Új hozzászólás Aktív témák
-
DigitXT
félisten
Ez egy nagyon hasznos kis pumpa rollerhez, de amúgy bármihez (is).
Autókereket is felfújja simán, csak arra többet kell várni, amikor meg
leveszed, tényleg szinte semmit nem ereszt. Benzinkúton meg eldob
akár 1-1.5 bart is egy roller kerék, amíg lejön a csatlakozó. Persze ha
egyáltalán felmegy. (M365-nál ugye toldó nélkül esélytelen bármi is.)Nekem nem volt kupon, meg semmi, de bőven megérte az árát.
-
DigitXT
félisten
válasz Somatom #4767 üzenetére
Ez a fél töltöttségről (?) hirtelen kikapcsolós dolog nem sok jót ígér.
Rollereknél gyakori hiba (főleg "olcsóbb típusoknál") az akku sérülése,
ami után ilyeneket kezd csinálni, mert már csak részlegesen működik.Nyilván egy drágább eBike komolyabb akkuval fut, mint a hitvány roller,
de esetleg ugyanúgy utolérheti a baj... Nem csak hatótávolság teszttel
lehet ellenőrizni (mínuszokban nem lenne kellemes), hanem konkrétan
megmérhető a kapacitás, megfelelő műszerrel (műterhelés): eredetileg
14Ah-t tud a specifikáció szerint. És 36V-os... Valószínűleg egy 10s4p
akku 3500-as cellákból. Ha nem jön ki belőle 10-12Ah, akkor gond van.Új korában gondolom nem csinált ilyen (hirtelen) kikapcsolós dolgot.
Ha lemerült, akkor szép lassan jelezte a teljesítmény csökkenésével...
Elvileg az lenne normális, ha minden elektronika működik még akkor is
ha kevés a delej, csak a rásegítést hanyagolja... a kikapcsolás gyanús. -
DigitXT
félisten
válasz kalmani #4789 üzenetére
700 km-hez nagyon sok töltés nem tartozhat, ha ezalatt megevett két akkupakkot a masina, ott valami komoly gondok voltak az akkuval. Főleg úgy, hogy ezek csak rásegítős történetek (elvileg kisebb fogyasztás, hiszen teker a vezető is): egy olcsó kínai rolleren, amin csak az akku dolgozik a 700 km olyan, mintha mi se történt volna, pedig 15-20 km-enként biztos kell tölteni, mégis közel 100% kapacitás megmarad még. Egy esetben tud hirtelen elhalálozni ekkora távon, ha eltörik, de az is visszavezethető gyártási/konstrukciós hibára. És javítható. 10+ éve viszont nem dobtak utánad egy rendes Li-Ion akkut olcsón, szóval a rémtörténetből csak az nem világos, hogy milyen akkupakk is volt az, ami bemondta az unalmast.
[ Szerkesztve ]
-
DigitXT
félisten
válasz Albigator #4947 üzenetére
hagyományosan nem tudom vele lökni magam normálisan, hogy haladjak is
Hogyne tudnád... az én 40 kilós szarom is, amikor lerohadt, simán hajtható volt
lábbal. Igaz, nem készültem rá: kellemes csalódás volt, hogy ilyen jól gurul...Szerk: na emelkedőn felfelé persze esélytelen, de síkon, teljesen használható...
Meg hát ha minőséget veszel a lerohadás esélye csekély, az akku meg teljesen
kiszámítható módon merül le, nem kell kicentizni a hatótávolságot, ennyi...[ Szerkesztve ]
-
DigitXT
félisten
válasz Albigator #4991 üzenetére
Pont hogy sokáig gurul, ha meglökted, mert viszi a lendület.
Amúgy nekem tök mindegy, csak mondtam egy tapasztalatot:
egyértelműen haladósabb lábbal hajtani, mint a gyalogtempó.
(A legelső 10 kilósat is löktem lábbal, mikor beszart az akku.)Amikor a hátsó felfüggesztés tört el a 20 kilós masinán... nos,
azt nem lehetett sehogy hajtani, tolni se volt kellemes: viszont
az első motor elvonszolta gyalogos tempóban: haza sétáltam.
Máskor meg pl. felszálltam vele a villamosra: eddig lehetett.Ui: igen, emelkedőn szar a nehéz súly, de ott a villanybringa se
lesz a barátod lemerült akkuval, mert azt is nehezebb hajtani... -
DigitXT
félisten
válasz Somatom #4994 üzenetére
Ez nem bringa vs. roller kérdés, hanem tisztán teljesítmény.
A 40 kg dög nem azért annyi, mert az a heppem, hanem mert
van benne két motor, nagy akku ill. vezérlő, így megy hegynek
fel 40 km/h-val, amihez elég 2000W egy 10%-os emelkedőnél.
A korábbi, kisebb roller is ment 36-ot ugyanott. Amikor estem.
(2700W volt csúcsban. De sosem végsebesség körül adja le.) -
DigitXT
félisten
válasz Somatom #4996 üzenetére
Hát azért az a villanybringa, ami az emelkedőn 28 km/h-ig "segít" sem
azonos azzal, ami max. 300W (úgy, hogy 25 km/h-nál falba ütközzön):
a kerék átmérővel való játék egy dolog, a csúcsteljesítmény egy másik.Az emelkedőn való haladás sebessége tisztán teljesítmény kérdése.
(A G30-adat is fel lehet húzni többször erősebbre, rögtön menne 20-at.
Önmagában egy második motor is nagyon sokat tud hozzátenni.) -
DigitXT
félisten
válasz Somatom #4998 üzenetére
Nyilván sokat hozzá taposol te is, de azért egész nyilvánvaló, hogy a bringa
sem 250W-ot tesz hozzá... Azt írtad, hogy ha kihasználod a tuningodat, ami
"nem teljesítmény húzás", 30 km-en megzabálja az 500Wh akkut. Szóval ha
a csúcsteljesítmény 250W, ez 2 óra alatt sikerülhet, tehát 15 km/h-val, hehe.
A gyártók hazudnak bármit a kedvező besorolásért. Az akku nem hazudik...
(Ha egész véletlenül 1 óra alatt merül le az bizony átlagosan 500W: ez van.)Ui: rengeteget lehet szoftveresen húzni a rolleren is, az is névleg 350W.
A limitet ezeknél leginkább a túlmelegedés jelenti. (1500W-ot is tud egy kis
szaros rollermotor, csak idő kérdése, hogy leég-e. Rövid emelkedőn kibírja.)
Egyébként igazad van. A 20 kg fölötti rollerek nem igazán jól hordozhatóak. -
DigitXT
félisten
válasz Somatom #5004 üzenetére
Maximum az meglepő, ha az a +3-400W amit taposol elég a 28 km/h-hoz,
ellenben szerinted egy roller nem tud ugyanott, ugyanannyit, kis tuninggal.Teljesen igazad van persze, nem tudnál emelkedőn annyit rúgni rajta.
De azért séta tempónál gyorsabb aktív lábhajtással, valódi 300-400W-tal...
(És ha innen növeled a teljesítményt gyorsabban fog felmenni ugyanott.
Ha eltekintünk a légellenállástól, akkor kétszeres teljesítmény esetén pont
kétszer gyorsabban, sőt a motor hatékonyabb tartományban üzemelhet...)De befejeztem az OFF-ot, ez itt nem a roller topik, csak az a fránya fizika...
(Mindenesetre 20 km/h fölött nem túl biztonságos lábbal hajtani, tény!) -
DigitXT
félisten
válasz Szilágyi84 #5112 üzenetére
Nem a jármű teljesítménye határozza meg a töltő aktív/passzív voltát.
A töltőáram lényeges paraméter, és a cucc hatásfoka: amit elfűt, azt a
hőt valahogy le kell adnia. 2A töltő általában passzív hűtéssel megy.
Ha lapos a töltőd és nincs rajta venti nyílás biztosan passzív, ha ennek
ellenére hallható hangja van, az nem jó jel. Tekercsek szoktak ciripelni.Láttam már 3-4A töltőt passzívat, értelemszerűen ezek egyre nagyobb
méretben érkeznek, hogy a hűtőbordának legyen vmi esélye: a 48V/5A
töltőm egyértelműen ventis. Nem hangos, a 7A viszont süvít rendesen.Természetesen egy akku tölthető kicsi/nagy töltővel is. Annyi, hogy ha
túl nagy a töltő áram, az nem tesz jót neki. A túl kicsi meg: hosszú idő.
(Extrém nagy töltő áram esetén túlmelegedés/tűzeset is lehetséges...)Az, hogy nagy/kicsi az áram, alapvetően az akku kapacitása dönti el...
Régi ólom-sav akkuk esetén ökölszabály volt a 0.1C töltő áram, így kb.
10 óra volt a teljes töltés minden akku esetén. Csak a nagyobb akkura
mehetett egy erősebb töltő: li-ion akkunál tipikusan nem számít gyors
töltésnek a 0.25C sem, tehát általános, hogy ~4 óra alatt feltölthetőek.
Ha viszont 1C körül töltöd, az már gyorstöltés, hosszú távon nem jó.
(Pl. 12Ah akkut 12A töltővel. Szerencsére azok azért igen drágák is.) -
DigitXT
félisten
válasz Szilágyi84 #5118 üzenetére
A büdös életben nem lesz kész 4-5 óra alatt, ha max. 2A-rel tölti a 13Ah akkut... Min. 6-7 óra, de inkább több, mert az utolsó pár százaléknál már csökken az áram. Ha viszont tényleg kész van ennyi idő alatt, akkor vagy az akku nem volt teljesen lemerülve*, vagy a 2A nem valós: ha és amennyiben zavar, meg kell mérni, az nem baj, ha hűtve van a cucc.
*: utóbbi amúgy jó, mert a li-ion akku nem szereti a teljes lemerítést. Hosszabb lesz az össz. élettartama, ha gyakrabban töltöd, mint ha midig ki akarod venni belőle a maximumot.
[ Szerkesztve ]
-
DigitXT
félisten
válasz Szilágyi84 #5122 üzenetére
Ez csak azt bizonyítja, hogy a motorra vésett 250W egy semmitmondó szám:
ennyit írnak rá, mert ennyi legális, gyakorlatban meg simán nyomja 1000W-ot.Amíg nem melegszik túl, ez nem is gond... Én a 350W roller motort hajtottam
1500W-on, és tök jól bírta, csak egész ritkán égett le. Emelkedőn főleg, LOL.A százalék kijelzés semmit se ér, HA csak a pillanatnyi feszültségből számol:
terhelésre beszakad a feszültség, azt hiszi gyorsan merül. Pedig nem. Ami itt
nem lineáris, az a töltöttség a mért nyugalmi feszültség függvényében...
Viszont nyugalmi feszültséget menet közben nem tudsz mérni: ez ilyen bicikli.A pontosabb akku kapacitást mérő kijelzők konkrétan számolják* az akkuból
kivett valós töltésmennyiséget... Töltésnél meg a bemenőt. Ha nincs 13Ah az
akku, valóban gyorsabban fel lehet tölteni, csak hát az nem előny esetünkben.*: mérik a mindenkori áramot, és annak idő szerinti integrálja adja a választ.
-
DigitXT
félisten
válasz Szilágyi84 #5285 üzenetére
franc tudja hogyan lenne jobb teljesen feltöltve x km-t menni vele vagy ugyanannyiszor töltve kevesebb km teljesítmény
Az utóbbi. Mivel önmagában nem a töltések darabszáma mérvadó, hanem az
egyes lemerítések során a DoD értéke (Depth of Discharge): minél kisebb volt
ez, annál tovább bírja az akku, annál lassabban degradálódik... Magyarán, ha
X km-t mész, miközben az akku simán tudna 2X km-t, ám rá tudsz tölteni két
ilyen út között, akkor a végeredmény szempontjából jobb az, ha minden x km
után fel van töltve. Hiába kétszer annyi a töltések darabszáma, miközben a
merítések mélysége kisebb, ez már önmagában jobban kíméli az akkut.A dolog másik oldala meg, ha nem töltöd 100%-ra, az is segít. Csak hát ez a
kettő a két oldalról eléggé visszafogja az egy út során kivehető kapacitást, ha
szigorúan ragaszkodsz hozzá. Szerintem nem kell túlparázni. Nyugodtan kell
tölteni ha lehet: jobb gyakrabban, mint megpróbálni kivenni a max. kapacitást.És ha "kímélően" töltöd (csak 80%-ra), arra érdemes figyelni, hogy a BMS-en
mi van beállítva balance alsó limitnek, mivel ha annál a 80% fesznél még nem
indítja el, úgy soha nem lesznek a feszültség különbségek kiegyenlítve. Tehát
ezzel a "kímélő" töltéssel véletlenül pont szét lehet baszarintani az akkut...
Ha olyan a BMS, akkor néha fel KELL tölteni 100%-ra, hogy rendbe hozza az
idő közben elmászott feszültségeket... Ha a töltő nem állítható, két töltő kell.) -
DigitXT
félisten
válasz Kispotter #5567 üzenetére
Nem belevau, csak nekem van egy elég böszme töltőm, aztán az sincs 500W.
Ezeknek a töltési karakterisztikája CC/CV: ahogy írtad is, az elején megy csak
nagyobb, konstans áram az akkuba. A töltés végén pedig a (vég)feszültséget
tartja, míg az áram le nem csökken a beállított értékre. Ez ugye a CV szakasz,
ahol a leadott teljesítmény folyamatosan csökken. Ha a Te töltőd tényleg 500
wattot tolna bele, az egy kifejezetten gyors töltő lenne, ami 1 órán belül eljut a
CV szakaszba, aztán ott elszöttyög valameddig, max. plusz 1 órát, nem 8-9-et.
(Ha úgy van, ahogy előttem írták, hogy viszonylag kicsi, 450Wh-ás az akku.)A méréseim szerint az én töltőm amikor 360W-ot tol az akkuba, 420W-ot vesz
fel a hálózat felől. Magyarán 85% a hatásfoka. A többit elfűti. Ebből számolva
a nem kicsi 2100Wh akkum ~2.5 kWh fogyasztás mellett tölthető fel, nulláról:
annyira nem lehet sz.r egyik töltő sem, hogy a 450Wh akkut 1kWh fogyasztás
fölött töltsön fel, de főleg nem 4x annyiból... Költségvonzata ennek minimális. -
DigitXT
félisten
válasz Somatom #5631 üzenetére
Kíváncsi lennék, hogy milyen áttétel kell, hogy 60-nál még rásegítésnek
lehessen csúfolni, és érdemben számítson az emberi hajtás. Ha meg
nem szól már bele, oda biztos nem elég 500W... Bizony ára van...Szimulátor szerint kb. 1800W folyamatos kell ekkora tempóhoz. Az egy
dolog, hogy negyed óra alatt vége az akkunak (~15 km), másik, hogy az
se mindegy, hogy egy 500W motor ennyit NEM visel el folyamatosan.
Minden motor túlhajtható rövid ideig, amíg le nem olvad valami...Bocsánat, én néztem be: az 1800W veszteségek nélkül értendő! Szóval
a motor beránthat ilyenkor akár 2500W-ot, így 4 perc alatt szénné ég.Ui: természetesen van motor, ami simán le tud adni ilyen teljesítményt,
csak ami eleve nem arra volt méretezve, attól nem lehet csodát várni...
(Nem igazán tudok elképzelni olyan "speed boxot" ami ilyenre képes.
Kiütni a 25 km/h limitet azt igen. De hogy mellé húzza a vezérlőáramot
ill. rakjon bele nagyobb feszültségű akkut. Mese habbal az a 60 km/h.) -
DigitXT
félisten
válasz Gézengúz #5644 üzenetére
Jó, de az "csak" 960Wh, teljesen átlagos energiasűrűség (213Wh/kg):
az imént linkelt 1510Wh akku állítólag 6.5 kg... 232Wh/kg. Kicsit fura.
(Tudván a 21700 jobb, mint a 18650 ilyen szempontból mindenképp.)Nekem is 21700-as cellákból épített pakkom van. Papíron 60V/36Ah.
Más kérdés, hogy olyan forma**, hogy nem férne el egy kerékpárban,
de nem is kell neki, hiszen rollerbe készült. Emiatt inkább nagyobb
áramokra tervezve, és nem maximális kapacitásra... (Létezik ugye jó
5000 mAh 21700 is, abból kevesebb elég, de kevésbé terhelhetők.)Kíváncsi voltam, mégis milyen nehéz. 11.2 kg, szóval valóban elég
kicsi a fajlagos energiasűrűsége, de nagy áramú pakknál a sallangok
tömege is nagyobb... Maga a 144 db 21700 olyan 9.8 kg lehet "csak":
egy DIY eBike, ha nem "motorozásra" készült nem kell ennyit tudjon...
16s9p, Samsung 40T cellák = elméleti* max. áram 315A (320A BMS)*: kevéssé valószínű, hogy 20 kW környékén lenne bármikor terhelve.
**: kb. 57x15x9 cm, nem tudom háromszög alakban mekkora lenne?
Meg ha már háromszög, milyen doboz fogadja, az milyen nehéz, stb.
A lényeg, hogy maga a 40T papíron 14.8Wh. És olyan jó 68 gramm...Ui: történetesen van itthon 35E cellám is, majd lemérem mit mutat...
Google szerint csak 50 gramm/darab: meglepő, de lehetséges.[ Szerkesztve ]
-
DigitXT
félisten
válasz Gézengúz #5646 üzenetére
A 35E úgy tudom, jónak számít. (13s9p: 117 cella 5850 gramm, és még
ilyenkor nincs összerakva: végülis nem rossz, csak nekem kellett egy jó
155A terhelhetőség, ahhoz meg karcsú egy ilyen pakk, min. 15p kellene
de inkább 16, és ha ezt 60V-ra vetítem... az már 256 cella, és 12.8 kg.) -
DigitXT
félisten
A valóságban az történik, hogy a motor nyomatéka a ráadott árammal arányos.
Tehát leginkább a vezérlő, és annak beállítása korlátozza... A 250W érték meg
hatalmas kamu, hogy megfeleljen a jogszabálynak. (Annyit szabad feltételezni,
hogy ekkora teljesítményt folyamatosan le tud adni túlmelegedés nélkül. Pont.)Ui: elektromos motoroknál a ráírt teljesítmény sosem a max., hanem névleges,
és pont emiatt a melegedés dolog miatt fontos. Ez tiszta. Ellenberger ahogyan
az elektromos kerékpároknál/rollereknél alkalmazásra került, az egy vicc.
(És emiatt felhasználói, és szabályozói oldalról is félreértésekhez vezethet.)A motor csúcs nyomatéka is egy névleges paraméter: rövid ideig többszörösét
is ki lehet csikarni. Egyetlen korlátja, hogy ne égjen szét a kábelezés.
Megfordítva viszont, ha a vezérlő korlátozza az áramot, azzal korlátozza ezt a
max. nyomatékot is. Ad absurdum a "40 Nm" és a "85 Nm" motor pontosan
ugyanúgy fog viselkedni, amíg a vezérlő áramkorlátjába ütköznek... Ha viszont
már ereszd el a hajam szakaszban vagyunk, akkor az a motor ami éppen több
áramot rángat ki az akkuból, jellemzően "erősebb" is lesz, feltételezve, hogy a
mágnesek is egyformák bennünk, és a tekercselésük sem tér el jelentősen.Apropó tekercselés: a motor maximális fordulatszáma többé-kevésbé egyenes
arányosságban áll az akku feszültségével, ez a Kv érték, ennek reciproka meg
a nyomatékát adja meg egységnyi fázisáram mellett... Akku/vezérlő/motor, így
triumvirátusként tudhat bizonyos paramétereket. Ha nem programozható, fixen.
(Programozható = semmi nem fix: áramkorlát, szoftveres sebességkorlát, stb.)Szerk: ha érdekelnek a motorok paraméterei, ajánlom ezt a szimulátort...
Mérési eredményekkel lett feltöltve, de egyedi motorok is jól becsülhetők vele![ Szerkesztve ]
-
DigitXT
félisten
válasz tabletta #6147 üzenetére
Ilyen hirtelen halál akkor van, ha eltörik az akku. Vagy beszart a BMS.
Előbbi annyiból szerencsésebb, hogy az egységsugarú akkugyártó is
simán orvosolja... (Utóbbinál az elektronika vagy javítható, vagy nem,
ha viszont cserélendő egy spéci gyári BMS-t beszerezni nem triviális.)Harmadik lehetőség, hogy cellazárlatos, megmakkant egy egész sor...
Ilyenkor is szét kell szedni, ki kell mérni, majd újjá építeni teljesen.
Jó lenne, ha csak a hibás cellákat lehetne cserélni, de általában már a
kibontás is csak roncsolással lehetséges, de ami a nagyobb baj, hogy
használt akkuba új cellákat rakni nem jó (hiszen eltérő kapacitásáúak).Ui: nem rég egy KTM akku felújítással kapcsolatban kerestek engem...
Mondom ki tudom cserélni a cellákat simán, csak olyan kis kapacitású,
ami gyárilag volt benne nekem nincs, szóval egyúttal a 412Wh helyett
655 Wh lenne a vége. Mennyi? Mondom, rákerestem, van cég, aki egy
ilyen kapacitásbővítős felújításért 200K fölött kér: én nem vagyok cég,
legyen féláron. Sajnos nem lett üzlet, pedig nem mondtam sokat.Vagy igen? Gagyi cellát nem használnék. Kár a befektetett munkáért...Jó, persze nem minden cella gagyi, ami kisebb kapacitású: lehet hogy
épp nagy áramokra van méretezve, pl. szerszámgépbe. Viszont eBike,
és ilyen 250-300W körüli használat esetén ez fel sem merül: sohasem
kell nagy áramokat leadnia, tökéletes a Samsung 35E vagy LG MJ1.
Kényelmesen kiszolgálnak, adott konfigurációban 1000W-ig bármit...[ Szerkesztve ]
-
DigitXT
félisten
Egy párat már összeraktam. Jellemzően elektromos rollerekhez.
Mindenféle célszerszámot beszereztem építéshez, diagnosztikához...
De nem ebből élek. Hobbi szinten csinálgatom. (Viszont azt komoly
elismerésnek vettem, mikor a kolléga az általam gyártott kiegészítő
akkut dicsérte nagyon, hogy mennyivel jobb a gyárijánál. És rögtön
rendelte a másodikat, hogy inkább ilyen legyen, a gyári helyett is.
Más kérdés, hogy adott rolleren mennyi helye van a gyári akkunak.)Szerk: a legnagyobb projektem jelenleg egy 2100Wh akku, ami már
nagyon nem fért be a gyári helyre ezért 20 centivel hosszabb lesz a
rollerem, ha elkészül végre... De nem baj, legalább stabilabb lesz, és
egykerekezni se akar majd 10kW csúcsteljesítménynél sem... Elvileg.[ Szerkesztve ]
-
DigitXT
félisten
Nem lehet... Egyrészt hihetetlen szopásnak néz ki már szétszedni is, másrészt 10s4p az akku, és ebből csak akkor jön ki 500Wh, ha 3500-as cellákból van eleve. Annál nagyobb cellák meg nincsenek 18650-ből: a 600Wh pakk fizikailag nagyobb.
LZs?!: az a fél év alatt 70% merülés biztosan nem normális. Én anno "elraktam" egy akkut full feltöltve (tudom, nem ideális, igazából nem is terveztem "elrakni"), és két év után merült 50%-ra... Önkisülésben 1-2% havonta a li-ion. Ha ennél gyorsabban merül, akkor szar van a palacsintában vagy vmi bekapcsolva maradt. Amúgy semmi baja nem lett az akkumnak a két év állásban sem (teszteltem, vmi 2% kapacitásvesztést mértem, de még azt sem tudtam pontosan mérni, mert nem volt olyan töltőm épp kéznél, ami tényleg 100%-ra töltötte volna a teszt előtt). A LiPo akkuk érzékenyebbek a full töltve elrakásra (felfújódik mondjuk: kellemetlen), viszont azok inkább csak modellekben fordulnak elő.
[ Szerkesztve ]
-
DigitXT
félisten
Nem akarok belevau, de ezt a részét én sem értem: ki mondta, hogy valaki azonos teljesítményt akar leadni? Ez egy teljesen fals előfeltétel szerintem. Eleve azért teker lassabban, mert lassabban megy, ergo kevesebb munkát végez egységnyi idő alatt, tehát definíció szerint kisebb teljesítményt ad le. És mivel lassabban megy, ezért kevesebb a közegellenállás is (ami mint közismert négyzetesen változik a sebességgel, így jelentős lehet a különbség), azaz nem csak, hogy eleve kevesebb teljesítmény kell, de még összességében is kevesebb munkát kell végeznie, hogy eljusson A-ból B-be. Ezek amúgy remekül modellezhetők a szimulátoron. Kicsit az a vicc jut eszembe erről, amikor a tevehajcsár elkezdi azért hajtani a tevét, hogy a menetszél majd jobban hűtse... Amikor meg szegény teve ettől megdöglik, akkor kérdezi: "Mi van, kis tevém? Megfagytál?"
A viccet konkrétan arra értem, hogy sajnos nekem is fáj a térdem, ha biciklizek... De biztos nem azzal gyógykezelném, hogy elkezdek hajtani, mint az őrült. Egyszer sikerült csúnyán begyulladnia (monoton tekerés, gyors tempóval, edzőteremben), és azóta se lett 100%-os: eltekergek én alacsony fordulaton (~60), de az kurvaélet, hogy nem tudok úgy pörgetni, mint a versenyzők, illetve ha közlekedés/kirándulás a cél, akkor én bizony nem is akarok. Pedelecnél meg pont hogy nem kell akkora nyomaték térdből, nem? Elkalimpál az ember "térdkímélően", a többit a motor hozzárakja... Ja, hogy gyorsabban nyírja a láncot, tányért, mindent? Zag schon: én vagyok a bringáért, vagy a bringa van értem? Szerintem az a nem mindegy, hogy sporteszköz, vagy közlekedési/rekreációs. Párom sporteszközként használja, de ő olyan emelkedőkön teker fel ahol én meg se próbálnék... 30 éves MTB-k, semmi elektronika. De erősen gondolkodtam a motorizáláson, mert akkor legalább tudnék vele tartani én is: nem azért, mert ne tudnék beledögleni
egyszer. Csak nem akarok. Hiszen én se leszek fiatalabb. -
DigitXT
félisten
Értem én, hogy a pedálozásonkénti erőkifejtést csökkentenéd a térd kímélése
érdekében, ellenberger adott távon ha 2x annyi pedálfordulatot csinálsz, akkor
kétszer annyit terheled. Ami faszán kialakíthat egy gyulladást... Nem ördögtől
való dolog lassabban menni, nem mindenki akar 30 km/h-val tekerni. De pláne
nem a térd kímélésére hivatkozva... azt egyedül elektromoson lehet kivitelezni
csak megfordítva: kisebb csapásszámmal/azonos láb nyomatékkal, a többit a
motor hozzáteszi. (Ínhüvelygyulladásnál sem az egyszeri erőltetés a baj,
hanem adott mozgás monoton ismétlése. Minél többször, annál rosszabb.)Ui: mint írtam, 30 éves MTB-t hajtok (ha hajtom). Annak a legnagyobb áttétele
se valami hűde hosszú... 25 km/h-nál már azért "pörgetni" kell rendesen.
(Tavaly mentem utoljára, most fejből meg nem mondom, de emlékszem, hogy
egyszer kifejezetten figyeltem, hogy ilyen 60 körüli fordulat a kényelmes max.
Emelkedőn próbáltam számolgatni az áttételt. 28/32. Ezzel nagyjából 7 km/h
körüli tempót tudtam tartani megdöglés nélkül, mindezt egy 26" kerékpáron...
Síkon haladás 48/14 fogszám mellett ugyanekkora csapásszámmal 25 km/h.)Azt, hogy gyerekként ugyanezzel a bringával lejtőn 60 km/h... És hajtva, hogy
meginduljon... Még jó, hogy még tudok írni, és nem lett belőle baj.Ja, nem megyek 50 km-es köröket: egyszer eljött hozzám a legjobb barátom,
hogy menjünk biciklizni? Mondom hajrá! De nem ide a környékre. Zsámbékra.
Mondom hajrá... Nem volt rossz kirándulás. De rohadtul nem bírtam a hosszú
távot: néha persze eltekeregtem ilyen 20-30 km-eket, de azért nem 60-at...Szerintem az lesz itt a félreértés, hogy a versenyzők + hosszú távon túrázók,
illetve egyéb bringaszerelmesek akarják megmondani a hobbistáknak a tutit...
Szerintem sokan pont azért vesznek rásegítéses bringát, hogy ha már a sima
nem megy az adott távon, vagy emelkedőn, akkor azzal meg tudják oldani: ez
nyilván a korral is jár, s más annak hozzáállása, aki sporteszközként tekint rá.Igen bevallom, csak az 5-10 km-re lévő fagyizóba járok, tehát nekem mindegy.
Mi több, anno elektromos rollerrel kísértem párom kardióedzését. Amikor picit
jobban meghajtotta, kapcsolhattam fel a motorokat, mert bizony 40 km/h fölött
mentünk. Nyilván csak 1-1 km távon. De vágom, hogy kitekerhető belőle az is,
közel 100-as csapásszámmal. De az kurvaélet, hogy én nem csinálnám. -
DigitXT
félisten
Nagymama tempó, 5-10 km-re fagyizni járás... Ezek mind arról szólnak,
hogy a hobbi bringás le van nézve, és tanácsolva van neki a pörgetés...
Már csak a klipszes pedált várom, mert azzal felfelé is lehet húzni...Én mindent értek. De ha nekem 60 rpm a kényelmes, akkor annyi. Igen,
próbáltam, vissza tudok kapcsolni, lehet nagyobb fordulattal hajtani és
közben nem gyorsabban menni... Ha lehoznom a bringát a padlásról,
majd beszámolok, bár itt (egyelőre) OFF topik. Pont egy átalakító szett
miatt számolgattam (Tongsheng középmotor), de nem biztos hogy ez a
30 éves MTB az az alap, amire ilyesmit érdemes rakni: eleve csak 42 fog
(most ugye 48 a nagy tányér), tehát azonos pedálfordulaton csökkenne
a végsebesség, feltéve, hogy hátul nem nyúlok hozzá. Adott emelkedőn
meg nem tudnék annyira vissza váltani, azaz bőven 10 km/h fölött kéne
menni, ami ceteris paribus nagyobb teljesítmény.De a motor megoldja?Ui: 40 éves vagyok, egyesek szerint fiatal, mások szemében vén fax...
Akku (gyártás), vezérlők (programozása), BLDC motorok (tekercselés) a
barátaim: amivel még nem volt dolgom, az a pedál szenzor. Meg persze
az áttételes közepmotor. Agymotorral/gázkarral rég lehetne eBike-om...[ Szerkesztve ]
-
DigitXT
félisten
Így legyen ötösöm a lottón... Más kávéházban ülünk, ha biciklizésről van szó,
de ezzel nincs semmi gond. Kitavaszodik, meglátjuk, hogy mi hoz a szezon?
Mivel tervben van némi súlycsökkentés, lehet, hogy nekem is a kardió, és azzal
a nagyobb pedálfordulat felé kell mozdulnom, de attól még nem az a kényelmes
közlekedő tempóm: ha kardiózás végén megizzadok, mint a ló, az természetes,
de ha elgurulok a fagyizóba (), oda inkább nem csatakosan érkeznék.Addig is idéznék egy cikkből: "the average recreational rider will typically pedal
much slower, at around 60rpm" (A versenyzők 100 fölötti fordulatához képest...)És még valami, ha már fizika: az emberi test nem egy adott fajta gép, aminek a
használati utasítása mindenkire egyforma. (Az alap képességei sem ugyanazok
mindenkinek, s ezen az élet során más-más irányba fejlesztünk.) Legjobb példa
erre a BMI. Az "átlagemberre" ráhúzható. Az átlagos testalkatra. Párom viszont
testépítő, így amikor a versenyre bekészülve romszárazon azt mondja rá a BMI,
hogy kövér vagy, akkor azért az ember szemöldöke ökölbe szorul. Orvosok is
ha nem tudják, kivel állnak szemben, a számokból rámondanák, hogy túlsúlyos.
Mindezt azért, mert ha átlagos lenne akkor bizonyára kevesebb izomzata lenne.Szóval, egy idevágó idézet ugyanabból a cikkből: "If you have a more muscular
build, you’re likely to be more comfortable at a lower cadence, while a wiry rider
will probably want to push a lower gear at higher revs. There’s an energy cost
to just turning the legs, which will vary with your physique..." Mindenki másképp
egyforma. Mindenki be tud állni egy számára optimális fordulatszámra.Tudom, eBike esetén szét lehet gyilkolni a hajtást, ha az ember kényelmesen
közlekedik, és inkább a motort dolgoztatja, maga helyett. De pár "fémdarabot"
cserélni, ha elkopnak szerintem egyszerűbb, mint egy hosszadalmas rehab...
Megkockáztatom, hogy olcsóbb is. Erről is van első kézből tapasztalatom, és
higgyétek el, hogy a gyógytorna sem olcsó, ha valamit túlerőltettél. (Amennyi
az én km futásom átlagban az elmúlt 30 évben... Egyszer cseréltem láncot...)[ Szerkesztve ]
-
DigitXT
félisten
válasz Ixion77 #6184 üzenetére
Mondtam én, hogy a korral jár. Aki 60 km/h fölött tekert ugyanezen a bringán...
Az is én voltam. Jó, lejtőn, de az érzés olyan volt, mint amikor 1-esben pörgetsz,
mint a barom... Ki lehet számolni, hogy ha semmi nem változott 25 év alatt rajta,
akkor az bizony jócskán 120 fölött volt pedál fordulatban... De az akkor volt.
Max. 64 km/h körül mentem. De akkor már nem tekertem, nem volt biztonságos.Ui: nem igaz, hogy semmi nem változott, mert a '2000-es évek elején estem egy
szépet. Nem nagyot! De mellékhatása volt. Letört a hajtókar, megsérült a menet.
Utána egy ideig kontraanyás módszerrel használtam, mert egyszerűen lejárt.Nyilván nemigen volt pénz a javításra: egyszer kölcsön is adtam unokatesómnak
ebben az állapotában. Nem volt őszinte a mosolya, amikor visszaadta.
(2-3 km-enként meg kellett állnia utána húzni, kínszenvedés volt Szentendréig...)Jó 10 évvel később lett csak felújítva, de szerintem ugyanúgy 48 fog lett a max...
Szerk: szerintem azoknak a 6 éveseknek a kedve nem tartana ki 50 km-ig.
Vagy akkor mindenki versenyzővé válna. (Mondta is az említett barátom apukája
egyik alkalommal, amikor stoppie-ztam a kertkapujuk előtt (és nem basztam el),
hogy "Benned egy downhilles veszett el... Vagy nem is biztos, hogy elveszett?")[ Szerkesztve ]
-
DigitXT
félisten
Ezek az (első) agymotoros gépek hogyan viszonyulnak a pedálozáshoz?
Egyszer kipróbáltam valami kínai csodát a PH-nál, de annyira fos volt az
érzés, ahogy "rásegített", hogy inkább nyomta neki az ember a gázt...Ui: mi a különbség aközött, hogy pedálozva megyek 25 km/h-val a bicikli
úton, vagy gázkar nyomvatartásával. Miért balesetveszélyesebb az egyik,
mint a másik? Illetve a klasszikus SMKP miért ne mehetne a bicikliúton?
(Nem az 50 ccm motorokra gondolok! Azok nagyok, azért... Ilyen Dongó
kategória: szerintem egy "gázkaros" villanybringa is pont ugyanez, nem?)Benzines, mondjuk büdös, zavarja a sportolókat. De az elektromos? -
DigitXT
félisten
válasz sebgutkopf #6195 üzenetére
Mivel ez egy anonim fórum, nincs senkinek kiírva, hogy 40-50-60 éves...
Én kérek elnézést, hogy hobbistának neveztem azt, aki nem nagy távokra,
nem gyakran, nem 80 rpm-mel, nem egymilliós biciklin, ésatöbbi...Arra akartam célozni, hogy azért mert vki nem magas szinten nyomja, még
nem biztos, hogy le kell szólni, hogy fagyizóba járós, nagymama tempóban.
Vagy hát le lehet, de szerintem van létjogosultsága az alkalmi bringázásnak
(még mindig zöldebb, mint ha az ember az bringás "közösséget" megutálva
inkább felé se néz a kétkerekűeknek, de legalábbis a pedállal hajtósnak).Ui: 14 éve motorozom, de az utóbbi két évben többet bicikliztem még hobbi
szinten is (és ezt mindenki értse jól), mint amennyit a motoromon ültem. -
DigitXT
félisten
válasz andrisbandi #6240 üzenetére
Úgy néz ki, nem baj, ha egyedi kinézetű. Kérdés, kerékpár-e egyáltalán?
-
DigitXT
félisten
válasz nagylaci32 #6375 üzenetére
A segédmotoros kerékpárt már nem csak a köznyelv érti a robogókra,
hanem konkrétan a KRESZ megkülönbözteti a kerékpártól jelentősen.
Pont az a pedelec lényege, hogy NEM SMKP a mai értelemben.Ui: németeknél konkrétan a Moped az SMKP, de van "alatta" még egy
kisebb kategória, a Mofa. Szó szerint is segédmotoros* kerékpár.
(Amennyire tudom, a pedelec abba tartozik, mint olyan kerékpárként
használható, de jajj annak a suhancnak, aki tuningolja és megfogják.)Semmi értelme a mechanikus jelzőnek. Bár az analógnak sincs sok...
A probléma megoldása, ez: "kerékpár". Pont. Majd "kitalálja" az olvasó:
ha segíteni akarsz neki, rakhatsz jelzőt: akusztikus? Tuti be fog válni.A nyelv érdekes állatfaj, de valahol mindig idomul: a lényeg, hogy egy
beszélgetésben fogalmi szinten megértsük egymást. Minden más tök
másodlagos... Azért nem jó amúgy a gitár, mint példa, mert ezek NEM
feltétlen egymás fejlettebb verziói. Másra vannak. Viszont pl. digitális
technikában gyakran az analóg áramkörök fejlettebb ("másként szar")
verziói lettek a digitális áramkörök. (Láttam már olyat, hogy "digitális"
bicikli, de az már olyan szinten fogalmi zavar volt: mert lánc nélküli.
Nagy ötlet, ha lenne 100% hatásfokú mechanikus/elektromos energia
átalakítónk (generátor), és ugyanaz visszafelé (motor), de hát nincs...)Az unplugged is vicces, csak nem igaz: az egy olyan eBike, amin nincs
aktiválva a rásegítés. De attól még nem lesz akusztikus kerékpár, LOL!*: de NEM motorkerékpár!
-
DigitXT
félisten
Én mindenféle kétkerekűekkel kapcsolatban találkoztam vele (virtuálisan),
le vagyok döbbenve. Annak ellenére, hogy személyesen nem ismertem.Szerk: roller topikban friss HSZ, az avatarjával, felkapom a fejem, de nem,
más írt. Gondolom komoly, mert viccnek durva lenne: nyugodjék békében![ Szerkesztve ]
-
DigitXT
félisten
-
DigitXT
félisten
Meg hát ne felejtsük el, hogy nem csak az a roller, amit 100K-ért utánad dobnak, hanem van sok bőven millió feletti vas, 80 km/h fölötti végsebességgel, de lightos tempó esetén simán 100 km hatótávolsággal, szóval ahogy az EB, úgy a rollerek sem egyszerűen beskatulyázhatók gazdaságos rohangálósnak a városon belül... Mint minden hobbiban, ebben is a határ a csillagos ég: bőven motorkerékpárokat idéző teljesítmény szintekkel találkozhatunk, egyedül a kerékméret, ami kisebb.
Szerk: nekem most egy 12"-os kerekű van rohangálósnak, ami ugye a legkisebb gyerekbiciklik szabvány kerékmérete. Épp most voltam kint egy rövidke teszt karikán, mert teszteltem az új vezérlőt/tuningot, és bár nem ment a km-óra (mivel momentán nincs rajta kijelző), majdnem utolértem egy autót az emelkedőn: utólag visszanézve a felvételt, 55 km/h volt a tempó ekkor, szóval a tuning sikeres (3000W körül hajt), csak ilyen sebességgel közlekedni ekkora kerekeken "nem feltétlen teljesen biztonságos". És akkor most nagyon finoman fogalmaztam. Tökéletes aszfalton persze nem para, de ha úthibák vannak, abból nagy baj lehet.
[ Szerkesztve ]
-
DigitXT
félisten
válasz Runner_fxr #6949 üzenetére
És mi a helyzet a 45 km/h fölött tudó SMKP-kkal? Hivatalosan nem léteznek,
miközben nagyon tuningolni se kell, hogy menjenek 50-60-at kényelmesen.
(Van egy olyan érzésem ezzel a roller szabályozással kapcsolatban, hogy kb.
ugyanakkor fog jönni, mint az SMKP-k rendszámozása. Pedig az is jó lenne.) -
DigitXT
félisten
válasz Runner_fxr #6953 üzenetére
80-90-et is tud
Ebből következőleg viszont nem SMKP: ez mutatja, mennyire elavult a KRESZ.
A világon sehol máshol nem lehet ilyenekkel rendszám nélkül száguldozni.aki SMKP-t használ, annak általában van jogosítványa
A kerékpárosoknak is, mégis elég szabadon értelmezik a szabályokat ugye.
A beazonosíthatóság hiánya meglehetősen problémás eseteket szül: ez van...Ui: rollerezem mostanában, de idestova 23 éve van B jogsim, és 14 éve A is...
Tudom "kerékpárként" is használni a rollerem, de SMKP-ként is (mínusz ülés),
mivel képes 45 km/h-s sebességre (többre is). Csak hát kisebb a kereke, ÉS
az álló pozíció miatt egy úthiba gyorsan balesetveszélyes helyzetet teremthet.
Éppen ezért természetesen hordok sisakot. Védte már meg a fogsorom.
Ha nincs más út, tudok menni az autókkal. Csak azok ezt nem mindig szeretik.gbors: az ülés a vízválasztó... Ha ülsz egy kerékpáron, az nem lehet roller.
Hovatovább a roller nem lehet SMKP, mert nincs rajta ülés. Kivéve, amin igen.
(Nem biztos hogy feltétlen meglévő - elavult - kategóriákba kéne besorolni egy
merőben új közlekedési formát, de ha mégis, hát ember legyen a talpán, aki a
felhasználási módja alapján lezavarná az útra a lassú rollereket: ennyi erővel a
25 km/h-ig rásegítő EB is ugyanúgy lehetne SMKP, mert csak... Pont "annyira
veszélyes". Értitek, hogy nem gondolom annak. Ahogy a kis rollereket sem.
Az más kérdés, hogy ki és hogyan használja. Az már lehet veszélyes, valóban,
ezért pl. ezt a bérrolleresdit el lehetne felejteni, meg az ittas kétkerekezést is.)[ Szerkesztve ]
-
DigitXT
félisten
válasz pècsimunkás #6981 üzenetére
Hogyan mondana többet? Egy Bosch PowerTube 625 akku van benne: ez
elvileg 36V és 16.7Ah... De lehetne akár 48V-os rendszer, ami ugyanannyi
segítséget nyújtva, ugyanannyi távot tud elmenni, miközben "csak" 13 Ah.
Pont ezért jó a Wh: össze lehet hasonlítani az akkuk tárolt energiáját. -
DigitXT
félisten
válasz xantan23 #7227 üzenetére
Szinte minden pedelec teljesítménye nagyobb, mint 300W.
A papír mindent elbír... Ilyenkor szoktak azzal jönni, hogy névleges.
Névleges: amit hosszú távon, bizonyosan kibír túlmelegedés nélkül.
(Semmi akadálya rövid távon 2-3x-osan túlhajtani egy ilyen motort.)Ui: a KRESZ nem szól névleges teljesítményről. Csúcsteljesítmény
van meghatározva bizonyos járműkategóriára, különböző jogsikhoz,
esetleg még a csúcsteljesítmény és a jármű tömegének aránya is...
Négy keréken ugye nincs ilyen, B jogsival vezethető a 6-800 LE V8,
ugyanúgy kezdődnek is, mint egy átlagos családi autó 100 LE alatt. -
DigitXT
félisten
Egy smart BMS-sel szerelt akku mindezeket az adatokat kiírná neked telefonra,
anélkül, hogy bármiféle plusz kábelezést kellene beiktatni. (Más kérdés, hogy a
smart BMS-ek általában valamivel nagyobbak, mint a sima, és lehet nem fér be
az akkutartó dobozodba, vagy nem is saját akku, és nem akarod megbontani...) -
DigitXT
félisten
Ez azért erősen függ attól, hogy mekkora akku, és hogyan van megépítve.
Ha valami komolyabb eBike, oda nem normális az 5-7V esés, hanem meg
kell erősíteni a pakkot, mert a feszültségesés feleslegesen elfűtött energia.Persze, ha a cellák belső ellenállása olyan vacak, azon nem segít semmi,
de ha csak szimplán vékonyak a nikkel(ezett acél) szalagok, a vezetékek,
esetleg gagyi a csatlakozó, ezeken mind lehet segíteni. Nem mindegy, ez
a feszültségesés hol mért: ha a kábelezés után, ott minden beleszámít.
De ha okos BMS méri, akkor viszont csak a cellák, olyankor beszélhetünk
a pakk alulméretezettségéről, adott felhasználásnál a túlterheléséről.KrAt: a biztosíték nem arra van, az a kábelt védené egy rövidzárlat esetén
HA és amennyiben a BMS nem gyorsabb nála (általában gyorsabb). NEM
ahhoz kell méretezni, hogy mekkora az átlagos terhelés, hanem, hogy mit
kell tudnia az adott pakknak csúcsban. Azalatt nem szabad avatkoznia.
Gondolj arra hogy egy 15A biztosíték mekkora ellenállást jelent, és ha azt
folyton az olvadási határa mellett hajtod, de pláne mekkorát... Értelmetlen.
Ha valami rövidzárba megy, ott nem 20A lesz hirtelen, hanem sokkal több.[ Szerkesztve ]
-
DigitXT
félisten
Mivel a 15A a motorvezérlő korlátja, ezért normál ügymenetben nem lesz több.
Ha viszont meghibásodik a vezérlő, és jóval nagyobb áramot akar kivenni (ám
még nem zárlatról beszélünk), esetleg előállhat, hogy rövid időre folyik 20-30A
csak hát nem valószínű... Milyen vezeték keresztmetszet van? 12AWG? Csati
valami XT60, vagy kisebb? Csak mert az XT60 már 60A-t simán elvisz. Ahogy
a 12AWG is elegendő erre: idővel melegedne, de szilikon kábelnél nem gázos.
(Ha már 90A környékére lő az ember, jobb a 10AWG. És az XT90... Építettem
ilyen akkut olyan rollerbe, ami amúgy csak 35A körül vett fel, de amikor vissza
került hozzám, akkor bizony megterheltem 100A fölött is és rendesen bírta.)Ui: mindig célszerű az adott cellák terhelhetőségéhez méretezni mindent: BMS
maga, a cellák kötései, a kábelkeresztmetszetek, csatlakozók... Utána nem baj,
ha kevésbé van terhelve, sőt, fordítva baj, ha alul van méretezve, és nem bírja:
nagyon beszakad a fesz, stb. (Általában ott kezdődnek a bajok, hogy a random
kínai pakkban a random kínai cellák nagy belső ellenállással + a legvékonyabb
0.1-es nikkelezett acél szalaggal (nem tiszta nikkel véletlenül sem), aztán ez jó,
ha 15A-t le tud adni különösebb probléma nélkül (amíg el nem pattan a szalag):
utóbbi simán mechanikai behatásra is bekövetkezik idővel. Időzített bombák.
Csak abban bízhatsz, amiben tudod mi van, esetleg "nagy nevű" gyártó, rendes
minőségbiztosítással: egy random kínai pakk ilyet nem tud, ezért elég lutri.Szerk: ha összefossa magát a motorvezérlő két MOSFET-je, és rövidre zárja az
akkut a motoron keresztül, akkor ott nem ilyen 15 vs. 50A a kérdés: zárlati áram
több 100A, és azonnal elpukkan a szűk keresztmetszet. Jó esetben a biztosíték.
De ez is csak akkor, ha a BMS nem tiltott, márpedig a BMS, ha jól működik, egy
ilyen hibát simán megfog, letiltja az akkut tüzijáték nélkül. Még a csati sem sérül.
Akkor van baj, ha az ember ilyenkor naivan szétszedi, s egy idő után ha az akku
életjelet mutat, újra összedugja a zárlatos verzérlővel. Na akkor a kontaktok már
ívhegesztés élményben részesülnek. Gyorsabban, mint a BMS reakcióideje...
Ne kérdezd honnan tudom. Sajnos láttam már eltűnni csatlakozó tűt kompletten.
(Elfröccsen a fém a francba, a másodperc tört része alatt... A biztosíték akkor jó,
ha a BMS maga murdel meg, nem tilt le zárlat esetén: kezdene égni az egész...)[ Szerkesztve ]