Új hozzászólás Aktív témák
-
nyerek01
tag
Nagyon helyes.
-
Somatom
veterán
Rövid, fix fuvarokra, könnyű szállítmányhoz praktikus. Csak két tengelyes a pót, úgyhogy biztosan nem visz nehezet.
Samsung XCover 6 pro, Tab S7+ 5G
-
Teasüti
nagyúr
Ekkora böszme nagy dögök miért a tonnányi akkumulátorral szórakoznak? Miért nem üzemanyagcellába teszik inkább a pénzt? Köztudott, hogy az EV egy átmeneti megoldás csak. Ipari környezetben saját telephelyen a töltőhálózat se lehet akkora óriási beruházás. Olcsó hidrogént is kutatják teljes gőzzel már egy ideje. Vannak rá ígéretes technológiák, akár helyi napelemes előállításra is a hálózati végpontokon. Nem látom értelmét egy eleve nagyon véges erőforrás ilyen mértékű pazarlásának, mikor elaprózva kicsi és praktikus személyi szállításra alkalmas járművekre sokkal gazdaságosabb lehetne. Nem, véletlenül sem a SUV-okra gondolok, hanem a tonna alatti önsúlyú járművekre. De még inkább az alternatív közlekedési eszközökre: elektromos bicikliből több fogy, mint az összes többi elektromos járműből együttvéve. Mennyi biciklit lehet legyártani egy kamionra való akkuból? A nagyteljesítményű járművek meg menjenek szépen hidrogénnel!
[ Szerkesztve ]
-
kikikirly
senior tag
Piac egyértelműen állást foglalt a üzemanyagcellás elektromos VS elektromos(Akkupakkos) meghajtásban az akkumulátor javára. Hidrogénes meghajtás alacsony hatásfokkal működik,
gondolj bele, elő kell állitani a hidrogént(Tudomásom szerint legolcsóbb megoldás a földgázból való előállítás, vízből teljesen fenntartható csak pokoli drága vizet bontani a kinyert energiához képest).Aztán tároláshoz sűríteni kell, elszállítani a töltőpontra, aminek nem csak a kiépitése de az ÜZEMELTETÉSE is többszöröse mint az elektromos vagy Benzin/Diesel kutaké.
És persze az autóba is kell egy vastag falu tartály.
Szinte biztos vagyok benne hogy ha mindent összeadsz rosszabb hatásfokot kapsz mint egy Diesel kamionnal, magyarán legalább ugyanannyit szennyez(Helyi kibocsátása nulla de ez a föld klímáját nem hatja meg), cserébe drágább és balesetveszélyesebb az egész.
Semmi nem szól az üzemanyagcella mellett.,,Olcsó hidrogént is kutatják teljes gőzzel már egy ideje."
Még jó darabig fogják kutatni, közben az akkumulátorok energiasűrűsége növekszik/fejlődik).
,,Vannak rá ígéretes technológiák, akár helyi napelemes előállításra is a hálózati végpontokon."
Víz bontásnak alacsony a hatásfoka és akkor még mindig sűríteni kell a tároláshoz stb, hatékonyabb a napelemmel megtermelt energiát rögtön akkumulátorba bevinni.[ Szerkesztve ]
-
Shadowbull
addikt
"Semmi nem szól az üzemanyagcella mellett."
Ez a meccs még nincs lejátszva. A hidrogén előállítás hatásfoka mellékes, ha hulladék energiából állítjuk elő, amit másra nem tudunk használni, ilyen pedig a megújulók terjedésével egyre több lesz.
Ezen kívül az EU hidrogén stratégiája szerint komoly infrastruktúra fejlesztés is történni fog a következő években.A végső döntést az ár fogja meghozni. Pár év múlva látni fogjuk hogy egy MWh akku vajon olcsóbb lesz-e mint egy kamionba való hidrogénes üzemanyagcella rendszer.
Majd kiderül.
Pazarol a világ, én meg segítek neki.
-
nyerek01
tag
válasz Shadowbull #6 üzenetére
Az rendben van, hogy majd kiderül de jelenleg az akkus elektromos a jobb nem a hidrogén.
Gondolom egyikünk sem jósnô, a jövôt most engedjük el.
Ma ha kamion akarsz venni ami "keveset" szennyez az akkus elektromos lesz nem pedig hidrogén.Ha jók az értesüléseim decemberben még okosabbak leszünk a témában, mert akkor kezdôdik az elektromos Tesla Semi kiszállítás. Talán kapunk hiteles, új adatokat.
-
nyerek01
tag
-
sirály12
őstag
válasz Shadowbull #6 üzenetére
A meccs még azelőtt le lett játszva, hogy elkezdődött volna! A hidrogénes kettővel több energiaátalakítást tesz a rendszerbe, ezért soha nem lesz olyan hatásfokú, mint az akkus. Olyan pedig, hogy hulladékenergia nem létezik, pláne ilyen mértéktelen mennyiségben. Én még nem hallottam olyat, hogy a megtermelt áramot ne lehetett volna eladni. Az EU hidrogénstartégiája egy jó dolog szerintem is, de nem autókban, hanem helyhez kötött energiatárolásban. Autókban már csak azért sem fog elterjedni, mivel még az elektromosoknál is drágább autókat eredményez!
"A végső döntést az ár fogja meghozni." Igen ezzel teljesen egyetértek, de ugyanannyi energiára számolva a zöld hidrogén mindig is drágább lesz, mint maga az áram. Hiszen a hatásfok ami a két átalakítással jár mindig meglesz.
energiahordozó --> áram --> akku --> motor
energiahordozó --> áram --> hidrogénbontás --> tüzelőanyagcella --> akku --> motor"Pár év múlva látni fogjuk hogy egy MWh akku vajon olcsóbb lesz-e mint egy kamionba való hidrogénes üzemanyagcella rendszer."
Meg a speckó tartályok, stb. gyakoribb szervizek, sokkal több alkatrész, drágább fenntartás. És persze, emellett ezekben is van akku is. És a tetejében még töltőinfrastruktúra sincs. Innen szép nyerni, de ez a hajó már elment, hamarabb kellett volna kapcsolni a gyártóknak. 10-15 évvel ezelőtt lett volna esélye az akkori akkuk ellen.Én szárnyalnék, de nem hagyják.
-
Teasüti
nagyúr
Pedig amennyire nekem átjött a stratégiai kommunikációból, mindenképp a hidrogén lesz a hosszútávú irány. Jelenleg legalábbis ez a terv. Most hogy belsőégésű vagy üzemanyagcellás irányt vesz, az még képlékeny.
Én azt értem, hogy jelenleg nem alternatíva. De a cikk is több éves fejlesztésről szól. Nem arról, h holnap leakaszt az Amazon egy raklapnyi elektromos kamiont.
Az olcsó hidrogén is itt van a küszöbön, ha hinni lehet az ígéreteknek. Már algával meg napelemmel meg fene tudja mikkel nem kísérleteznek. A technológia már elvileg adott, csak a termékfejlesztés hiányzik még. Aztán ki tudja. Akkumulátor áttörést is ígérnek minden évben már 20 éve legalább.
De az biztos, hogy nem a lítium akkuké a jövő.
Hogy előbb jön-e egy forradalmian új akku vagy előbb lesz-e hidrogén infrastruktúra, majd meglátjuk. Előbb még lehúzzák az utolsó rókabőrt is a lítium megoldásokról, mielőtt megkapjuk a szilárdtestű aksikat és azután ki tudja mit még.De mintha már a prémium autógyártók stratégiájában is megjelentek volna a hidrogén hajtású luxus modellek. Az olcsó(bb) modellek továbbra is akkumulátorosak lesznek - főleg a kicsik -, legalábbis a belátható jövőben. Majd a hidrogén is úgy fog lecsorogni az alsó szegmensbe, ahogy minden más új technika: több generáción át, mert egyelőre csak a kis darabszámú luxus árazás mellett profitábilis.
Ipari léptékben mint a teherszállítás meg egyértelműen nem az akkumulátoros meghajtásra gyúrnak hosszútávon. Persze hacsak nem jön az akku forradalom közben.
[ Szerkesztve ]
-
Teasüti
nagyúr
Közben próbáltam megkeresni a Mercedes-nek e cikkét amit Google News-on láttam nem is olyan rég. Persze nem találom, viszont valamivel régebbi 2019-es és 20-as cikkek szerint meg elkaszálták a nagy autógyártók a hidrogén autó fejlesztéseiket.
Aztán friss idei hír, hogy jön a Merci hidrogén kamion. Most akkor mi folyik itt? -
Shadowbull
addikt
"Olyan pedig, hogy hulladékenergia nem létezik"
Már ma is létezik, és egyre több lesz. A megújulókat többszörösen túl fogják méretezni, úgyhogy nagyon sok felesleges energia lesz, amivel nem fogunk tudni mit kezdeni. Már manapság is vannak olyan időszakok, amikor negativ az energia ára, azaz a vevőnek fizetnek hogy elhasználja. A jövőben még több ilyen lesz.
Nyilván ha lesz nagy tömegben gyártható, megfelelő energiasűrűségű, filléres akku, akkor kamionokban is az lesz. De ez jelenleg még nem dőlt el.
Pazarol a világ, én meg segítek neki.
-
-
nyerek01
tag
válasz Shadowbull #10 üzenetére
Na akkor jó irányba tartunk. Remélem jövôre is találkozunk a fórumon és akkor már úgy fogod írni: Minden szegmesben és az összes piacon megéri.
Nekem amúgy is mindegy, hogy hidrogén vagy akku lesz a jövô csak gyorsan engedjük már el ezt az (belsô)égôs megoldást. Nyilván nem a kémiai oxidáció folyamat a probléma, csak ne mérgezzük már egymást 10-20 cm-re a légzônyílásunktól. ( tehát a 100 km-re komoly szûrôkkel ellátott erômû még okés )
[ Szerkesztve ]
-
Teasüti
nagyúr
válasz Shadowbull #17 üzenetére
Jah és mi a helyzet azzal, hogy nincs elég nyersanyagunk ennyi elektromos autóhoz? Ez gondolom azért nem kacsa. Ez eléggé bent van már a köztudatban.
-
sirály12
őstag
Milyen nyersanyagra gondolsz, mert ha a lithiumra, akkor az bullshit. Rengeteg új helyen kezdenek el vagy már kezdtek el kitermelni. A többi nyersanyag pedig ugyanúgy kell a belsőégésűekhez is, tehát megint csak kamu.
A hidrogén sajnos elkésett egy olyan 10-15 évet, mert ma már egyre jobb akkuk vannak, és ezért okafogyott lett az autókban. Sajnos sokkal nagyobb helyet foglal egy autóban egy hidrogénes rendszer, mint egy elektromos. Üzemeltetni pedig sokkal drágább. Ígéretek vannak, de ígéretekkel tele a padlás, majd ha lesz is belőlük valami, akkor beszélhetünk róla. Addig pedig már itt van egy nagymértékben kiépített elektromos töltőrendszer, ami már használható.
Én szárnyalnék, de nem hagyják.
-
sirály12
őstag
válasz Shadowbull #14 üzenetére
Már jönnek a nem lithiumos akkuk, amik sokkal olcsóbbak lesznek. Ezért is mondom, hogy ez eldőlt.
Én szárnyalnék, de nem hagyják.
-
dabadab
titán
A hidrogén sajnos elkésett egy olyan 10-15 évet
Nem késett el, csak nem nagyon sikerült semmit kezdeni a hidrogén problémáival.
Ajánlanám Karotta tollából ezt a 2007-es(!) cikket az Honda FCX-ről (különös tekintettel a "Van-e életképesnek tűnő alternatíva?" dobozra )#21Teasüti: van, de persze szerintem te se tudod, hogy ötven év múlva pont milyen anyagokból fognak akkukat építeni.
[ Szerkesztve ]
DRM is theft
-
nyerek01
tag
válasz Shadowbull #17 üzenetére
Lovaskocsi is van még, szóval igazad van. Sajnos még évekig mérgeznek minket.
-
tonyrulez
őstag
Új hozzászólás Aktív témák
- HP EliteBook 640 G9 Ezüst (14" / Intel i5-1235U / 16GB / 512GB SSD / Win 11 Pro) -10% Most 203.990 F
- Lenovo M810z AIO Core I5 6400 4x2700/8GB/120G SSD/wifi/cam 21,5 -10% 66.950 ft
- Microsoft Surface Book 2 - i7-8650u/8GB/256GB SSD/Windows 11 -. 10% Most Csak 125990 Forint
- Microsoft Surface Go 2 tablet - 10% Most Csak 72660 Forint
- JBL Partybox 710