Az önvezető autóké a jövő, max. azon lehet vitatkozni, hogy 20, 50 vagy 100 év múlva terjednek-e el.
"As long as there are those that remember what was, there will always be those that are unable to accept what can be. They will resist."
-
Tigerclaw
nagyúr
En 50 evre tippelek...mar ha addig nem jon valami olyan katasztrofa ami atrendezi a prioritasokat komolyan. Szerintem 10 even belul meglesz a technologiai hatter, 20 even belul anyagilag is elerhetobb lesz, de kell az 50 ev, hogy elfogadjak az emberek.
Persze a cikkben is emlitett, technologiaban es hozzaallasban is elenjaro orszagoknal ez hamarabb bekovetkezhet.
Jelenleg parhuzamosan megy az e-autok temaja is, ami nagyban atrendezheti az egesz piacot mind a gyartok, mind a vasarlok teren, aminek komoly hatasa lehet az onvezetesre is. Pl. mar iden is csokkentette az uj autok eladasat az Euro 6 es a CO2 ado, amit nem biztos hogy minden gyarto tul fog elni. Varhatoan tobben kovetik majd az Opelt, es lesznek mas jellegu osszeborulasok is. Hosszabb tavon szerintem zsugorodni fog az autosok szama, mert a hagyomanyos es elektromos autok ara se lesz toleralhato az alsobb retegeknek. Persze a hasznalt auto piac meg egy ideig kiszolgalja oket.
Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.
-
Top cat
addikt
A magyar utak jó részére inkább önvezető harckocsi kellene.
-
Narxis
nagyúr
Amúgy ez egy érdekes szituáció lesz, hogy mondjuk fejlettebb országokban majd sofőr nélkül küldözgetik az árut, ott ahol meg sz.r az infrastruktúra mehet jó ideig a sofőr az áruval. Szoktam nézni néhány japán vlogert vagy ott élő de nem japán vlogert és még egyszer nem láttam kátyút pedig volt, hogy motorral ment több tucat km-t miközben a fejkamera mutatta az utakat. Itt meg felújítják aztán 1 hónap múlva nyomvájús ha nagy rajta a forgalom.
"As long as there are those that remember what was, there will always be those that are unable to accept what can be. They will resist."
-
veterán
100 év múlva itt már nem lesz civilizáció.
Sanszosan 80 év múlva sem.
Én még mindig azt kérdezem, hogy mi van akkor, ha belemegy egy árvaszúnyog rajba, húszból tíz érzékelő működésképtelenné válik...
De mondok egy prózaibb esetet. Elcsapsz egy vadröfit. Vagy nyulat, akármit.
Mennyi lesz a javítása? Felejtsd el, hogy a vadásztársaság fizetni fog, mert nem fog.
Ez olyan lesz mint a led-es lámpák első generációja... tök frankó, meg tök minden, de veszel egy 7-8 éves autót amiben ledes a pilács, felcsapódik egy kavics, vagy elb.szol egy madarat, vagy beléd tolat valaki, és kb gazdasági totálkár lesz az autó, mert két új lámpa 2millió. És nincs utángyártott, mert CANBUS csak azt fogadja el ami gyári...
Az meg mondjuk annyira már nektek sem lesz buli, amikor a kötelezőbizti 3-4 évente a duplájára fog emelkedni (ez a tendencia már megfigyelhető most is) mert az új autók javítása kurva drága lesz már a mostanihoz képest is, pedig most is kurvadrága már.
Én összevissza az autópályákra engedném az önvezetést, sima közútra semmiképpen. Ott is max 110-el.A Harry Potter film egy Die Hard koppintás. A főhős éjnek évadján egy toronyban rohangál össze-vissza, és próbálja elkerülni Alan Rickmant.
-
Tigerclaw
nagyúr
En az onvezeto autok es az elektromos autok tomeges elterjedeset ugy tudom elkepzelni, hogy megszunik kvazi a szemelyauto kategoria es ha menni akarsz valahova autoval, rendelsz egy "robottaxit" egy fuvarra, vagy berelsz egyet hosszabb tavolsagra. Az is lehet hogy tavolsagi utakra nem is lehet majd hasznali ilyet, mert kotelezoen vonattal, repulovel kell majd menni.
Mindketto rohadt draga es nem tunik ugy, hogy olcsobba valnanak, vagyis kozeptavon a gazdagok uri mulattsaga lesz az autozas sajat autoval.
Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.
-
Narxis
nagyúr
Ez azért eléggé pesszimista hozzállás, én azt látom, hogy van igény erre mert a többség bizony nem szeret vezetni. A másik meg, hogy teljesen mindegy mi van Magyarországon a vadkárral meg a kátyúkkal mert a világ nem Magyarország körül forog hanem fordítva. A fő felvevő piac erre Észak-Amerika, Kína és Nyugat-Európa. Ezeken a helyeken fog először megvalósulni, hogy most autópályán vagy városban az mindegy, ő dolguk. Ja meg a Japánokat ki ne felejtsük, ők benne vannak minden ilyen újdonságban.
"As long as there are those that remember what was, there will always be those that are unable to accept what can be. They will resist."
-
duke
aktív tag
"A tesla már most nem vállalja a felelősséget a balesetekért "
A Teslanak nincs onvezeto autoja, ezert nyilvan nem vallalja a feleloseget. Ezenkivul ha majd par ev mulva lesz nekik onvezetojuk, akkor sem fognak feleloseget vallalni, mert az nem ugy mukodik. Minden orszagnak a sajat, kozlekedesert felelos hatosaga fog feleloseget vallalni egy jarmu megfelelo mukodeseert. Ez most is igy van a kerekpartol a metroszerelvenyig. Majd hozzak gyartok az onvezetoautoikat, a szakhatosag pedig megvizsgalja hogy megfelel e minden hazai es nemzetkozi szabvanynak jogszabalynak. Es ha igen akkor engedelyt adnak forgalmazasra hasznalatra. Tehat egy onvezetoauto megfelelo mukodese, az elsosorban a magyar hatosagok felelosege lesz. A gyartonak legfeljebb gyartasi minoseg fenntartasaert kell feleloseget vallalni, hogy 500 ezredik auto is, pont ugy mukodik mint az elso 50 amit a hatosag megvizsgalt.
-
Top cat
addikt
Cseréld le ilyen 520-ra. Ez bírja ezeket az utakat.
-
duke
aktív tag
"árvaszúnyog rajba, húszból tíz érzékelő működésképtelenné válik...
De mondok egy prózaibb esetet. Elcsapsz egy vadröfit. Vagy nyulat, akármit."Ne gondold mar, hogy mernoki szempontbol problema lenne megoldani barmilyen erzekelo tisztitasat, tisztan tartasat. Eloszor is olyan bevonattal latjak el, hogy semmi sem tapad meg rajta. Ha telibe kap egy vodor olajfesteket, az is nyomtalanul lepereg rolla egy tized masodperc alatt. Lehet tisztitani mechanikusan, vagy vedoburkolattal ellatni, ami siman elforog elcsuszik ha beszennyezodik. Szamtalan megoldas van ez nem lehet akadaly.
A masik pedig hogy az onvezetok olyan ritkan fognak balesetet okozni, hogy annak koltsege ossz-egeszeben jelentektelen lesz. Nem fognak vele problemazni, az allam siman kifizeti, mert nem fogja megerni egy biztositasi rendszert fenntartani, evi nehany baleset miatt egy orszagban.
-
dabadab
titán
A tesla már most nem vállalja a felelősséget a balesetekért, amikor az a kamu autopilot be van kapcsolva....gondolom ez nagyjából mindent elmond
Ez leginkább a fejekben lévő zavarral mond el sokat.
Egyrészt nincs olyan, hogy "nem vállalja a felelősséget", mert azt nem ők döntik el, hanem adott esetben a bíróság.
Másrészt a Tesla Autopilot nem önvezető rendszer.
DRM is theft
-
hallador
addikt
Lehet hogy Magyarországon a szélsőségeket tesztelik. Ha nem találnak már Németországban, vagy Svédországban olyan szar utakat, amivel nem bír el a rendszer, körbenéztek Közép-Kelet Európában, A lengyeleknek, szlovákoknak, és cseheknek már a szocializmusban is klasszisokkal jobb útjaik voltak mint magyaroknak. A románok még 20 éve szarul álltak, már rég elvertek ilyen szinten minket. Maradtunk mi elrettentő példának. Ugye emlékezetes az Opel reklám amin felháborodtak mint 1514 április 9-edikán induló parasztlázadáson, na de mint mondotta Virág elvtárs a tények makacs dolgok.
Akkor idehozzák, és letesztelik, ha itt is felismeri az utakat, akkor nincs akadály....The further a society drifts from truth, the more it will hate those that speak it. (George Orwell) [Work Machines: HP EliteBook, HP ProBook & Linux Mint 20 ; Entertainment: Apple Macbook AIR M1]
-
genlog
aktív tag
Te viccelsz a vonalkódos táblákkal remélem.
Az útba/mellé épített jeladók is jobbak ettől, de napi szinten frissített térkép, amihez minden aktuális szabály dm pontosan tartozik a legjobb. A térképet pedig az utak közepén lévő referenciapontokhoz tudja belőni akár GPS nélkül is, de az még rásegíthet.
Új hozzászólás Aktív témák
Állásajánlatok
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest
Cég: Axon Labs Kft.
Város: Budapest