Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Cifu

    nagyúr

    válasz UnA #4 üzenetére

    A IV.-el még nem vagyok meg... belassultam... :O :O :O

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    A visszajelzéseket köszönöm szépen mindenkinek! :R

    @Plazmacucci: A kozmonautás témakörről olvasnék szívesen többet. A könyvet sajnos nem tudtam megszerezni.

    Kicsit kifejtve? Alapvetően a jövőben az emberes űrutazásokról és hátterükről lesz szó.
    Milyen könyvre gondolsz?

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz Plazmacucci #24 üzenetére

    Az ilyenek inkább összeesküvés-elméletek voltak, amelyek számára a szovjet titkolódzások roppant bő tárházat adott, erről érintőlegesen lesz szó az elkövetkezendő részekben.

    Ha Lajkáról, a Nyegyeljin-katasztrófáról, az N1 rakétáról, vagy az LK szovjet holdkompról kiderül minden, akkor ha valódi emberveszteségek lettek volna (az "elveszett kozmonauták" elméleteket alátámasztva), arról is tudnánk már szerintem.

    [ Szerkesztve ]

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz Plazmacucci #27 üzenetére

    Az esetek többségében ezek egyértelműen hazugságok - ilyen a Szojuz-1 esetében az a verzió, hogy Komarov a visszatéréskor szidalmazza az űrhajót tervező mérnököket, és ezt egy Török rádióbázis elfogta.

    Komarov Törökország felett plazmacsóvába burkolózva lépett a sűrűbb légrétegekbe (egy korábbi, a fékezőmanőver utáni kommunikációt elkaptak, de abban semmi ilyesmi nem volt), ami megakadályozza a rádiókommunikációt. A visszatérés utolsó fázisáig már nem tűnt úgy, hogy komolyabb gond lesz, az ejtőernyő nyitásakor derülhetett ki Komarov számára, hogy komoly problémái vannak még - csakhogy ekkor már több, mint 3000 km-re volt a Török határtól, a rövid hullámhosszú rádióját kizárt, hogy onnan érzékelték volna. Plusz a visszaemlékezések egyike sem tesz említést arról, hogy a Komarovval a visszatérő manőver utáni rövid kapcsolat után bármikor vettek volna rádióadást (miközben más, elég szörnyű részletekről beszámolnak...). Ezekről pl. itt lehet részletesen olvasni. (Benne van az eredetileg elfogott rádióbeszélgetés Komarov (Rubin hívójel) és a földi irányítás (Zarja hívójel) között...). A Szojuz-1 tragédiájáról én is írtam már a későbbi részekben, de direkt kihagytam az ilyen elméleteket, leírtam viszont mindent, amely a valóban megbízhatónak tekinthető forrásokból kigyűjthető...

    Sajnos a hidegháború után sok összeesküvés-elméletes "dokumentumfilm" és könyv jelent meg, és persze weboldal is. Én is láttam ~15 éve a Spektrum-on olyan, a Buran űrrepülőgépről szóló "dokumentumfilmet", amelyben egy Tu-16-os teste alá egy robotrepülőgépet húznak és szerelnek fel - alatta a narrátor valami ilyen szöveget mond: ezen a szigorúan titkos felvételen azt láthatjuk, ahogy a Buránt fegyverrel szerelik fel. Hogy az amúgy sík, fekete hasú Burán hogy lett hengeres fehér testű gép, nem érdekelt senkit. Sajnos az ilyen és hasonló félrevezető anyagok brutális károkat okoznak, mert utólag mindig lehet nekiállni elmagyarázni, hogy miért nem igazak...

    Anno az SG-n azért zártam be a Holdraszállás tagadását taglaló topicot, mert egyszerűen értelmes vitát nem lehet úgy folytatni, hogy az egyik oldal érvei megakadnak ott, hogy a NASA és az őket védők mind hazudnak, de az összeesküvéseket "feltáró" weboldalak mind igazat mondanak.

    [ Szerkesztve ]

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz Plazmacucci #33 üzenetére

    Sajnos ezek az oldalak, amelyek szépen félrevezetik az embert, ostobaságokat leírva. Vajon miért nincsenek forrásmegjelölések például?

    Ha lettek volna tapasztalataik a németeknek az emberes rakétautakról, akkor szerinted hogy lehet, hogy a német mérnökök által megtámogatott amerikai és szovjet emberes programok nem épültek arra?

    Ahogy arról is lesz szó az elkövetkező részekbe, hogy is kerültek egyáltalán nők az űrhajós programba és miért. 1959-ben biztos, hogy nem volt női kozmonauta, miért? Mert akkor arról olvashattunk volna Nyikolaj Kamanyin (a szovjet űrhajóskiképzés főmuftija) naplójában, amelyben benne volt az is, miért erőltette 1960-ban a női űrhajósok lehetőségét. Kamanyin naplója pedig nagyon árulkodó, olyasmik vannak benne, hogy harcolt Koroljovval a női űrhajósokért, hogy ígérte meg Gagarinnak, ha lediplomázik, visszakerül az űrhajósprogramba (amelyről viszont Misin és Csertok feljegyzéseiből tudjuk, hogy valójában egy hamis illúzió volt, sose került volna újra űrhajóra), olyan mélységekig, hogy Leonov hányszor törte össze Volga gépkocsiját, és kellett hónapokra eltiltatnia Kamanyinnak a vezetéstől...

    Én nagyon nem szeretem az általad linkelt oldalakat. A valóság is éppen érdekes és izgalmas, lásd Szputnyik-2, amelyről csak a 2000-es években derült ki, hogy korántsem az volt, aminek beharsogták. Ugyanez igaz volt a Vosztok-1 útjára. Később is sok ilyen volt még, Leonov űrsétája, hogy egy másik példát említsek.

    Minek fals infókat felhozni? Mi értelme van? Miért éri meg hazugságokat terjeszteni?

    [ Szerkesztve ]

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz Plazmacucci #36 üzenetére

    Elnézést kérek, ha túllőttem a célon. :U

    [ Szerkesztve ]

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz Vesporigo #38 üzenetére

    Könyvek terén nézd meg ezt: Anatolij Zak könyve a szovjet űrkutatás történelméről

    A Buzz Aldrin SPM-et ismerem, de én csalódtam benne - alapvetően csak a megépült, vagy legalább alaposabb tervek szintjére eljutott megoldásokra lehet támaszkodni, így "vadabb" ötleteket nem lehet megvalósítani (például a Szojuz 7K/8K/11K "vonatot" sem, amelyet Koroljov egy időben a Holdmegkerülésre javasolt):

    [ Szerkesztve ]

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz Vesporigo #41 üzenetére

    Az amerikai űrprogram első korszakáról annyi könyv van, hogy nehezen tudnék javasolni. Talán ezt nézném meg így elsőre.

    Viszont inkább javaslom nézd meg a From the Earth to the Moon c. HBO sorozatot. :)

    [ Szerkesztve ]

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz Vesporigo #44 üzenetére

    A cikk végén forrásoknak megadott oldalakat javaslom (plusz a SpaceFacts.de-t). Hidd el, kevés hasonlóan részletes és jó információforrás létezik ezeknél. ;)

    Az Astronautix.com-on ott van a szerkesztő (Mark Wade) kedvenc idézete, amikor a National Geographics megkereste - eredetileg a NASA-hoz fordultak, de a NASA PR részlege javasolta nekik, hogy inkább forduljanak az oldalhoz és annak szerkesztőjéhez.... :DDD

    [ Szerkesztve ]

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz nullpoint #51 üzenetére

    "Várjuk a folytatást. 11,3 km/s az nem 11,2 lenne?"

    Több tényezőtől függ, általában 11,2 vagy 11,3km/s az általánosan emlegetett érték, de nem egyszer látom lefele kerekítve 11km/s-nek. Én a felső értéket adtam meg.

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz TK36 #52 üzenetére

    "- Ciolkovszkijt lehet, hogy meg lehetett volna említeni"

    Sok mást is, de egy határt húztam, hogy mi a cél és Ciolkovszkij munkásságát ebbe belevenni már túlesett azon. Lehetett volna többet írni a korai szovjet folyékony rakétahajtómű-fejlesztésekről, azok gyakorlati eredményeiről, és így tovább. Így is úgy nyúlik a téma, hogy olykor már vakarom a fejem, mikor fogok ennek a végére érni...

    "- Az amerikaiak 1600 tudós és mérnök németet raboltak el. Azt miért nem lehet pontosan tudni, hogy az oroszok mennyit, csak saccolni ha az adott rakéta program olyan fontos volt és központilag irányított (mivel tán náluk is így volt)?"

    A helyzet az, hogy a szovjetek nem csak rakétamérnököket, hanem mindenféle mérnököt és technikust elvittek a szovjetunióba az adott napon. A Kuznyecov tervezőirodában a gázturbinás-légcsavaros meghajtás témakörén dolgoztak, a későbbi Rubin tervezőirodában a tengeralattjárók meghajtásán és kivitelezésén, stb.
    Erről pontos összesítés nem nagyon készült egyszerűen.

    "Kelet-Németországba vagy Nyugatra is? Szóval már a ’60-as évek fellövéseinél nem vettek részt, nem adták a tudásukat?"

    Értelemszerűen csak Kelet-Németországba. A szovjeteket csak a németek tudásanyaga érdekelte, ami érthetően bosszantotta a német mérnököket, Glusko feljegyzéseiben szerepel, hogy az 1940-es évek végén, 1950-es évek elején még együtt dolgoztak a német és szovjet mérnökök, de amikor újabb hajtóműprojekteket indított, akkor azokhoz már csak szovjet mérnököket osztott be. Nem akarták, hogy a továbbfejlesztett megoldásokban részt vegyenek a németek, ez részben nemzeti érdekekre, részben katonai okokra lehet visszavezetni. A szovjetek "saját" kútfőből akarták megoldani a helyzetet, és egynem nem szerették volna, ha a német mérnökök "belső" konkurenciát támasztanának. A Kelet-Németországba hazatérő mérnökök egy ideig próbálkoztak a tudásukat felhasználva "hazai" repülőgép- és rakéta-ipart létrehozni, de utóbbit szabályosan üldözték még az 1970-es években is (Nyugat-Németországban is erősen korlátozva volt), előbbit pedig az első szárnypróbálgatásaiknál lelőtték politikailag (katonai gépeket nem fejleszthettek, és a "saját" Baade 152 utasszállító gépüket is elkaszálták, mivel helyette a szovjetek Tu-124-eseket ajánlottak inkább.

    "- A Szputnyik-1 tervezésében még szerepeltek a németek?"

    Szinte biztos, hogy nem. Az 1953-54-as évek után már nem kerülnek szóba a német mérnökök. Ráadásul a Szputnyik-1 egy kapkodva összehozott szükségmegoldás volt, mikor kiderült, hogy az R-7 teljesítménye elmarad az előzőleg várttól.

    " "Koroljov a pártvezetést arra figyelmeztette, hogy Wernher von Braun 7000 tonnás óriásrakétát épít az amerikaiaknak" ezt honnét tudhatta abban az időben?"

    Von Braun 1952-ben megjelent könyvéből, a Der Marsprojekt-ből és Von Braun (ismert) munkásságából vont le ilyen következtetéseket (vagy simán a féligazságokból rakott össze egy hazugságot). Von Braun volt a vezetője a Jet Propulsion Laboratory-nak, amely a rakétahajtóművek és rakéták fejlesztésével volt megbízva.

    A saját meglátásom az, hogy Koroljov füllentett, hogy a saját űrprogramjára támogatást szerezzen. Szinte kizárt, hogy komolyan gondolhatta volna azt, hogy az 1950-es évek közepén az Egyesült Államok egy 7000 tonnás rakétát fejleszt úgy, hogy még az Interkontinentális Ballisztikus rakéták fejlesztése is eset-kelt (ugyanúgy, ahogy a Szovjetunióban).

    " "Dwight Eisenhower amerikai elnök 1955 július 29-én bejelentette, hogy az Egyesült Államok a Nemzetközi Geofizikai Évben (vagyis 1957-58-ban) felbocsátja első műholdját." – ezzel mi lett?"

    Egy rakás sikertelen indítási kísérlet után az Explorer-1 1958 február elsején Föld körüli pályára állt. A programot több tényező is hátráltatta, többek között egymással versengtek a haderőnemek, a cikkben említett Vanguard TV3 indítási kísérlet az Amerikai Haditengerészet programja volt, míg a végül sikeres indítást az Amerikai Hadsereg Juno-I (a Jupiter-C ballisztikus rakéta egyik mutációja) hajtotta végre.

    "- A szovjetek miért nem tudták lekicsinyíteni, miniatürizálni mint az amerikaiak?"

    Nem teljesen értem a kérdést. Ha arra vagy kiváncsi, hogy az Explorer-1 miért lehetett mindössze 14kg-os, a hozzá képest is hatalmas Szputnyik-1-hez képest, akkor többek között a félvezetők terén elért (akkor vadonatúj) technológia is szerepet játszott ebben. A szovjetek még az 1960-as évek elején is elektroncsövekre épülő rádiókat és számítógépeket használtak, az Explorer-1 rádiója már tranzisztorokra épült.

    "- A Szovjetunióban mennyire tudhattak – a vezetők és a mérnökök - az amerikai rakéta eseményekről (fellövések, stb.)?"

    A civil programokról mindent tudtak, hiszen ezek az Egyesült Államokban nagy nyilvánosság előtt zajlottak, így például később Koroljovék nagyon jól értesültek voltak a Titan-Gemini űrutak és az Apollo-program terveiről és eseményeiről. Ezek nyílvános dolgok voltak, és a KGB folyamatosan gyűjtötte és továbbította őket a Szovjetunióba.

    A katonai programokról viszont kevés fogalmuk volt, a különféle szovjet tervek alapján kirajzolódó kép szerint az 1960-as évek közepéig, végéig ezekről nagyon esetleges információik lehettek, de egyes technológiai megoldásokra (pl. az UDMH üzemanyagról) relatíve hamar tudomást szereztek, és használni is kezdték őket.

    "- A kémeik, besugóik mennyire játszottak ebben szerepet?"

    Feltehetően a katonai programok terén jelentősen, a civil programok terén kevésbé.

    [ Szerkesztve ]

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz erer1000 #57 üzenetére

    A VI. rész írásakor most pont ezt fejtegetem a szovjet holdraszállás kudarcának elemzésénél.

    Tömören: nincs megbízható adat.

    Bővebben: Különféle források különféle számokat említenek, vannak már feloldott egykori (1960-as évekbeli) CIA dokumentumok (tessék, itt egy random ezek közüll), amelyek próbálják megbecsülni mekkora összeget költött a Szovjetunió az űrprogramjára az 1950-es és 60-as években, ám azok látványosan nincsenek pariban azokkal, amit közben a szovjet űrprogram résztvevői emlegetnek, illetve hogy milyen hiányosságok miatt panaszkodnak.

    Néhány forrás leír konkrét számokat, de nincs megemlítve, hogy mégis mi alapján írták le őket. Az N1 rakétaprogram írnak sokan 1,5 milliárd dollárnak megfelelő rubelt, miközben a Saturn V. kétszer ennyibe került, csakhogy az N1 számtalan mutáción esett át, egy időben nukleáris-kémiai hajtóművet is elkezdtek fejleszteni hozzá (mint az amerikai Nerva-hajtómű), amiből aztán nem lett semmi, ha a másfél milliárdba az is benne van, akkor még csúnyább a kép, mint említik. Hasonló probléma, hogy sokszor a rakétaprogram költségeibe sorolják az indítóállások megépítését, ami ugyanakkor katonai felügyeletű volt, és általában a katonai költségvetésből voltak finanszírozva.

    Szóval ha őszinte akarok lenni, akkor info van, de megbízhatónak nem nevezhető.

    Az biztos, hogy a Szovjetunió is rengeteg erőforrást költött az űrprogramjára, de ha arányosan nézzük, akkor az Egyesült Államokhoz képest nagyon durva megközelítéssel harmadannyi pénzt vertek el rá az 1950-es és 60-as években. Csakhogy emellé tegyük hozzá, hogy a Szovjetunió gazdasági ereje eleve jó, ha fele-harmada volt az Egyesült Államokénak, tehát a költségvetést tekintve arányaiban hasonló mértékű pénzköltekezés ment...

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    @joysefke: Kérdés, hogy ez abszolút dollár-érték volt vagy vásárló erő paritáson mért érték

    Még azt sem tudom, hogy honnan származik az érték (elkezdtem követni a forrásmegjelöléseket, de nem jutottam sehova), sajnos csak simán annyit írnak, hogy na, az N1 másfél milliárd dollárba került, oszt örüljél, hogy kaptál valami számszerű összeget... :(

    Így utólag az űrverseny által jelentett gazdasági terhet talán azzal lehetne legjobban mérni, hogy a társadalom mekkora része dolgozott közvetve/közvetlenül az ügyön. Persze itt torzítani fognak azok a tételek, ahol technológia importra van szükség, mert ott nincs vásárló erő paritás, hanem ki kell fizetni a teljes árat.

    Vagy abban, hogy a Szovjetunió esetében pl. sorkatonák is dolgoztak az indítóállásokon, akik megint más kategóriában voltak költségek terén...

    @TK36: - A hidegháborús dokumentumok közül már mind nyilvános vagy még vannak zárolt akták?

    Messze nem mind, az ilyen 1960-asok és néhány 1970-es évekbeli van feloldva. Ráadásul néha a feloldott dokumentumokból kihúzzák az érzékeny információkat, szóval akad olyan, amelynél kis túlzással a kötőszavakon kívül minden fekete filccel ki van húzva... :DDD

    - Lehet, hogy - mivel Hruscsov un. alul képzett volt- ezért elképzelhető, hogy míg ő volt a fő döntéshozó meg lehetett vezetni a versengésben?

    Hruscsov a személyes véleményem szerint az adott korszak tehetségesebb szovjet politikusai közé tartozott, nem hinném, hogy ő meg lett vezetve. Épp ellenkezőleg, Hruscsovtól származott például az "ötlet", hogy nem-e lehetne a 2 személyes Gemini űrhajóra válaszul 2 vagy 3 embert felküldeni - így az addig egy személyes Vosztokra épített szovjet űrprogram tovább fejlődött a 2/3 személyes Voszhodra. Később is Koroljov extrém ötleteit (pl. 75 tonnás katonai űrállomás, TKMSz bolygóközi űrhajó) relatíve jó érzékkel szerelte le, és támogatta inkább a kisebb lépésekben való haladást.

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz hege8888 #64 üzenetére

    Az "elvesz(t)ett", de eltitkolt kozmonautákról Nemere István - Halottak keringenek a Kozmoszban c. könyve (1996-97ben jelent meg, ha jól emlékszem) foglalkozott. Namost így 20 évvel később vajon mennyire Konteó kategória? Abban a könyvben volt említve az űrhajósnő / olasz rádióamatőrök sztori is.

    Abban az időszakban számtalan hamisított konteós cucc volt a piacon, emlékszem én is vettem még az UFO magazint egy ideig (mert hát gyermekkorom kedvencei voltak a Nemere Sci-fi könyvek), sőt, még az UFOnauta-boncolós VHS kazit is megvásároltam. Aztán szépen lassan ráébredtem, mennyire fals az egész...

    Csak abban ény úgy emlékszem kisodródott a világűrbe.

    Igen, több eset volt az eredeti (egyébként 1961-es) kreált olasz rádióamatőr felvételekben, akadt SOS-t morzézó, akadt "megfulladó" kozmonauta, akadt az űrbe sodródó űrhajós és akadt két visszatéréskor elégő (ezek egyike volt állítólag nő).

    Egyébként annyi alapja lehetett ezeknek, hogy volt ugye több ember nélküli és kutyákkal repülő Vosztok (és Voszhod) út még Gagarin előtt és utána is. Ezek közül az egyikben pl. előre felvett rádióadást küldött folyamatosan az űrhajó, amely a rádiókapcsolat ellenőrzésére szolgált. Csakhogy annak a szövege sem egyezik meg az olasz állítólagos rádióvételekkel.

    BTW a pályaszög és a pályamagasság miatt eleve nem túl esélyes, hogy Gagarin, vagy bármelyik visszatérő szovjet űrhajó adását vehették volna (csak mert állítólag Gagarin adását is vették), hiszen akkor már a visszatérő manőver miatt a műszaki modult és a hosszú hullámú antennákat leválasztották (Gagarin esetében a tápcsatlakozó beragadt, így a modul csak a légkörbe lépéskor vált le, de a kapcsolat már nem élt előtte sem)...

    [ Szerkesztve ]

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz #90088192 #67 üzenetére

    Azok a bizonyos könyvtárak a cikk végén "forrás" alatt fel lettek sorolva, én csak elolvastam, összegyűjtöttem és magyar szöveggé gyúrtam a tartalmuknak egy kis hányadát... :DDD

    [ Szerkesztve ]

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz madgie #79 üzenetére

    A második már kint van, a többi ahogy most kinéz (és Kalandor is úgy gondolja) 1-2 hetente jön majd... :C

    [ Szerkesztve ]

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz IG55 #84 üzenetére

    Lehet tudni, de ezt nehéz egy hozzászólásban kifejteni. Javaslom a Szovjetunió korai történelmét áttanulmányozni.

    Röviden:

    A kommunista forradalom után jött egy bizonytalan korszak, a vörös terror (kommunisták által elkövetett atrocitások a cári hatalom megdöntése és "bűnöseik" megbüntetésére), követte a fehér terror (a kommunista atrocitásokat ellenforradalmárok viszontreakciókkal hasonló atrocitások elkövetésével torolták meg). 1924-ben ott volt a kommunista párt de Lenin halála után Sztálinnal az élen (akit még Lenin nevezett ki, de meghallt, mielőtt leválthatta volna), 1924 és 1929 között a kommunista pártot belső viszályok tépázták (leginkább Trockij és Sztálin, illetve Buharin és Sztálin által vezetett erőhatalmi gócok nézeteltérése miatt). 1929-ben elkezdődött az első ötéves terv, melynek részeként a "kulákság" felszámolása lett a zászlóra tűzve. Az eredmény egy hatalmas éhínség a mai Ukrajna területén, és komoly belső feszültségekhez vezetett.

    Elérkezünk 1934-hez, Sztálin a hatalmának megszilárditásához egy nagy tisztogatást rendel el, amit az NKVD hajt végre. A tisztogatás "indoka" Szergej Kirov, Leningrád polgármestere és népszerű kommunista politikus meggyilkolása volt, amit hivatalosan Trockij utasítására hajtottak végre (feltehetően viszont maga Sztálin rendelte el Kirov meggyikolását). A Nagy Tisztogatás alatt az NKVD megtisztította a kommunista pártot Sztálin ellenfeleitől, illetve szinte bemondásra elítélt bárkit, aki a kommunista pártra vagy Sztálin rendszerére veszélyt jelenthetett. A tisztogatás alatt több százezer, talán milliónyi embert végeztek ki, és még többet vittek el kényszermunkára, a Gulágra. A helyzet olyan szörnyű volt, hogy Sztálin a halálbüntetés korhatárát 12 évre levitte (az éhezés miatt elárvult gyerekek bandákba verődve fosztogattak, amivel nem tudott a rendfenntartás mit kezdeni).

    Ennek a nagy tisztogatásnak lett áldozata Koroljov, Glusko és még sokan mások....

    [ Szerkesztve ]

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    A szovjet űrprogram meghatározó alakjai, egy kis sorvezető, ha a nevek esetleg nem csengenek elsőre ismerősen.

    [ Szerkesztve ]

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

Új hozzászólás Aktív témák