-
IT café
Ez itt, az elektronikával hobbiból foglakozók fórumtémája.
Lentebb összegyűjtötttem néhány elektronikával kapcsolatos, hasznos linket.
Új hozzászólás Aktív témák
-
Batman2
őstag
válasz #90088192 #75040 üzenetére
Az volt a tanulópénz, hogy ne higyjek a reklámszövegnek és az összvér, fél megoldásoknak.
Azóta csak kifejezetten erre való akkut vettem, sőt, ahogy írtam is a legutóbbi akkum már az ebben a körben elérhető legfejletteb technológiájú, inkább a kapacitásból adtam lejjebb, de nem az olcsóbbat vettem.Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz #90088192 #75157 üzenetére
...Kevés vagyok mint analóg, mint digitális vonalon...
helyesebben:
Kevés vagyok, mind analóg, mind digitális vonalon.
Ne haragudj meg a nyelvtani korrekcióért,
kétszer neki futottam, mire megértettem, mit szeretnél mondani.Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
csabyka666
addikt
válasz #90088192 #75274 üzenetére
Oké, de 500W 230V az messze nem 10A, vagy a vezetéknek és a kismegszakítónak nem mindegy, hogy azt az 500W-ot egy hősugárzó, vagy egy izmos asztali PC veszi ki a hálózatból?
Ágdarálást, kaszálást, területtisztítást vállalok profi gépekkel! Elsősorban Zala megye és vonzáskörzete, de minden megkeresést meghallgatok. +36305633091
-
csabyka666
addikt
válasz #90088192 #75277 üzenetére
Pontosan ezt a 750W-ot mértem, de visszaesik 500W-ra pár másodpercen belül, viszont ez a 750W se valami sok, pláne nem egy 10A megszakítónak, vagy rosszul gondolom?
Ágdarálást, kaszálást, területtisztítást vállalok profi gépekkel! Elsősorban Zala megye és vonzáskörzete, de minden megkeresést meghallgatok. +36305633091
-
PitLee
őstag
válasz #90088192 #75307 üzenetére
Automata macskakaja adagolónak meghajtó motorja.
Gondoltam teszek egy próbát itt, hátha valaki mostanában látott effélét.UI:
Az átételezését is csak találgatom, mert semmilyen adat, szám, jelölés nincs rajta, így a motor hátulját leszedve azt hajtva közben a másik felét összejelölve kb 350 motorfordulat/ 1 tengelyfordulat. a készülék 3x1,5V elemmel megy és mérve a vezetékén ezt rá is adja motorra.[ Szerkesztve ]
-
darvinya
titán
válasz #90088192 #75350 üzenetére
Petróleum és alkohol a gőz hajtás felváltására.
Vannak gyártók akiknek motor anyaga és hengerfej-gyújtás, stb. kialakítása káros a nagyobb hőfokon égés.
Emiatt azokba a motorokba olaj adalék kell E10, mintha 2T lenne, azaz inkább 4T-s fűnyíró.Elektronikai részhez kapcsolódva.
Én nem szerettem sem Opel, sem WV-t, mert egyszerűen legtrágyább amit csináltak.
Ennél egyfokkal rosszabb az angol autók, mert kész röhely, hogy egy rádió beüzemelése a gyári csatlakozó után elszáll az összes világítás.
Nagy nehezen sikerült a lámpát visszahozni, de indexnek annyi volt.
Végső megoldás az volt, hogy újra kellett az egész autót huzalozni.Made Robot by Robot −Xiaomi 12T Pro gyászruhás / '06 Focus kombi szürke
-
mezis
nagyúr
-
#85619712
törölt tag
-
#68216320
törölt tag
válasz #90088192 #75847 üzenetére
Meg vagyok már keveredve, de szerintem ezen az ábrán lévő "Ammeter Sense Amplifier" részt kellene átvariálni a pozitív ág méréséhez.
-
PROTRON
addikt
válasz #90088192 #76126 üzenetére
Ó az ilyen drágaszágoknak nagyon jó túlélő érzékük van hogy hol is köszönne be a kaszás.
Régi kollégám nyulakat tart otthon és hát volt amikor a sötétben mozizás közben egyszer csak villant egyet a TV majd beálló sötétségben még épp látták a szekrény mögül kimenekülni a nyuszikát.[ Szerkesztve ]
Elméletileg nincs hülye kérdés...az elmélet és a gyakorlat között elméletileg nincs különbség.
-
troll81
addikt
válasz #90088192 #76343 üzenetére
2x van plusz minusz benenet. 75mm2 kábelt fogad,ezt szoktam duplázni értelemszerűen. egy bemenet 2x75 plusz 2x75 minusz.
egy kiszemelt generátor ami csak van 260A tölt de a kocsihoz semmi koze csak az akumulátort tolti igen át van alakitva a generátor.csak erre van.
tordaitibi
őstagMost meg egy 2 köbméteres autónak nevezett dobozba 3-4kW...? valahogy olyan nem is tudom.
a cél az 1 1.5 ohmos használat 7 8 kw nak le kell szaladni róla minimum.
a régi volt 5 kw körül de inkább 4 mert nem volt elég áramom. a 14,8 ról esett 10,6 ig kb.normál használatban csak 12,4 ig engedtem le. -
darvinya
titán
válasz #90088192 #76343 üzenetére
És Barret001
Kicsi belevau.
Legtöbb generátor 1kV-os tekercselésre tervezet, feszült szabályzóval állítják be.
Tehát nem feszültség a gond, hanem 100+A tartósan.
Még busz, teherautó, stb. -nál sincs alapjáraton folyamatos töltés, mert túl melegedne.Made Robot by Robot −Xiaomi 12T Pro gyászruhás / '06 Focus kombi szürke
-
darvinya
titán
válasz #90088192 #76358 üzenetére
Mérd időben, s nem mindig töltés.
Persze dupla tekercses és külön hütéses már más, de azt 2500cm³-es kisebb motor meg sem tudja rendesen hajtani alapjáraton (900RPM).
Ezután jön generátor mérete, ami nagyobb lenne, mint maga a fosszilis motor.Made Robot by Robot −Xiaomi 12T Pro gyászruhás / '06 Focus kombi szürke
-
Batman2
őstag
válasz #90088192 #76358 üzenetére
Az egy dolog, hogy alapjáraton mit bír el egy belsőégésű motor, de azt nyilván Te is tudod, hogy a alapjáraton nem egészséges nagyobb terhelést ráereszteni a motorra, az nem arra való !
Csak, ahogyan Te is írtad, bizonyos segéd berendezések minimális ellátására.
Hatákonyan és egészségesen a legnagyobb nyomatékánál érdemes a motort megterhelni, akkor is működik egyébként a leggazdaságosabban.
Ilyenkor még ha nincsen terhelés függő szabályozása a motornak, csak fixen kapja a gázt, akkor is van ereje, tartaléka tartani egy bizonyos terhelésig a fordulatszámot.
Ha pedig a teljes teljesítménye kell, akkor a generátor leterheltségének függvényében emelnei kell a motor üzemanyag ellátását, hogy az konstans forudulaton járjon, és a legnagyobb erőt tudja átvinni.
Az öreg mercedesen 2000 köbcentis dízel motorja 750-et pörög alapjáraton. 2400-as fordulaton van a legnagyobb, névleges 113Nm nyomatéka, azon kellene terhelni, ha aggregátként akarnám használni, eezen a fordulaton a legtakarékosabb is,
Úgy emékszem a generátorának az áttételezése ennek megfelelően is van méretezve, 2400-as motor forudulaton pörög 6000-et, akkor adja le a maximum 55A-ét.
Alapjáraton valami 10A csak az áramereje, 14V-on, ezt már a két fényszóró ízzó (110W) elviszi, ha be van kapcsolva (+ még helyzetfény ízzók)Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
-
válasz #90088192 #76583 üzenetére
Ritka a léptetőmotoros, inkább galvanométerek szoktak lenni (külsőre meg nem mondod, hogy nem léptető).
Ami még eszembe jutott, hogy kell egy középállású (vagy még inkább rugómentesített) Deprez-műszer, és egy H híddal úgy meghajtani, hogy a híd két bemenetére küldött, ellenfázisú jel arányát változtatni... Így lesz középállás, és talán gyorsabb is lesz, mert sosem a rugó dolgozik (ha van benne), hanem mindig feszültség fogja rángatni a forgórészt.
Ha lesz híd, feláldozok egy roncs kivezérlésjelzőt...Mutogatni való hater díszpinty
-
tordaitibi
veterán
-
tordaitibi
veterán
válasz #90088192 #76632 üzenetére
De biztosan meg kehetne igy csinalni de nem hinnem hogy a kedezo kollega nekiallna szetszedni a mocit es ujratekerni az alloresztekercset.
Tobbfele megoldas is letezik.
Az egyik hogy graetz hid utan tirisztor-ellenallas es nem engedi 20-30 V fole, efelett egy zeneren keresztul begyujt a tirisztor es beterhel a sontellenallassal.
Ez akkor is mukodik ha pl. az osszes fogyaszto leszakad, pl. kiegtek az izzok.
Errol a max. 30 volt dc-rol lehet korrekten akkut tolteni, a modernebb megoldas ma egy step konverter, cc-cv beallitassal.A masik modszer hogy szabalyzott ac vagy dc feszultseg, ehhez triak vagy tirisztor es pontos vezerles. Gyakorlatilag egybgyors fazishasitasos automata szabalyzo.
Elegge bonyolult de mukodik.Sajnos mindket megoldast kb. 25-30 eve epitettem meg tobb peldanyba es semmi nincs mar a fejembe a konkret kivitelezesrol.
-
Steve_Brown
aktív tag
válasz #90088192 #76645 üzenetére
Én állok bármelyik megoldás elébe.
Jó megoldás lehet esetleg 3db S51-es 12V-os (nem a vasmagra testelt) tekercset feldobni az alaplapra, 3 graetz kockával egyenirányítani majd azokat párhuzamba kötni, ezután a ti megoldásotokkal tölteni egy 12V-os akkumulátort és arról egy DC gyújtótrafót vezérelni a gyári megszakítóval?
-
Steve_Brown
aktív tag
válasz #90088192 #76647 üzenetére
Nézd
Veszek 3db-ot ebből, ráteszem az alaplapra (állórészre). Melyik megoldással tudnám kivitelezni, hogy mondjuk egy 12V-os aksit tölteni tudjak?
Esetleg egy kapcsolási rajzotok van esetleg?
Mert az aksi után már bőven elég egy DC gyújtótrafó, amit a gyári megszakító "szakít meg."
[ Szerkesztve ]
-
Dr. Szilikát
őstag
válasz #90088192 #77235 üzenetére
Van egy standard áramkorlát is természetesen, ami Li-ion akkunál 1C. Ólomsavas és egyéb akkunál 0,1 C alapesetben. De ennek a kezdeti szakaszban van jelentősége pl. melegedés szempontjából.
Itt az előzményben a 100 % indikálását próbáltam kifejezni és ami érdekes, hogy a kettő nincs is szoros összefüggésben. Azaz, ha eltérő árammal indítunk, akkor sem a töltőáramhoz képest kell kalkulálni a telítettséget, hanem a névleges kapacitáshoz képest, a megadott módon.
Van egy feszültségkorlát is természetesen, de ez ugyanúgy működik, mint amikor egy labortápot beállítunk, adott végfeszültségre és adott végáramra.
Előbb az áramkorlát lép életbe, mert az akku jól ráterhel (CC-szakasz). A feszültség közben emelkedni kezd, de egy szintnél feljebb azt sem engedi a tápegység, ekkor jön a CV-szakasz.
Ebben a szakaszban már csak az akkun múlik, hogy mennyi áramot akar felvenni az adott feszültségről, egy természetes kiegyenlítődési folyamatban. Esetünkben, amikor az áram visszaesett 4,2 V-on tartva 0,1C áramra, akkor van tele (már amelyik 4,2 V végfeszültségű).
Ólom-savas akkunál 0,1C a standard töltőáram és 0,02C az ajánlott végérték / telítési érték 14,4 V-on és 25 °C-ra vonatkoztatva. Hidegben és AGM akkunál 14,7 V.
#77236 hcl
A vezérlő szerinti 100% töltöttség sem jelent feltétlenül telítést.
A töltésvezérlő, mint független hardver, nem foglalkozik ilyen százalékokkal vagy ciklusokkal sem. A százalékok kijelzése lehet téves, szoftveres okból, ha elkalibrálódna valami. Akkor újra lehet kalibrálni, lemeríteni kikapcsolásig, majd feltölteni teljesen, hogy a rendszer érzékelje a 0-100 % tartományt. Már amelyik telefon hajlamos ilyen problémákra. Vagy lehet előprogramozott a feszültség figyelése, amit kalibrálni sem lehet.
Csak ennek nincs köze ahhoz, hogy a töltésszabályzó meghatározott fizikai paraméterek alapján dolgozik, amiket már részleteztem és azok között nincs százalék.
Az akkuba épített védelem sem százalékol (nem is tudna), csak feszültséget figyel.
A legtöbb telefon lazán megy 3,3V-ról, amit már a lítium nem szeret.
De ezt ki mondta, a telefon tervezője mondott ilyet? Adatlapon szerepel valahol?
A fórumos mendemondák terjesztenek mindenféle butaságot, mert még az Apple hivatalos tanácsait sem olvassák el erre vonatkozóan, ahol ilyen kitalációk nem szerepelnek, hogy hűha, nehogy lemerítsd és különben feltölteni sem szabad. Nincs ilyen, ezek laikus mesék csak. Amint írtam, hosszabb távon lehetnek gondok, hónapok, évek alatt.
De amikor egy laikus ilyet olvas, hogy akkut sokáig tárolni nem ajánlott 100 % töltésen, majd levonják belőle, hogy 100 % hűha borzasztó az biztos, ilyennel mit lehet kezdeni? Félreértelmeznek dolgokat, utána még terjesztik is.
Hideggel kapcsolatban, szakirodalomban én úgy olvastam, hogy nem okoz károsodást. Csökken a kapacitás, úgy tűnik, hogy az akku legyengül. De visszamelegedve visszanyeri az eredeti kondíciót.
-
őstag
válasz #90088192 #77281 üzenetére
Jó de ez csak egy kis 1mm spagóca és nincs kedvem folyékony hidrogénnel hűteni
A hűthető üreges vezeték problémás lenne, eddig csak nagyfeszültségű transzformátorállomásokról tudok ahol helyenként a gyűjtősínezést csövekből rakják ki és nem vezetékből.
Holnap lesz fűtés, akkor mérek majd feszültséget ki és be állapotban, aztán a szerelővel aki építette megszakértjük mi legyen azzal a kis szakasszal. Ha jelentős feszültségcsökkenés lép fel és nem más miatt, akkor cseréltetem olyanra mint a falban futó. Egyébként ha marad, részemről nem baj mert most úgy találom, előbb az károsodhat és nem a fali vezeték
IDEAZON Zboard MERC gaming billentyűzetet keresek.
-
őstag
válasz #90088192 #77295 üzenetére
Hát nálam az élet 1.5mm2 felett kezdődik ha lengőt is építek...
Ma ismét bontottam és megmértem mindent ha már úgy volt.
Fűtéskor 1650W módban 244V feszültségről 239V-ra esett, 3300W módban pedig 243 voltról 229 voltra. 5 és 14 csökkenés az mennyire tolerálható?
Egyébként 3fázis jön a dobozba, legalább épített volna a szaki olyan dugajt is be, vagy szedtem volna szét korábban mert így most van egy ami ilyenkor közel maxon megy, másik fázis a világítás ami semmi, a harmadik meg gondolom megy az utolsó helységbe ahol szintén nincs fogyasztó. Ha ezt előtte tudom akkor inkább olyat veszek és akkor lett volna max 7.2A vezetőnként egy 5kW géppel, mint most egyen 14.4A. Ez utóbbi mondjuk érdekes, mert pár perc múlva 14.02A áll be és abban a pillanatban 229V mellett úgyhogy nagyjából kijön a 3,3kW is.
Ezúttal nem melegedett annyit a vezeték mint korábban, ami ez alapján vegyes lehet, mert jelentős része kábelcsőben de a falon kívül megy, sztem ez "B" kategória, ami nálam van szakasz az már lehet "A" kategória, de ott sincs befalazva hanem gipszkartonnal van rejtve és jókora légtér van körülötte. Egyébként az 1mm2 igen rövid "doboz-konnektor" szakasz is falon kívül van csőben.
Ha ez a vékonyabb nem melegszik 40fok fölé (70 a max tudtommal), nyilván a falban futó 1.5 verzió sem fog és a feszültségesés 15voltot meg nem haladó, érdemes ezzel foglalkozni többet vagy jó így is?
IDEAZON Zboard MERC gaming billentyűzetet keresek.
-
darvinya
titán
válasz #90088192 #77313 üzenetére
Azért mindenhova 2.5mm² kicsit felesleges, ha már betáp hálózat is csak 10-es 1 fázison.
Túl méretezni lehet, de nem lesz jobb a hálózat.
Ráadásul itt jön még, milyen fogyasztó típusok lesz többségben, és b.hálózat mi tolerál.Ezután jöhet maga a vezeték minősége.
Mert bizony, újabban északi barátaink gyártott vezeték közel sem tiszta.
Meglepő volt, mikor mágnes feltapadt a réz 4-es bundra.Made Robot by Robot −Xiaomi 12T Pro gyászruhás / '06 Focus kombi szürke
-
darvinya
titán
válasz #90088192 #77318 üzenetére
Arra írtam, hogy felesleges lesz, ha gerinc hálózatból nem vehető össz 25A-nél többet.
Idehaza már régóta korlátozva van, pont azért, hogy még véletlenül se tudj kivenni többet, az illegális bövítéssel.Made Robot by Robot −Xiaomi 12T Pro gyászruhás / '06 Focus kombi szürke
-
tordaitibi
veterán
válasz #90088192 #77318 üzenetére
Ahogy mondod.
Sokan el se hiszik hogy pl. Amcsiba is egy KÖF trafo az nem a fel falut latja el hanem max. 1 sarok hosszan 5-10 házat.
Altalanos a 3x40A, itthon nalunk meg egy komplett altalanos iskolat raakasztanak 3x63 amperre,.egy 10 emeletes panelhaz 1 lepcsohaz se tobb 3x125-nel, azt jonapot... Pedig ott 60 lakas van meg egy 6kW liftmotor es kb. 5kW allando elszivomotorok. -
darvinya
titán
válasz #90088192 #77320 üzenetére
Megértettem, csak Mo-ra adsz tanácsot, akkor vedd figyelembe, hogy milyen gyenge gerinc hálózat.
Már most épülő új MOL negyed miatt sokszor szállt el áram, hozzá trafó is.
Pedig közelében van csepeli 20kV-os 3 fázisú trafóállomás.
Sarkunkra tervezet eAutó töltőt sem építették ki, mert alulméretezet kábel magában eldurrant, hát még, ha lenne töltő is.Made Robot by Robot −Xiaomi 12T Pro gyászruhás / '06 Focus kombi szürke
-
őstag
-
darvinya
titán
válasz #90088192 #77348 üzenetére
Mesterséges korlátozás inkább csak annyi, hogy gerinc hálózatot minimumra tervezték.
Ezt nem fejlesztik, miközben fogyasztó több.
Tesztelik, meddig terhelhetik, s ha eldurran, akkor javítják, de akkor sem többszörössel.Másik topikban teljesen kiakadtak, hogy eAutó akku töltését nem tudnák kiszolgálni, ha 2040-re egész autóparkot lecserélnék akkusra.
Jöttek azzal, mostani éves fogyasztást vették alapul, s hogy nem egyszerre töltenék.
Még, ha nem is egyszerre töltenék, akkor meg hálózatba pumpált v.energia pazarlás lenne.Ami nagyobb gond, az a kábelek amik mostanában kapható.
Mióta tapad fel a mágnes, nem fém páncélos réz kábelre.[ Szerkesztve ]
Made Robot by Robot −Xiaomi 12T Pro gyászruhás / '06 Focus kombi szürke
-
darvinya
titán
válasz #90088192 #77362 üzenetére
Azt jól tudom, de leágazás biztosítóval oldottam volna meg.
Nem szép, de nem lenne gond, hogy kigyullad a vezeték a falba.
2-3-4 éve, volt villanyóra csere, akkor derült fény, hogy Alu vezetékem a táblába, nem a jéghegy csúcsa.
Hanem óra mögötti csoki toldott vezeték.
Erre felhívtam lakás tulaj figyelmét, tojt rá, s 2 hónapra rá kigyulladt a bizti tábla.(írtam erről topikban)
Azóta rendeződött, de teljes megoldás az egész lakás kibelezése.Made Robot by Robot −Xiaomi 12T Pro gyászruhás / '06 Focus kombi szürke
Új hozzászólás Aktív témák
- Félkonfig 3-4 év garanciás ryzen 7 7800x3d, 32gb cl32 6400mhz g.skills ram, 2tb Crucial m.2 ssd
- Macbook Air M2 8GB RAM, 256GB ssd, 100% akkumlátor
- Dell Latitude 5510, 15.6" FHD IPS, i5-10210U (8 v.mag), 16GB DDR4, 256GB NVMe SSD, gar
- Apple iPhone 12 Pro 256GB Kártyafüggetlen 88% Akkuval 2025.10.18-ig Euronics Garancia
- ThinkPad P1 Gen 4i 27% 16" 4K UHD+ érintő i7-11850H T1200 32GB 1TB NVMe ujjlolv IR kam gar