Új hozzászólás Aktív témák
-
#95561216
törölt tag
Nem egészen jó a repülős hasonlat, mert egy kísérleti repülés költsége pár száz dollárnyi kerozin, egy rakéta tesztrepüléséé meg több tíz millió dollár. Ezért egy rakétánál már megéri kevésbé értékes vagy könnyen pórolható rakományok kilövésére eladni olyan indításokat, amik még egy repülőnél bőven tesztrepülés lenne. A Falcon9 még nem man-rated, ami a végcél lenne, ezért ezt is nyugodtan nézheted tesztrepülésnek.
Azt is nézzük, hogy a Falcon rakétacsalád teljesen új fejlesztés, teljesen új hajtóművel. Az orosz technika gyakorlatilag Gagarin rakétájának toldozása-foldozása, fejlesztgetése és méretnövelése. Nem csoda, hogy az utóbbi 1-2 évet leszámítha megbízhatóan működtek. De amerikai vonalon is, a Delta és Atlas évtizedes rakétacsaládok. Állami szinten eddig két kivétel volt ezen szabály alól, az egyik az űrsiklók, ahol sajnos be is következett két komoly baleset, bár ez a 1,5%-os arány szerintem egyáltalán nem rossz. A másik a Saturn család, ahol ugyan volt két komoly baleset (Apollo-1, Apollo-13), de egyik sem a rakétával, bár ez leginkább a szerencsén és a repülések alacsony számán múlt. Az az alacsony szám egyébként 13, ÖSSZESEN, Skylab indításokkal és kettő (2!!!!) darab ember nélküli tesztrepüléssel együtt. Nem hiába, a sietség és a 3 milliárd dollár feletti kilövési költség még a biztonságot is képes felülírni..
-
#95561216
törölt tag
Egyrészt az irányíthatóság, igen. Ha ernyővel térne vissza, akkor valahova az óceánba esne, onnét ki kéne halászni, visszahajókázni vele és alaposan "megszárogatni". A másik, hogy talán meglepő, de egy ernyő kinyílása sokkal nagyobb terhelés lenne, mint a kilövés. Optimális esetben ez talán nem lenne gond, de ha nem teljesen vízszintes a rakéta a nyitás pillanatában, akkor túl nagy oldalirányú erőt kapna. Ha azt is túl akarja élni a rakéta, akkor jelentősen megnőne a száraz tömege. Végső sorban pedig, a hajtóműves visszatérést nem csak olyan égitesten lehet alkalmazni, ahol van légkör. Ez például egy holdi bányásztelepnél lenne hasznos, ahol még inkább kritikus lenne, hogy ne kelljen minden egyes szállítmányhoz rakétát is felküldeni.
-
#95561216
törölt tag
Teljesen más kávéház pályáról visszatérni, mint egy első fokozatot letenni. Itt nem kell semmiféle hőpajzs, nincs akkora sebesség. Egy kapszula/kabin visszatéréséhez teljesen megfelelő az ejtőernyő, kis méretben nagyjából szimmetrikus tömegeloszlással, robosztus szerkezettel.
-
#95561216
törölt tag
válasz zolee5016 #63 üzenetére
A feladatot elvégzi a huszonéves technika is 2-5-ször annyiért, és beragadunk vele a jelenbe-közelmúltba. Itt a nagy áttörés, hogy magáncég, saját feje után, nem megrendelésre és nem NASA-tól kapott tervek alapján épített egy rakétát, saját kockázatára. A NASA mindössze annyit kötött ki a COTS programra, hogy mit kell tudnia végrehajtani az eszköznek, hogy szerződést kaphassona az ISS missziókra. De nem csak erre építenek, rengeteg privát megrendelő is van.
Amin eldobtam az agyam, a Falcon-9 fejlesztési kötlsége kevesebb, mint egy haditengerészeti F-35C repülő ára! 300 vs 337 millió dollár.
Na szóval most ott tart a SpaceX, hogy kerekítési hibáért kifejlesztett egy rakétát, ami az eddigi ár 20-50%-áért fellőhető. Ha sikerül újrafelhasználhatóvá tenniük a rendszert, az eddigi 65 milliós költség leesik 5-7 millió dollárra - egy nagyságrenddel! Ez teljesen megváltoztatná az életünket.
Az űrkutatás nem azért halad lassan, mert a technika gátolja, hanem mert drága. Két okból drága: első, sokba kerül a kilövés. A második ebből fakad: drága a kilövés, ezért ha valamit eltolsz, várhatsz 20-30 évet, ha egyáltalán próbálkozhatsz újra. Ezért hosszú évekig több tucat, több száz tudós dolgozik egy-egy szondán, hogy minden biztosan működjön. De képzeld el, hogy mostantól ugyan azon pénzből nem egy, hanem tíz szondát indíthatsz el. Csinálsz egy egyszerűbb konstrukciót, kevesebb idő alatt, és azt "sorozatgyártod". Ez máris azt eredményezi, hogy a megspórolt munkaórák miatt nem is 10, hanem 15-20 szondát indíthatsz. Kevésbé lesz megbízható, lehet elvész mondjuk a harmada. Na bumm. Így is van teszem azt 7-8 marsjáród egy időben a bolygó különböző pontjain, egyetlen nagy, to-big-to-fail szonda helyett.
És akkor még űrtávcsövek, földkutató műholdak, emberes küldetések, műholdas internet az erdő közepén egy mai mobilnet csomag áráért...
-
#95561216
törölt tag
válasz frostitualt #68 üzenetére
Cserébe ebben a listában felülreprezentáltak, oroszt például egyet sem látok..
LEO-ra nem hogy tíz évig, soha többé nem lesz járművük, erre már magáncégeket versenyeztetnek..
-
#95561216
törölt tag
Helyesen: vannak olyan amerikai rakéták, amelyeken egyes fokozatok orosz hajtóművet használnak. Nem a NASA van frászban, legfeljebb az ULA, akik az Atlas első fokozathoz használnak RD-180-at, de ők is csak a katonai küldetések miatt, mert az oroszok csak arra nem akarnak adni. És nem, nem ezért próbálkoznak saját fejlesztéssel, ez ettől teljesen független, teljesen más dolgokról szól.ű
Ez a 20 év előny, és főleg a Zenyit koppintás meg ételmezetetlen hülyeség. Külön vicces, hogy mindezt a szovjet STS-koppintás kapcsán írod Értemén, hogy újabban össznemzeti játék lett főleg bizonyos körökben az oroszok hátsó felének nyelvvel illetése, de azért nem kéne fullba nyomni a kretént., már bocs.
-
#95561216
törölt tag
válasz #06658560 #79 üzenetére
Nem lenne túl sok értelme, ez a megoldás szuborbitális túristaútra jó, másra felesleges bonyolítás. Mutatom miért, 1 kg teher eljuttatása:
100 km magasságba, Kármán-vonalra, legalapabb űrugrás: 1 000 000 J
400 km magasságba, ISS pályájához űrugrás: 4 000 000 J
400 km-es körpálya, ISS dokkoláshoz: 33 300 000 JEgy B52-es 15 km magasságban, 300 m/s-al repülve ennyi energiát tesz 1 kg hasznos teherbe, ennyivel kevesebbre kell rakétát építeni: 195 000 J.
Új hozzászólás Aktív témák
- Vezeték nélküli fülhallgatók
- AMD GPU-k jövője - amit tudni vélünk
- A fociról könnyedén, egy baráti társaságban
- Facebook és Messenger
- eMAG/edigital vélemények - tapasztalatok
- Rövid előzetesen a S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl
- Motorola Moto G24 Power - hol van az erő?
- Debrecen és környéke adok-veszek-beszélgetek
- NOTEBOOK / NETBOOK / Mac beárazás
- Milyen CPU léghűtést vegyek?
- További aktív témák...