Új hozzászólás Aktív témák

  • Dißnäëß

    veterán

    válasz #16820480 #62 üzenetére

    Rengeteg féle zenét hallgatok, de többnyire a múltamból származnak, mert a jelenben lényegesen kevesebb érdemileg értékelhető zene képződik. De ez mindegy is.

    Havi kevesebb mint egy CD. De azt minden hónapban, ha előfizus, így van ? :U Az Enya CD-t megveszem egyszer és hallgatom. 15 év múlva ugyanúgy álomszépen szól az Orinoco flow, mint anno, amikor megvettem párezerért. 15 évet elosztok az anno megvett CD-m árával, öööö ...

    Az offline elérés oké (pláne, ha CD minőség flac). De ettől még mindig nem vagyok hajlandó havidíjba belemenni, egyszeribe igen, ahhoz meg nem kell Spoti (meg a többi sem)..

    A Tidal-ról inkább Te hallgass meg egy 30+ éve az amerikai zeneiparban dolgozó HD Audio Engineer-t és utána lehet gondolkodni (nem szájkaratézni, csak szolídan, megpihenten gondolkodni) azon, hogy amit Tidal-ön hallasz, vajon micsoda. [link]

    Többek között ő nevelte rá az összes ilyen oldalt, hogy ezt a Hi-Res audio bullshitet felejtsék el, hívják valami másnak, mert megtéveszti a fogyasztókat. Nagyon kevesen vannak tisztában az analóg és digitális technika közötti eltéréssel, a konverziók működésével, a fül (és agy!) képességeivel, de ha még ezeket szépen utána is tanulja valami, még mindig csak abból az egyetlen mocskos kis szarból építkezik, amit a hangmérnök neki összerakott CD-re, mert ugye a legelső mesterszalagtól kiindulva (SZALAG!!!) jön annak az első, második gen-es kópiája (-3dB dinamikabukás másolatonként) és majd talán a másodikról-harmadikról hozzák létre ténylegesen a CD-t, LP, akármit, LP-nél ott egy RIAA korrektor oda-vissza, egy 80Hz körültől lefele mono mély, sercegés, még szalagnál is kisebb dinamika tartomány, soroljam még ?

    Nyilván nem hangmérnök vagy, hiszen ha az lennél, tudnád ezeket és nem dőlnél be a Hi-Res hülyeségnek, hiszen egy CD 44.1/16 PCM minőséget SEM tölt meg információval a ma a piacon lévő zenék 95% -a, azok pedig, akik jönnek a 24 bit Remastered csicsával, ugyanúgy szimplán marketing fogást használnak ki, egy sima CD dinamikatartomány akkorát szólna egy csendes (!) szobában is, hogy lerepül a fejed.

    Namost, amiket átlag júzer hallgat, lásd Madonna, Eric Clapton, Dire Straits, stb stb stb, egy csoffadt LP dinamikába beférnek úúúúgy, hogy arra még csorgatja is a fél világ a nyálát, mert bár az élethű reprodukcióhoz sok köze nincs, a fülnek nagyon kellemesen színez, de hát a hangsúly nyilván nem azon kéne, hogy legyen, hogy hogyan színez egy rendszer, hanem hogy hogyan ne színezzen :U

    És mehetünk tovább, jönnek a nagy Jazz klasszikusok, egy Miles Davis a kommerszebb kategóriából, vagy ilyesmik .. mi vaaaan ? Tidal-ön jobban szól, csak mert bele lett téve egy 24/96-os vagy urambocsá még nagyobb bit-konténerbe, aminek a nagy része csupa nulla ?

    Tuuudom tudom, jön a másik mókus a netről, aki meg majd megmondja, hogy bár a forrásban nincs több infó, ha felkonvertáljuk mondjuk 24/192-re, az miért jobb nekünk .. [link] De ez meg még mindig a reprodukáló rendszer egyik láncszeme, azaz a DAC "hibája".

    Figy, ezek kicsit mágiák. Mert szarból nem lehet várat építeni. Két szélsőséget nézve, egy Elvis Presley SOHA nem fog egy Tidal-ről Hi-Res-ből jobban szólni, mint ugyanezen eljárásokkal masterelt (vagy remasterelt, kicsit itt-ott máshogy EQ-zott és zajszűrt) anyag CD-ről, hacsak a DAC-od viselkedése nem olyan, hogy a HiRes FLAC-od jobban szereti, mint a CD-dbe épített DAC a korongról leolvasott anyagot.

    Az érdekes az, amikor fogsz egy ilyen és egy olyan anyagot, maradjunk Elvisnél, de lehet akár Madonna Substitute for love is, fogsz egy külső, I2S buszos DAC-ot (mert ugye az USB-t nem szeretjük, ha igényesek vagyunk), clock-ok rendben, minden rendben elméletben, csilivili a rendszer és aztán ABX teszten olyat vérzel, hogy atyaég. CSak ez meg már nem a zenéről szól, hanem a pszicho faktorról és placebóról. Ha ez is a zenehallgatás része (mert miért ne?) - akkor nem is vitatkozom tovább, legyen mindenki abban a hitben, hogy úúú a hi-res Tidal jobban szól, mert a rajta lévő remastered anyag úúú mostmár így jobb, úgy izé és kell neki a 24/192 :DDD :N :W

    Hidd el, Mark Waldrep és az a közeg, amiben ő mozog, a teljes amerikai elit zeneipar és hangmérnök ipart ismerve, nem az a random jöttment valaki, aki bemond valamit érvek nélkül, pláne nem égeti és járatja le magát nyilvánosan mindenhol. Nagyon jól elmondja a video-jában, hogy mire való a mai Hi-Res őrület: $$$$$$$$

    Neki van demó anyaga, ami túlmegy a spektrogramon is látva, a legjobb 44.1kHz/16bit-en is. Hogy meghallod-e, vagy - szokás mondani - érzed-e, ki tudja, hisz az erősítőd is olyan, amilyen. A DSD meg egyenesen egy vicc, mert ha már hűen kellene valamit reprodukálni, lehetőleg nagyfrekis zaj és ultrabrutál órajel-igény nélkül, legalább maradjunk PCM-en belül, de neee ez a DSD (tetszik is, hogy kikopóban, mondom ezt úgy, hogy van Mark Knopfler Shangri-La SACD-m és beteg jól szól, pedig ez "csak" DSD64, ami durván egy 24/88.2 PCM ekvivalens legjobb esetben - de ezt is elmondja és még rengeteg mindenre kitér, ide-oda konverziók, stb).

    Szóval az van, hogy míg a zeneipar összességében a CD minőség fölé megy és kínjában, mert fogy a lóvé, kitalálta a Hi-Res dolgokat, Tidal , hdtracks stb. le is csaptak erre az új hullámra, forrás oldalon nem történt semmi. Nincs Freddy Mercury-nk újra felénekelni minden Queen-t egy mikrofontól tökcsutkadigitális sokbites láncra, akik pedig vannak, mint Enya és társai, tööökmindegy kit és mit mondok, nem fogja a régi albumját ÚJRA kiadni, mert máshogy fog szólni, nem tudja már megcsinálni azzal identikusra (hangszerileg-zeneileg), satöbbi. Lásd virágboltban Jean Michel Jarre Remastered anyagai, 24/192-es LP rip-ek. Mivaaaan ? :D :W

    Facepalm.

    Van a 95%-on felül egy nagyon vékony réteg, aki TÉNYLEG igazi Hi-Res-ben vesz fel, már a felvétel is digitálisan 24/96-on történik minden egyes hangszerről és emberhangról, majd ezt feltolják egy 32/48-as nagyobb bit-domain-be, mindenfélét fiszfaszolnak rajtuk, majd lehozzák egy "szolídabb" de már ugyanígy nem igazán kommersz-ready 24bit/192-re, józanabb esetben rengeteg nullát kidobva, 24/96-ba. De ha CD-re hozza le a legvégét, Te még mindig jó eséllyel bukod a vaktesztet :D mert egyszerűen bukod, a Philips / Sony mérnökei nem a levegőbe lőttek anno, mikor a fostos DAC-jaikkal és ADC-ikkel azt mondták, hogy legyen a CD 44.1/16, rengeteg kutatás előzte meg az emberi fülről, hallásról, teljes pszichoakusztika, minden.

    Hidd el, én nem téríteni akarok senkit bármi ellen, mindenki azt fogyaszt, amit akar, online, offline, havidíj, nemhavidíj, de amikor valaki azzal jön, hogy a Tidal hi-res-ben nyújtott anyaga úúúdejobban szól, körbekuncogom.

    Egy Chesky-n mondjuk igen, ahol a lánc 24/96 natívan, a mikrofon végén ott lóg instant egy ADC, bár amikor arról van szó, hogy egy csendes (!) szoba alap zajszintje mellé fülsüketítő sugárhajtómű mögé is ülhetnél - és ez belefér egy CD dinamikába, 2x is meggondolnám, mi a péket akar egy Chesky a 24 bit környékén. :D De legalább ők megideologizálják, mert high-end-ek vagyunk, audiofilek vagyunk, meg igényesek vagyunk. :N :D

    Vagyis azok, és ezek nemes törekvések is, csak így összességében az egész világot ugyanúgy elvarázsolta pillanatok alatt a zeneipar azzal, hogy a streaming jó (amit offline-ra is felajánlanak, jaaa, akkor miért streaming, lol), a hi-res valid (nem, kommersz lejátszásban nem valid, felvételkor és masteringnél valid) .. ugyanolyan ez, mint ahogy lehúzott a világ eddig lassan 100+ évet kőolaj alapú üzemanyagon, holott már 1950 óta villanyozhatnánk, kb akkor most az akku technológia is máshol járna valszeg, akkor is, ha nem hiszünk a konteóknak, hogy polcon van már rég, csak késleltetik.

    Üzlet, üzlet, üzlet, pénz, pénz, pénz. És Te még mindig csak egy közepes hangerőn hallgatsz zenét, még egy ABX összehasonlító teszt alatt is, ahol a csutka forte hogy ne okozzon halláskárosodást Nálad, épp a fülsiketítő hangerő szint alá lövöd a max hangerőd (ha tudod, mert a legtöbb rendszer képtelen rá), míg mondjuk a szintén még mindig CD dinamikájú lepkefing a zenében, vagy ahogy a karmester lapoz, rohadtul nem jön már át, pedig a felvételen ott nem nulla van a bitfolyamban. És se nem zenét így hallgatsz, se nem ABX tesztelsz így.

    Elmondom, hogy csinálod: megveszed a pár watt-os csövest egy autó áráért a hordozható JBL-t az éppen aktuálisan ajánlott Dali sztereót a Media-ban, igényesebbek mennek más márkára, kinek mi, puding, mákos guba, egyre megy itt ebben a ligában .. beüzemeled, leülsz elé otthon a fotelbe és barátkozol a hangjával, hallgatgatod, aztán indul a vudu, fórumozgatás, előkerül egy kis interkonnekt cserebere, tápkábel cserebere, betolás sarokba, ó nem, vissza, összébb húzás, széttolás, aztán jönnek a tüskék, először a hangfalak alá, aztán már a 230V elosztó alá is, lemezjátszó tű csere, újrakábelezés, Litze huzal, új szedő, satöbbi, aztán jönnek a Shakti kövek, LP újrakondicionáló löttyök, tojástartók a falra, elkezdesz mindent hülyére szedni és szénné-rommá vuduzni, megnézed a félig üres , félig teli unikumos üveg video-kat , sarokba, ide oda amoda, elhangzanak vagy 1000x a szokásos szavak, mint TÉR, SZÍNPAD, TRANSZPARENCIA , EGYENKÉNT SZÓLALNAK MEG, MEGSZÓLÍTANAK, innen énekel, onnan énekel, anyámkínja, és még mindig csak egyhelyben tekeregsz a saját rendszered körül, belül kicsit savanyúan, kicsit keserűen, hogy hát backikám, mostmár nagyon tutin kell szólnia annak a Hi-Res-nek.

    Forrás oldalon meg ha tudnád, hogy a 3. gen-es szalagos másolatról készült az LP-d, ami felett tűt cserélsz, minden egyes lejátszáskor lefaragsz a barázdákból egy kicsit a tűvel, vagy amikor jön a hiper DAC-od hogy ez már tud DSD1024-et is, tegyük be a nativedsd.com-ról szedett DSD256-os Mahler-t, hallgassuk meg, mi van a végén (kb. halálcsillag robbanás erejű dinamikatartományról beszélünk, amit se a fizikumod nem bírna ki, se a füled, se a szobád, se a hifid, se semmid) ..

    Na jó. Tidal-özz csak :D :))

    Én meg maradok "süket". Jó az, béke van. :K

    Lá lá lá lá lááá lááá.. Lá lá lá lá lááá lááá .. Lá lá lá lá lááá lá lááá lá lá lá lááááá láááá

Új hozzászólás Aktív témák