Új hozzászólás Aktív témák

  • crey

    MODERÁTOR

    válasz rbalint88 #83733 üzenetére

    Erre meg azt tudom mondani, hogy majd racionalizálnak ott is. Nem négy ember jár be a városba négy autóval, hanem négy ember eggyel, megosztva az üzemanyag terheket, váltogatva (már amúgy ma is ez van).

    Azt viszont én érzem problémának, függetlenül a politikai garnitúrától, hogy valahogy mindig a kádári osztogató politikával lehet embereknél politikai tőkét kovácsolni, meg az erős vezető példájával.

    Engem ez a modell nem hogy taszít, hanem egyszerűen károsnak tartom (bár azt tudjuk hogy a politika szempontjából van ok-okozati összefüggés, illetve nagyon jól jött eddig minden pártnak az ilyen felelőtlenül költekező és ígérgető politika). Csak amikor már szügyig ért a szar, akkor mert valaki kiállni, és reális képet festeni az országról (Bokros, Bajnai).

    És ezt a mentalitást az elmúlt harminc évben sem sikerült kiírtani milliók fejéből, hogy jó... nekem nem kell semmit tennem, majd az állam megoldja hogy nekem jusson ennivaló, innivaló, munka. Nekem nem kell önszerveződnöm, kéréseket fogalmazni a politikai vezető felé. A piaci kapitalista berendezkedés csíráiban elindult, de a fejekbe ezt még nem sikerült átültetni.

    Képzetlen vagyok? Nem baj. Munka legyen. Azt hogy mire, kinek és mit csinálok, az már mindegy. Hiszen a cocializmusban volt munka mindenkinek.

    Sajnos tapasztalom a vidék problémáit, és látom a mindennapokban. Elképesztő hogy a kirakat cuki balaton-felvidéki falvakon és a nagyvárosi agglomeráción kívül az idő megállt Magyarország vidékén. És ezt értsétek szó szerint, mert szinte semmi nem változott a '90-es évek eleje óta, sőt sokat romlott az elvándorlás miatt.

    Volt közművesítés, fejlődött az infrastruktúra - de amire valóban szüksége lenne egy-egy kistérségnek az az, hogy helyben tartsa a munkaerőt, a fiatalokat és ne érezze mindenki azt, hogy nagyvárosba, Budapestre, vagy külföldre kell távoznia azért hogy megéljen. Hogy megérje egy fiatal párnak is falun maradni, mert kényelmesen megélnek a max. 10 km-es sugarú körben lévő munkahelyükből, és a háztájiból.

    Ez magával hozná az igényt az oktatásra, boltra, szórakozásra és kultúrára, helyben lévő és állandó háziorvosi ellátásra, tömegsportra, helyben tartana vásárló erőt - és talán akkor nem a kocsma maradt volna az egyetlen opció a közösségi térre a 400-700 fős településeken (ha egyáltalán van még).

    De addíg amíg itthon politikai programot lehet csinálni vasúti szárnyvonalak bezárásából - olyanokból ami sehonnan vezet sehova, nem köt össze semmi létfontosságúval, de legalább nincs felújítva, naponta jó ha kétszer jön arra vonat irányonként, de legalább használhatatlan (lassítójelek mindenfelé) - és mellette párhuzamosan ott a busz, ami sokkal flexibilisebben, sűrűbben és használhatóbban el tudja látni a zegzugos környező települések összekötését egy régiós centrummal....

    Tök jó példa (azért citálom ezt ide, mert ezt ismerem). Nézzétek meg a Sümegi kistérség vasútvonalait mondjuk Jánosháza és Sümeg, vagy Jánosháza és Zalabér / Batyk körül.

    Ez két vonalra oszlik Ukk-nál, de az összes megálló a települések szélén van. Ami persze nem nagy mutatvány papíron lesétálni, de azért pont a falu másik feléből simán egy 15-20 perces séta mire átérsz a legtöbb esetben. És pont egy nyugdíjas már nem igazán tudja ezeket a távokat, főleg cekkerrel megtanni.

    Ukk és Sümeg között pl. közelekedik vonat, mind a kettő nagyobbacska település, Sümeg az ottani kistérség központja, közigazgatási szempontból mindenhogyan oda kell menned ha valamit intézni akarsz.

    Egy nap van 8 vonat a szárnyvonalon, ami a fontos időszakban (hajnalban, munkakezdés miatt közlekedik reggel 5:05-kor, 8:23-kor, 9:40-kor. Utána nagyjából két óránként. A kihasználatlanság netovábbja amúgy az a járat, mert reggel és délután este csak a munkába ingázókat nem tudja kiszolgálni, napközben meg a kutya fel nem száll rá, mert aki használná (otthon lévő nyugdíjas), sokuknak már a megálló elérése messze van, nem hogy a Sümegi vasútállomás, ami pont nem ott van, ahol a városban ügyeket szokás intézni - amit a helyiek csak piac térnek hívnak, pedig már rég nem az. De a busz állomás meg ott van amúgy.

    Tegyük fel hogy annak a négy településnek amit érint ez a vonal, ez nagyszerű hír. 11 perces menetidő, win-win ugye? Azt hogy ez a viszonylat is kong az ürességtől, mert lehetetlen időben közlekednek itt vonatok, azt engedjük el.

    Viszont az Ukkon való elagázasnál van egy másik vonal is, ami viszont Dabronc, Türje és Zalabér vonalon halad tovább. Ahhoz hogy mondjuk Tüjéről bejuss Sümegre, vagy Dabroncra, így is úgy is el kell jutnod előbb Ukkra, leszállni, jó esetben csak 20-30 percet várni, rossz esetben 1 órát, hogy tova tudjál utazni Sümeg felé, így az utazásod 39 perc és 1,5 óra között változik. A busz bevisz 15 perc alatt, úgy hogy egy faluban akár 2-3 helyen is megáll.

    Továbbra is igaz, hogy a falusi vasúti megállók nagy része a falu szélén, vagy akár kilométerekre van bármitől (mert ugye anno úgy épültek ezek, hogy az uradalom portájánál állt meg, nem a faluban.

    Egyszerűen ilyen méretű településeket összekötni vasúttal, úgy hogy a közigazgatási rendszer viszont nem a vasútvonalakhoz igazodik (és amúgy semmi más sem, legyen az kultúra, vásárlási lehetőség vagy csak munkahely elérhetővé váljon tömegközlekedve) teljesen felesleges, kidobott pénz, mert alapvetően senki nem használja. De szimbólummá vált, mert azzá tették.

    Csodálkozunk rajta hogy elnéptelenednek a falvaink, és amúgy is lehetetlen a közlekedés az ottmaradóknak? Ha politikai szent tehenet gyártunk belőle, csak hogy ezzel is szavazatot szerezzünk, és a helyi lakosok is a saját érdekük ellen cselekszenek, akkor mi itt a kérdés?

    [ Szerkesztve ]

    Sarcasm: just one of the many services I offer.

Új hozzászólás Aktív témák