Új hozzászólás Aktív témák
-
csiga8
senior tag
válasz geza844 #5073 üzenetére
Szia!
Köszönöm kedvességed.
Nem kezdem Ádám és Évától, mert hosszú lenne, a lényeg a következő:
Nem vagyok elektromos szakember, viszont ért kellemetlen meglepi autó akkuval kapcsolatban. A fórumon a tényleges szakemberektől, hozzáértőktől kértem és kaptam segítséget, egész hosszú utat jártam be némi buktatókkal.
Mondandóm lényege ( ami fentebb van) az lett volna, hogy az itt a szakik által jónak ítélt töltők tényleg jók, azon belül is a Global az, amiből bánom, hogy amikor akciós volt, nem vettem kettőt.
A régi Orosz tirisztoros töltők és a Global a 100 Hz-es áram és feszültség „tüskékkel” gyakorlatilag alkalmasak tényleges karbantartásra. Töltési jellegükből kifolyólag viszont csak akkor lehet használni őket ( biztonsággal), ha kiveszed az autóból az akkut.
A kapcsolóüzemű tápegységes Optomate6, Akkukraft, Aldi-Lidl, Yaso ( 604-el kezdődő sorszámúak) töltők viszont autóban is használhatók.
A deszulfátorral normál akku esetén nem volt akkora szerencsém, de ez lehet a laikusság miatt is, bár a Globallal viszont vannak sikereim. A deszulfátorral viszont 3-ból 3 AGM akkut javítottam fel, bár a Global ott is virít. ( picit még mindig úgy érzem, hogy feleslegesen vettem, majd annyira jó ( eredményeket hoz) a Global töltő)
A másik lényege az írásnak az lett volna, hogy ezek az "eljárások" ugyan javítanak az akkun, de csodák nincsenek. Mindenki eldöntheti mit, menyit áldoz rá. A mostani tapasztalatommal azt mondom, hogy a legolcsóbb, legcélszerűbb és célravezetőbb a megelőzés, ami egy olcsó Aldi-Lidl töltővel és Yaso csepptöltővel megoldható. Ínyenceknek még egy Global beleférhet.
A töltés-merítés mennyisége képeimen látható. Egy egyszeri karbantartásra kiveszed az akkud és egy-két alkalommal lemeríted, ( legolcsóbban izzóval + relével , [link] majd újratöltöd).
A relében ez megy tönkre ha nem polarítás helyesen teszed az akkura, óhatatlan, nekem is volt, filléres erősítő: [link]
A „ gázabb” akkun 6-8 töltés azért kell. Ínyenceknek ajánlom a Brogyi fórumtárs által bemutatott ( tőle loptam az ötletet) a micro-200 akku tesztert és a kapacitásmérőt. Ha igazán befektetsz, akkor egy terhelő villát is.
Szóval a terhelővilla: [link]
Igen, az egy micro-200 akku teszter.
A terhelővillával lehet valós terhelést imitálni. A 100A-s villát felejtsd el, az gyerekjáték, max cellazárlat kimutatására jó.
A DMC-500-an a terhelést addig tekered, amíg nagyjából 10,2-10,4 V-ig süllyed a feszültség. Közben terheli az akkut és nézed, hogy a feszültség és az áram csökken-e. A villa 15 mp-ig terhel, utána sípol, le kell kapcsolni, mert melegszik. ( sönt ellenállás van benne) Ami jó, hogy a micro-200 által mért (EN) amper eredményt ha felezed, nagyjából annyit fog kitartani áramból a terhelő villán. Van amikor a teszter téved, a villa viszont nem fog.
Igen, azzal a kerek hűtőbordás cuccal mérem a kapacitást. Van még azon kívűl kétféle, de ez a legjobb.
[link]Itt olvastam róla először, hogy a Reszursz-1 és a kisöccse a B31-5A tirisztoros akku töltő. A kisebbik viszont nem kapcsol ki. Hogy ezenkívűl melyik tirisztoros, nem tudom, de a Global is az.
Igen, én is itt olvastam, hogy a lüktető szinuszos áram és feszültség tüskék ahogy bökdösik az akkut, némileg karban tartják.
A kínai oszcilloszkópot egyetlen céllal vettem, hogy a töltőket nézegessem vele. Biztos jó még másra is, egyenlőre csak erre használtam.
Éjszakás "utáni" vagyok, ha valamit félreírtam, akkor elnézést, majd pihenés után kijavítom
[ Szerkesztve ]
-
Inhouse
őstag
válasz geza844 #5089 üzenetére
Szia!
Ennyire azért nem egyszerű. Ahogy írtad a járművek indítóárama és annak időtartama is változó, attól függően, hogy dízel, benzines, mekkora a lökettérfogat, milyen az önindító megoldása, milyen hőmérséklet van, első indítás, vagy sokadik, stb. Ráadásul ez sem egy konstans érték, hanem van egy csúcs, és van lecsengése, ahogy átfordult a motor.
Egyébként az átlag 1.4 B kb. egy 160A-s csúccsal beindul. De a dízeleknél még ott van az izzítás is, ez olyan 60-80A is lehet hidegben első indításnál, aztán szépen csökken. Dízel 1.6 indítózás csúcs árama már 300A körüli, egy 2.0D már 350A is lehet. Általában a bele való akku 1,5-2-szer akkora indítóárammal bír, mint amire szükség van egy átlagos indításhoz. Így aztán van tartalék a hidegre és a kisebb hibákra is.
A kapacitásmérést névlegesen C/20-al 20órán át kell bírnia 10,5V-ig. Ha C/10-el nézed nem fog 10 órán át tartani, hamarabb vége lesz, nem egyenesen arányos. Bár van olyan gyártó, aki megadja a C/10-et (is). Sőt van a fix 25A-es teszt, amihez szintén meg meg adnak értéket (jóval kevesebb, mintha simán kiszoroznád a C/20-ból).[ Szerkesztve ]
Üdv Inhouse
-
csiga8
senior tag
válasz geza844 #5089 üzenetére
Az amit csinálok, az arra jó, hogy az akku valós állapotát tudom meghatározni. Gyári értékéhez képest mekkora az indítóáram és kapacitás csökkenés. ( nem pontos, de irányadónak elég)
Ha már találkoztál sokat indítózott autó akkuval, akkor hallhattad, hogy néhány hosszabb indítás után hallhatóan lassabban teker az önindító. Ergo ahogy merül az akku, egyre kevesebb áramot tud leadni. Ezt sosem mértem, hogy mennyi az annyi.
Gyárilag is full feltöltött akkuval mérnek indító áramot, ill kapacitást, ahhoz tudok viszonyítani.
Az oszcilloszkóppal nem néztem töltési karakterisztikát. ( az annyira nem is érdekel)
Nem használtam külön sönt ellenállást. A DMC-500-as teszter nekem bőven megfelel.
-
veze
őstag
válasz geza844 #5094 üzenetére
szerintem valahol rajta kell hogy legyen ha AGM.
Bár nekem autoban nem AGM van, csak a motorban de azokon megtalálható a matricáján az AGM felirat
[link]
[link]
[link]
Én nem is vennék olyat amin nincs jelöleve ez a tény, mert ferdén van beépítve gyárilag és ha valamit összesavazna, hát az katasztrófa lenne -
agyarka
aktív tag
válasz geza844 #5095 üzenetére
Pattintsd ki a téglalap alakú műanyag fedelet, talán alatta nyithatóak a dugók.
Az alacsony feszültség miatt nem indul az Akkukraft 12V on. Be kell csapni:
- buta töltővel / dugasztáppal kis áramerősségel tölteni,
- párhuzamba kötni egy 12V os akkuval, ami megemeli a feszültségét aztán mehet rá az Akkukraft.Attól, hogy start-stoppos egy autó, még nem feltétlenül AGM és az akkuja. Szemrebbenés nélküli beletesznek olcsóbbat, a garancia időtartamát csak kibirja. A néhány csere még mindig kevesebbe kerül, mint a sok AGM akku.
[ Szerkesztve ]
-
megott
tag
válasz geza844 #8109 üzenetére
Érdekes, nekem naponta van nyomogatás alatt, közel három éve ezek szerint ez a baj.
Tény a lemezes kapcsolók könnyen oxidálódnak ha nincs meg a kontaktusszám(magyarul nem nyomogatjátok legalább hetente egyszer). Egyébként meg egy nem nagy ügy, egy másik mikrokapcsolóra cserélni ha kell, attól még a töltő és a programjai kiválóak!Aki másnak gedezbider, maga kenész fence!
-
-
Inhouse
őstag
válasz geza844 #8120 üzenetére
Tehát EN-ben volt? A 600A, az több, mint 90%, nem 79. Régebben ez általános volt, hogy a Bosch, Varta, stb akkuk kb ennyit tudtak, míg a JÁSZ-ok szinte mindig túlteljesítettek. Maga a műszer is csak saccol, illetve pontossága is van, a 90% nem rossz. Töltheted, de igazából nem sok minden fog változni, hiszen a töltöttsége 100%. Ha egy sima trafós töltőt rajtahagysz reggelig, simán lehet, hogy órákig fogja forralni, mivel ezek legtöbbször 16-18V-ig felszaladnak, amikor már alig folyik áram.
A terhelős műszer egy terhelővilla. A rátett ellenállásoktól függően több száz A is folyhat és igen, egy pötty marad a sarun utána. De nem hinném, hogy egy méréstől elmúlna a garanciája egy akkunak.
Ezek a gyorsteszterek pár impulzusnyi időre egy ellenállást kapcsolnak az akkura és nézik a feszültséget, ebből kalkulálnak. Valóban nem folyik 600A, de a terhelővillával sem szokás ennyire terhelni. Mi 250A terhelésnek megfelelő ellenállást szoktunk rajtahagyni. Ezzel a nem egyértelmű eseteket szoktuk nézni. Pl. a gyengélkedő cella bezuhan egy ilyen terhelésre.
Összességében szerintem semmilyen teendőd nincs a használatba vételen kívül.[ Szerkesztve ]
Üdv Inhouse
-
csiga8
senior tag
válasz geza844 #8120 üzenetére
Trafóssal semmiképp ne töltsd egész éjszaka, csak ha szabályozott, mint pl a CH611.
Az új akkuk nincsenek teljesen feltöltve, töltsd fel. Ha sokat állt, ( boltban, polcon) akkor rázd össze benne a savat a vízzel. ( Bő 30 mp-ig egyik oldalra billegteted kb 75 fokig, majd a másik oldalra)
Töltés után hagyd egy-két órát pihenni, akkor mérj rá.
Hogy a műszer mit számol, ne foglalkozz vele, a mért adatot nézd.
A műszert próbálgasd másik akkukon is. Az enyémet ( Lancol micro 200 [link] ) egy komoly műszerhez "lőttem" be, attól következetesen mindig picivel ( 2-3%) kevesbbet mért.
Nem akarlak el keseríteni, de a fekete Varta, az kb a legalja nálam.
-
Inhouse
őstag
válasz geza844 #8127 üzenetére
A Lidl-s automata, az le fog kapcsolni, nem tolja túl, de túl sok mindent már ő sem fog most tudni rajta tölteni. Mivel 14,7V-nál már pezsgett, a buborékok összekeverték az elektrolitot.
Megnéztem, egy JÁSZ 72Ah, névleges 680A (EN), Lancol-lal mérve 740A és 3,71mΩ.Üdv Inhouse
Új hozzászólás Aktív témák
- Sony Xperia 5 V - kell-e nekünk zoom?
- Anglia - élmények, tapasztalatok
- Akár három Z Fold6 is érkezhet idén
- Xbox Series X|S
- Kiszivárgott információk az új AMD chipek érkezéséről
- Mercedes topic
- Samsung Galaxy A55 - új év, régi stratégia
- Miért vezet mindenki úgy, mint egy állat?
- Hogwarts Legacy teszt
- Politika
- További aktív témák...
- Alaplap felvásárlás, csomagküldéssel is. Készpénzes vagy utalásos kifizetés.
- Alaplap felvásárlás, csomagküldéssel is. Készpénzes vagy utalásos kifizetés.
- Macbook Pro 2019 // 16" // i7 // SZÁMLA // GARANCIA
- Lenovo Thinkpad T560 // i5 6. // 250GB SSD // SZÁMLA // GARANCIA
- Apple Watch Ultra 1. Generációs