Új hozzászólás Aktív témák
-
gabor.79
aktív tag
A személyre szabott ajánlás egy múlt évezredbeli találmány, és egyre többen kezdenek rájönni, hogy lejárt lemez, nem kéne erőltetni.
Egyrészt a fentebb írtak valós probléma (miután megvettem valamit, nem érdekel a többi hasonló termék), a hirdetők részéről pénzkidobás. De minek ajánlani valamit? Ha van egy jó kereső, ott a különböző kulcsszavakra szűkítve a vásárló úgyis megtalálja, amire szüksége van.
Másrészt a személyreszabott ajánlások, találatok lekorlátozzák a választási szabadságot, mert lehet, hogy most a hosszú szőke hajú lányok tetszenek, de ha egy év múlva megunom őket, és a rövidhajú barnák jobban fognak érdekelni, de az összes hirdető meg oldal az előbbieket sorolja előre, akkor egy csomó idő lesz, mire a barnák kerülnek előre a listában.
Egy-két éve már volt cikk a témában, pontosan nem emlékszem rá, de valami olyasmi volt, hogy ha mondjuk belgiumi nyaralást szervezek, akkor a keresőben mindenféle szállásajánlatok jönnek elő, de mondjuk az már nem jelenik meg, hogy Molenbeek tele van terroristával, és ha ezt nem tudom, simán tudok oda foglalni szállást. És ezt azért nem tudom esetleg, mert valami okos informatikus eldöntötte helyettem, hogy mik a fontos információk.
Ennél jobb lenne, ha a keresésnél magam határozhatnám meg mindig, mi az, ami érdekel.
-
gabor.79
aktív tag
"a felhasználói felület kialakítása
a vásárlói visszajelzések mérése és az azokhoz való folyamatos igazodás
az egyénre szabott reklámok, hirdetések
a perszonalizált kedvezmények
a rugalmas és segítőkész, több csatornás ügyfélszolgálat
és összességében a vásárlói élmény minősége"Süket szöveg. A magyarokat egyvalami érdekli: hogy hol olcsóbb. Nem számít, ha lassú, nem számít, ha sokat kell kattintani, nem számít, ha nehéz használni, ezek ezredrangú kérdések az árhoz viszonyítva.
Viszont a kereskedők telerakják a webshopjaikat mindenféle plusz szolgáltatással, amit a kutya nem használ, cserébe lassú lesz és nehezen kezelhető. Valamint tele biztonsági és egyéb hibákkal.
-
gabor.79
aktív tag
válasz RexMaximus #17 üzenetére
"Ennek pont az ellenkezoje az igaz a neten, a big data koraban. A kerdes az, hogy tudjak egyre szofisztikaltabban csinalni. Dolgoznak is rajta."
Az internet jelenleg egy kőkorszaki technológián alapul, és emiatt nem fog nekik sikerülni. Nem véletlenül jönnek létre az olyan oldalak, mint ezt a cikket is ihlető vagy szponzoráló Árukereső és társaik.
-
gabor.79
aktív tag
válasz RexMaximus #20 üzenetére
Van egy termék, két weboldal, az egyiken 100 forint, a másikon 105. Melyiket fogja megvenni a magyar, ha mindkettőről tud?
-
gabor.79
aktív tag
válasz RexMaximus #22 üzenetére
A személyre szabott találatok függnek az algoritmustól, azaz, hogy kitől veszed őket:
"Epstein conducted five experiments in two countries to find that biased rankings in search results can shift the opinions of undecided voters. If Google tweaks its algorithm to show more positive search results for a candidate, the searcher may form a more positive opinion of that candidate."
Majd eljutunk odáig, hogy big data ide, big data oda, lesz olyan cég, aki megfinanszírozza, hogy az ő termékei előrébb kerüljenek abban a listában. Ráadásul az emberek rá fognak jönni, hogy manipulált eredményeket kapnak, amivel csökkentik a választási lehetőségeiket.
Ezért remélem, hogy hosszú távon a nyílt forrású keresőalgoritmusok nyernek, ahol mindenki maga határozhatja meg, hogy mit keres.
-
gabor.79
aktív tag
Persze ebből nem lehet kiindulni, mert kicsi a minta, de még senki sem érvelt a személyre szabott ajánlatok mellett, hogy ő ezért vett bizonyos terméket. Pedig feltételezhető, hogy az átlag ITcafé olvasó tudatosabb, mint az átlagmagyar.
---
Nagy értékű termékeknél nincs értelme a személyre szabott ajánlatoknak, mert az ember jellemzően nem fog belátható időn belül újabb TV-t, mallorcai utazást, autót vásárolni. Inkább ott, amiből sokat és rendszeresen vásárol, mondjuk WC papírt.
[ Szerkesztve ]
-
gabor.79
aktív tag
"Already, 35 percent of what consumers purchase on Amazon and 75 percent of what they watch on Netflix come from product recommendations based on such algorithms."
Ebből csak annyit tudunk meg, amit leírtak: a vásárlók bizonyos százaléka bizonyos algoritmus által ajánlott termékeket vásárol. De nem tudjuk például, hogy egy kontrollcsoport, akik teljesen véletlenszerű reklámokat kapnak, hogyan vásárolnak?
De meg is fordíthatjuk: az Amazon vásárlóinak 65%-a nem ajánlott terméket vesz : )
Továbbá nem lehet elfelejtkezni Steve Jobsról, aki az iPhone-nal új kategóriát teremtett, vagy Henry Fordról a T-modellel, aki egyszer egy interjúban azt mondta, hogy "ha az embereket kérdeznénk meg arról, hogy mire van szükségük, akkor gyorsabb lovaskocsikat kérnének".
Szóval a személyre szabott ajánlatok korlátoznak.
[ Szerkesztve ]
-
gabor.79
aktív tag
Pontosan tudom, hogyan működnek a személyes ajánlások, de nem értek azzal egyet, hogy ez a vásárlóknak és a kereskedőknek jó.
Élő példa: ez az egész pont ellentétes azzal a gyakorlattal, ami az offline üzletekben szokásos. Mondjuk bemész egy Lidl-be, Aldiba vagy hasonlóba, az általános élelmiszerek, amikre mindenkinek szüksége van, az üzlet végében találhatóak, így végig kell vándorolnod az egész árukészleten, elkalandozik a tekinteted, és jobb eséllyel fogsz mást is venni, mint amiért elindultál.
Ezzel szemben az általad beszúrt képen hasonló bögréket látsz. Ezekből egy sokkal teljesebb listát kaphatsz, ha használod a keresőt, és beírod, hogy vicces feliratú csészét keresel. Tehát ha egy kereskedő így valósítja meg az oldalát, ami a képen van, szerintem kevésbé hatékony, mint az előző bekezdésben leírt offline módszer.
-
gabor.79
aktív tag
Erre hoztam az offline példát: amíg a vevő keresztülmegy az áruházon, ezer más termékbe botlik, és jóval nagyobb eséllyel vesz azokból (tehát a bögre mellé egy füzetet, egy akciós sonkát, egy újfajta teát), mint egy webshopnál, ahol bögrére keresel, és csak hasonló bögréket ajánl az algoritmus, akkor végül csak ezt fogod megvenni.
Térjünk át arra, amit te írtál: veszel egy tyúklétrás bögrét a kocka barátodnak. Amikor legközelebb visszamész a boltba, megint ilyet fogsz keresni? Hisz neki még megvan, nem olyan fogyóeszköz ez, mint a banán. Valószínűleg a másik barátodnak veszel valamit. Ő is kocka? Nem biztos, lehet, hogy kertész. Akkor a tyúklétrás bögréket hiába ajánlja neked a rendszer, nem fogja értékelni az illető, neki valami virágos kell.
Új hozzászólás Aktív témák
Állásajánlatok
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen
Cég: Alpha Laptopszerviz Kft.
Város: Pécs