Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Frawly

    veterán

    válasz Frawly #54055 üzenetére

    Lejárt a szerkesztési idő, eldobta a rendszer a hosszú átszerkesztést, így új hozzászólásba írom. Utoljára nekifutok, ennek a belassulós témának.

    Az ilyen BX500-féle SSD-k mindenképp jók arra, hogy a Windows bootideje 10 mp. alatt legyen, az átlag progik azonnal képernyőre vágódjanak, meg egy 70-100 gigás játék betöltődjön 20 mp. körüli idő alatt. A játékok ugyanis hiába 70-100 gigások adott esetben, inkább csak olvasás történik szekvenciálisan, ami ezzel a belassulással messze kevésbé érintett, mint az írás. Ráadásul nem az egész játék összes 70-100 gigája töltődik be ilyenkor, csak az adott intro, menu, scene, pálya, ami nem lesz 5 giga sem. Plusz a leggyorsabb NVMe SSD is hiába tud 3000 MB/sec felett olvasni, a valóságban egy high end gamer gépben sem töltenek a játékok NVMe-ről 200 MB/sec-nél gyorsabban.

    A videón szépen látszik, hogy a háttérben megy a feladatkezelő, és csak ilyen 160-192 MB/sec a csúcs, de sokszor megy 70 MB/sec alá játékbetöltés alatt. Ilyenkor nem az SSD lassul be, az tudná gyorsabban is tolni az adatokat, de a CPU, GPU dolgozik az előzőleg kapott adatokon, bontják ki pl. RAM-ba, VRAM-ba, addig meg az SSD várakozik, nem tudja kinek az adatokat nyomni, míg nem veszi át senki a következő adagot (RAM-ba ki lehetne tolni, de a gyorsabb RAM sem tudná kinek továbbtolni, akkor az kényszerülne várakozni). Ezt 200MB/sec szintet pedig egy BX500 is lazán kiolvassa magából, még ennek sokszorosát is!

    Ott van még az, hogy a játékok is általában netről kerülnek SSD-re (pl. Steamről vannak letöltve, vagy torrentről), ilyenkor a net fog limitálni, nem hinném, hogy sok embernek van olyan szélessávú nete, ami tartósan tud 60-160 MB/sec felett tölteni, így nem az SSD lesz a szűk keresztmetszet. Jó, de tegyük fel nem a netről jön a játék, hanem a szóban forgó HDD-ről másolódik 200 MB/sec-kel. Ilyenkor az SSD cache lassabban telítődik, tovább tart, míg az SSD lemarad annyira sebességben, hogy a cache-ből kifogyván ennyire belassuljon. JÓ, de erre is azt mondja valaki, hogy ő nem 160 MB/sec-es netről, meg nem 200 MB/sec-et tudó HDD-ről fogja ráküldeni a játékot, hanem egy 500+ MB/sec-et tudó SSD-ről. De oh, wait, akkor nem is kell átmásolni, hanem a gyorsabb SSD-ről futtatni a játéktelepítőt, és telepíteni az BX500-ra. A belassulás persze a telepítést is érinteni fogja, de megint kevésbé, telepítéskor a proci is dolgozik, amúgy sem menne a telepítés 500 MB/sec-kel, annak töredékével, akkor is, ha az SSD többel tudna menni.

    De pl. nem csak játékoknál van ez, hanem mondjuk Windows frissítéskor is nagyon hasonló a helyzet, minden tekintetben.

    Plusz ha valaki bekapcsolja a Crucial-féle Momentum Cache-t (vagy pl. Linux alatt a kernel cache-el épp így), és van min. 16 GB RAM-ja, akkor meg a RAM cache fogja ezt a lassúságot tompítani. Nyilván csak addig a szintig, ami a szabad fizikai RAM-ba belefér, de mégse fog lassúnak érződni. Persze ilyenkor sem fog az SSD 64 MB/sec-nél többel másolni a vége felé, az illető NAND-nak fizikailag ennyi a vége, de ezt nem lehet majd látni, úgy fog tűnni, hogy végzett a művelet (hacsak a fájlkezelő nem lapoztatja ki a cache-t agresszíven fájlfrissítés közben a másolás végeztével, mert ilyenkor kiderül, hogy nincs még ott a fájl, és mindenképp bevárja az alkalmazás a másolás tényleges végét).

    Szóval akárhogy nézem, átlag felhasználásnál az esetek 99%-ban egyéb bottleneck van szekvenciálisan, ami miatt a BX500 gyengesége (és egy jobb SSD fölénye) nem jön ki. Az OS meg a progik meg úgyse szekvenciális olvasással töltenek, ott meg a random számít, meg az nem lesz 10+ GB felett, főleg nem az írás része.

    Nem azt mondom, hogy a 64 MB/sec nem nagyon gyenge egy SSD-től. Természetes, hogy az ember többet várna, mint egy HDD esetén (bár az sem tudja tartani a 200+ MB/sec-et, max. csak RAID-ben, és akkor sem 6 ezer forintért). De az összképet kell nézni, meg végig kell gondolni, hogy ez a limit mennyiben fog valóban számítani, mire fogjuk használni az SSD-t. Ilyenkor nem szabad azonnal elkeseredni, hogy ez de szar, kuka. Nem kell nekem hinni. Kétségbeesés helyett használni kell az SSD-t pár napig, megnézni mi milyen gyorsan fut róla a HDD-hez vagy a gépben lévő másik SSD-hez képest, könnyen kiderülhet, hogy rendszer/mentés visszahúzása (belassulás tapasztalása) után, miután már nincs nagy szekvenciális írással nyaggatva, nem is teljesít olyan rosszul, és a betöltések sem lassabbak érezhetően róla egy 860 Evo-hoz képest. HDD-ket meg bármikor állva hagy tényleges felhasználáskor (nem nagyszabású fájlmásolásokat kivéve mindenben, csendességben, fogyasztásban, random gyorsaságban, elérési időben). Az a 14 nap elállási idő elég sok, nem kell az 1. napon azonnal dönteni a visszaküldésről.

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák