Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Szirty

    őstag

    válasz KB.Pifu #4137 üzenetére

    Üdv Pifu!

    Ez a téma nagyon messzire vezet. Elképesztően sok előírás, ajánlás és szabvány szabályozza a dolgot.
    Szinte már politika az egész- Eszméletlen pénzek vannak a dolog mögött.
    Minden eszköz ami safety kb. tízszer annyiba kerül.

    Van néhány gyakorlati irányelv, ami ésszerű.
    Pl. hogy a biztonsági kör a vezérlőtől (pl. PLC) függetlenül kell hogy letiltsa a berendezés beavatkozó szerveinek (motorok, szelepek, stb) energia ellátását.
    Kivéve ha a vezérlő safety (biztonsági előírásoknak megfelel) aminek az ára kb. hússzoros.

    Hogy milyen géphez milyen biztonsági intézkedések szükségesek (két kezes indítás, fényfüggöny, redundás vagy szimpla vész kör, deadman switch, stb) az tervezés során az ún. kockázat elemzés során dől el.

    "Nagyobb teljesítményű gépeknél kétkezes indítás van, azt kötelező biztonsági relével megoldani, vagy azt vezérelheti a plc?"

    Biztonsági funkciót csak safety képes PLC láthat el. Ha a PLC nem az, akkor a kétkezes indításhoz kétkezes indításra való biztonsági relé kell (tízszeres ár, a safety PLC-s meg még többszörös).

  • sörösló

    aktív tag

    válasz KB.Pifu #4137 üzenetére

    KB.Pifu

    "Gondolok olyanra, hogy Vész-stop megnyomásakor a motortól nemcsak a vezérlést, hanem a feszültséget is el kell venni."

    OK! Aztán mi lesz? "Gurul a nehéz kő, ki tudja hol áll meg. Ki tudja hol áll meg, kit hogyan talál meg". Erősen alkalmazásfüggő hogy egy hajtást lehet-e szabad kifutással leálítani. Hogy parasztul fogalmazzak: - Bédobhatom-é a gyeplűt a lovak nyakába osztán majd leugrok a szekérrűl ha baj leszen? Nem egyszerű probléma ez. Nálunk működik egy flexo nyomdagép. A központi ellennyomóhenger 3 m átmérővel, 6 tonna önsúllyal forog 350 m/perc kerületi sebességgel. Na mármost képzeld el a Vész-Stop funkció két szélsőséges esetét. Az első a szabad kifutás. Ez a tömeg a két jólkent csapágyazásán kb. egy óráig még forog. Ha bekapott valakit és azért nyomtál vészstopot, akkor a valakiből még darálthús se marad mire megáll. A másik szélsőséges eset meg az, amikor valamilyen trükkel azonnal megállítod. Ebben az esetben a forgó tömeg a tehetetlenségi nyomaték miatt feltépi maga alól a tőcsavarokat és kigurul a csarnokból! Az egyetlen járható út a vezérelt leállítás. Ehhez az kell hogy a vészgomb működtetése után még legyen anyi ideig vezérlés, hogy a hajtás a leállítási folyamatot végre tudja hajtani. Van hozzá egy köbméteres fékellenállás, ezzel kb. 30 mp alatt megeteti a forgási energiát, az ellenállás persze világít mint a karácsonyfa, de megáll ésszerű időn belül.

    "Vagy a vészkapcsolók NC gombokkal vannak kiépítve stb."

    Az NC gombok sem lehetnek egyszerűen NC-k! Nem használható ilyen helyen úgynevezett mikrokapcsolós vagy "pattanó", rugósműködtetésű kapcsolóelem! Vészkörben csak közvetlen működésű, egyszerű nyomásra működő kapcsolóelemek használhatók.

    "a vész-kör sorosan van kiépítve és közvetlenül a plc vezérli, vagy mondjuk a biztonsági relé és csak az adja a jelet plc-nek"

    A Vész-Stop kör mindig soros kiépítésű, még a sokszázéves gépeken is! A Safety relék még külön is vigyáznak arra hogy ne lehessen becsapni őket. A PLC meg általában csak információt kap a független vészkörtől, hogy esemény történt! A safety PLC egy külön mise, ne merüljünk bele.

    "Nagyobb teljesítményű gépeknél kétkezes indítás van, azt kötelező biztonsági relével megoldani, vagy azt vezérelheti a plc?"

    A kétkezes indításnak semmi köze a teljesítményhez. Régebben csináltam időrelés vezérlést ilyesmire, de manapság már csak az erre alkalmas GYÁRI relét használnám. Ha valakinek erre nincs pénze, az ne építsen gépet! Vészköri funkciót CSAK SAFETY PLC vezérelhet!

    Nem egyszerű probléma, az internet bőséges forrást tartalmaz a kockázatelemzésről. Szerintem is kissé túllihegett a probléma, egyetértek Szirty-vel. De a törvényi szabályozás szerint életed végéig felelősséggel tartozol az általad alkalmazott megoldásokért, úgyhogy meggondolandó, mihez adod a nevedet.

Új hozzászólás Aktív témák