Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Tuomas

    addikt

    válasz vicze #65 üzenetére

    Eléggé ferdítesz, vagy szándékosan, vagy azért mert ismereteid hiányosak a témával kapcsolatban.
    Nézzük sorban:
    1.: HLS=Human Landing System, ami nyert a NASA pályázatán, így kapnak a HLS kifejlesztésére pénzt, 2,91 milliárd dollárt. A Starship és Super Heavy rendszer fejlesztése megy saját zsebből, de a HLS lényegében a Starshipre épül, így mégsem teljesen saját zsebből megy.
    2. A Starlink rendszer kiépítése sem teljesen önerő, erre kaptak 836 millió dollárt. Továbbá ez egy befektetés, a finanszírozók azok lesznek, akik előfizetnek a szolgáltatásra, így érthető, ha nem azonnal térül meg, de mivel egyes helyeken elérhető, így már van belőle bevétele a cégnek.
    3. A SpaceX ezen felül is jut bevételhez: ISS utánpótlás küldetések cargo és crew dragon űrhajókkal, kereskedelmi, (solo, vagy rideshare) kissziók, és katonai megbízások.
    4. Musk ominózus belső levele a Raptor 2 hajtóművek körüli gyártási problémákról szólt, amely azóta már megoldódott. Mivel a jövőben starship fogja a következő generációs starlinkeket pályára állítani, emiatt történt a kirohanás, hogy a problémát mielőbb meg kell oldani, és azért, mert a Starshippel egy indítással kb 5x annyi starlinket tudnak feljuttatni, így a fajlagos költség jelentősen csökken.
    5. Ha nem lenne megoldható a Starshippel való feljuttatás, akkor lehet, hogy gondban lennének, mivel jelenleg 49 db Starlink műhold fér el egy Falcon-9 rakétán, a következő generációból valószínű ennél kevesebb.
    A Starlink hálózat 2. fázisnak (6-7-8. réteg) 2024 novemberére kell félig elkészülnie, és 2027 novemberére kell befejeződnie. Ennek elmulasztása azt eredményezheti, hogy a SpaceX elveszítheti a neki szánt frekvenciasávot (így az erre kapott pénzt is gondolom, lásd 2-es pont).

    [ Szerkesztve ]

    We were here

  • Tuomas

    addikt

    válasz vicze #65 üzenetére

    Összegyűjtöttem Neked a SpaceX azon idei küldetéseit, ami nem Starlink, mert ugye ezt írtad: " A SpaceX kilövéseinek fele mi is? Ja Starlink."
    Emberes küldetések:
    Axiom-1- első civil küldetés az ISS-re - kereskedelmi
    Crew-4 - NASA asztronauták és ellátmány az ISS-re - NASA
    Crew-5 - NASA asztronauták és ellátmány az ISS-re - NASA
    Nem emberes küldetések
    USSF-44 - Űrhaderő részére- katonai
    WorldView Legion Mission-1&2 - távközlési műholdak - kereskedelmi
    NROL-85 - katonai műhold
    Transporter-4 - rideshare küldetés, több kisebb cég rakománya - kereskedelmi
    CRS-25 - Teherszállítmány az ISS-re - NASA
    O3b mPower 1-3 - távközlési műholdak - kereskedelmi
    O3b mPower 4-6 - távközlési műholdak - kereskedelmi
    USSF-52 - Űrhaderő részére - katonai
    SARah-1 - Német katonai és egyéb kisebb műholdak
    Transporter-5 - rideshare küldetés, több kisebb cég rakománya - kereskedelmi
    SARah-2&3 - német katonai műholdak
    Intuitive Machines Mission 1 (IM-1, CLPS-2) - Commercial Lunar Payload Services program
    Psyche űrszonda - NASA
    CRS-26 - Teherszállítmány az ISS-re - NASA
    Transporter-6 - rideshare küldetés, több kisebb cég rakománya - kereskedelmi
    Masten Mission 1 (CLPS-3) - Commercial Lunar Payload Services program
    Intuitive Machines Mission 2 (IM-2, CLPS-4) - Commercial Lunar Payload Services program
    ViaSat-3 - telekommunikációs műholdak - kereskedelmi

    Idénre ennyi van betervezve, ez összesen 21 küldetés, ami nem Starlink. Ehhez még jöhet is hozzá, és persze csúszhat is. Szerintem ez elég szép szám.
    A Te logikád alapján akkor idén 42 db starlink küldetésnek kellene megtörténnie, ami kb. 2000 új pályára állított Starlink műholdat jelentene, tehát a tervezett ~12000-es darabszám negyedét, és ez 63 indítást jelentene a SpaceX számára egész évre levetítve, ami havi 5 küldetés. Szerintem máris késében vannak. :P

    We were here

  • Tuomas

    addikt

    válasz vicze #70 üzenetére

    1. A HLS alapja a Starship. Tehát ha kifejlesztik a Starshipet, nem kell alapjaiban új rakétát tervezni a HLS-hez, hanem csak átalakítani arra, hogy képes legyen leszállni a Holdra és ingázni a Lunar Gateway között.
    2. A terminálokat én úgy tudtam, hogy az előfizető állja. 1 indítás ára egyébként kb. 90-120 millió dollár kereskedelmi alapon, szóval házon belül ez lehet, hogy kevesebb is. A gyártási költséget nem ismerem Starlink esetén.
    3. Még nincs, mivel nem is érhető el mindenhol, és a hálózat ki sincs építve.
    4. Falcon Heavy nem lenne gazdaságos, mivel ahhoz 3 db F9 rakéta kell, de nem tud 3x annyi hasznos terhet felvinni, a szűk keresztmetszet itt a raktér lenne.

    [ Szerkesztve ]

    We were here

  • Tuomas

    addikt

    válasz Tuomas #71 üzenetére

    Ja nem jó a matek, javítom magam, elnézést!
    Szóval ha az indítások fele starlink az 21 starlink indítás idénre a többi küldtés mellé, tehát összesen 42 küldetés.
    Az végülis össze is jöhet, ha havonta megy egy-két Starlink küldetés. Ami az árakat illeti, ahogy írtam 90-120 millió dollár egy út kereskedelmi alapon, ha jól tudom, ez házon belül szerintem olcsóbban megvan. Szerintem a 21 küldetés kitermel nekik annyi hasznot, hogy a starlink indításra van fedezet, főleg az újrahasznosítható rakétafokozatok miatt is.

    [ Szerkesztve ]

    We were here

  • Tuomas

    addikt

    válasz vicze #74 üzenetére

    Ahogy írtam is egy új kommentben. :K :B
    A lényeg az, amire akartam utalni, hogy nem tudjuk azt, milyen árrés a kereskedelmi küldetések ára és a saját küldetések ára között. Amennyiben maguknak fele annyiért tudnak rakétát indítani, akkor a fele annyi starlink indítási költségére meg is van a fedezet. De ezt rajtuk kívül senki nem tudja, mennyi egy küldetés tényleges költsége.

    [ Szerkesztve ]

    We were here

  • Tuomas

    addikt

    válasz vicze #77 üzenetére

    1. Ugyan azt a hajtóművet használja, ugyan azt a szerkezeti struktúrát, ugyan abból az anyagból. Szóval kb nem más mindenben.
    4. A kg/indítási költség akkor lehet olcsóbb, ha arányosan nagyobb a teher súlya, és el is fér. Ugye nem hitted azt, hogy pl 49 db Starlink indítása ami elfér a f9-ben olcsóbb, mint egy 3x akkora rakétában? Megvan az a minimum súly, ahonnan 1 Falcon Heavy indítás gazdaságosabb, igen. De gondolom a Starlink nem tartozik ide, mivel nem azzal küldik fel őket Erre írtam valószínűleg nem fér el annyi db a Falcon heavyre, amennyivel gazdaságos lemme. Nem a tömeg miatt, a fizikai méretek miatt.
    A Falcon Heavy raktérborítása 5,2 m átmérőjű és 13,1 m magas. A Falcon 9-é is ugyan ekkora, tehát ebbe nem férne bele dizikailag 2x annyi Starlink műhold, vagy 3x annyi, hogy lehessen heavyvel indítani. Így már érted?

    We were here

  • Tuomas

    addikt

    válasz vicze #82 üzenetére

    Már a most megépített Starshipen is ott figyel a 3 vákum optimalizált hajtómű. És de, ugyan úgy folyékony metánnal és folyékony oxigénnel fog működni. A tengerszintre optimalizált raptorok a képen a belsők, a vákumra optimalizált raptorok a képen a külsők. A legjobban arról lehet felismerni, hogy a R-Vac-nek sokkal nagyobb fúvókája van.
    A HLS-en legfeljebb nem lesz szükség a tengerszintre optimalizáltra, mert nem tervezik visszahozni a Földre, mivel hővédő réteget sem fog kapni valószínűleg. De az egész még nagyon képlékeny, tekintve, hogy fejlesztés alatt áll. De az egésznek pont az a lényege, hogy költséghatékonyan lehessen gyártani ugyan azt az űrhajót, más felhasználásra.

    [ Szerkesztve ]

    We were here

  • Tuomas

    addikt

    válasz azbest #84 üzenetére

    Így igaz, ugyan az a hajtomű, csak a fúvóka mérete más.
    Azért kell a nagyobb fúvóka, mert a vákumban így nagyobb tolóerő érhető el, mivel tengerszintre optimalizált miatt a kisebb fúvóka esetén a kiáramló gázok kevésbé koncentráltak, oldalirányba is terjednek.

    [ Szerkesztve ]

    We were here

  • Tuomas

    addikt

    válasz vicze #89 üzenetére

    "Ettől még a HLS és a Cargo két teljesen más hajtómű konfigurációval fog rendelkezni."

    Mit értesz teljesen más hajtómű konfiguráció alatt? Tudsz róla linkelni valami konkrétumot?

    [ Szerkesztve ]

    We were here

  • Tuomas

    addikt

    válasz dabadab #100 üzenetére

    És ne feledkezzünk meg a Blue Originről sem, akik előbb alakultak, mint a SpaceX, mégsem sikerült orbitális osztályú rakétát kifejleszteniük azóta sem. És nem mellesleg már a ULA-t is ők hátráltatják.

    [ Szerkesztve ]

    We were here

Új hozzászólás Aktív témák