Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz Alexios #12 üzenetére

    Egy taxis véleménye az Uberről: [link]

    Alapvetően az a baj, hogy a saját sofőrjeit is kizsigereli az Uber, így pedig elég könnyű árversenybe menni a nem kevésbé tisztességtelen taxiscégekkel.

    Lehet ünnepelni, hogy jön végre egy hiénataxisokat fenékbe rúgó új trendi őrület, de egy szar elavult rendszert egy szar modernre cserélni nem biztos, hogy innováció.

    Az elgondolás jó (a linkelt blogger szerint is), de a mögötte lévő üzleti modell nem tesz hozzá semmi a szakmához.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz tothmaxy182 #27 üzenetére

    A carsharing és az Uber nem teljesen ugyan az. Amikor megosztod az autódat azt anyagi megfontolásból teszed, eloszlik a benzinköltség és mondjuk ha beszáll melléd 3 másik sofőr aki amúgy egyedül vezetett volna, akkor a környezetnek is teszel egy szívességet.

    Az Uber sofőrök viszont üzletszerűen fuvaroznak, lényegében taxiznak, csak éppen a jogszabályi előírások kikerülésével. Oké, lehet fikázni a budapesti taxis rendeletet, de nem mindenhol a világon ostobák a szabályok. Ezeknek minőségbiztosítási, közlekedésbiztonsági és fogyasztóvédelmi okai vannak. Az Uber sofőröket nem köti semmiféle szabály és ami nagyon fontos: Őket is kevesebb törvény védi a tulajdonosokkal szemben, mintha klasszikus munkaviszonyban lennének.

    Korábban linkeltem egy taxis blogját, aki leírja, hogy mindig is egy ilyen Uber-szerű dologra várt, szívesen otthagyná a vérbe a taxiscégeket, de az Uber még náluk is jobban kizsigereli a sofőröket. Egy tapasztalt taxis rögtön látja, hogy ha le kell adni a bevétel 20%-át az Uber fele, aztán még adózol belőle (ha adózol... ugye), kalkulálsz az amortizációval, akkor ilyen fuvardíjak mellett sokkal többet kell vezetned, mint egy amúgy is csúcsra járatott hivatásos taxis, hogy tényleg legyen ebből bevételed. Meg fogja védeni a munka törvénykönyve azt az Uber sofőrt, aki amúgy a jogszabályokat kikerülve műveli a vállalkozását?

    A fogyasztó rövid távon nyer rajta, de csak addig amíg az Uber nyomja a piaci terjeszkedést, addig fontos neki, hogy konkuráljon a taxitársaságokkal. Aztán mikor a sofőröknek leesik a tantusz, hogy lényegében ingyen fuvaroznak (nagyjából ott jön majd a felismerés, mikor a rottyra járatott autóikat egyre többször kell szervizbe hordani, majd végül leselejtezni és újat venni), akkor követelni fogják a viteldíjak emelését és végső soron nem lesz olcsóbb a hagyományos taxinál. Akkor meg mi értelme volt az egésznek? Egy rossz rendszert cseréltünk el egy másik rossz rendszerre.

    A carsharing amúgy tényleg nagyon jó, én így mentem már le néhányszor a Balatonra, olcsóbb volt mint vonattal. De az egy kicsit más szisztéma, megnézed, hogy kik azok akik ugyan abba az irányba tartanak és beülsz az autójába, akivel éppen csak a benzinköltségen osztoztok, semmi több. Az Uber sofőr viszont egész nap az utcákon van és bevételszerzés céljával fuvaroz. Hogy ehhez ő kivált-e vállalkozói engedélyt, számlaképes-e, fog-e adózni, az nem az Uber dolga, ő mossa kezeit, hiszen nem munkáltató.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz E770 #37 üzenetére

    1.) Direkt leírtam, hogy vonatkoztass el a teljesen idióta és a problémát kezelni képtelen budapesti taxisrendelettől. A világon mindenhol felháborodtak a taxisok az Uber megjelenése miatt, mert a világon mindenhol vannak törvények. A hivatásos tartsa be, míg aki Uberrel dolgozik, az nem. Ez egy törvénytelen versenyelőny és mindegy, hogy mit mond az Uber arról, hogy ez nem taxi, mert az.

    2.) Eddig is voltak Uberhez hasonló alkalmazások igazi taxisok számára. Lehetett egymást értékelni és rendelhettél autót kifogástalan sofőrrel, így elkerülhetted a hiénákat. A kutyát sem érdekelte. Itt van most az Uber, ami az égvilágon semmi mással, csak az alacsony tarifákkal hódít. Attól még ugyan úgy elviheti az Uber sofőr a külföldit egy kis potyakörre. Ez a hiénázást nem szünteti meg, sőt egyenesen gerjesztheti, hiszen pont az imént is kifejtettem, hogy az Uber sofőrnek sokkal több kilométert kell teljesítenie, mint a hivatásos taxisnak, hogy tényleg legyen belőle bevétele. Senki nem akar ingyen dolgozni.

    (#38) nubreed: Az Uber nem feltétlenül arról szól, hogy elcsábítsa a hivatásos taxisokat. Nem is tudja, mert a tapasztalt sofőr átlát a tarifákon és tudja, hogy nem jár jól vele ilyen viteldíjak mellett. Inkább azoknak való akik nem akarnak vagy nem tudnak megfelelni a törvényi előírásoknak (és kérek mindenkit ne csak Budapestre gondoljon) és tapasztalatlanságuk miatt nem látják előre, hogy gombokért fognak dolgozni.

    [ Szerkesztve ]

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz pengwin #54 üzenetére

    A szabad piaci versenyt korlátozó taxisrendelet számos pontját én is baromságnak tartom, de ebből miért következik az, hogy innentől az összes többi törvény is rossz? Léteznek olyan törvények, melyek tágabb értelemben minden munkavállalóra és vállalkozóra vonatkoznak. Akkor most az Uber mit csinál amikor ellenáll egy piacot korlátozó törvénynek, polgári engedetlenség vagy egyszerűen csak törvénysértő módon működik?

    Az pedig valóban az utasok érdekét szolgálja, hogy egy Uber sofőr ilyen tarifák mellett nem tud megélni? Véletlenül nem azért van annyi hiéna a taxisok között, mert hol az állam, hol pedig a saját cégük húzza le őket annyira, hogy csalásra kényszerüljenek?

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz dabadab #60 üzenetére

    Na jó, de csalás nem csak ott van, ahol erre egy komplett bizniszt fel lehet építeni. És az Uber nem a csaló taxisoktól, legfeljebb a bunkóktól véd meg az értékelési rendszerével. Attól még továbbra is előfordulhat, hogy a reptérről a M0-án és a Megyeri hídon át viszi be a turistát a belvárosba, hogy kilométereket nyerjen. Közben mosolyog, jó angol tudásával előadást tart és kapja az öt csillagot. Ráadásul az Uberre gyorsan rátelepedhetnek azok a hiénák akik a romkocsmák bermuda háromszögében tántorgó részeg turistákra specializálódtak, amúgy is az elején a külföldiek lesznek a legfőbb felhasználók.

    Én csak azt látom, hogy a többiek az Uberben azt látják, hogy az ikonikus bunkótaxis alakot elpárologtató forradalom megérkezett, holott ez a rendszer sem hiénabiztos, ráadásul a jogszabályi radar határán működik.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz taip #73 üzenetére

    A költségeid csökkentésére beszedett díj is haszonszerzésnek számít adójogi szempontból. Ha felveszel egy utast és elfelezitek a benzinköltséget, az abból nyert bevételed is adóköteles (lenne, ha adózna ezután bárki is). Szóval a carsharing is ugyan úgy adócsalásra épül jogi értelemben. A különbség csak az, hogy morálisan másként ítéljük meg az ad-hoc szállítást, amikor valaki jófejségből-költségcsökkentésből felvesz ugyan abba az irányba tartó utasokat ("stopposokat"), mint azokat akik taxiznak, de nem tartják be a taxisokra előírt törvényeket.

    "A második esetben erről nincsen szó, ott egy szolgáltatás van, ami ráadásul haszonszerzésre irányul, tehát adóköteles."

    Szerintem az Uber üzemeltetői soha nem mondták, hogy nem kell adózni a tevékenység után. Ők minden bizonnyal be is fizetik a saját rendszerük üzemeltetésével nyert bevétel után az adót, az ő kezük tiszta. Az más kérdés, hogy a sofőrök mit vallanak be és mit nem. Az Uber nem munkáltató, nem fizet utánad TB-t, Szja-t és a többi közterhet, ezt a sofőrnek kell megtennie, mint vállalkozó. Csak éppen Uber sofőr nem dolgozhat legálisan Budapesten.

    Szó se róla, szar az egész taxisrendelet ahogy van, ez egy idejétmúlt őskövület amit le kell váltani. Azt döntse el mindenki maga, hogy egy rossz törvény ellen lehet-e törvénysértéssel harcolni. Nekem nagyon úgy jön le, hogy az Uber nem akar harcolni semmi ellen vagy mellett, csak megszedi magát azzal, hogy a normál fuvarozási díjakból kivonta az adóterheket és a sofőrök oldják meg az adózást és az életben maradást ahogy tudják, az már nem az Uber dolga, ő csak üzemeltet egy appot meg beszedi a bevételek 20%-át.

Új hozzászólás Aktív témák