-
IT café
Motorolaj és szűrő topik
Új hozzászólás Aktív témák
-
BlacKSouL
addikt
válasz Hebron71 #4388 üzenetére
Remélem délig a végére érek a gondolatsoromnak.
Ha a 60-as években megkérdeztél volna néhány kenéstechnikai szakembert, azok biztosan állították volna, hogy a 10W40-es olaj úri huncutság, a gonosz környezetvédelmi előírások eredménye, és semmiképpen nem jó az autónak. Plusz drága is, és az autógyárak kényszerből írják elő. És lett volna jó néhány olajgyártó, aki télre a single grade 20W, nyárra meg az 50-es olajat ajánlotta volna a saját palettájáról. Pedig még értettek is hozzá.
A viszkozitás nem egyenlő a kenéssel. Feltéve, hogy kenésen a dinamikus, gépészeti kenést értjük, ami egy komplex dolog, és része az alkatrészek kopásvédelme mellett még több tényező is. Nyilván az egyik legfontosabb a kopásvédelem. És itt akkor vegyünk figyelembe pár független teszteredményt, miszerint az egyszerű mechanikus kopásvédelem (egy forgó fém tengely és egy álló fém tárgy olajfürdőben futtatása, a két tárgy összeszorítása mellett) során több esetben az alacsony viszkozitású olajok legalább ugyanolyan, néhány esetben magasabb kopásvédelmet tudtak biztosítani, mint a magasabb viszkozitási osztályok képviselői. Azonos tesztkörülmények mellett egy 0W20-as olaj akár ugyanolyan értékeket produkált, mint egy 15W40-es. Holott azt várnánk, hogy a nagyobb viszkozitási szám arányosan nagyobb kopásvédelmet jelent. Valójában nem. Ilyen alapon minden autónak 20W60-as olajjal kéne üzemelni, az a biztos.
A csapágyakban a hidrodinamikus kenés során pedig csak az indításkor beszélhetünk egyszerű mechanikai fém-fém kenésről, üzemállapotban már a viszkozitás mellett a nyomás és az áramlás is fellép. Amennyiben egy motort úgy terveznek, hogy számára az ideális a 0W20-as viszkozitási oszályú olaj, úgy az olajszivattyú, olajjáratok, a furatok, a csapágyhézagok, és minden elem aszerint van beállítva. A magasabb viszkozitás esetenként megnövekedett olajnyomást, és csökkenő áramlási sebességet is jelenthet. Ezzel viszont együtt fog járni a hőmérséklet megemelkedése akár lokálisan egy egy perselyben, csészében. Vagy akár a vezérmű himba görgőjében.
A hengerfal hónolása, a dugattyúgyűrűk palástnyomása, és a dugattyú-hengerfal hézag beállításai mind egy ideális viszkozitásra vannak tervezve. Ha magasabb a viszkozitás, a hengerfalon esetleg több, fölösleges olaj marad, a gyűrűk nem húzzák le, elég, kormosodik, üzemanyaggal telítődik, hamar megváltoznak a tulajdonságai, akár a viszkozitása, akár a kopásvédelme. Plusz ahogy a totalcar cikekben a Toyota 1.33-as motornál láttuk, a gyűrűk furataiban megrekedhet, azt eltömíti, újfent lokális túlmelegedést okoz, kokszosodik, gyűrűtörés, stb.
Szintén szakemberek egyöntetű véleménye, hogy a gyárilag megadott viszkozitási osztály tartományból érdemes az alacsonyabb értékű olajokat alkalmazni, amennyiben hétköznapi használatra tartjuk az autót.
És akkor három saját vélemény: ha a Honda a 320 lóerős turbómotorjába kizárólag a 0W20-as olaj használatát írja elő, akkor talán ők sem mondanak hülyeséget, ismerve a márka motorjainak megbízhatóságát. Az adók és előírások fogságában vergődését pedig nem a 0W20-as olaj léte és használata, előírása jelenti, hanem az 1.0-s meg 1.4-es turbómotorok kifejlesztésének és gyártásának kényszere. Plusz a 0W20-nak az alapolaja mindenképp teljesen szintetikus kell hogy legyen, mert nehéz ásványi alapú keverékből ilyen alacsony viszkozitás mellett magas viszkozitás indexet előállítani. 5W30 esetében már ez nem feltétlenül igaz. Stabilitás szempontjából pedig egyértelmű a PAO-k vagy észterek előnye.
Ettől függetlenül mindenki azt tesz a motorba amit szeretne, hiszen sok esetben ki sem derül számára hogy akkor az most jó volt a motornak vagy sem. Sőt, az is lehet, hogy egy motor tolerálja a kismértékű eltéréseket pl. viszkozitás terén. Ráadásul még az autógyár is hibázhat, hogy ők csak mondjuk 500.000 km-nyi futásteljesítményre teszteltek le 5 db motort a fejlesztés során, de ha 510.000 km-re tesztelték volna, vagy mondjuk egy 6.-at, akkor kijött volna valamilyen olajviszkozitásra egyértelműen visszavezethető hiba.Aláírás (nem kötelező megadni)
-
BlacKSouL
addikt
válasz Hebron71 #4388 üzenetére
Ja igen. Örülök egyébként, hogy van aki veszi a fáradságot és körbejár ilyen témákat, én nagyjából 2008-2009 óta járkálok körbe körbe ezen, amióta olyan autót használok, ahol a 0w20 a gyári ajánlás. És kipróbáltam a 0W30-at és 0W40-et is. De nem véletlenül tértem vissza a 0W20-hoz.
Amúgy még eszembejutott: nem véletlen az sem, hogy a japán modelleknél már elég régóta, nagyjából a 2000-es évek elejétől 0W20-5W30 a tartomány, miközben európai gyártók többségénél kb. az 5W30 az alja. Esetleg előfordul 0W30. Pont ott ahol ilyen hirtelen szigorú előírások vannak ami miatt állítólag a 0W20 megszületett. 2000-es évek elején itt EUban még nagyon a kezdetén se voltunk a nagy CO2 hajhászásnak. Japánok picit előrébb láttak, de volt tapasztalatuk, ugye a 70-es 80-as évek környékéről.
[ Szerkesztve ]
Aláírás (nem kötelező megadni)
-
Dare2Live
nagyúr
válasz Hebron71 #4388 üzenetére
1szfe kb 180.000kmnel lett 0w20ra valtva 5w30rol. 15000kmenkent cserelve. 2eve jart 700000kmnel. 2-3dlt eszik meg 15000km alatt.
ez a legtöbbet futott amit ismerek. jah meg nem volt megbontva.
sajnos az van hogy tömegével mennek motorok tonkre mert a kokler 'kenestechnikai szakemberek' a vastag cuppanos szinvonalon leteznek.
don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up...
-
Qru
MODERÁTOR
válasz Hebron71 #4414 üzenetére
Eneos régen jó volt, most már közel sem olyan jók. Lemaradtak a fejlesztésben, reméljük felzárkóznak.
Castrol Edge Professional H 0w20? Tényleg jó a viszkozitási indexe de az csak egy érték a sok fontos közül. Se a HTHS, se TBN számról nem írnak semmit.
[ Szerkesztve ]
#nincsbennetarcsi
-
Dare2Live
nagyúr
válasz Hebron71 #4433 üzenetére
melyik az ajanlott viszkozitas gepkonyv szerint? az valo bele.
én szigorú imo ha 0w20 engedelyezett akkor hidegoldalon 0ast raknek bele. pl ha 5w30 az ajánlott de 0w20 is engedelyezett akkor 0w30at.
es persze abbol minnel jobbat gf-5 SN meglegyen es ha van acea/gyari ajanlas az is.don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up...
Új hozzászólás Aktív témák
- Gumi és felni topik
- Mobil flották
- Luck Dragon: Asszociációs játék. :)
- Vicces képek
- bb0t: Gyilkos szénhidrátok, avagy hogyan fogytam önsanyargatás nélkül 16 kg-ot
- Viccrovat
- Fél tucat Core Ultra CPU jöhet az asztali piacra
- Star Trek Online -=MMORPG=-
- Nem indul és mi a baja a gépemnek topik
- LG C4 tévé, a népszerű OLED-sorozat legfrissebb tagja
- További aktív témák...
- Teljesen új Xiaomi Mi Robot Vacuum-Mop Essential robotposzívó eladó (bontatlan)
- AKCIÓ, BOLTI ÁR ALATT! tado BASIC Okos Radiátor Termosztát 3db-os
- NETATMO időjárás állomás készlet eladó!
- Raktáron! Új EVSE EV 3 fázisú 11kW-os hálózati töltők elektromos autókhoz, 3 év garanciával!
- Eladó teljesen új, bontatlan Nespresso Essenza mini piros színben
Állásajánlatok
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen
Cég: Alpha Laptopszerviz Kft.
Város: Pécs