-
IT café
Manual, analóg, filmes, MF objektívek
Új hozzászólás Aktív témák
-
lugosi
MODERÁTOR
De jó hogy megtaláltam ezt a topikot. Én is használok manuális objektíveket és nagyon szeretem őket.
Amit rendszeresen használok, az egy Nikkor 85mm f:2 AI-S objektív, talán a legjobb rajzú objektívem, és azoknál is élesebb, ami akár csak kölcsönben is a gépemen (D70) volt. Még f:2-n is totál éles, de ott persze nagyon keskeny az élességi tartomány. Beállított portrékat szoktam vele csinálni, ott praktikus okokból nyitott rekesszel csak ritkán használom (még f:4-en se fér bele egy egész arc a mélységélességi tartományban, ahhoz legalább olyan 5.6-ra van szükség ezen az obin).
A másik manuális amim van az egy Nikon 100/2.8 Series E obi (az E obik műanyag tubusban vannak, ellentétben a fenti AI-S obival, ami fém-üveg), viszont könnyebben tudok ezzel az E-vel fókuszálni, és szintén nagyon éles képe van, vetekszik a 85-ösömmel. A 100mm miatt ezt már csak nagyon keveset tudom használni.
Van egy csomó M42 obim még a régi szép időkből, de azokhoz nincs konverterem, egyszer volt kölcsön, de majdnem rászorult a vázra, és inkább felhagytam vele, pedig valószínű én voltam a béna. Van: Pentacon 29/2.8, Pentacon 50/1.8, Helios 58/2 (2 v 3 db), Jupiter 200/4 és egy Tair 300/5.6
Szerencsére ezek (a Pentacon 50/1.8 kivételével) mind új állapotúak, nagyon vigyáztam rájuk. Szerintetek érdemes lenne megint megpróbálkozni az átalakítóval? -
lugosi
MODERÁTOR
válasz Hydra SR #141 üzenetére
Az említett Canon 70-200 boltban kb 180-190 000 Ft, de vegyük mondjuk a használt árát, 130 000. A Pentaconom 6900 Ft volt.
Sőt, még inkább jó biznisz a régi obi használata, ha már otthon eleve rendelkezésre áll.
Nikonon tényleg nem mér fényt, ez nekem az eslő manuális obi kipróbálása első fél percében okozott problémát. Azóta nem. Van viszont élesség-visszajelzés, ez sokkal fontosabb, mert mással, pl külső fénymérővel nem pótolható. Bár, ennek a hiánya se zavarnak, azt hiszem a legjobb élesség-visszajelzés a szem.
Anno a konverterrel a Helios 58/2-t próbáltam, megdöbbentően jó volt az élessége. -
lugosi
MODERÁTOR
válasz Hydra SR #146 üzenetére
Egy fontos dolgot hozzátennék a témához. A nikonnál kétfelé kell bontani a kérdést (a többi márkához nem értek, azért emelem ki ezt). Egyrészt a nikon bajonettes manuálisokra (F bajonett, azaz series E, AI, AI-S, AI előtti), amikkel megy az élesség visszajelzés, nincs fénymérés (kivéve a d200 és felfelé, de úgysincs ilyen egyikünknek se), és egyébként az obi teljesen jól működik.
Aztán vannak az M42 obik. Ezeket átalakítóval lehet ugye feltenni. Ebben az esetben nikon vázakon megnövekszik az objektív-filmsík távolság, aminek az lesz az eredménye, hogy nem lehet az objektívet a végtelenben élesre állítani. Vagyis, nem lesz az objektívnek végállása, csak a végtelennél valamivel közelebbi témára lehet max élesre állítani (obitól függ hogy hol). M42 esetén ez elég fontos dolog, ha valaki sok M42 obit akar használni digitálison, az ne nikont válasszon.
Van olyan átalakító, amiben van egy lencsetag, és ezzel lehet a végtelent is élesre állítani. Ezzel kapcsolatban két dolgot szoktak felhozni, az egyik, hogy mivel van benne plusz egy lencse, aminek a minőségét azért nem nagyon tudjuk, valamennyit, többet-kevesebbet, de _biztosan_ ront a képminőségen. Másrészt van egy nagyon kis fényveszteség is ezeknél - állítólag. A harmadik, bónusz dolog, hogy ilyen lencsés átalakítót eddig én csak a Hama kínálatában láttam, a Hama termékekkel pedig idáig kb 85%-ban olyan rossz tapasztalatom van, hogy az a vélemény alakult ki bennem, hogy ha lehet hozzá se szeretnék érni semmihez, ami Hama. Vagyis ezt a hama konvertert hama' e' ke' felejteni
Szerk: objetív-filmsík távolság, természetesen objektív-ccd távolság...
[Szerkesztve] -
lugosi
MODERÁTOR
Ja, akkor jól van. (Illetve, akkor úgy van ahogy én tudtam, a fene egye meg.)
Pentaxon, illetve a nikonon kívül minden máson, nincs gond, mert más a filmsík-bajonett távolság. Ha kézzel rászorítod, megint nincs gond, de ahogy közbejön a konverter is, megnő ez a távolság, és elvész a végtelen. Azt hittem nikonon használsz ilyet. Egész belelkesültem. -
lugosi
MODERÁTOR
válasz Hydra SR #158 üzenetére
Másik: végtelen fókuszon semmi sem éles. Egy picit vissza kell tekerni, még akkor is, ha a Gellért szobortól fotózom a Bazilika tornyát vagy akár a horizontot. Ez a konverter miatt lehet?
u.i: ez nem az amiről lugosi beszélt, nála pont a fordítottja van, vagyis egy bizonyos távolságnál messzebb nem lehet fókuszálni. Nekem meg sikerült a végtelennél is messzebb fókuszálnom de mivel ott semmi sincs ezért minden életlen, ha nem tekerek egy picit vissza a fókuszgyűrűn
Nekem is van olyan objektívem, amit végtelenen túlra is lehet élesre állítani. Ennek az az oka, hogy ha infra tartományban fotózol, infra szűrővel, esetleg direkt infrára érzékenyített filmmel, az infra tartományban a fénynek nem ott van az élessége, mint a látható tartománynak. Ennél szakszerűbben sajnos nem tudom leírni, de ez a lényege. -
lugosi
MODERÁTOR
Ellenben ennek volt egy kis válla (jó másfél mm), és ha kiiktattuk (csak csupaszon odatartottuk a vázhoz), akkior valóban messzebb került a ''távolpont''.
Kérdés, hogy ez megoldható-e, vagy pedig a váll nélkül az M42 obi vége túlzottan benyúlna a vázba. Ugye ne felejtsük el, hogy a nikon obiknak és a nikon bajonettnek rövid az obivége-filmsík távolsága is, így az obivége-tükör távolság is pl. Így a jobban hátranyúló (~nagyobb obivég-filmsík távolságra kitalált) M42 obi lehet, hogy beleverne a tükörbe. Ez jelen pillanatban csak feltételezés, de igazad van, a két bajonett-filmsík távolság alapján ezt már konkrétabban lehetne tudni. Nekem is volt élességvisszajelzés az M42 obikkal.
Még az jutott eszembe, hogy meg kéne nézni egy konvertert, hogy mennyit lehet belőle lecsiszolni, a kilógó részből. Mennyi hiányzik a jó távolsághoz. -
lugosi
MODERÁTOR
Csináltam egy elég egyszerű összehasonlítást. Fogtam az M42 obit, és beletettem a nikon bajonettbe, hogy belefér-e egyáltalán. Belefér, simán, és úgy nézem hogy nem nyúlik hátra jobban, mint az F bajonettes obi.
Szóval a kérdés már csak az, hogy hol lehet váll nélküli adaptert venni. -
lugosi
MODERÁTOR
attila: próbálkozz meg a zenittel (egyébként milyen zenited van? nekem is van 3), és én a magam részéről azt ajánlom, és tök komolyan, hogy film terén próbáld meg először a Rossmann-ban kapható, Rossman típusú ''Farbbilder'' filmet. Van 100-as, 200-as és 400-as érzékenységű is, vedd meg az utóbbit, ha gyengébb fényben próbálkozol.
Én is a magam részéről azt javaslom, bármennyire is szeretem a filmre fényképezést, hogy filmes slr-t már ne vegyél. Kiadsz most érte vagy 60, vagy 120e ft-ot (amit linkeltél), és fél éven belül (de hamarabb) úgyis digitálisra akarsz váltani, és akkor nem tudod eladni amit megvettél.
Úgy vettem ki az írásodból, hogy szegedi vagy. Ha olcsón kell valami filmes slr mégis, akkor nézz be a Kálvária sgt-on lévő Foto Pincébe, tele van régi cuccokkal, de alkudj mert egy kicsit drága, itt a weblapja, sajnos csak internet explorerrel működik rendesen: [link]
A másik, még jobb tippem, hogy nézz be az index fórumára, van egy olyan, hogy DAF - Dél-alföldi Fotósok. Épp most van folyamatban az egyesületté alakulásunk, ez egy nagyon jó társaság, elég gyakran járunk kirándulni erre-arra, voltunk a szarvasi Arborétumban, Szeged környékén mindenfelé, Mártélyon elég sokat, és most jön a jó idő, megyünk is biztosan sok felé. Jelentkezz be ott, nagyon nyitott, normális társaság, örömmel fognak fogadni, és segítenek is mindenben amiben kéred. Itt a linkje: [link] , én ott attila7575 néven rontom a levegőt.
Annak a fórumtársnak is igazat adok, aki azt mondta, hogy filmes slr helyett vegyél inkább egy komolyabb digitális kompakt, vagy bridge gépet. Én tavaly adtam el egy alig használt Fuji S602-t 40e ft-ért pl, valami ilyesmire vadássz, érdemesebb mint egy filmes slr. -
lugosi
MODERÁTOR
válasz Hydra SR #244 üzenetére
Egyébként milyen vázzal nyomod? A nagy fényerőnél persze nagyon kicsi a DOF. Azért írtam, hogy valahogy nem találom igazán használhatónak az az M42-es obi, mert nem találtam egy olyan ''hű, ez igazán éles'' részt a képen. Ezt egy fixtől azért elvárnám. Az én manuális nikkor objektívjeim (bár valóban nem 5e ft). Itt is nagyon kicsi a DOF teljesen nyitott rekesznél, de van egy kis tartomány, ahol penge éles. Ezt nem találom annál az obinál, amivel a virágokat fényképezted.
-
lugosi
MODERÁTOR
válasz Hydra SR #247 üzenetére
Kétszerező? Kíváncsi vagyok rá. Amúgy miért nem próbálkozol meg pár canon manuálissal? Az M42 időkben is készültek nagyon vakarék obik. Szerintem, de ez szubjektív vélemény, az M42-k közül csak a köztudottan penge obikkal érdemes kísérletezni digitálison. Akkor meg már ott van a gyártó saját kínálata is. Én pl M42-t nem, csak nikkor AI-S-t használok, ha manuális. És még egyikben sem csalódtam, csak pozitíven.
-
lugosi
MODERÁTOR
Szeritnem nem szabadna hogy ''sötétebbnek lássa'' a témát, a fénymérő lényege éppen az, hogy ha valamit sötétebbnek lát, akkor ott kevesebb fény van, ergo hosszabb expo kell. Más rendszereket nem ismerem, a nikonnál a színeket csak a 3d színes mátrix fénymérés veszi figyelembe, de az a manuális obikkal nem működik. Lehet, hogy más gépeken másképp van.
-
lugosi
MODERÁTOR
A 4 napos ünnep alatt volt fotós találkozónk, és ott próbáltam ki két objektívet, egy Nikkor AI-S 20/2.8-at és egy Carl Zeiss 20/2.8-at (ez utóbbi M42-es volt). Az előbbit a D70-en, az utóbbit természetesen Zenit vázon. Mind a két obi nagyon jó, a filmes előhívást még nem láttam de a héten meglesz remélem. A nikkor manuális nagyon szépen rajzolt, jó a kontrasztja, szerintem egy kicsit meleg a színezete, de mivel ezt tájképre szokták használni ezzel nincs gond. És ami a fő, mind a kettőt nagyon olcsón be lehet szerezni. Én ajánlom mindenkinek.
-
lugosi
MODERÁTOR
Szoktam venni ezt-azt az ebayről, mivel értékelést kell írni az eladóról, sokkal biztonságosabbnak tartom, mint valami rugift oldalról rendelni. Ahol nincs kötelező és azonnal látható feedback, az nem olyan jó.
Az ebayen egy eladó, akinek van 1200 pozitív visszajelzése, az nem fog téged átverni 200 euróval, mert sokkal nagyobbat bukik rajta. Azonkívül ha a német ebayről veszel valamit, se áfát se vámot nem kell fizetni, mivel unión belülről rendelsz, míg ha az oroszoktól veszel, akkor ha nincs szerencséd, áfa, plusz az áfás árra vám... Jól hangzik mi? -
lugosi
MODERÁTOR
tomiboj! Király kis hsz volt, szerintem ha tisztában lennél a régi 10-20-30 éves manuális obik képminőségével, akkor légkalapáccsal vernéd dirib-darabokra a ''100in1 es szupermakró'' obidat. Vagy az überfasza sony R1-et. Azt hiszem, az már jó ''100in1 es szupermakró'' obinak számít (bármi is legyen az ), ami felbontásban hozza pl a 85-ös manuális nikkorom felbontásának a HARMADÁT. Tudod nem mindenki a család macskáját fényképezi hétvégenként, meg a haverokat böfögés közben, hanem vannak akik ebből élnek, vagy egyszerűen csak komolyabban gondolják a fotózást mint hobbit, és ott a ''100in1 es szupermakró'' obik semmire se jók. Csak arra hogy megvedd, aztán kis buktával tovább passzold, és megvedd azt a két-három objektívet, amire valóban szükséged van, és minőségben hozzák a szintet. Nem vagyok türelmetlen, aki kapcsolatba kerül a fotózással, és kicsit is komolyabban gondolja, az tovább fog lépni e felé. Aki meg nem, az megmarad a ''100in1 es szupermakró'' kategóriában, de annak úgyse lesz lövése se arról, hogy mi az a manuális obi...
Egyébként máskor valóban hasznos lesz elolvasni a topic címét, mert legközelebb megkérdezed egy canonos topikban, hogy miért mindenki a canonról beszél, és előbb utóbb ennél sokkal kevésbé kulturáltan fognak helyretenni. Szóval, ahogy kedvenc fizikatanárom mondta, ne csak nézzünk lássunk is. -
lugosi
MODERÁTOR
Várj! Mielőtt szétszednéd. Nem ismerem a canon obikat, ezt előre bocsátom. A nikon F bajonettes obiknál kézzel is be lehet ugrasztani a blendét. Egyébként is az egész vezérlése mechanikus. Most kaptam egy Vivitar nagylátószögű obit, ami árukapcsolásként jött egy vázzal. Az az obi nem zárt tökéletesen. Azaz a blendék nem mindig ugrottak be elég gyorsan. Kézzel egy kicsit játszottam vele, pár százszor kézzel megmozgattam a blendebeugrasztó kart, és hülyén hangzik de úgy írom ahogy értem, ''bejáródott'', ''bekopott''. Szerintem évek óta nem használták ezt az obit. Most szépen működik.
Szerintem az legyen a legeslegutolsó, hogy szétszedetsz egy obit. Ha a lencséket is kiveszik, majd visszateszik, az már nem objektív utána. A blendék meg olyan szépen vannak összefűzve, hogy ember legyen a talpán aki össze tudja rakni egy szétszedés után. -
lugosi
MODERÁTOR
A kérdés nem is annyira furcsa mint hinnéd. Van (inkább volt) olyan objektív, amin a végtelen álláson túlra is lehetett élesíteni. Na nem azért, mert a végtelenen túl a gyártó felfedezte a kör négyszögesítését, hanem mert az infravörös fotózáskor nem ugyanott van az élesség, mint a hagyományos fénysugaraknál. Ez a kis plusz azonban nem tudom hogy mennyire elég. De van ilyen ojjektív.
-
lugosi
MODERÁTOR
válasz Hydra SR #404 üzenetére
Csak a nikon részéhez tudok hozzászólni.
Van fénymérés a manuális obikkal, csak nem mindegyik vázon. Filmes és digitális vázon az erős középkategóriában és felfelé már van fénymérés, csak a konzumer vázaknál nincs.
Az F bajonettes (~elmúlt 48 évben gyártott) Nikkor obikhoz nem kell átalakító. Átalakító csak az M42-es és más obikhoz kell. Az annak megfelelő F bajonettes obik mellett viszont nem rugnak labdába, kivéve néhány elvetemült kivételt
Én próbáltam, egyszerűen nem érdemes M42 obit használni nikon vázon. Van, amivel jó a képminőség, de ugyanazt megkapod a megfelelő F bajonettes obival, vagy még többet. -
lugosi
MODERÁTOR
Itt kis félreértés van. Rekeszgyűrű szempontjából a nikonnál kétféle obi van, meglepően az egyik, amin van rekeszállító gyűrű, a másik (ezt hívják G típusú obinak), amin nincs.
G típusú obit az újabb vázakkal minden üzemmódban tudsz használni, mert itt, az újabb vázakon a rekesz állítása is a vázon történik. Még a régi obikkal is.
Vannak vázak, jellemzően a legrégebbiek, amiknél a rekeszt csak a rekeszgyűrűvel lehet állítani. Ezeken a vázakon csak azok az obik használhatók amiken van rekeszgyűrű. Ez is egyértelmű.
A kavarodást az a helyzet okozza, mikor olyan vázról van szó, mint pl pont az F60, ahol lehet a vázon is állítani a rekeszgyűrűt, meg az obin is. Itt általában az a megoldás van, hogy aperture priority ''A'' üzemmódban az obin állítasz rekeszt, shutter priority azaz ''S'' üzemmódban pedig a váz állítja a rekeszt. Ilyen esetben a váz csak akkor tudja állítani a rekeszt, ha az a legszűkebb értékre van téve a vázon, pl a te esetedben F22-re. ''M'' módban a vázon állítod az időt, az obin a rekeszt.
Vagyis minden olyan esetben, amikor a gép kell hogy állítsa a rekeszt, azaz nem neked kézzel, akkor a legszűkebb rekeszre kell állítani a rekeszgyűrűt. Így pl a dslr-eken, vagy azokon az újabb gépeken (pl F65, F75) ahol már nem lehetséges kézzel rekeszt állítani, csak a vázon tárcsával, vagy a program saját maga állítja, az obin a rekeszgyűrűt mindig a legszűkebb állásra kell állítani. Ez egyébként benne is van ezeknek a gépeknek a használati utasításában. A dolog értelme az, ha belegondolunk, hogy ugye a gép állítja a rekeszt saját magától, de ezt hogyan tudná megcsinálni mondjuk f:16-ra, ha fizikailag, mechanikusan az obi mondjuk f:5.6-ra van állítva. Ismerve a nikon F rendszerű obik mechanikáját láthatod, hogy a rekesz állítása úgy történik automatikusan, hogy legszűkebbre van állítva a gyűrű, a vázra való felhelyezéskor egy pöcök teljes nyílásra nyitja a rekeszt, majd a váz által beállított értékre ejti (állítja) vissza. A nikkor obiknál ugyanis a rekesz állítása a váz által mechanikusan történik. Még a hiperszuper ultramodern lencséknél is.
Remélem segítettem, ha nem világosan írtam le akkor szólj. -
lugosi
MODERÁTOR
Módosítok. Az F60-nal nem lehet az obin rekeszt állítani.
Mindig a legszűkebb rekeszre kell állítani, és a vázon állíthatod be a rekeszt, a vezérlőtárcsa elforgatásával.
Itt egy leírás az F60-ról:
[link]
Illetve a kézikönyve:
[link]
Van egy ''aperture'' gomb a vázon, azt lenyomva lehet rekeszt állítani M módban, illetve A módban. S módban pedig automatikusan állítja a rekeszt a váz, a kiválaszott időnek megfelelően. Továbbá ez a váz nem mér fényt a manuális obikkal. Biztos ilyen váz kell neked? Én nem ilyet vennék. Nézd meg az F90x-et, vagy inkább egy manuális, FM2n-szerű vázat. Vagy ha olcsón akarsz venni, akkor F-801-et, ez autofókuszos. -
lugosi
MODERÁTOR
''A legkritikusabb dolog a zár, amit azért egy manuálisnál könnyebb ellenőrizni, nomeg ott az élettartama jóval hosszabb''
Mindkét állításra kérdezem: miért? Egyáltalán nincs összefüggés szerintem aközött hogy manuális-e a váz, és az ellenőrizhetőség, meg az expóbírás között. Szerintem az határozza meg, hogy profi vagy amatőr váz (az F90x pl profi váz), meg hogy hogy volt használva.
Új hozzászólás Aktív témák
- Békéscsaba és környéke adok-veszek-beszélgetek
- Japán nem bír az AI és a chipgyárak energiaigényével
- Hobby rádiós topik
- Autós topik
- ThinkPad (NEM IdeaPad)
- EA Sports WRC '23
- Kipróbáltuk a Xiaomi 14 Ultra fotós szettjét
- PlayStation 5
- Sub-ZeRo: Euro Truck Simulator 2 & American Truck Simulator 1 (esetleg 2 majd, ha lesz) :)
- Okos Otthon / Smart Home
- További aktív témák...
Állásajánlatok
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest