Hirdetés

2017. augusztus 19., szombat

Gyorskeresés

Hozzászólások

(#1) gabor7th


gabor7th
(őstag)

Idővel majd rájönnek az emberek, hogy a többi dolog se biztonságos és vissza kell fordulni a zsákutcából. A gond az, hogy rengeteg pénz van benne akár annyi is, hogy talán sikerülni fog a zsákutca végéig vinni az embereket, vagyis a teljes összeomlásig. Mert az okosautód se lesz biztonságos, az okosházad se lesz az, a netre kötött ipar is csak szívni fog, a netre kötött állam is folyton botrányokról fog szólni. Sajnos olyan emberek vannak döntési helyzetbe akik ahhoz már túl öregek, hogy ezt felfogják és amúgy az egész életükben azt hallották, hogy ez a kössünk mindent netre jó ötlet és ezt még megtámogatja a csomó pénz is amit kapnak. Ja és nem az nem fejlődés, hogy egy csomó fontos dolgot nem biztonságos rendszerekre bízzuk és nem nem fog sikerülni megoldani, hogy azok legyenek.

A számítástechnika új negatív trendjei: ujtechkor.blog.hu

(#2) TomMusic


TomMusic
(senior tag)

Hogyan lehet az emberi faj ennyire gyarló? :(

Állítólag az egyetemen töltött évek a legszebbek. Ezért a képzési időt próbálom a lehető leghosszabbra nyújtani.

(#3) German_TD


German_TD
(kvázi-tag)
LOGOUT blog (1)

Nagyon jó ötlet, helyes az irány. Érthető magyarázat, ezt így érdemes csinálni.

Samsung Galaxy A3 (2017)

(#4) Tapsi


Tapsi
(őstag)

Inkább a GPS-t kéne fejleszteni!

(#5) Foglalt név válasza gabor7th (#1) üzenetére


Foglalt név
(őstag)

"olyan emberek vannak döntési helyzetbe akik ahhoz már túl öregek, hogy ezt felfogják és amúgy az egész életükben azt hallották, hogy ez a kössünk mindent netre"
Az internet az ezredforduló terjedt el igazán. A "netre kötés" egy ennél is fiatalabb folyamat, aki egész életében ezt hallotta, jó ha beért a második X-be. Véleményed szerint irányító pozícióba középiskolásokat kéne pakolni, hogy az utópiába érjünk?! Ezt most kicsit túltoltad, nem? :DDD

(#6) t72killer válasza TomMusic (#2) üzenetére


t72killer
(PH! félisten)
LOGOUT blog

nem csak a szándékos zavarásra/hackelésre kell itt gondolni, annyi rádiós kütyüt használunk, hogy egy hibás példány óvatlanul is durván bezavarhat a GPS-jelbe. No meg ott a napszél, ami úgy fújja az ionoszférát, mint c.gyerek a buborékot, nem beszélve arról, hogy egy komolyabb napkitöréstől maguk a műholdak is megkettyenhetnek.

Egy sziklás helyen manőverező hajónál (ld Costa Concordia:U) 10m hirtelen pontatlanság emberéletekbe kerülhet többmilliárdos károk mellett. Ehhez nem feltétlen kell Szergej Jovánovics mintapolgár kínai gyártmányú traffipax-blokkolóját bevetni, lehet elég, ha egy komolyabb méretű napfoltcsoport felénk fordul.

"A win98 biztonságos, ui már vírust sem írnak rá 10 éve."

(#7) gabor7th válasza t72killer (#6) üzenetére


gabor7th
(őstag)

Ezt a napszélt emlékszem korábban mindig mondták, hogy jön és lehet, hogy nagy baj lesz és sohase lett semmi.

A számítástechnika új negatív trendjei: ujtechkor.blog.hu

(#8) gabor7th válasza Foglalt név (#5) üzenetére


gabor7th
(őstag)

Az hogy egy "összekötött világban" fognunk élni sokkal régebbi eszme.

A számítástechnika új negatív trendjei: ujtechkor.blog.hu

(#9) Z_A_P


Z_A_P
(senior tag)

a GPS-hez képest nagy előnye, hogy az átlagos jele 1,3 milliószor erősebb a GPS-jelénél, így sokkal nehezebb megzavarni. Ugyanakkor működtetéséhez nagyon erős transzmitterekre, nagy antennákra van szükség

Vajon ennek az elolenyekre (koztuk emberekre) gyakorolt hosszutavu hatasat mennyire vizsgaljak? Mondjuk gondolom ez "csak egy ujabb" normal radiojel lesz a tobbi melle...

OK

(#10) sztanozs válasza Z_A_P (#9) üzenetére


sztanozs
(PH! addikt)
LOGOUT blog

A GPS jele sokkal gyengébb (persze a földfelszínen, nem kibocsájtáskor), de nem azt jelenti, hogy ezek a jelek erősebbek lennének, mint mondjuk egy sztenderd tv vagy rádió adás.

JOGI NYILATKOZAT: A bejegyzéseim és hozzászólásaim a személyes véleményemet tükrözik; ezek nem tekinthetők a munkáltatóm hivatalos állásfoglalásának...

(#11) gabor7th válasza Z_A_P (#9) üzenetére


gabor7th
(őstag)

Azt is jó lenne tudni, hogy ez az érték menniyre kiugró sok már jelhez képest.

A számítástechnika új negatív trendjei: ujtechkor.blog.hu

(#12) sztanozs válasza gabor7th (#11) üzenetére


sztanozs
(PH! addikt)
LOGOUT blog

GPS Power: [link]
Tehát a GPS kibocsájtási teljesítmény ~26,4 W. Feltételezem a cikkben nem a kibocsátási erő 1,3 milliószoros - azaz 34 MW (megawatt) :DDD, hanem a fogadó oldalon érzékelt teljesítményről van szó.

Visztont, mivel a GPS a vevő a maga oldalán -130 dBm jelerősséget lát, ennek 1.3 milliószorosa (+65 dB) is csupán -65 dBm, ami megegyezik az otthoni wifi minimális használható jelerősségével (~65 dBm).

[ Szerkesztve ]

JOGI NYILATKOZAT: A bejegyzéseim és hozzászólásaim a személyes véleményemet tükrözik; ezek nem tekinthetők a munkáltatóm hivatalos állásfoglalásának...

(#13) gabor7th válasza sztanozs (#12) üzenetére


gabor7th
(őstag)

Ezt jó lett volna a cikkbe is berakni. Kösz a linket mindenki nevében.

A számítástechnika új negatív trendjei: ujtechkor.blog.hu

(#14) Cifu


Cifu
(PH! nagyúr)

Huhh... soroljuk a dolgot.

1.: A műholdas navigációs (GNSS) jelet zavarni lehet, itt alapvetően nem hagyományos értelembe vett számítógépes hack-ről van szó, hanem valaki az adott GNSS frekvenciát vagy alapból elnyomja (tehát nem fogja a vevő "látni" a műholdak jelét), vagy pedig direkt hibás adatokat ad le a GNSS-en (a nem katonai sávokon futó jelek működése ismert, így nem okoz problémát hogy mímeljék egy GNSS műhold jelét úgy, hogy nem valós időt (és ezáltal pozíciót) fog a vevő kiolvasni. A katonai sávokat csak elnyomni lehet, lévén a kódolásuk hétpecsétes titok.

2.: Nem csak egy GNSS van. A globális rendszerben per pillanat négy működik (az amerikai GPS, az orosz GLONASS, a kínai BeiDoi(-2) és az európai Galileo), van további két regionális, egy indiai és egy japán, mindkettő egyébként elérhető Dél-Korea környékén. Mivel a legtöbb modern vevő már eleve két-három vagy akár mindegyik GNSS rendszert ismeri, így nem elég egyetlen GNSS rendszert zavarni, hogy az problémát jelentsen, legalábbis általánosan.

3.: Aki zavarni akar, az a LORAN / eLORAN rendszert is tudja zavarni, tehát valahol nem értem a félelmet. :)

4.: Tengerhajózásnál azért az kicsit nehezen felvázolható rendszer, hogy valóban komoly problémát okozzon a nyílt tengeren a GNSS rendszer(ek) zavarása. Ahhoz huzamos ideig kell zavarni, a zavaró jel forrását pedig fel lehet kutatni, ellene támadást indítani. A GNSS jel elnyomása esetén élből értesül a legénység arról, hogy nincs GNSS, tehát innentől hagyományos kézi navigációval haladhat tovább - nem túl pontos, de azért évszázadokon át bevált. Leginkább az automatizált hajóvezérlő rendszereknél okozhat ez problémát, de ehhez vagy a rendszert kell felkészíteni az ilyen helyzetre, vagy a jelenlegi helyzetben amúgy is ott van a személyzet, aki ilyenkor beavatkozhat.

5.: Szintén tengerhajózás / repülés: a lézergiroszkópok, gyorsulásmérők és számítógépek korában a GNSS jelek hiánya azért nem középkori szintre veti vissza a hajók helyzetmeghatározását... Igaz, tény, hogy a kisebb hajókon ma már szinte kizárólag GNSS van. De a nagyobb hajókon működő rendszerek jó része azért már fel van készítve a GNSS jel hiányára.

6.: Katonai szinten sok tényező van, amit nem sorolnak fel. Például az új GPS Block III műholdak direkt erősebb jelet sugároznak egy kiválasztott zónába, ahol a hagyományos zavarás így elégtelen ellenük.

Összegezve: a veszély létező, de itt egy kicsit eltúlozzák azt...

A csapatmunka nagyon fontos: rajtad kívül másra is lőhetnek!

(#15) Snoop-y válasza Foglalt név (#5) üzenetére


Snoop-y
(PH! addikt)

Mint mindig... :U

New level... Advertising has us chasing cars and clothes, working jobs we hate so we can buy shit we don’t need

(#16) sztanozs válasza Cifu (#14) üzenetére


sztanozs
(PH! addikt)
LOGOUT blog

Összegezve: a veszély létező, de itt egy kicsit eltúlozzák azt...

Valamire csak el kellett lőni a közbeszerzéses milliárdokat - plusz egy GPS rendszert csak nem fognak ők is építeni...

[ Szerkesztve ]

JOGI NYILATKOZAT: A bejegyzéseim és hozzászólásaim a személyes véleményemet tükrözik; ezek nem tekinthetők a munkáltatóm hivatalos állásfoglalásának...

(#17) gabor7th válasza Cifu (#14) üzenetére


gabor7th
(őstag)

Volt már hír arról, hogy átvették az irányítást a műhold felett és nemcsak jelzavarásról volt szó. Csak mondjuk a dolog tartott húsz percig és kárt nem okoztak, aztán kidobták őket. Mostmár lehet sokkal komolyabb a baj.

A számítástechnika új negatív trendjei: ujtechkor.blog.hu

(#18) gabor7th válasza Cifu (#14) üzenetére


gabor7th
(őstag)

Off: Lehet hallani EMPről, hogy leállítja az elektronikus rendszereket, de hallottam én már úgynevezett "elnyomó" rendszerekról amik hasonló dolgot eredményeznek de máshogy működnek. Azt te tudod, hogy hogyan?

[ Szerkesztve ]

A számítástechnika új negatív trendjei: ujtechkor.blog.hu

(#19) sztanozs válasza gabor7th (#18) üzenetére


sztanozs
(PH! addikt)
LOGOUT blog

elnyomó - egyszerűen nagyobb teljesíményt produkáló zajforrás a vételi helyen, mint az legitim adóé. pontosabban az adott frekvenciatartományban olyan rossz jel/zaj arányt produkál, hogy a jel már ne legyen ésszerűen visszaállítható.

hát én nem nagyon tudok elképzelni (egy nem irányított) fegyvert, ami nem EMP alapon működve ugyanazt tudná csinálni.

[ Szerkesztve ]

JOGI NYILATKOZAT: A bejegyzéseim és hozzászólásaim a személyes véleményemet tükrözik; ezek nem tekinthetők a munkáltatóm hivatalos állásfoglalásának...

(#20) gabor7th válasza sztanozs (#19) üzenetére


gabor7th
(őstag)

Nem jelzavarásról beszélek, (ez egy off téma), hanem a gépek teljesen leállnak mintha EMP-t kaptak volna.

A számítástechnika új negatív trendjei: ujtechkor.blog.hu

(#21) t72killer válasza gabor7th (#18) üzenetére


t72killer
(PH! félisten)
LOGOUT blog

Hatékony EMP-hez kb atombombát kell robbantani a magaslégkörben vagy minimum villámot szimulálni. Egyik sem az X ügynök zsebében elférő jammer-egységnek való feladat.

"A win98 biztonságos, ui már vírust sem írnak rá 10 éve."

(#22) Cifu


Cifu
(PH! nagyúr)

@sztanozs: ...plusz egy GPS rendszert csak nem fognak ők is építeni...

Mint említettem, Japán ( QZSS ) és India ( NAVIC ) saját GNSS rendszerrel bír, miért lenne ördögtől való egy saját GNSS? Pláne, hogy saját hordozórakétát is fejlesztenek, illetve saját űriparuk van.

@gabor7th: Volt már hír arról, hogy átvették az irányítást a műhold felett és nemcsak jelzavarásról volt szó.

De nem GNSS műhold felet. Hogy civil kommunikációs vagy tudományos műholdat meghackeltek egy kicsit más tészta, mint egy GNSS műhold meghackelése...

Lehet hallani EMPről, hogy leállítja az elektronikus rendszereket,

Sajnos az is el van túlozva. Plusz az EMP kvázi ugyan az, mint egy komolyabb napkitörés. Kárt okozhatnak, de hogy egy globális GNSS hálózatban valós kiesést hozz létre nem elég egy-két műholdat kiütnöd, hanem azt kell elérned, hogy a műholdat nagyobb részét kiüsd. Olyan műholdakat, amelyek cirka 20 000 km magasan keringenek...

, de hallottam én már úgynevezett "elnyomó" rendszerekról amik hasonló dolgot eredményeznek de máshogy működnek.

Nem tudom pontosan mire gondolsz, egy teóriát olvastam, mely szerint a GNSS műholdak alatti pályán keringő (cubesat, vagyis) igen kicsi műholdakból álló hálózatot hoznának létre, amely az adott frekin zavarójelet sugároz. Katonai szempontból viszonylag egyszerűen kivitelezhető, már ha a több tíz, vagy több száz millió dolláros költség következményeit nézzük. A költségekből látható, hogy nem kóbor anarchisták játékszere. Elvben működhet, kérdés, hogy mit fognak erre reagálni.

Évek óta téma, hogy milyen tevékenység minősül a világűrben háborúsnak. A másik fél műholdját megtámadni, vagy a jeleit zavarni annak minősül minden forgatókönyv szerint. Tehát innen nézve ez már politikai döntés, hogy erre mit reagálnak.

A csapatmunka nagyon fontos: rajtad kívül másra is lőhetnek!

(#23) sztanozs válasza Cifu (#22) üzenetére


sztanozs
(PH! addikt)
LOGOUT blog

Mármint úgy értettem, hogy politikailag könnyebben eladható egy alternatív technológia, főleg, hogy GNSS minden szomszédnak van és egy-két műholdat könnyebb kiiktatni, mint 20-30 part-menti adótornyot.

JOGI NYILATKOZAT: A bejegyzéseim és hozzászólásaim a személyes véleményemet tükrözik; ezek nem tekinthetők a munkáltatóm hivatalos állásfoglalásának...

(#24) t72killer válasza sztanozs (#23) üzenetére


t72killer
(PH! félisten)
LOGOUT blog

Az az 1-2 inkább 10-20 manapság, ahhoz hogy pl tengeren full szabad ég alatt ne legyen használható jel. Meg lehet csinálni a mai rakétatechnikával, de drága mulatság. Persze ha nagyhatalmak közti nyílt háborút látnánk, garantálható, hogy ezzel kezdenék: óriási stratégiai előnnyel jár és a sajtó/nemzetközi közvélemény se hápog, hogy kinyírtak x-ezer ártatlan embert. Az ellenfél meg gyűjtögesseen csak új GNSS konstellációra.

[ Szerkesztve ]

"A win98 biztonságos, ui már vírust sem írnak rá 10 éve."

(#25) sztanozs válasza t72killer (#24) üzenetére


sztanozs
(PH! addikt)
LOGOUT blog

Egy régiós GNSS-hez nem kell 20-30, elég 5-10 db.

JOGI NYILATKOZAT: A bejegyzéseim és hozzászólásaim a személyes véleményemet tükrözik; ezek nem tekinthetők a munkáltatóm hivatalos állásfoglalásának...

(#26) t72killer válasza sztanozs (#25) üzenetére


t72killer
(PH! félisten)
LOGOUT blog

Ha el akarod érni, hogy semmilyen műholdas navigáció ne legyen egy adott területen, akkor minden arra kószáló GNSS holdat ki kell iktatni, a sajátjainkat is (annak is tudja használni a civil frekijeit az ellenség).

Persze ez már csak világháborús helyzetben fordulhat elő, mert pl egy kína-usa konfliktus esetén amelyik fél lelő pl egy Glonass holdat, az rögtön át is passzolta Oroszországot az ellenfél táborába.

Tippre a következő 50év folyamán a Koreai háborút be fogják fejezni, 100% tutira nagyhatalmi részvétellel, akkor valszleg láthatunk ilyesmit.

"A win98 biztonságos, ui már vírust sem írnak rá 10 éve."

(#27) gabor7th válasza t72killer (#26) üzenetére


gabor7th
(őstag)

A kínaiak olyan rakétát teszteltek ami fizikailag semmisít meg műholdakat. Ők inkább biztosra mennek. Bár bizonyos műholdak sokkal messzebb vannak mint amit el tudtak érni.

A számítástechnika új negatív trendjei: ujtechkor.blog.hu

(#28) t72killer válasza gabor7th (#27) üzenetére


t72killer
(PH! félisten)
LOGOUT blog

Az amcsiknak már egy ideje van ilyen, mintha egyszer egy eltévedt holdat ki is lőttek volna. Ha a kínaiak tesztelnek, akkor a ruszkiknak is tuti van.

"A win98 biztonságos, ui már vírust sem írnak rá 10 éve."

(#29) Tapsi válasza sztanozs (#23) üzenetére


Tapsi
(őstag)

egy-két műholdat könnyebb kiiktatni, mint 20-30 part-menti adótornyot.

Ezt mondjuk nem venném biztosra. Egy műhold lelövése nem triviális feladat, míg adótornyokat viszonylag olcsón fel lehet robbantani pl. Persze nem vagyok katonai szakértő, ez csak tipp.

(#30) Cifu


Cifu
(PH! nagyúr)

@sztanozs: hogy GNSS minden szomszédnak van és egy-két műholdat könnyebb kiiktatni, mint 20-30 part-menti adótornyot.

Attól tartok rosszul ülsz a lovon. A regionális GNSS műholdak 36 000 km magasan keringenek, a globálisak cirka 20 000 km-es magasságban.

Előbb fog bármelyik katonai erő elpusztítani 20-30 partmenti adótornyot, mint egy-két ilyen magasan keringő műholdat. :)

@T72killer: Ha el akarod érni, hogy semmilyen műholdas navigáció ne legyen egy adott területen, akkor minden arra kószáló GNSS holdat ki kell iktatni, a sajátjainkat is

A globális GNSS rendszerek műholdjai esetében ez annyit tesz, hogy a konstelláció cirka 2/3-adát el kell pusztítanod ahhoz, hogy a rendszer teljesen használhatatlan legyen ( itt egy jó ábra, gyakorlatilag egy ponton lévő pozíció esetén 4 műholdra való rálátás elég a helymeghatározáshoz a GPS esetében, e felett már csak a pontosságot növelik a további műholdak).

@gabor7th: A kínaiak olyan rakétát teszteltek ami fizikailag semmisít meg műholdakat. Ők inkább biztosra mennek. Bár bizonyos műholdak sokkal messzebb vannak mint amit el tudtak érni.

Ezek LEO (vagyis ~1000km-es magasság alatti) műholdak esetén voltak igazak. Ahhoz, hogy MEO (~1000km-től 36000km-ig tartó, körpályán keringő régió) műholdat elpusztítsanak, gyakorlatilag olyan hordozórakétákat kell használni, amivel ilyen magasan keringő műholdakat indítanak.

Technikailag természetesen megoldható, de nekem nincs tudomásom ilyen elfogó-műholdról.

A csapatmunka nagyon fontos: rajtad kívül másra is lőhetnek!

(#31) daa-raa válasza gabor7th (#7) üzenetére


daa-raa
(Jómunkásember)

Ja, leszámítva mikor pl fél Kanada energiahálózata leállt miatta [link], a torontoi tőzsdén felfüggesztették a kereskedést, mert a(z egyébként árnyékolt) szervertermekben egy halom vinyó összefosta magát. Vagy a műholdak jó része elvesztette a kommunikációt a földi irányítóhelyekkel. Főleg a sarkvidék közeli régiókban okoz problémát, mert ott véknyabb a magnetoszféra.

De ami azt illeti már az 1800-as években is előfordult (1859-ben és 1882-ben), hogy erős naptevékenység megzavarta a telegráfhálózatokat. Még a vezetékeseket is!

Hallottál sok mindenről, de ennyi. Ismereteid láthatóan semmiről sincsenek.

Úgy meg egyébként: a mai napig az egyik legpontosabb helymeghatározási rendszer a CNS (csillagnavigáció). Ez hova tünt a hajózásból? Már csak nincs is szükség kézzel bohóckodni a szeksztánsokkal és oktánsokkal, az egész működne automatizáltan. Még csak sok helyet sem foglal, elvégre ICBM-eken, ahol minden kilogramm és köbcenti számít elfér. Ahogy meglepő módon a kritikus fontosságú légi harcálláspontokon és felderítőgépeken is mindegyiken ott van, mint zavarhatatlan és pontos rendszer.

[ Szerkesztve ]

Vannak olyan fallal körülvett városok, melyeket nem szabad megostromolnod. - Szun-ce

(#32) -=MrLF=- válasza gabor7th (#7) üzenetére


-=MrLF=-
(senior tag)

"sohase lett semmi", keress a "Carrington esemény"-re [link], szóval van rá esély, hogy pár évre áram nélkül maradunk.
[Kilenc napra voltunk a digitális világvégétől]

protonmail.com Secure Email Based in Switzerland

(#33) dajkopali válasza daa-raa (#31) üzenetére


dajkopali
(HÁZIGAZDA)

"Úgy meg egyébként: a mai napig az egyik legpontosabb helymeghatározási rendszer a CNS (csillagnavigáció). Ez hova tünt a hajózásból?"
Igen, erre van utalás a forrásban is, talán ki kellett volna emelnem...
Kb. ugyanaz a helyzet, mint a pilótáknál, akik már hosszú ideje panaszkodnak arra, hogy mivel a gépek és a szoftverek nagyjából a munkájuk 90 százalékát elveszik, hosszú járatokon gyakorlatilag csak gombokat kell nyomogatniuk, így mind az oktatásban, mind a gyakorlatban elsikkad a manuális vezérlés. Még az idősebb, tapasztaltabb pilóták is elégedetlenek, mivel képességeik és tudásuk karbantartásához rutin kéne, de erre alig van lehetőségük. Repülőt vezetni olyan, mint a harcművészet: az elmélet mellett folyamatos napi gyakorlás kell.
A cikk szerint a hajózásban is van valami hasonló: míg pár évtizede minden tengerésztiszt képes volt szextánssal, vonalzóval és térképpel helyzetmeghatározásra - kb. a csillagok alapján tájékozódni, ahogy kétezer éve is -, addigra ma már a felnövő új generációk teljesen gépfüggők, esetleges, hogy ki ismeri a hagyományos módszereket, és gyakorlat sincs rá. Kb, mintha egy katona nem ismeri a Morse-kódokat, hogy ha a rádió tönkremegy, tudjon kommunikálni.

[ Szerkesztve ]

"fácánjava calvadosban/teljesítünk, egyre jobban " - Konok Péter

(#34) gabor7th válasza -=MrLF=- (#32) üzenetére


gabor7th
(őstag)

Köszönöm a linkeket. Elég komoly, csak én már átéltem pár olyat, hogy azt mondták lehet nem lesz majd áram meg semmi és... semmi sem történt. Volt egy időszak amikor divat volt folyton ezzel riogatni.

A számítástechnika új negatív trendjei: ujtechkor.blog.hu

(#35) gabor7th válasza dajkopali (#33) üzenetére


gabor7th
(őstag)

Pár év múlva leváltják őket a robotok és nem ilyen gondjuk.

A számítástechnika új negatív trendjei: ujtechkor.blog.hu

(#36) janos666 válasza Cifu (#14) üzenetére


janos666
(PH! nagyúr)

Hasznos hsz egy ilyen cikk alá. :R
Nekem sokkal kisebb tudással és érdeklődéssel is túl "olcsó pánik keltő" hatású volt a cikk, mint ha attól kéne félni, hogy ha átmenetileg leáll a GPS (ami, ahogy részletezed, nem a komplett GNSS, mert van több független műholdas rendszer és azon belül is többféle jel, stb) akkor még tiszta időben sem tud az ablakon ki, vagy az égre fel, illetve rá egy valahol a szekrényben porosodó, kabalaként félretett mágneses iránytűre, esetleg kiegészítésül még valamelyik személyzeti tag improvizálva az okostelefonja gyorsulásérzékelőjére és giroszkópjára (kiegészítve/ellenőrizve a középkori megoldást, hogy hatalmasat ne tévedjenek olyasmivel, hogy fejjel lefelé nézik az papírtérképet, mint ha az is betájolná magát), hanem borítékolható, hogy teljes sebességgel vakon belehajóznak a legközelebbi hegyoldalba úgy, hogy már két másik civil hajóról is integetnek nekik, hogy valószínűleg rossz felé mennek, mert nincs arra ipari/katonai méretű hajóknak kikötő, csak kis vitorlások mennek arra: "Hiába, GPS nélkül teljesen vakok voltunk, nem tehettünk semmit, csak hátradőltünk és vártuk a katasztrófát, de bátran adtuk életünket a hazáért/vállalatért. (Az egyetlen túlélő, aki ott sem volt.)" :DDD

[ Szerkesztve ]

(#37) daa-raa válasza janos666 (#36) üzenetére


daa-raa
(Jómunkásember)

Szigetek ellen ott van a radar is.

Vannak olyan fallal körülvett városok, melyeket nem szabad megostromolnod. - Szun-ce

(#38) gabor7th válasza janos666 (#36) üzenetére


gabor7th
(őstag)

A GPS nem biztos, hogy leáll, hanem hamis infót fog küldeni.

A számítástechnika új negatív trendjei: ujtechkor.blog.hu

(#39) Kisgépkezelő válasza daa-raa (#31) üzenetére


Kisgépkezelő
(tag)

Mondjuk egy hajón azért zavarhatja a csillagnavigácót két-három olyan gyakori jelenség, ami a stratoszféra határán közlekedő ICBM-nél, és magasan szálló repülőgépeknél nem jelent gondot. Pl: felhő, köd, monszuneső stb... Még ellenséges tevékenység sem kell hozzá, hogy működésképtelen legyen akár napokig. Ettől függetlenül úgy tudom, hogy azért komolyabb helyeken még mindig elvárják az ismeretét.

(#40) vicze1 válasza daa-raa (#31) üzenetére


vicze1
(PH! nagyúr)

Tök jó a csillag alapú navigálás, 3 nap esős időjárás után, valahova biztos kilyukadsz.
Kétség kívül visszahozná a régi idők izgalmait a hajózásba. :)

A radar/sziget témában valahogy ez jutott eszembe. Vannak tehetségesek. :)

[ Szerkesztve ]

(#41) daa-raa válasza Kisgépkezelő (#39) üzenetére


daa-raa
(Jómunkásember)

Erős zivatartevékenység ugyan úgy leárnyékolja a műholdak jeleit is, ahogy a rádiojeleket is. Egyébként meg a csillagok helyzete alapvetően csak ellenőrzésre, pontosításra kell. Ahogy Pali és Cifu is írta, évszázadokon keresztül simán elhajózgattak, csak a navigációs tudás feledésbe merült. Az utolsó igazi áttörés a hajózásban is használható pontos óra megalkotása volt (1761, John Harrison). Onnantól kezdve, hogy tudod pontosan mérni az időt már csak pontos térkép és vonalzó kell, plusz egy eszköz, amivel tudsz számolni. Ezekkel már teljesen kielégítően lehet navigálni akár az óceánokon is, akár heteken keresztül. Emellett ott a radar, amivel szintén tudod pontosítani a a helyzeted, mivel látod a szigeteket. Ha meg tiszta az égbolt akár csak egy percre is, akkor már tudod használni a CNS-t a pontosításra.

A radart leszámítva évszázadokon keresztül így működött a navigáció, méghozzá sikeresen.

vicze1: Az nem sziget, hanem másik hajó volt. Nagyon nem ugyanaz. Ha a két hajó legénysége és tisztjei nincsenek összhangban az elkerülőmanőverek vonatkozásában, akkor abból ütközés lesz. Ugyan az, mint as repülésben sokáig az ütközéselkerülő rendszerek simán csak merülési parancsot adtak ki, azazu mind a két gépet ugyanabba az irányba térítették ki. Persze azóta finomítottak a rendszeren, és a két eszköz kommunikál egymással is, azaz ellentétes parancsot adnak ki. De a madarakkal való ütközések nagy része is azért volt elkerülhetetlen, mert a pilóták és a madarak reflexei is ugyanazt diktálták, mégpedig a süllyedést. A madaraknál ez egy felülírhatatlan ösztön, a pilótáknak viszont megtanítják (legalábbis értelmesebb helyeken), hogy madarak észlelkésekor emelkedni kell, mert a madár zuhanásba fog kezdeni.

[ Szerkesztve ]

Vannak olyan fallal körülvett városok, melyeket nem szabad megostromolnod. - Szun-ce

(#42) CPT.Pirk válasza Tapsi (#29) üzenetére


CPT.Pirk
(PH! félisten)
LOGOUT blog

Az 50-es évek végétől volt már műhold ellen nukleáris robbanófejes rakéta, a 80-as évektől meg hagyományos robbanófejes rakéta. Ez utóbbiakat ráadásul minimálisan módosított F-15 vagy Mig-31 fel is tudta vinni indítási magasságra, szóval elég triviálissá vált a feladat.
Azóta meg már Kínának, meg még ki tudja hány országnak van műhold ellen használható rakétája. Mostanra már azt hiszem hajófedélzetről indítható verziók is szolgálatban állnak.

Az adótornyok felrobbantásához viszont oda kell menni és valami irányított fegyverrel vagy valami különleges alakulattal kell megoldani a helyzetet. Mindkettő költséges és / vagy veszélyes.

ZTE V5 RedBull 1/4 eladó: http://hardverapro.hu/apro/zte_v5_redbull_14_extrakkal ||| A BME-t is be fogják zárni, mert SOROS kapcsolást is tanítanak!

(#43) daa-raa válasza CPT.Pirk (#42) üzenetére


daa-raa
(Jómunkásember)

Ezek a rakáték csak LEO műholdak ellen voltak jók. Az amerikai ASAT pl 563 km-es magasságig. A kínaiak is csak <900 km magasságban repülő műholdat lőttek le, de ahhoz egy kellemes ICBM-et kellett felhasználniuk. Teljesen olcsó megoldás.

Az SM3 mondjuk elméletileg 2500 km-es hatótávolsággal bír. És messze olcsóbb és jobb megoldás, mint a kínaiaké. Talán a jelenlegi legkifinumultabb az összes közül.

De mindez roppant kevés a GPS műholdak ellen, ennek a hatómagasságnak a 10x kellene alsó hangon ellenük.

Vannak olyan fallal körülvett városok, melyeket nem szabad megostromolnod. - Szun-ce

(#44) janos666 válasza daa-raa (#37) üzenetére


janos666
(PH! nagyúr)

Azt azért hagytam ki, mert triviálisnak vettem, hogy aki GPS-t akar zavarni, az rögtön radart is fog, egyébként túl egyszerű marad a hajózók élete.

(#45) sztanozs válasza janos666 (#44) üzenetére


sztanozs
(PH! addikt)
LOGOUT blog

GPS-t jóval triviálisabb zavarni, mint a radart...

JOGI NYILATKOZAT: A bejegyzéseim és hozzászólásaim a személyes véleményemet tükrözik; ezek nem tekinthetők a munkáltatóm hivatalos állásfoglalásának...

(#46) CPT.Pirk válasza daa-raa (#43) üzenetére


CPT.Pirk
(PH! félisten)
LOGOUT blog

Oh, tényleg. Valahogy LEO-ra emlékeztem a gps műholdaknál.

ZTE V5 RedBull 1/4 eladó: http://hardverapro.hu/apro/zte_v5_redbull_14_extrakkal ||| A BME-t is be fogják zárni, mert SOROS kapcsolást is tanítanak!

(#47) Cifu


Cifu
(PH! nagyúr)

@Dajkopali: Még az idősebb, tapasztaltabb pilóták is elégedetlenek, mivel képességeik és tudásuk karbantartásához rutin kéne, de erre alig van lehetőségük. Repülőt vezetni olyan, mint a harcművészet: az elmélet mellett folyamatos napi gyakorlás kell.

Csakhogy innen nézve viszont az ember többször hibázik, mint a gép... :)

míg pár évtizede minden tengerésztiszt képes volt szextánssal, vonalzóval és térképpel helyzetmeghatározásra - kb. a csillagok alapján tájékozódni, ahogy kétezer éve is -, addigra ma már a felnövő új generációk teljesen gépfüggők, esetleges, hogy ki ismeri a hagyományos módszereket, és gyakorlat sincs rá.

Például az amerikai haditengerészetnél a pár éve visszaállította a szextánssal való helyzetmeghatározás oktatását.

@gabor7th: A GPS nem biztos, hogy leáll, hanem hamis infót fog küldeni.

A GPS hamis info küldéshez azért nem árt, ha közvetlenül rálátsz a hajóra (ugyanis viszonylag magas frekvenciás frekit használnak, ami nem szereti a Föld görbületét követni), tehát nagy távolságból ez nem opció...

@vicze1: Tök jó a csillag alapú navigálás, 3 nap esős időjárás után, valahova biztos kilyukadsz.

Esős időjárásban is nagyjából meg lehet határozni a nap helyzetét, egy viszonylag pontos óra meg csak van a hajón. Innen kezdve már csak egy tengerészeti almanachra van szükséged, és hozzávetőleg meg tudod határozni a helyzetedet.

A radar/sziget témában valahogy ez jutott eszembe. Vannak tehetségesek. :)

A japán parti őrség szerint a Crystal este automata irányítás alatt haladt Tokió felé, és a felügyeletet ellátó személyzet vagy nem tartózkodott a hídon, vagy elbóbiskolt az ütközés pillanata előtt. A teherhajó személyzete az ütközés hangjaira reagált, de még egy jó fél órába telt, mire rájöttek, hogy hajónak ütköztek (gondolom pragmatikusan eljárva először a kritikus elemeket ellenőrizték, gépterem-meghajtás / legénységi körletek, aztán a hajótest vízhatlanságának ellenőrzése, és csak a végén a hajótest külső vizsgálata - Cifu). Mikor ráébredtek, hogy ütköztek, teljes fordulatot véve, 18 csomós sebességgel igyekeztek vissza az ütközés helyszínére, ahol megtalálták a mozgásképtelen és vízbetörésekkel küzdő Fitzgerald-ot, ekkor (cirka hajnali 2 óra 30 perckor) adták le a segélykérést a Japán Parti Őrségnek.

A hírek szerint a romboló azért nem adott le vészjelzéseket, mert az ütközés kiütötte a teljes kommunikációt a hajón, ami elég félelmetesen hangzik. Hozzávetőleg akkor tudták az egyik tartalék (egyébként Iridium műholdas telefonhálózatot használó) kommunikációs rendszer újra üzembe helyezni, amikor a Crystal megtalálta őket - ezért mondta az első híradásokban az US NAVY is azt, hogy az ütközés időpont 2 óra 30 perc volt, holott később kiderült, hogy csaknem egy órával korábban történt.

Ezek alapján a Crystal személyzete is hibázott (autopilot ide vagy oda, éber őrségnek kellett volna a hídon lennie), másfelől viszont a USS Fitzgerald jobb oldalán találták el, márpedig a tengeren "jobbkézszabály" van, ezért van a bal oldalon a piros, jobb oldalon a zöld fény (ha pirosat látsz, neked kell figyelni és előzékenynek lenni, ha zöldet, szabad az utad - nem bonyolult). Továbbra is nehezen érthető, hogyan történhetett meg, hogy az amerikai romboló sem tett meg mindent az ütközés elkerülése érdekében. Ilyenkor egyébként ha egy hajó valamiért nem képes kitérni, a bevett eljárás szerint egyfelől rádión kell felvenni a kapcsolatot a másik hajóval, illetve meg kell szólaltatni a hajókürtöt. Utóbbival kapcsolatban egyébként azért is érdekes kérdés, hogy a rombolón az ütközésveszélyre való figyelmeztető szirénát működésbe hozták-e vajon.

Szóval ott a romboló személyzete követett el oltári nagy hibákat...

[ Szerkesztve ]

A csapatmunka nagyon fontos: rajtad kívül másra is lőhetnek!

(#48) dajkopali válasza Cifu (#47) üzenetére


dajkopali
(HÁZIGAZDA)

"Csakhogy innen nézve viszont az ember többször hibázik, mint a gép... "
ebben teljesen igazad van, itt arra akartam utalni, hogy nagyon nagy hiba lenne az emberi tudást és képességet egy durva vészhelyzetben mellőzni, még az ilyen rendszereknél is, legalábbis a mostani állapotban - most nem akarok olyan hollywoodi sztorikra utalni, mint az egyébként filmként kiváló Űrcowboyok, ahol ez elsődleges konfliktus -, de pl. a nevezetes folyóra szállós balesetnél elég nyilvánvaló, hogy a nem túl fiatal pilóta tudása, tapasztalata és rutinja kellett hozzá, hogy megoldja a helyzetet

"fácánjava calvadosban/teljesítünk, egyre jobban " - Konok Péter

(#49) t72killer válasza Cifu (#47) üzenetére


t72killer
(PH! félisten)
LOGOUT blog

"mert az ütközés kiütötte a teljes kommunikációt a hajón" - mivaan? egy nyomorult műholdas telójuk vagy párszáz $-os jeladójuk nem volt :Y ? Durva...

"A win98 biztonságos, ui már vírust sem írnak rá 10 éve."

(#50) Cifu válasza t72killer (#49) üzenetére


Cifu
(PH! nagyúr)

Számomra ez a baleset ezért volt igazán érdekes. Meglepő módon nem nagyon foglalkoznak ezzel az aspektussal a katonai blogok sem.

Az USS Fitzgerald egy Arliegh Burke osztályú (AEGIS) romboló, erre a hajóosztályra épül az US Navy felszíni flottája ( a flotta felszíni hajóhadának több, mint harmadát adják ki). A sérülés, amit a Fitzgerald kapott valóban súlyos (megroppant és eldeformálódott a teknő...), de hogy az egész kommunikációs rendszere feldobja a pacskert az elég meredek. Gyakorlatilag harcképtelenné válik egy ilyen hajó kommunikáció nélkül...

Élek a gyanúval, hogy hamarosan egy kisebb upgrade lesz csöndben a teljes hajóosztályon, amely egy független kommunikációs rendszert épít be... :D

A csapatmunka nagyon fontos: rajtad kívül másra is lőhetnek!

Copyright © 2000-2017 PROHARDVER Informatikai Kft.