- Crypto Trade
- Súlyos adatvédelmi botrányba kerülhet a ChatGPT az EU-ban
- MinDig TV
- Telekom otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
- Rendszergazda topic
- Mindenki AI-t akar, már 2025-re is eladták a HBM chipeket
- Proxmox VE
- Kapnak egy rakás reklámot a Roblox játékosai
- ArchiCAD és Artlantis topik
- Mikrotik routerek
-
IT café
Motorolaj és szűrő topik
Új hozzászólás Aktív témák
-
tibbike01
őstag
Általánosságban elmondható, hogy olaj és levegőszűrőből:
Gyári>Mann>Hengst vagy Mahle Knecht>UFI vagy Purflux. A többi vacak.Itt van egy remek cikk. Olaj és üzemanyagszűrőn tuti nem spórolnék, levegő szűrőn már inkább.
Pollenszűrőből a Filtron vagy Denckermann is jó lehet. De javítsatok ki, ha tévedek.
[ Szerkesztve ]
-
tibbike01
őstag
Nézd meg a Mann filter honlapján, hogy pontosan melyik levegőszűrő való neked.
Plusz Kovácséknál lehet, hogy valamelyest olcsóbbak a cuccok.
[ Szerkesztve ]
-
veterán
És a végén annyit okoskodott a "generál importőr", hogy kivonult a cég az országból. "Grat" hozzá.
Más.
Ilyent próbált már valaki? Volkswagen Original 504 / 507, Castrolhoz képest baba áron.
Azt tudom, hogy finomabb Opelbe nem tennék gyári Opel / GM olajat.[ Szerkesztve ]
-
Motion_Blur
félisten
-
nagyúr
-
BlacKSouL
addikt
Na de miért jobb a 40-es? - Nem "jobb", legfeljebb optimálisabb egy adott körülményhez.
Ha jól tudom a 30-as és a 40-es között az a különbség hogy üzemi hőfokon a 40-es sűrűbb marad - 5w30 és 5w40 esetén jellemzően igen, a 40 -esnek valamivel nagyobb lesz a viszkozitása, mint a 30-nak, de van olyan 5w30-as és 0w40-es pl, amiknek a 100 fokos viszkozitása nagyon közel van.
De miért is kell hogy sűrűbb legyen? - nem sűrűbb, magasabb viszkozitású
Hogy ne egye az olajat? - alapértelmezés szerint nem, hanem azért, mert elméletileg bizonyos körülmények között a 30-as olaj alacsony viszkozitása miatt lecsökkenhet a hidrodinamikus csapágykenés hatékonysága, és átmeneti félfémes kapcsolat jöhet létre. (ennél több azért elég ritkán történik normál körülmények között, de igazából ez is csak akkor, ha valaki 1000-es fordulaton erőlteti padlógázon. Rendesen felállt olajnyomás esetén nem igazán) Ha az olajfogyás a melegoldali viszkozitásra vezethető vissza, akkor az nem az olaj hibája elsősorban, hanem már szar állapotú a motor és/vagy kontrukciós jelenségDe ha még van is a kocsiban 220e Km és a 30-asból se fogyaszt sokat (10e Km fél liter körül) akkor ez nem indokolja. - nem
Esetleg sűrűbb és jobban ken? - nem, a magasabb viszkozitástól nem lesz "jobb" a kenés, ha definiálatlanul hagyjuk a kenés fogalmát. Ami összetettebb annál, minthogy olaj van két érintkező fém között, vagy nincs. Az ilyen logika szerint a legjobb kenés a hőálló kenőzsír lenne.
Mondjuk ha sokat megy a kocsi hideg motorral akkor jobb a 40-es. - Ellenkezőleg. Habár a hideg motor szempontjából a hidegoldali viszkozitás a lényegesebb, általában a magas melegoldali viszkozitású olajok hidegen is "sűrűbbek", mint az ugyanolyan hidegoldali viszkozitásúak alacsonyabb melegoldalival. Magyarul az 5w30 jobb a sok hidegüzemhez, mint az 5w40, de az ilyen esetben a 0w a megoldás.Mi az igazság? - Odaát van
40-es olajnak 30-sal szembe mi az előnye? - A fentieket összefoglalva: régebbi gyártású / kopottabb / laza illesztésű motorok esetében jobb megoldást nyújthat a kritikus pontokon.De továbbra is mindenki azért aggódik, hogy mi történik a motorban, ha a 100 fokon 14-es viszkozitású olaj helyett 12,5-es értékűt töltünk bele, miközben az keveseket érdekel, hogy a 20-25 fokban (ne legyen még tél sem) beindított motorban mondjuk 1500-as alapjáratnál 500 körüli is lehet az olaj viszkozitás értéke.
És a horvát autópályán 40 fokban taposott motor nem attól megy tönkre, hogy 14 helyett 12,5-es viszkozitású olaj áramlik-e benne maximális olajnyomással. Nem az a plusz 1,5-es viszkozitáskülönbség fogja megvédeni a motort adott terhelésen.[ Szerkesztve ]
Aláírás (nem kötelező megadni)
-
Qru
MODERÁTOR
Nem csak a dermedéspontról szól, hanem önmagában minden "hideg" üzemi körülmény között jobban kent a 0W mint az 5W.
Egy 5W30-as olajnak 0 fokban kb 8 másodperc kell mire körbeér a motorban (tehát majdnem 8 másodpercig kenés nélkül járnak a dugattyúk, csapágyak, vezérműtengely(ek) stb), ugyanez egy 0W30-as olajnál kb 5 másodperc... Azt meg tudjuk, hogy a motor életében a kopásának kb 70-80%-át hideg üzemben szenvedi el.De akkor nézzük meg a meleg oldalt is:
Nem mindegy mibe mit töltesz. A régebbi (jellemzően az ezredforduló környékén de főleg előtte tervezett) motorok kenési körét még úgy tervezték meg, hogy az ideális meleg oldali viszkozitás minél közelebb legyen a 10-hez. Ehhez van tervezve a olajpumpa szállítási kapacitása, az illesztések, hézagok, olajozófuratok a motorban. Ha ezek túl nagyok és az olaj túl híg akkor nem tapad meg, így olajnyomás lesz de kenés nem.
Ezt érdemes szem előtt tartani és nem javasolt azokba a motorokba 0W20-at önteni mert melegen nem lesz meg a kellő kenése. A korszerű motorok kenési köre (jellemzően az ezredforduló utáni tervezésűek) már a hígabb olajokhoz tervezett kenési körrel készült (mert sok előnye van), ott nyugodtan lehet menni a 0W20 vagy 0W16 irányba.
Hozok is két saját példát a Subarum motorja az 1990-es évek vége felé kezdték el tervezni és a gyári ajánlás az 5W30. A Hondám motorja viszont már 2000 utáni itt a gyári ajánlás a 0W20.A legfontosabb, hogy a gyári előírást tartsuk be. Ha 5W30 a javasolt ne menjen bele 0W20 és fordítva sem mert mind a kettő káros a motorra nézve. Mondjuk a hígabb helyett vastagabb használata gyorsabban öl mint fordítva.
5W30 helyett 0W30-at még lehet használni hiszen minél hígabb hidegen annál előbb felépül a kenési körben az olajnyomás, annál előbb lesz kenés. Ha a meleg oldali viszkozitása 10 körüli annak a 0W30-nak (picit kevesebb nem baj, max kímélően mész 40+ fokban) azzal kárt nem okozol.#nincsbennetarcsi
-
-
Qru
MODERÁTOR
De érted azt írja a szöveg, hogy felveszi a versenyt az 5W40-el is... Ez még viccnek is rossz.
Synergie+
Viscosity grade SAE J 300 10W-40
Density at 20°C (68°F) ASTM D1298 0.862
Viscosity at 40°C (104°F) ASTM D445 102.5 mm²/s
Viscosity at 100°C (212°F) ASTM D445 15 mm²/s
Viscosity Index ASTM D2270 153
Pour point ASTM D97 -36°C / -33°F
Flash point ASTM D92 228°C / 442°F
TBN ASTM D2896 10.4 mg KOH/gX-Clean
Viscosity grade SAE J 300 5W-40
Density at 20°C (68°F) ASTM D1298 0.845
Viscosity at 40°C (104°F) ASTM D445 84.7 mm²/s
Viscosity at 100°C (212°F) ASTM D445 14.1 mm²/s
Viscosity HTHS at 150°C (302°F) ASTM D4741 3.6 mPa.s
Viscosity index ASTM D2270 172
Pour point ASTM D97 -39°C / -38.2°F
Flash point ASTM D92 234°C / 453.2°F
Sulfated ash ASTM D874 0.80% weight
TBN ASTM D2896 7.5 mg KOH/g#nincsbennetarcsi
-
Qru
MODERÁTOR
-
Mágus2
Közösségépítő
Google. Ki kell keresni az adott szűrő adatlapját. Az ilyen általános információkban is szerepelni szokott. [link] Ha biztosra akarsz menni, a gyártót is megkérdezheted a szűrőnek a számával.
kisp113 Akkor az fix 30-ra volt állítva. A felxibilis biztosan visszaszámol, elég drasztikusan.
[ Szerkesztve ]
-
Qru
MODERÁTOR
Ez is biztonsági adatlap, nincs benne se a HTHS viszkozitás, se a sűrűség 40 ill 100 fokon, se a szulfátos hamu tartalma, se TBN szám... Ezek hiányába nem összehasonlítható a másik olajjal.
Minden esetre eleve gyanakvásra ad okot, hogy ezeket az alapverő adatokat nem közlik... Legalábbis egy gyors kereséssel én sem találtam semmit.
#nincsbennetarcsi