Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz tothmaxy182 #27 üzenetére

    A carsharing és az Uber nem teljesen ugyan az. Amikor megosztod az autódat azt anyagi megfontolásból teszed, eloszlik a benzinköltség és mondjuk ha beszáll melléd 3 másik sofőr aki amúgy egyedül vezetett volna, akkor a környezetnek is teszel egy szívességet.

    Az Uber sofőrök viszont üzletszerűen fuvaroznak, lényegében taxiznak, csak éppen a jogszabályi előírások kikerülésével. Oké, lehet fikázni a budapesti taxis rendeletet, de nem mindenhol a világon ostobák a szabályok. Ezeknek minőségbiztosítási, közlekedésbiztonsági és fogyasztóvédelmi okai vannak. Az Uber sofőröket nem köti semmiféle szabály és ami nagyon fontos: Őket is kevesebb törvény védi a tulajdonosokkal szemben, mintha klasszikus munkaviszonyban lennének.

    Korábban linkeltem egy taxis blogját, aki leírja, hogy mindig is egy ilyen Uber-szerű dologra várt, szívesen otthagyná a vérbe a taxiscégeket, de az Uber még náluk is jobban kizsigereli a sofőröket. Egy tapasztalt taxis rögtön látja, hogy ha le kell adni a bevétel 20%-át az Uber fele, aztán még adózol belőle (ha adózol... ugye), kalkulálsz az amortizációval, akkor ilyen fuvardíjak mellett sokkal többet kell vezetned, mint egy amúgy is csúcsra járatott hivatásos taxis, hogy tényleg legyen ebből bevételed. Meg fogja védeni a munka törvénykönyve azt az Uber sofőrt, aki amúgy a jogszabályokat kikerülve műveli a vállalkozását?

    A fogyasztó rövid távon nyer rajta, de csak addig amíg az Uber nyomja a piaci terjeszkedést, addig fontos neki, hogy konkuráljon a taxitársaságokkal. Aztán mikor a sofőröknek leesik a tantusz, hogy lényegében ingyen fuvaroznak (nagyjából ott jön majd a felismerés, mikor a rottyra járatott autóikat egyre többször kell szervizbe hordani, majd végül leselejtezni és újat venni), akkor követelni fogják a viteldíjak emelését és végső soron nem lesz olcsóbb a hagyományos taxinál. Akkor meg mi értelme volt az egésznek? Egy rossz rendszert cseréltünk el egy másik rossz rendszerre.

    A carsharing amúgy tényleg nagyon jó, én így mentem már le néhányszor a Balatonra, olcsóbb volt mint vonattal. De az egy kicsit más szisztéma, megnézed, hogy kik azok akik ugyan abba az irányba tartanak és beülsz az autójába, akivel éppen csak a benzinköltségen osztoztok, semmi több. Az Uber sofőr viszont egész nap az utcákon van és bevételszerzés céljával fuvaroz. Hogy ehhez ő kivált-e vállalkozói engedélyt, számlaképes-e, fog-e adózni, az nem az Uber dolga, ő mossa kezeit, hiszen nem munkáltató.

Új hozzászólás Aktív témák