Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • llax

    senior tag

    válasz JuliusCaesar #71 üzenetére

    Pont hogy a szellemi fogyatékosokat tudják "ingyen" (sőt, pénzt spórolva) integrálni és ma a pénz beszél... Őket csak be kell tenni egy osztályba az ép gyerekek közé és lesz ami lesz. Mindegy, hogy elméletben hogyan kellene történnie az integrálásnak, a gyakorlatban csak ennyi történik. Az még a szerencsésebb eset, ha az iskolának vannak saját, teljes munkaidős szakemberei a tanárok mellett. De egy falusi iskolának jellemzően nincsenek, csak "kijár" valahonnét a pszichológus és gyógypedagógus heti 1-2-3 alkalommal. Természetesen délután, amikor a problémás gyerekek már ott sincsenek, legtöbb szülő meg nem fogja visszavinni hozzá...

    A szellemi képesség alapján történő szegregációt sem tartom szerencsésnek. Hol húzzuk meg a határt??? Az IQ szint önmagában kevés a döntéshez. Egy alacsonyabb IQ-val rendelkező, de könnyen kezelhető, tanárral-osztállyal együttműködő, legfeljebb a tanagyaggal küszködő gyerek közel sem jelent akkora problémát, mint egy picivel magasabb IQ szintű, de nehezen kezelhető gyerek.

    Azt viszont szomorúnak tartom, hogy a szelemmileg ép, de súlyosabban testi fogyatékos gyerekeknek szinte esélyük sincs az integrált oktatásra. Az is igaz, hogy sokkal kevesebben vannak (még az együttes testi-szellemi fogyatékosság is gyakoribb), így rájuk építeni nehéz, illetve nagyon sokba kerülne.

  • llax

    senior tag

    válasz JuliusCaesar #87 üzenetére

    Az a baj, hogy jelenleg csak pénz kérdése. Nem neked. Nem nekem. Hanem az állambácsinak. Ha nem az lenne, akkor nem csinálnák ezt a szakemberek nélküli nagyosztályos integrációt. A képletből legalább egy tételt ki kellene venni. Így kiszúrnak a fejlesztésre szorulóval és kiszúrnak az ép diákokkal is. Kiszúrnak a tanárokkal, de még a szülőkkel is. Az állam meg spórol egy jó adag pénzt. Nem az iskolák vagy az önkormányzatok, hanem az állam.

    [OFF]
    Tény, hogy a gyerek a legjobb befektetés, de nem a magyar államnak... Csak nézd azt, merre változott a gyermekvállalási "kedv" az elmúlt 20 évben. Nézd azt, hogy ezen belül merre változott a normális, dolgozó életre nevelő családokban a gyermekvállalási kedv. Nézd azt, milyen hatással van erre a gyes megnyírbálása, kinek a kedvét csökkenti az étkeztetés támogatása körüli bizonytalanság, igaz megoldották, de akkor is: hozzá mernek nyúlni ezekhez. Most gondold végig, mi lesz a most 20-30as éveiben járó generációval, ki fogja számukra majd előteremteni pl. a nyugdíjat...

    Én továbbra is kitartok amellett, hogy lenne helye az integrált oktatásnak, de nem így, ahogy most teszik.
    [/OFF]

    [ Szerkesztve ]

  • diósdi rém

    csendes tag

    válasz JuliusCaesar #119 üzenetére

    Ezzel egyetértek.

    Hülyék kíméljenek(tudom sokan vagytok és egyre többen lesztek de a remény hal meg utoljára)

  • Lalikiraly

    addikt

    LOGOUT blog (1)

    válasz JuliusCaesar #119 üzenetére

    Egyetértek. És ezzel legalább nyugodtabb lesz a "debilnek" és a "normális" gyereknek is az iskola.

    Lalikirály nem szép ember; de Gavallér!!!

  • Crystalheart

    senior tag

    válasz JuliusCaesar #132 üzenetére

    Feudalizmus (nálunk), kasztrendszer (pl. India). A teljesítmény alapú társadalom azt jelenti, hogy bizonyos keretek közt a gazdasági teljesítményed és lehetőségeid határozzák meg a társadalmi pozíciódat, és nem döntően a születésed. (A születésed közvetve határozhatja meg, pl. hogy nincs lehetőséged teljesíteni.) A buta ember nem gazdálkodik jól a vagyonával, ezért nagy eséllyel még jobban lecsúszik, és megindul az átrendeződés. (Társadalmi szimulációk órán volt is erről egy szimuláció.)

  • Crystalheart

    senior tag

    válasz JuliusCaesar #134 üzenetére

    Ha ilyet mondasz, akkor még nem voltál az igazi szegény rétegben. :) Én ott vagyok, és csak lesek, az átlagember (vagy az átlagember gyereke) mit meg nem tehet, amire nekem esélyem sincs.

  • Crystalheart

    senior tag

    válasz JuliusCaesar #136 üzenetére

    Nekünk is van autónk és internet is, ez ma szegényeknél is alap. :) (Bár a kocsit csak nagy ritkán használjuk.) Igaz, én személy szerint ellenzem az autót, és jobbnak tartanám a 2 db lovat, árban ugyanott volnánk még akkor is, ha bértartatjuk őket. Egyáltalán nem vagyok autópárti. De az internet más, annyira alap dolog, hogy a cél, hogy még a legszegényebbek számára is elérhető legyen, főleg mert az internetes ügyintézés, a papír alapú, bonyolult és időigényes bürokrácia alkonya már be is kopogtatott hozzánk. Ehhez azért már elég közel vagyunk, nagyon olcsó havi szélessávú csomagok is vannak, amivel már el lehet boldogulni. Ha valakinek nincs, az nem azért van, mert ne lenne rá pénze, hanem mert nem tartja fontosnak.

    Az igazi szegénységet ma inkább abban mérik, kiknek milyenek a lehetőségei, mennyit éhezik, mennyit fagyoskodik télen, megteheti-e például, hogy egy-két napra elmegy kirándulni, van-e valaha szünnapja, ilyenek. Nyugaton a szegény réteg csökkent le igencsak, míg Magyarországon nem volt soha olyan idő, hogy ne nélkülöztek volna rengetegen. Még a csodaországhoz hasonlatos dualizmusban is hatalmas nyomortelepek voltak, ahhoz képest ma kánaán van.

    Persze nem mondom, hogy olyan jó helyzetben volnánk. Mert lehetnénk jobban is, bár a helyzetünket behatárolja, hogy szinte semmi nagytőkénk sincs. Sokkal aggasztóbbnak tartom a kulturális hanyatlást - és itt lép be a képbe a magyar oktatás -, mint az életszínvonal-béli pangást.

  • Crystalheart

    senior tag

    válasz JuliusCaesar #139 üzenetére

    Hát figy, net havi 1K-ból is megoldható (512-es kábel), a modern világban alapszükséglet. Ha azon múlik, inkább nem eszek néha egy-egy napig, de net legyen - ez megoldható. :) Kocsit meg egyszer kell megvenni (akkor még volt miből), főleg bevásárlásra használjuk. Ez a legtöbb szegénynél hasonlóan van, bár szerintem az autó fölösleges, a jövő a vonaté. De nem én kezelem a családkasszát; mondom, én lovakat tartanék. Bevásárolni lehetne hagyományos kocsival is.

    A dualizmus valóban az egyik fénykora az országnak, de most ezt nem értem, mire írod. Én csak azt írtam, hogy noha az ország nagy része fejlődött, de pl. Pest határában hatalmas nyomortelepek voltak (a vh. után a helyzet fokozódott), mindennemű komfort nélkül, és a vidék jó része is nagyon elmaradt a fővárostól. Az akkor élők ezeket a pontokat nagyon kritizálták, és emiatt úgy élték meg, mint egy merőben hibás rendszert. Ha tudták volna, mi jön még... (Remélem, az utódaink nem így beszélnek majd a mi korunkról. :DDD)

    [ Szerkesztve ]

  • Crystalheart

    senior tag

    válasz JuliusCaesar #141 üzenetére

    Autóra a lehető legolcsóbb biztosítóra váltottunk. Úgysem történik vele semmi, ha alig használjuk. Amúgy igen, én is pont az adó miatt ellenzem. Adó+benzin árából simán tarthatnánk lovat helyette. Tény, hogy lassabb, de környezetbarát és hagyományőrző.

    Amúgy haszongépjárműnek is elmegy, valami VW Golf. Pár éve öt kecskét szállítottunk benne, máskor néhány mázsa fát, vagy kétméteres karókat. :D

  • Crystalheart

    senior tag

    válasz JuliusCaesar #143 üzenetére

    Régen sem maga tartotta mindenki a lovát - ez munkahelyeket teremthet; a trágyát föl lehet fogni zsákkal; akinek van lova, annak nem büdös és máson sem érzi a lószagot; vannak lófajták, melyek 120 km-t is futnak egy nap; a lónak van idegenforgalmi éretéke, míg a túl sok gépjármű csak idegesíti a turistákat; a magyar ember lóra termett; de amúgy én most magamról beszéltem, nem mindenkiről. :)

    ~10 hsz óta offolunk, pontot kéne rakni. :)

    [ Szerkesztve ]

  • Crystalheart

    senior tag

    válasz JuliusCaesar #145 üzenetére

    A kényelmünknél sokkal fontosabb a természet tisztelete, én ezzel így vagyok. A lóval foglalkozni kell, a lovat szeretni kell, valaki ezt hátránynak nevezi. Egy autófanatikus többet bíbelődik a géppel, mint egy átlagos lótulajdonos az állattal. :D

    (Ráadásul Bécsben egész jól működik a fiákeres belváros. :) )

    Az iskolákban igen sok mindent kellene megváltoztatni, és nem jó tendencia, hogy a gyermekek ennyire eltávolodtak a természettől, egyáltalán az állatoktól. Az óvodának van sok árnyoldala, de mivel egy ilyen felgyorsult világban általában nehéz nélkülözni, már itt el kellene kezdeni a gyermekek természettudatosságra és hagyománytiszteletre nevelését. Ilyenkor és általános iskola alsó tagozatban a legfogékonyabbak ennek a befogadására, és így az óvoda negatív hatásait is ki lehetne küszöbölni. Arról beszélek, hogy ahol a lehetőségek engedik, a gyermekeknek állatok közelében kellene tölteniük a nap jó részét, játszva, mint egy állatkerti simogatóban. Az óvodákat eleve ilyen szellemben kellene megépíteni, és igazság szerint az alsó tagozatos iskolásoknál is fönn kéne tartani. Ha integráció kell, akkor ez volna az igazi társadalmi integráció - hiszen ezen elfoglaltságokban az egymás mellé "osztott" gyerekek mind egyenrangúak lehetnének, matektudástól és anyagi helyzettől függetlenül. Valamint felcseperedve nem idegenkednek majd az állatoktól, ami egy nagyon fontos szempont. A régi időkben természetes volt, hogy szinte minden csöppség állatseregben nőtt föl, és eredendően tisztelték az állatokat. Senki sem gondolt bele, mit tesz ezzel a szellemmel a sok gépjármű. A világ egyik leghíresebb lótenyésztő országából, ahol még a nagyvárosi bérházak földszintjén is istállók voltak és ménesek sokasága száguldott a mezőkön, a II. világháború után egy e téren (is) jelentéktelen államocska vált. Mondhatni, az egyik nemzeti örökségünk, unikumunk veszett oda, mert előnytelenül megváltozott a szemlélet. Ennyivel szegényebbek lettünk, mindannyian ebben az országban. Jó tendencia ez?

    És most jött el az idő, amikor végre előtérbe kerülhet a környezettudatosság. Itt az idő, hogy újra fölvirágoztassák a magyar lótenyésztést és lótartást. A hobbi, a military és sport, de a munka és a közlekedés is előtérbe kerül majd.

    Senki nem teszi kötelezővé a lóval való foglalatoskodást, ha elfogy az olaj, biztos lesznek pl. elektromos autók. De ha egyszer tényleg drasztikusan megdrágul az önálló utazás - mert a fosszilis energiahordozók megfogyatkozásával nem lesz még egy ilyen olcsó üzemanyag -, vagy ha csak egyszerűen fontosabbá válik a jó levegő, sokkal többen fognak elgondolkodni azon, hogy lovat tartsanak. (Vagy legalább bicajra pattanjanak. :) )

  • Crystalheart

    senior tag

    válasz JuliusCaesar #147 üzenetére

    Szerinted 1900-ban mi volt, ha nem ló? :) Bizony, nagyon sokaknak volt lova - az országban nagyjából 900 ezer darab -, a városban is azzal jártak sokan, pedig nem voltunk sokkal kevesebben. Igazából az autónak sokkal kevesebb racionalitása kellene, hogy legyen, hiszen csak hatalmas károk árán tudjuk fenntartani a gépjármű-közlekedést, míg a lovakat évezredeken át használták, és csak alig több, mint száz éve terjed az autó. Atomból sincs korlátlan mennyiség, ha mindenki elkezdene elektromos autóval járni, nem volna elég a termelés. Fúziós energiát emlegetni meg olyan, mint kozmikus energiát: egyelőre nincs is. :D

    Ráadásul manapság nagy hiány mutatkozik szerves trágyából - bizony, a mezőgazdaságnak nagyon jót tenne, lévén a lótrágya a legjobb szerves trágya. Már az is nagy javulás volna, ha a korábbi állományt elérné, mert ma már bőven 100 ezer alatt van a számuk, ezek nagy része is csak vágóló.

    Hogy jó lenne-e az állatoknak? Ne viccelj, ez olyan, mintha megkérdenéd, jó-e a tehénnek, hogy megfejik. A ló arra való, hogy közlekedjenek rajta/vele.

    Messzire meg vonattal mentek a népek, modern technika esetén ez gyorsabb is, mint az autó. (Más kérdés, hogy a sínhálózatunk hetven éve alig változott - nyugaton már fölismerték, hogy a vasúté a jövő.) A vonatokhoz pedig régen többnyire csatoltak lószállító vagont is.

  • Crystalheart

    senior tag

    válasz JuliusCaesar #149 üzenetére

    Jobb, ha hozzászoksz a gondolathoz, mert ha elérjük Bécs szintjét, a belvárosban nagy valószínűséggel fiákerek lesznek, magángépjárművek nélkül. :)

    Az energiás gondolatmenetedet nem értem, pontosabban értem, csak nem osztom. Minden energiával megy, semmi sem perpetuum mobile. Bármi bármit "megeszik", abból nem lesz több. Történetesen a mai erőművek elég kis hatásfokkal működnek. A kevés szerves trágya pedig egy begyűrűző dolog: ha túl sokáig folytatódik a mai tendencia,a túlzott műtrágya-felhasználás következtében leromlik a jó minőségű magyar termőföld.

    A lónak volna az energián kívül egy sokkal nagyobb előnye: vonzza a turistákat, a nyugat-európai emberek számára régen is csoda volt a rengeteg ló, amit itthon láttak. Az USA-ban Texas turisztikai rendezvényeinek nagy részét a cowboy-programok teszik ki, amiről mondanom sem kell, szinte mind lovas program. A "lovas nép" szókapcsolat még mindig él - annak ellenére, hogy a kommunisták leamortizálták a lótenyésztésünket, mert főként ők amortizálták le, pontosabban hagyták -, jó lenne nem veszni hagyni, mert idegenforgalmi értékkel bír. A Horthy-korszakban annak ellenére, hogy a hadászatban csökkent a jelentősége, és zömében gépjárművek is jártak, a lovak száma mégsem csökkent, állami ménesek voltak, és rendeletek ösztönözték az embereket a lótartásra. És nem szabad elfeledkezni arról, hogy csakis nagy létszámú, minőségi ménesekkel van esély állandó szereplésre a világversenyeken, ha a sportot vesszük. A loviban pedig még mindig rengeteg pénz van.

    A mezőgazdaságilag hasznos földterület nagy része parlagon áll a TSZ-ek felszámolása óta. A széna betakarítása elavult technológiával történik, a tápérték-veszteség (napszívás, lemorzsolódás, rothadás stb.) átlag 60%-os is lehet, kedvezőtlen feltételek esetén még több is. A legelők és kaszálók növényállománya sok esetben elfajzott, alkalmatlan a takarmányozásra, mert mérgező növények telepedtek be. Bőven van mit javítani - Magyarország nagy része sík vidék, egyáltalán nem jelenthetne gondot eltartani néhány százezer, vagy akár millió lovat, ha a jelenlegi elavult technikákkal el tudjuk látni a teljes állatállományunkat.

    A lovak városi közérzeténél gondolj bele abba, hogy ez esetben megszűnne a hangzavar nagy része; de vannak ma is rendőrlovak, akik még a dobálózó huligán tömegeket is tolerálják.

    Hosszú távra, mint mondottam, vonat. Természettudatos ember ma sem autóval megy Debrecenbe, sőt sehova, ahol nem létszükséglet. Lehet, hogy egy-két órával tovább tart, de megéri. Az autóval nyert időnk összehasonlíthatatlan az autók által az emberiségtől elvett idővel. (És akkor még számba sem vettem az épületek szmog miatti amortizációját és esztétikai kárait és az irtózatos zajszennyezést, ami közvetetten hatással van szinte mindenki hangulatára, még ha hozzászokott és észre sem veszi.)

    [ Szerkesztve ]

  • Crystalheart

    senior tag

    válasz JuliusCaesar #151 üzenetére

    Igazi technokrata hozzáállású vagy, de mégsem látod, hogy a MÁV mennyire elmaradott. Nyugaton, vagy éppen Japánban a vonat olcsó és gyors. És ne aggódj, ha kevés lesz az olaj, még a MÁV árai is barátinak tűnnek majd.

    Ló közepes vágtája 25-30 km/óra, ezt hosszabb távon is tartani tudja, persze akármennyit nem lehet vele sem, 100-120 km az arra alkalmas fajtákkal. A gyors vágtája akár 65 km/óra is lehet, ezt is tudja tartani néhány kilométeren. Hosszabb távra vonat. Figyelj, az autó a környezet szempontjából rossz dolog, a ló meg nem. Ez megkérdőjelezhetetlen. Azon túl hálistennek a magyarok zöme még mindig szereti a lovakat. Aki nem, annak nem kell lóval járnia, én csak azt mondom, miért kellene mindenkinek lehetőség rá, akiben van hajlandóság.

    Bécs belvárosának egyes részeit lezárták a magánforgalom elől, de lóval és bicajjal persze be lehet menni. A fiákerek persze szélesebb körben járnak, de ezeken a helyeken sűrűbben. Ideálisnak azt tartanám, ha Budapest belvárosából is száműzhetnénk az autókat (több kisebb városunkban ez már így van), úgy sincsenek akkora távok, de idegenforgalmi szempontból nagyon előnyös volna.

    De én itt már befejezem az offolást, talán majd írok ennek cikket.

    [ Szerkesztve ]

  • Crystalheart

    senior tag

    válasz JuliusCaesar #156 üzenetére

    Azt mondtam, nem offolok többet, de még egy gondolat: megértetted, mekkora idegenforgalmi érték volna, ha a világ továbbmenne a hiperszupermodern dolgok felé, de itthon - bizonyos helyeken, tehát ha valakinek nem tetszik, csak odébb költözik egy kicsit - megmaradnának a régi, a mainál régebbi dolgok is. Olyat nyújthatna a modern kor emberének, amit máshol semmi: valódi időutazást. És erre történetesen éppen Budapest belvárosa az egyik legalkalmasabb. :)

    Én programozónak tanultam, tehát én sem vagyok technikaellenes, de racionalitásom miatt azt vallom, hogy csakis addig szabad elmenni, míg összhangban tudunk maradni a természettel. Ezt a határt rég átléptük, és ideje fölismerni ezt a nagy hibát. Ha itthon mi úgy tudnánk megvalósítani az összhangot, hogy egyúttal kialakítunk egy egyedi arculatot, egy okot, amiért turisták százezrei költhetnék itt a pénzüket, egyúttal a környezet is összehasonlíthatatlanul megszépülne, akkor miért ne tehetnénk egy próbát? Semmi irreverzibilis dologgal nem járna. Számos technológiai újítást nem lehet és nem is kell kitörölni, a lényeg a korstíluson és a környezet tiszteletén van.

    [ Szerkesztve ]

  • Crystalheart

    senior tag

    válasz JuliusCaesar #158 üzenetére

    Viszont egy ilyen idegenforgalmi tervvel azok a bizonyos érdekek nem tudnának mit kezdeni, hiszen egészen más oldalról közelíti meg a problémát. A világgazdaság velejárója, hogy a nagy gazdasági érdekek vetekszenek az államérdekkel, sokszor előbbi jóval nagyobb tőkével is rendelkezik. Ezzel nem lehet mit tenni, de meg lehetne kerülni. Azonban ezt csakis kormányzati oldalról lehetne elindítani.

    A környezetbarát energiaforrás, a hideg fúzió pedig egyelőre utópia, és még jó ideig az is marad. Míg nem sikerül kifejleszteni, mással kell számolnunk. De az én álláspontom az, hogy utána is kell mással (is) számolni, Hollókőn sem épül vasbeton Tesco. Végig kell nézni, mink van, milyen tőkénk. Pénz alig, de hatalmas kulturális tőkénk van, nevezetesen az eseményben és drámaiságban gazdag történelmünk, a régi épületeink, az irodalmunk, és ezt a lehetőséget ma szinte ki sem használják, vagy legalábbis összehangolatlanul, kis hatásfokkal, kicsiben. Ami ma megy, az nem sokban más, mint mikor a vas és acél országa volt a cél: nem ez a dolgunk, nem ehhez vannak adottságaink.

  • Crystalheart

    senior tag

    válasz JuliusCaesar #160 üzenetére

    Több ország van a világon, ahol az idegenforgalom a gazdaság alapja, és köszönik, jobban elvannak, mint mi. Nos, a mi országunkat szinte nem is reklámozzák, elhanyagoltak mindent, tiszta ótvar, mégis közel ezermilliárdos becsült bevételt (magánszférát is belevéve, nem csak adót) eredményez az országnak évente. Törökország pl. - és még nem is a leginkább turizmusra fejlesztő - a mi költségeink tízszeresét költi csak országimázs-kampányra, és még nem is beszéltünk az egyéb kiadásokról. Ahhoz pedig, hogy az idegenforgalom összeomoljon, legalább egy világháború kell, mert még a Kádár-rendszerben is létezett. (És ha mégis, akkor mi van? Nem gyártásról beszélünk, aminél ha megszűnik a piac, összeomlik a rendszer. A meghatározott stílus, életmód, környezet túlélnek néhány pangó évet, hiszen nagymértékben önellátó és könnyen, olcsón fönntartható technológiákra épül, éppen ezért stabilabb, mint sok minden.) Hatalmas piac rejlik pl. az északi országokban, melyek ráadásul a legfejlettebbek közé tartoznak. Nekik a nagy történelem és az ezt hirdető monumentális épületek bámulatra méltó dolgoknak hatnak, nekik olyan nincs, vagy csak kis mértékben, és csak nekünk természetes, hogy ide-oda gótikus várakat meg neobarokk kastélyokat szórtak eleink, meg hogy a fővárosunk szíve gyakorlatilag egy irtózatos méretű historikus palotaegyüttes.

    (Fúziót elő tudnak állítani, hidegfúziót eddig néhányszor sikerült, de ismételten szinte soha. Nem konstans tényezőktől függ, nagyon kezdetlenes fázisban tartanak a kutatások, hiszen semmi biztos nincs - ezért évtizedekkel kell számolnunk, ha lesz is valami.)

    [ Szerkesztve ]

  • Crystalheart

    senior tag

    válasz JuliusCaesar #163 üzenetére

    "Igen, de akkor ennyi erővel vatikán-városnak a legjobb, mert pár km2 és milyen nagy történelmi kincs."

    Szépen el is vannak az idegenforgalmi bevétellel. :) De azért a Vatikán egy egészen más helyzet.

    Nekünk nincs semmink, ami kézzelfogható volna. A borra és búzára magasról tesznek, mikor ott van Franciaország. És ha belegondolsz, Japán sem igen tud mivel zsarolni - pontosabban nem teheti meg -, és mégis jól megvan, kihasználja a békét. (És amúgy nálunk sokszorta jobban ápolják a hagyományaikat, talán a fejlett országok közül a leginkább.) Ma békepolitika van, és az is marad, nem kell ezen agyalni, hogy a szuperhatalmak mit erősködnek még mindig, mert arra úgy sincsen ráhatásunk. Az EU része vagyunk, nálunk nincs pénz, valahogy ide kell hozni a világ fejlettebbik részéből. (Vagy akár a fejletlenebbikből, mert Kínából is sok turista érkezik, nekik elég csak kis százalékuknak nyaralni, hogy nagy piac legyen.) Az a jó a szolgáltatásokban, hogy hiába nem adunk el szinte semmi kézzel foghatót, csak élményt, mégis fizetnek nekünk. Nem más ez, mint mikor valaki elhatározza, hogy mondjuk filmrendező lesz. Régen nem is voltak filmek, akkor is éltek emberek, de manapság már egyenesen kínt jelent a legtöbbeknek, ha nem kapják meg a filmadagjukat. És mivel éppen nem kézzel fogható dologban üzletelnénk, az általad felhozott rémképek nem valószínűek.

    (Aztán vehetjük azt is, hogy szinte minden, betanítható munkásokat igénylő gyártósort lassan kiköltöztetnek keletre, ez ellen sem tudunk mit tenni. A végére nem maradunk más, mint egy 10 millás kis piac, ami elvegetál a maga szintjén, és ha a kelet majd leelőzi életszínvonalban, akkor esetleg megfontolják, hogy ide jöjjenek-e vissza, vagy viszik a gyárat Afrikába. Ez a globalizáció.)

    Persze mindent ezzel párhuzamosan fejleszteni kell. A szolgáltatóipar fejlesztése egyáltalán nem zárja ki a többi ipar fejlesztését, sőt, a beáramló tőke új lehetőségeket is hoz. Bár továbbra sem lesz lehetőségünk nagy gyárakat idevonzani, de az önellátást szépen kiépíthetjük. Az igazi biztonságot az jelenti, ha nem lehet mivel megzsarolni. (Katonai erő manapság Európában már nemigen számít.)

    Velencében meg bután csinálták. Olaszországban még mindig erős a városállami önérzet, a városok teljesen a maguk hasznára fordítják a bevételeket, elmennek a teherbírásuk határáig. Ezzel szemben egy állami szintű terv sokkal eredményesebb lehetne: a turistákat szervezetten kell elosztani az országban, hogy külföldön beharangozott programsorozat keretében minél többet lássanak, így egyszerre egy helyen sosem lenne túlzottan sok külföldi. (A nyugdíjasok és családosok még élveznék is, hogy fogják a kezüket.) Mindez nem jelent túl sok plusz anyagi ráfordítást, csak agyalást és pontos szervezést. Nem valami nagy dolog egy ajánlott létszámhatárt meghatározni és pontosan nyilvántartani a beutazókat. Aztán az országban bárhol elköltött pénz egy idő után, megfelelően kialakított belső piaccal szépen eloszlana, és mindenki jól járna.

    Azon túl bőven messze vagyunk egy sima nyugati város normális zsúfoltságától (még egy újkori szinttől is), akár millió plusz turista is elférne csak a fővárosban, de persze optimálisabb volna az országban szétosztani a tömegeket. Elképzelhetetlennek tartom, hogy akár ha egymást is érnék az emberek tömegvonuláskor, mint a sokszor tízmilliós Tokióban, akkora hangzavar lenne, mint önmagában az autóktól.

  • Crystalheart

    senior tag

    válasz JuliusCaesar #165 üzenetére

    Az EU ajánlásokat tesz, támogatásért cserébe. Az országnak nem kötelező mindent betartani, ha meg tudja indokolni, mit miért tesz. Mivel a környezetvédelem az egyik első helyen áll, szerintem találna támogatókat. Hogy a fejlettebb nyugat előnyösebb helyzetből indult, nem jelenti, hogy mi ne mutathatnánk egészen új utakat.

    Igen, kellene egy írás ennek is, nem is tudod, mióta tervezem, de annyira összetett téma, és annyi egyéb dolgom van, hogy nincs időm rendesen anyagot gyűjteni, forrásokat szerezni, meg aztán megszerkeszteni a cikket. De egyszer tuti megcsinálom, akkor majd talán ezt a beszélgetést áthelyeztetem abba a topikba.

Új hozzászólás Aktív témák