- Hálózatokról alaposan
- Xiaomi AX3600 WiFi 6 AIoT Router
- Sokat fogyaszt az AI, egyre több az adatközpont, kell az atomenergia
- Az iPadOS-re írt appokra is díjat vet ki az Apple
- Letartóztatták a bitcoin-Jézust
- ASUS routerek
- Asustor NAS
- Súlyos adatvédelmi botrányba kerülhet a ChatGPT az EU-ban
- A pápa egyre jobban tart a romlott AI veszélyeitől
- Milyen program, ami...?
Új hozzászólás Aktív témák
-
dajkopali
addikt
válasz #65675776 #31 üzenetére
"Úgy meg egyébként: a mai napig az egyik legpontosabb helymeghatározási rendszer a CNS (csillagnavigáció). Ez hova tünt a hajózásból?"
Igen, erre van utalás a forrásban is, talán ki kellett volna emelnem...
Kb. ugyanaz a helyzet, mint a pilótáknál, akik már hosszú ideje panaszkodnak arra, hogy mivel a gépek és a szoftverek nagyjából a munkájuk 90 százalékát elveszik, hosszú járatokon gyakorlatilag csak gombokat kell nyomogatniuk, így mind az oktatásban, mind a gyakorlatban elsikkad a manuális vezérlés. Még az idősebb, tapasztaltabb pilóták is elégedetlenek, mivel képességeik és tudásuk karbantartásához rutin kéne, de erre alig van lehetőségük. Repülőt vezetni olyan, mint a harcművészet: az elmélet mellett folyamatos napi gyakorlás kell.
A cikk szerint a hajózásban is van valami hasonló: míg pár évtizede minden tengerésztiszt képes volt szextánssal, vonalzóval és térképpel helyzetmeghatározásra - kb. a csillagok alapján tájékozódni, ahogy kétezer éve is -, addigra ma már a felnövő új generációk teljesen gépfüggők, esetleges, hogy ki ismeri a hagyományos módszereket, és gyakorlat sincs rá. Kb, mintha egy katona nem ismeri a Morse-kódokat, hogy ha a rádió tönkremegy, tudjon kommunikálni.[ Szerkesztve ]
"fácánjava calvadosban/teljesítünk, egyre jobban " - Konok Péter
-
Kisgépkezelő
senior tag
válasz #65675776 #31 üzenetére
Mondjuk egy hajón azért zavarhatja a csillagnavigácót két-három olyan gyakori jelenség, ami a stratoszféra határán közlekedő ICBM-nél, és magasan szálló repülőgépeknél nem jelent gondot. Pl: felhő, köd, monszuneső stb... Még ellenséges tevékenység sem kell hozzá, hogy működésképtelen legyen akár napokig. Ettől függetlenül úgy tudom, hogy azért komolyabb helyeken még mindig elvárják az ismeretét.
-
vicze
félisten
válasz #65675776 #31 üzenetére
Tök jó a csillag alapú navigálás, 3 nap esős időjárás után, valahova biztos kilyukadsz.
Kétség kívül visszahozná a régi idők izgalmait a hajózásba.A radar/sziget témában valahogy ez jutott eszembe. Vannak tehetségesek.
[ Szerkesztve ]
-
válasz #65675776 #37 üzenetére
Azt azért hagytam ki, mert triviálisnak vettem, hogy aki GPS-t akar zavarni, az rögtön radart is fog, egyébként túl egyszerű marad a hajózók élete.
TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."
-
-
-
-
nagyúr
válasz #65675776 #81 üzenetére
Azért szépen tegyük hozzá, hogy a LORAN-C-nek sose volt tökéletes, teljes bolygóra kiterjedő lefedettsége.
Az eLORAN is azért mókás valahol, hiszen anno pont azért lőtték le a LORAN-C-t, mert mindenki drágállta az üzemeltetését.
Ahogy írod is, valójában feltehetően olcsóbb lenne egy automatizált INS / csillagnavigációs backup rendszer, mint az eLORAN, és élek a gyanúval, hogy miután bő 10 éve az US NAVY nemet mondott az eLORAN-ra, most ez az egész Dél-Koreai eset inkább csak marketing...
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
nagyúr
válasz #65675776 #84 üzenetére
"Nem is volt cél a tökéletes lefedettség. Elegendő a főbb hajózási útvonalak lefedése."
De pont ezért volt hatalmas ugrás a műholdas navigáció, hiszen az tényleg globális lefedettséget biztosít egyetlen rendszerrel...
"Emellett a védettsége is jobb, legalábbis a katonai rendszereké."
Pont ezért nem értem az eLORAN témakört. Ha a GNSS rendszereket tudják zavarni, akkor a eLORAN-t is tudják. Oké, akkora antenna kell hozzá, mint egy eLORAN adó, de ettől még ugyan úgy zavarható...
"De azért szerintem kissé durva, hogy egyes területeken mindenféle backup rendszer nélkül egyeduralkodó lett."
Szvsz annyira nem meglepő, azért a legtöbb helyen, ahol backup nélkül egyeduralkodó (pl. kisebb hajók vagy repülőgépek), ott általában nem is volt megbízható navigációs rendszer előtte, maximum a manuális megoldás (dead reckoning, szextáns és tengerészeti almanach, vagy térkép és vizuális azonosítás). Tehát előtte sem volt backup megoldás, a korábbi megoldás (amelyeknek dettó voltak lehetőségei arra, hogy hibázzanak) helyett egy kényelmesebb és pontosabbra tértek át.
Vagy ott van a KAL 007 esete, ahol pont az VOR és INS nem segített egy apró hiba miatt - és amiatt a GPS civil felhasználása téma lett.
Az mondjuk tényleg meglepő volt, hogy a haditengerészetek abbahagyták a szextáns használatának oktatását, vagy hogy nagyobb kereskedelmi hajókon sem alkalmaztak komolyabb tartalék rendszert...
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
Új hozzászólás Aktív témák
- EDIFIER R1700BTS hangfal pár makulátlan, új állapotban, 2 év hivatalos garanciával, alkalmi áron
- LG OLED55B23LA 2 Év GYÁRI GARANCIA
- Apple iPhone XR 128GB, Kártyafüggetlen, 1 Év Garanciával
- Gamer PC , i7 12700KF , RTX 3080 Ti , 64GB DDR5 , 960GB NVME , 1TB HDD
- Intel PC , i5 8500 , 1660 6GB , 32GB DDR4 , 512GB NVME , 500GB HDD
- D-Link DIR-842 kétsávos, Gigabites router - Foxpost az árban!
- H96 MAX RK3318 TV okosító - 2/16 GB - Új!
- MacBook Pro 13" 2016, i5 2.0GHz, 8GB Ram, 256GB SSD - rossz saját képernyővel, occón!
- Logitech G502 X vezetékes gaming egér, fehér, akár 25600 DPI
- Garett GRC Maxx okosóra, fekete, Android és iOs kompatibilis
Állásajánlatok
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest