Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • #71562240

    törölt tag

    válasz slfln #34175 üzenetére

    Ismerjük persze a memória, akár az úgynevezett akusztikai memória korlátait, mindazonáltal közel sem csak korlátaink vannak e téren, hanem képességeink is. Egy adott hangberendezés, vagy adott hangfelvétel hangzásképét, hangzásjellegét, másnéven hangminőségét prímán meg lehet jegyezni hosszútávra is, főleg ha az embernek gyakorlata van benne - no és persze főleg könnyebb megjegyezni, ha az adott hangkép egyedi, markáns hangkép. Például ha mondjuk huszonöt évvel ezelőtt hallgattam egy egyedi, markáns hangú hangberendezést, aminek meg akartam jegyezni a hangzásképét, arra ma is kifejezetten részletesen emlékszem, ma is ezer közül felismerném, ha az a rendszer szólalna meg. Például, aki tudja miről beszélek, mikor azt mondom, hogy Linn LP12 vagy Rogers LS7, az könnyen el tudja képzelni, hogy milyen jól emlékszem annak a hangberendezésnek a hangjára, amelynek ilyen volt az elején és a végén. Ma is elég részletesen emlékszem, hogy hogyan szólt, és ez az emlékezet nem meglepő, ahogy erre bajnokpityu is utalt - bár ő kissé visszakozott, szerintem indokolatlanul, mert nem a fogalmakra emlékszem, hogy harsh vagy ilyesmi, hanem a konkrét hangszínekre, konkrét hangterjedelmekre, konkrét dinamikákra emlékszem, tehát konkrétan a hangra emlékszem. Arra is emlékszem, hogy milyen lett a hang, amikor ugyanennek a rendszernek a Rogers helyett a VT Preludiumot illesztettük a végére.
    Nem csak korlátaink, nem csak becsaphatóságaink vannak, hanem képességeink is, márpedig, mint már írtam néhányszor. az audiofil célja a képességeinek és a hangberendezés képességeinek a kihasználása, javítása.

    Ezt már nem neked mondom, hanem akikre vonatkozik:
    Természetesen a fentiekből sem következik, hogy az értelmes és tapasztalt audiofil ne lenne tudatában az érzékelési korlátainak, ne lenne tudatában az érzékszervei becsaphatóságának, éppen ellenkezőleg, jobban tudatában van, mint azok, akik ezen a fórumon rendszeresen fel akarják fedezni számára a spanyolviaszt.

    És ezt most megint neked mondom (és mindazoknak, akikre vonatkozik), mert emiatt "ragadtam tollat", bár elvileg csak egy apróság, de jelenségértékű, illetve te valószínűleg megérted:
    Anélkül, hogy konkrétan ismerném eddigi életed hifi-audiofil pályafutását, ilyen irányú tapasztalathalmazodat és képességeidet, felelősséggel állítom, hogy ha te ilyet írsz andorrának, miszerint "Sajnos ezt nem tudod jól. Felmondtad a betanult hi-fi újságos szöveget.", az legalábbis megalapozatlan hepciáskodás, pimaszság. Egyrészt mert a mondatod tartalma nem igaz, és ezáltal inszinuációt, rágalmazást valósít meg, másrészt mert egyébként éppen te vagy az a két fél közül, aki felmondja a betanult, iskolás szöveget, szemben andorra (és az audiofil társadalom) több évtizedes értelmes, disztingváltan kezelt tudás- és tapasztalathalmazával. (Persze ez az esemény csak egy piszlicsáré apróság azoknak a működéséhez képest, akik itt nap mint nap rendszeresen és zsigerileg harsányan gyakorolják a csiga bedől a kanyarban magatartásformát a szokásos internetfórumozós-kommentelős stílusban.)

  • #71562240

    törölt tag

    válasz #90933760 #34181 üzenetére

    A többiek válaszaihoz hozzáteszem:
    Analóg, szalagos hangrögzítés esetében, ha mindenáron a hangfelvételben akarnak javítani, akkor konkrétan vágják és ragasztják a hangszalagot, de annak idején inkább az volt az illendő, hogy ha valami nem sikerült, akkor felvették újra. Vagy az egész zenét, vagy az adott hangsávot, amivel baj volt. Az adott zenei műfajtól függően voltak olyan irányzatok is, amelyek inkább sávonként, tehát hangszerenként-hangszercsoportonként készítették a felvételt, és voltak olyan irányzatok, amelyek lehetőleg egyszerre játszatták az egész zenekart illetve együttest, és egyszerre vették fel a zene egészét.
    És bizony olyan irányzat is volt, amit úgy hívtak, hogy direct metal mastering, aminek során amit játszott a zenekar, azt azonmód, "real time-ban" már vágták is bele a fém hanglemezmatricába, tehát a felvétellel egyidejűleg készült a hanglemez - amellett persze, hogy "mellékesen" a soksávos rögzítőmagnóra is archiválták a felvételt. Akkoriban a művészek a maihoz képest kénytelenek voltak koncentráltabban játszani a lemezfelvételkor, hogy minél kevesebb hangszeres hiba kerüljön a lemezre, illetve minél kevesebbszer kelljen megismételni a felvételt, és értelemszerűen ugyanez volt érvényes a hangmérnökökre.

    (#34183) lancerboy: El is szokták mondani, hogy milyen cuccaik vannak, másrészt az általában az adatlapjaikon is olvasható. Én figyelni szoktam ezt, általában elég szoros az összefüggés aközött, hogy valaki "nagyokos" és hogy milyen minőségben hifizik - no és természetesen életkorilag is vannak bizonyos korrelációk, tendenciák - ami csak szociológiailag érdekes persze (illeve úgy sem).

    (#34189) KisTücsök: Várjuk a beszámolót, értelmeszerűen az lenne a jó, ha tudnál vásárlás előtt hallgatgatni, mindazonáltal mindkettő biztosan jó választás - a megtárgyalt szempont mellett, hogy a rendszeredbe (és bármely rendszerbe) az Audiolab kiszámíthatóbban illeszthető. De azért nekem is felettébb böki a csőrömet, hogy a Myriad az adott hirdetések alapján azért csak-csak előnyösebb árú. Hehe. :D

    (#34190) Deadzone41: Persze hogy mérhető.

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    válasz vodkaboy22 #34208 üzenetére

    Enyhén szólva tévedés. Én nem döntök el senkiről semmi alapján semmit. Én nem ítélek meg senkit. Főleg nem az alapján, hogy milyen hifije van, milyen jut neki.

    Az ilyen mondatokat: "...tehát eldöntöd az alapján valakiről , hogy mit feltételezel milyen eszköze van, hogy milyen méretekben is ért a hifihez..." vagy "Szóval ne az alapján ítélj meg valakit, hogy mije van..." úgymond a leghatározottabban kikérném magamnak, ha egy csöpp hajlamom is lenne arra, hogy bármit kikérjek magamnak. A szövegednek semmi köze sem hozzám, sem ahhoz, amit a fórumtársam felvetésére válaszoltam. Sem belőlem nem következik, sem az általad "lereagált" hozzászólásom szövegéből nem következik, sőt, éppen ellentétes. Már a topikbeli első hozzászólásod után, és az egy-két hetes itteni pályafutásod minden egyes hozzászólása után ingert éreztem, hogy figyelmeztesselek a megfontoltság fontosságára.

  • #71562240

    törölt tag

    válasz vodkaboy22 #34214 üzenetére

    Tudom, mit és miért írtam, kár szemetelned a fórumot. Egyúttal megismétlem, hátha érdekel: teljesen indokolatlanul, sőt az előzményekkel ellentétesen akarsz rám fogni olyan szellemi és erkölcsi színvonalat, aminek már legalább hároméves koromban felette voltam.
    Nem történt olyasmi, amiből levonhattad volna venezuelai szappanopera szintű következtetésedet, sőt éppen azzal ellentétes események történtek.

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    válasz Rumcsaka #34219 üzenetére

    A belépő kategóriában nem egy eleve reménytelen konstrukció, de eléggé belépő kategória, nem neked való, nem az a szint, ami téged érdekelhet. :D Egy picit több, mint a Tesla szint volt, de azzal rokon. (Maradj csak a korábban tárgyalt típusoknál - legalábbis a L78-cal szemben képest mindenképpen.)

    (#34220) bogyo112: Az egy (több) másik Lenco volt. :D

    (#34221) Warter: "Nem kell 100x leírni neki, majd ha akarja kipróbálja." Ez a lényeg, köszönöm. Igaz, félévente előkerül a kampány,és minden egyes kampánykor hatezerszer el van mondva, hogy csináljam már meg, csináljam már meg, én meg egyszer-egyszer elmondom, hogy semmi okom az ő(k) ezirányú ötleteinek megfelelni. Mint amikor a vissza-visszatérő ráolvasással próbálták elhitetni, hogy márpedig a te Polk-od magasa mennyire hihetetlenül, végletesen színezett. (Nem tuom, megvan-e még.)

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    válasz #71562240 #34224 üzenetére

    Félreértés ne essék, a Polk gyepálása ügyében nem személyi átfedésre utaltam, hanem módszerbeli hasonlóságra, tehát ne vegye magára a hasonlatot, akire nem vonatkozik. Nem ugyanazokról a személyekről van szó.

  • #71562240

    törölt tag

    válasz AMDFan #34228 üzenetére

    Khm, a Warternek írt szöveged annyiban például nem igaz, hogy bizony jónéhányan vannak itt, akik még nem foglalkoztak tápkábelek tesztelésével, ellenben ex katedra rendszeresen kijelentik, hogy nincs, de nem is lehet különbség a tápkábelek között. Én azonban már elég sok FLAC és MP3 összehasonlítást végeztem már, hogy lássam a különbségeket. Ezt csak a tények kedvéért, a rólam írott minősítéseid nyilván igazak...

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    válasz Ear001 #34235 üzenetére

    Én inkább úgy mondanám, hogy a direct metal mastering tipikus, jellemző esete a direct to disc. Nem minden DMM egyben DTD is, de ez jellemző eset.

    (#34238) bogyo112: De igen, ezek szerint egyről beszélünk, nem gondoltam, hogy ennyire szigorúan értékeled. :D

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    válasz Ear001 #34240 üzenetére

    Kösz, gyorsan ment, ezennel revideáltam. A továbbiakban nem keverem a DMM-et a DTD-vel.

    Helyreigazítás: a (#34207) kammerer hozzászólásban a direct metal mastering helyett direct to disc értendő, és eszerint olvasandó.

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    válasz Bogyó bá' #34243 üzenetére

    Hajh, a Coda 7, az is egy legenda! Miért nem a csöveseiddel használod?

    Nekem még nem romlik a hallásom, de sajnos a bal fülemről már tizenéves koromban észrevettem, hogy 10kHz körül lekonyul a frekvenciagörbéje, azt kompenzálnom kell a jobb fülemmel. :D

  • #71562240

    törölt tag

    válasz Bogyó bá' #34248 üzenetére

    Annyiból ma még inkább így van, hogy ma már nem nagyon vannak jó CD-írók (legalábbis újonan), és főleg kezdenek kiveszni a jó írható CD-k.

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    ÉS MONDÁ AZ ÚR, HOGY MOSTANTÓL LEGYEN AZ MP3 AZ ELSŐDLEGES HANGHORDOZÓ. ÉS LŐN. ÉS LÁTÁ AZ ÚR, HOGY EZ JÓ.

  • #71562240

    törölt tag

    válasz Dorian #34244 üzenetére

    Szívesen meghallgatnám, ha szivesen kifejted, hogy jelen esetben pontosan mit értesz az itt sokszor eluralkodó elitista hozzáállás alatt, miért "böki a csőrödet", és miben nyilvánul meg a sokszori eluralkodása a topikban. Köszönöm, ha kifejted.

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    válasz #56474624 #34261 üzenetére

    (Lehetőség szerint igyekszem kerülni az írásaimban az emotikonok használatát.)
    :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD :DD

    (Szeretem a blőd vicceket.)

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    válasz #56474624 #34263 üzenetére

    Olvastam ezt az alapelvet, jól ismerem. Mint jól láthatóan, szándékosan (de a jelek szerint hiába) kinyilvánítottam, nem csak hogy ehhez az alapelvhez tartom magam, hanem ezen külső alapelv nélkül nélkül is belső igényem, hogy kerüljem az emotikonok használatát. Jeleztem, hogy miért és mennyire különleges alkalmalom, hogy ehhez az eszközhöz nyúltam. Lemenvén "kutyába", ki akartam fejezni velemi valamit, akár csak a mai szereplésedre utalva is. Gondolom értetted is. De ha kell magyarázom is. Is.

    A te szádból az a szöveg, amit andorrának címezve írtál, no az, hogy úgy mondjam... bravúros. Szeretem a blőd vicceket.

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    válasz #56474624 #34266 üzenetére

    Szerintem én sose írtam olyat, mostanában biztosan nem, hogy bárkit is "kötelezni" akarnátok az MP3 használatára. Mire gondolsz? (Ha az úr hangjáról szóló viccemre, az biztos hogy nem szándékozott ilyesmit állítani.)

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    válasz KisTücsök #34268 üzenetére

    Kicsit magasabb kategóriájú a 630-as, és egy kicsit más a hangkaraktere. Az utóbbi kb. tíz(-15?) évben a Harmann Kardonokra (és a JBL pandantjaikra) egy nagyon egységes hangzásvilág lett jellemző, ami persze közeli rokonságban áll a korábbi, jellemzően dinamikus, energikus, mély- és magashangsúlyos, részletezős felfogással, de mostanában egy kicsit visszavettek ezekből, amolyan "audiofilesebb" visszafogottság felé, ellenben hangsúlyosabb lett a hangszínnek az a sajátos, szinte csak rájuk (néha Polk-ra, Infinity-re is) jellemző fémes, "csörgős" karaktere - ami például a JBL fejhallgatómban is tipikusan benne van.
    Ez persze főleg t-balit érdekelheti.

  • #71562240

    törölt tag

    válasz Iomega #34271 üzenetére

    Feltételezem, hogy a 640 esetében is a 640a-ról van szó, tehát ilyen értelemben válaszolok.

    A két Cambridge elég hasonló karakterrel bír, részletező, dinamikus, mélyre és magasra megy, inkább analitikusságra, pontosságra, dinamizmusra törekszik a szépség rovására, de az árkategóriáján belül azért elég szép is a hangja mindkettőnek. A legszembetűnőbb különbség, hogy a 650a még részletezőbb-nyitottabb, ezáltal kicsit világosabb tónusú, mint a 640a - nem a mélyek aránya más, hanem a magasaké.
    A Marantz inkább a szépségre törekszik, kevesebbet mond, de azt "audiofilesebben" mondja, nyugodtabb, bársonyosabb - némelyek számára unalmasabb. Ahogy mondani szokás, középsávorientált.
    Mindegyik elég jó ár-érték arányú, majdnem best buy, esetleg sokak számára a Cambridge-ek best buy-ok.

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    válasz ozzy711 #34274 üzenetére

    Elvileg az a legjobb, ha ugyanolyanra állítja, amilyen a lejátszandó fájlé - kerülendő az esetleges felesleges konvertálást.

  • #71562240

    törölt tag

    válasz ozzy711 #34277 üzenetére

    Hatásos lehet a felkonvertálás, megvannak a csábító tulajdonságai, de én ha ilyesmit vizsgálgattam, mindig arra jutottam, hogy a mellőzésénél maradnék. Lásd még annak idején bizonyos Pioneer CD-játszók Legato Link konverziós tulajdonsága...
    Úgyhogy meg vagy kövezve. (Megkövetkeztettél.) (Blattida meg majd a mókusok elé vet).

    DVD filmeknél lehet, hogy használnám a kép felkonvertálása funkciót, de még ez se biztos.

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    válasz #56474624 #34283 üzenetére

    Várjál, közben már Doriannal a felkonvertálás témánál tartunk, ami azért nem ugyanaz, mint a túlmintavételezés - bár rokon terület. Csak azért szólok, hogy ne keveredjen a két téma, annál is inkább, mert én kevertem következetlenül (még ozzy kapcsán) ide a felkonvertálás témát.
    És igen, túlmintavételezésnél nagyon fontos, hogy egész számú többszörös legyen a frekvencia.

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    Amíg én MP3-ról hallgatgatom Klaus Schultze X. című lemezét, addig ti hallgassátok a Youtube-on ezeket a részeket róla:

    Frank Herbert
    Ludwig II. von Bayern
    1
    2
    3
    4

    Vagy ha hosszabbat akartok, hallgassatok Klaus Schultze-Lisa Gerrard közös koncertet: Link

    Aki pedig először jelzi, hogy végighallgatta Klaus Schultze - Pete Namlock teljes The Dark Side of the Moog lemezciklusát, az jutalmat kap (tizenegy lemeznél jár a ciklus). Vagy a La Vie Electronicque ciklus is érvényes 12 eddigi lemezzel.

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    válasz #71562240 #34288 üzenetére

    Mármint a La Vie Electronicque lemezei háromlemezes szettek.

  • #71562240

    törölt tag

    válasz bajnokpityu #34290 üzenetére

    Igen, de azért szerencsére (vagy inkább logikusan) ezek a fix mintavételezésű DAC-ok is úgy fixek, hogy tudják azt a két-három tipikus frekvenciát, ami a legtöbb formátum sajátja, tehát ilyen szempontból csak a speciálisabb formátumoknál jelentkezik ez az ujjharapási kényszer.
    Gondolom a DIY jellegűek között sincs sok olyan DAC típus, ami tényleg csak egy fix frekvencián dolgozik - de arra a szcénára nem látok rá eléggé, tehát csak sejtem-kérdezem.

  • #71562240

    törölt tag

    válasz Iomega #34292 üzenetére

    Akkor ha szabad, hadd túlbuzgóskodjak, talán ez is érdekel:
    Nekem a most szóló Klaus Schultze-n kívül a mai napon volt Solaris, Woven Hand, Nine Inch Nails, Tindersticks, Peter Gabriel, Kodály, Xenakis, Steve Reich.
    Hétvégi kultúrnapot tartottam magamnak.

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    válasz donald_boy #34302 üzenetére

    Ó ember! :)
    Majd holnap elkezdjük készíteni a bevezető jellegű első hozzászólást, ami majd remélhetőleg megszabadít bennünket attól, hogy minden nulláról induló, ahogy említed "full laikus", afféle gyorstalpaló kiképzésre vágyó fórumtársnak egyenként kelljen elmagyarázni az alapokat, és egyenként kelljen nulláról eljutni valahova. (Ne ijedj meg, semmi gond, csak dödögök magamban.) :)

    Na szóval.
    Ha DAC+aktív 2.0-ás hagszórókban gondolkodsz, akkor nyilván van az alaplapi hangkártyádon digitális (SPDIF) kimenet, feltehetően jack dugós, esetleg optikai. Ha ennél az elgondolásnál maradnál, akkor is vannak, akik tudnak majd tanácsot adni a fórumból, de ez esetben azért párhuzamosan érdemes lesz benézned ajánlatokért a DAC topikba illetve multimédia hangszórós topikba.
    Ebben a topikban azonban elsősorban abba az irányba kaphatsz támogatást és nyomásgyakorlást, hogy a 100ezer forintodat hifi jellegű készülékekre, azaz hifi sztereó erősítőre és passzív hangdobozpárra költsed, illetve ebben az esetben is bele kell majd férnie a keretedbe egy rendesebb hangkártyának vagy DAC-nak, mivel várhatóan egyelőre nem fogsz ráállni a CD-játszóról való zenehallgatásra. Ezen megoldáson belül is azt fogjuk javasolni, hogy használt készülékekből vásárolj, mert ezeket sokkal olcsóbban meg lehet venni, mint az új készülékeket, és 100ezerből használtan már relatíve egész pofás hangminőségű kis berendezést össze lehetne gyúrni. Mindezek alapján majd tovább fogunk tudni haladni a témában (részemről már csak holnap fogok tudni segíteni), ha érdekel az ilyen megoldás.

  • #71562240

    törölt tag

    válasz blattida #34314 üzenetére

    Godot-ra csak ketten vártak. Ha itt többen is, és elég erősen várnak... :D

  • #71562240

    törölt tag

    válasz AMDFan #34333 üzenetére

    Mostanában nem nagyon van időm, energiám kutatgatni az iszonyú nagy kínálatból, ezért jellemzőbb a számomra ismertek hallgatása, ami részben régit is jelent vagy a régiek mai dolgait - már akiknek vannak mai dolgaik, hiszen sokan már évszázadok óta halottak. Tehát az utóbbi években részemről kissé háttérbe szorult, esetlegessé vált az újak megismerése, kissé begyöpösödtem.

  • #71562240

    törölt tag

    válasz donald_boy #34347 üzenetére

    Dehogy várj, nem ezt írtam. Azt írtam, hogy végigbeszéljük, és el is kezdtem a végigbeszélést.
    Válaszolj a hozzászólásom kérdésére, és akkor onnan haladunk tovább.

  • #71562240

    törölt tag

    Godot ezennel elindul.

    Zemberek!

    Itt az idő, hogy a hifi topiknak is legyen rendes első hozzászólása. A nyolcéves topik hozzászólásainak kétharmada az utóbbi két évben keletkezett, így félperiférikusból a Prohardver! egyik kiemelt topikja lett. Most pedig készítünk hozzá egy színvonalas első hozzászólást. Nehéz feladat lesz, mert valószínűleg nincs még egy olyan topiktéma a Prohardver! Fórumon, amely ennyire szerteágazó, ennyire szubjektív lenne, márpedig olyan szöveget kell megalkotnunk, amely elegendő mélységű, de mégis kezelhető méretű, benne van a megfelelő tartalom, mégis mindenki, a legszélsőségesebb szempontú olvasó is elfogadja a benne foglaltakat. „Bátorításul” jelzem, hogy nincs új a nap alatt, mindazok a vitatémák, amelyek az utóbbi egy évben felpörgették a topikot, már az első 3000 hozzászólás során is felmerültek, majd azóta is folyamatosan újra és újra. (Például, már 2005-ben, az első hónap végén jelentkezett az első meglepődött ember, aki nem akarta elhinni, hogy az MP3 hangminősége megkülönböztethető az eredeti CD-től.) Szóval, sziszifuszi munkánkhoz álljon itt három idézet fórumtársainktól, amolyan segítő mottóként , érzékeltetvén, hogy milyen szempontok, szemléletek merülhetnek fel egy hifi témájú ismeretterjesztő szöveg közösségi alapú megírása folyamán.

    „Minap sikerült meghallgatnom egy "rendes HiFi"-n többek közt a Pink Floyd- The Wall c. albumát és valami egészen más szólt, mint amit én ismertem.” - nLali
    „A saját tapasztalatom a legobjektívabb számomra.” - Cyrin
    „Berakod az előfok alá a Libra alátétet, máshogy szól a cucc, nincs vita. 8 évvel ezelőtt én is röhögtem ezen.” - nádasi

    Példaként pedig álljon itt két hivatkozás, megmutatván, hogy egy egyszerű mobiltelefontípusról milyen tartalmas első hozzászólásokat lehet írni, ehhez képest a mi témakörünk nagyságrendekkel nagyobb. Link1, Link2

    Javaslom, hogy a munka az alábbi szakaszok mentén haladjon.
    1. Eldöntjük, hogy milyen témák, milyen tartalmak kerüljenek az első hozzászólásba. (Ehhez készítettem munkaszöveget, javaslom ezt a munkaszöveget közösségileg megtárgyalni, kiegészíteni, szükség esetén szűkíteni, majd véglegesíteni. Gondolom néhány nap elég lesz erre.)
    2. Önként jelentkeznek a rátermett fórumtársak, hogy ők adott fejezeteket szívesen megírnának, illetve gondoskodnának a megírásról. Ennek alapján megbeszéljük a jelentkezéseket, kiosztjuk, hogy adott fejezetek megírásának ki legyen a felelőse. (Gondolom néhány nap elég lesz erre.)
    3. Megírjuk az első hozzászólás munkaszövegét, ellátjuk hivatkozásokkal, segítő-kiegészítő linkekkel a szövegeket. (Ennek széndékom szerint az lenne a módja, hogy létrehozunk egy szöveges dokumentumot a Google Docs-ban, amihez minden szövegíró hozzáfér, és ebben dolgozunk, így mindenki egyszerre és folyamatosan látja az egész dokumentum állapotát, változásait. Gondolom prakrikus lenne, ha minden résztvevőnek lenne egy saját betűszíne, így már ránézésre is egyértelmű lenne, hogy melyik szövegrész kinek az alkotása.) A munkafolyamat során persze felmerülnének újabb ötletek, hogy a korábban meghatározottakon kívül még milyen fejezetek kerüljenek bele az első hozzászólásba. - vagy esetleg melyek mégse kerüljenek bele.
    4. A kész munkaszöveg alapján először az alkotógárda, majd a topik teljes közönsége által közösségileg megvitatjuk, továbbszerkesztjük, véglegesítjük az első hozzászólást. Az alkotógárda munkájának szakaszában mindenki beleírja a változtatási javaslatait a szövegbe a saját betűszínével, majd miután minden változtatási javaslatot megrágunk, az újabb munkaanyagot a fórum teljes nyilvánossága elé tárjuk, hátha felvetődnek még megfontolandó szempontok, ötletek, változtatási javaslatok, amelyek fórumhozzászólás formájában érkeznek őfelsége, a Központi Bizottság magas színe elé. Mindezekután minden vitás kérdésben konszenzusra fogunk jutni, és máris kész a mindenki által hőn szeretett, mindenkinek a szívéhez nőtt, mindenki által sajátjának érzett első hozzászólás, amit még kiegészítünk mindenféle hasznos linkekkel, hivatkozásokkal más testvértopikokra, szakanyagokra utalva.

    Ízelítőül felsorolnék néhány fórumtársat, akiktől az itteni aktivitásuk, tudásanyaguk, fogalmazókészségük alapján különösen elvárható lenne, hogy részt vegyenek az alkotó munkában, vagy ha abban nincs kedvük, legalább a kész anyagok ellenőrzésében, zsürizésében, szétcincálásában, megkritizálásában. Elnézést azoktól, akik nincsenek benne a hevenyészett névsorban, jelentkezzenek mások is bátran, ha késztetést éreznek! Mivel a hifi világa történetileg is és a mai állapotában is sokféle, néha egymásnak homlokegyenest ellentmondó nézetrendszertől, irányzattól, szekértábortól terhes, értelemszerűen olyanok jelentkezzenek egy-egy téma kifejtési szándékával, akik érzik magukban a történetileg megalapozott teljes tudást, hogy az adott témán belül minden fontos nézetet, irányzatot, stílust korrektül bemutatni tudjanak. Már csak azért is fontos, hogy megfelelően széles rálátása és korrekt hozzáállása legyen a szerzőknek, mert ebben a topikban sok olyasmi is megkérdőjeződik illetve vitatémaként, sőt casus belliként kerül elő, ami a hifista-audiofil társadalomban egyébként a közfelfogás természetes része, afféle axióma vagy paradigma. Természetesen fontos, hogy a nyelvezet olyan ismeretterjesztő legyen, amely a szakkifejezéseket és szakelméleteket a kezdők által is érthető formában tálalja - tehát az így fogalmazni tudók jelentkezzenek elsősorban - de senki sincs eltiltva, akinek szükséges, majd a többiek korrigálják a fogalmazását, stílusát. És fontos az is, hogy aki a munkában nem akar résztvenni, de tud jó hivatkozásokat az egyes fejezetekhez linkelhető hasznos háttéranyagokhoz, az ne habozzon eljuttatni őfelsége, a Központi Bizottság székházába az információt. Betűrendben tehát az ígért hevenyészett felsorolás (aki nincs a névsorban, pedig benne kéne legyen az köpjön le):

    AMDFan
    andorra
    Auratech
    Bacylus
    bajnokpityu
    BBéci
    blattida
    contaxg
    DDL
    Dorian
    dudika
    Ear
    eclipse
    fapaci
    fero
    gorbep
    kammerer
    kjani
    KMT
    L4D1K
    lancerboy
    Lompos
    nebulo
    Oibacsi
    ozzy
    Patice
    perempe
    Tonyo
    schawo
    shalafi
    szakibá
    Tristis
    xtremetuning
    zoltanz…

    régiek közül megjelenhetnének például:
    Cyrin
    emvy
    Levus
    morzsol…

    Az alábbiakban pedig tálalnék egy előzetes alapanyagot, hogy minek is kellene és körülbelül milyen szerkezetben benne lennie az első hozzzászólásban. Annak fényében, hogy nincs univerzális rendszer, más-más zenék, más-más ízlések más-más követelményeket támasztanak a hangberendezéssel szemben. Az egyes fejezetek tartalmában adott esetben lesznek-lehetnek átfedések, ez azt hiszem kivédhetetlen, de majd lecsökkentjük ezeket, amikor kész vannak a munkaszövegek és összeszerkesztjük a komplett dokumentumot.

    -.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

    Bevezetés: A hifi-audiofil hobbi mibenléte, értelme, szépségei és árnyoldalai, tipikus problémái. A topik nyújtotta lehetőségek kezdők és haladók számára, ezen lehetőségek hatékony kihasználási módjai (pl. hogyan kérdezzünk), a topikban elvárható viselkedési illem. (Ehhez már megírtam egy alapanyagot, nem kell majd jelentkezni rá.)

    1.; 1A.; A hifi hobbi rövid, praktikus, áttekintő története, főbb filozófiái, iskolái, műhelyei.
    1B.; A hifi rendszer, azaz hangberendezés általános felépítése, főbb elemei (forrás, erősítő, hangsugárzók, egyebek…), mitől hifi a hifi, milyen főbb kategorizálási lehetőségei vannak (pl. hifi, audiofil, high-end és hasonló osztályozások…), milyen tipikus választási lehetőségek és döntési kényszerek előtt áll az, aki fel akar építeni egy hangberendezést (például hangforrástípusok, erősítőtípusok, hangsugárzótípusok… közötti választások alapösszefüggései, a döntések kihatása a hangberendezés többi elemére, szinergia szempontjai…).

    2.; A hifi rendszer részletesen. Minden eszköztípusnál lehetőség szerint kitérni az alábbiakra:
    a készüléktípus feladata a hangberendezésen belül, fejlődésének történeti és aktuális áttekintése, a jelenkori és a közeljövőben várható fejlesztési és használati trendek, a különféle készülékfajták tipikus előnyei-hátrányai, alapvető kiválasztási és használati szempontok, határterületek készüléktípusai, milyen főbb részekből állnak az egyes készüléktípusok, mik a modifikációs és DIY lehetőségek-irányzatok, melyek a különleges és extrém technológiák (pl. NXT hangsugárzók, frekvenciaszűrés nélküli CD-játszók....
    2A.; Forráskészülékek, forrásformátumok a fonográftól a tömörített hangfájlokig. Típusok, altípusok, működési elvek (például multibit vs. 1bit, túlmintavételezés, MM vs. MC, kisjelű vs. nagyjelű hangszedők stb. stb…), részegységek, előnyök, hátrányok…
    2B.; Erősítők az SE csövesektől a DAC-kal egybeépített fehallgatóerősítőkig. Típusok, altípusok, részegységek, csövek, tranzisztorok, MOS-FET-ek.., erősítőosztályok, ezek jellemző kapcsolásai, jellemző problémák, előnyök-hátrányok…
    2C.; Hangsugárzó eszközök a fonográftölcsértől a fejhallgatókig. Típusok, tervezési és gyártási szempontok, részegységek, típusok előnyei-hátrányai…
    2D.; Vezetékek. Tápkábelek, IC-k, hangszóróvezetékek, a készülékek belső vezetékezése, csatlakozók/forrasztások, anyagok, konstrukciók, működési elvek, előnyök-hátrányok…
    2E.; Kiegészítő eszközök. Céljaik, előnyeik-hátrányaik, típusaik. Állványok, asztalkák, alátétek, tápellátási és jelkondícionáló eszközök, elektromos hálózat, „ezoterikus-negyedik dimenziós” eszközök (demagnetizátorok, CD-köszörűk-csiszolók-lakkozók, mosóeszközök, „Shakti-kövek” és társaik, színes filcek, rézkarikák, párásítók, polarizálók, háromláb vs. négyláb…)
    2F.; Multimédiás eszközökre épülő hifi. Például számítógépes-aktív hangdobozos, házimozis… rendszerek. Előnyök-hátrányok.

    3.; A hifi stúdió, a hangfelvétel útja az elkészítéstől a valóságos vagy virtuális áruházak polcaiig, formátumtól függően. Stúdióeszközök, hangmérnökök, filozófiák, módszerek… előnyök-hátrányok.

    4.; Tipikus hifi-audiofil problémák, vitatémák, toposzok. Például csövek-tranzisztorok, diszkrét áramkörök vs. IC-k, mérés-meghallgatás…

    5.; Hangberendezések és hifi készülékek, valamint a hangminőség tesztelési és mérési módszerei. Típusok, módszerek, korlátok, előnyök-hátrányok. Szubjektivitás-objektivitás.

    6.; Hifi készülék és hangberendezés vásárlási szempontjai. Kiválasztási és vásárlási szempontok és előfeltételek, küzdelem a kereskedőkkel és a marketinggel. Fontosabb magyarországi hifi-audiofil kereskedők, magyar fejlesztők és gyártók, tuningolók.

    7.; Legendás és feltörekvő hifi márkák, híres best buy készülékek, lehetőleg ár- és minőségkategóriák szerint.

    8.; A lehallgató helyiség akusztikája, a hangberendezés összeállításának akusztikai szempontjai, problémái.

    9.; GYIK. Folyamatosan bővülő tartalommal. Nyilván ide kellene kerülnie olyasminek, mint például a belépő kategóriában Magyarországon keresni érdemes márkák és best buy készülékek (lásd kezdők tipikus kérdése: „nulláról indulok, mit vegyek”),

    10.; Hifi szakirodalom. Régi és jelenkori magyar és külföldi szaklapok, információszerző helyek, blogok…

    -.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

    Nos, ez lenne részemről egy vázlatjavaslat, ezt kellene először is megcsócsálnunk, hogy létrehozzuk belőle azt a vázlatot, ami alapján aztán kiosztjuk a feladatokat és megírjuk a szöveget. Adjunk erre magunknak egypár napot mostantól. Gondolom a vázlat csócsálásának és véglegesítésének módszere működne laissez faire módon itt a topikban, majd igyekszem mindennap esténként az aktuális állapotot összegezni, és újra-újra megjeleníteni hozzászólásként.

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    válasz #10726912 #34355 üzenetére

    Dehogy kérés nélkül írtad le a véleményedet, kifejezett kérésre írtad le! :)

    Az ilyen véleményeket összegyűjtjük, és egy-két naponta esténként majd megpróbáljuk összeegyeztetni őket, és aszerint átalakítani a munkavázlatot. Gondolom hétvégéig eljuthatunk oda, hogy a (helyenként majd nyilván egymásnak ellentmondó) vélemények összegzésével kialakítsunk egy "végleges" munkavázlatot, ami többé-kevésbé konszenzusnak örvend, és ami alapján megírjuk az első hozzászólást. Én majd azért se fogok egyenként válaszolni mindenkinek, mert ma se leszek már sokáig gép mellett, és hétközben is csak késő esténként.

  • #71562240

    törölt tag

    válasz Dorian #34356 üzenetére

    és (#34358) blattida:
    Szerintem nem lenne elvetendő egy kis "hifi könyvecske" szintű és terjedelmű szöveg, amit ki-ki igénye szerint "lapozgathat", olvasgathat. Én legalábbis szeretném, ha egy kis művelődésre, szemléletformálásra is lehetőséget nyújtana a szöveg. Nem szükséges hogy elolvassák, elég ha az olvassa el, és csak azokat a részeket, amely fontos neki, illetve elképzelésem szerint a kezdők is láthatják majd, hogy melyik részt fontos mindenképpen elolvasniuk ahhoz, hogy ne tegyenek fel olyan kérdéseket, amire benne van a válasz az első hozzászólásban, jól látható fejezetcímek mentén. Na majd ez úgyis kialakul, hogy mekkora terjedelműre érdemes csinálni. Én ha nem is "könyvre", de afféle "brossúra" méretre gondoltam - lehet, hogy az is túlzás lenne. Ha megnézitek a példaként linkelt két első hozzászólást, akkor azok jelzik, hogy én összességében mekkora méretben gondoltam lehetségesnek összefoglalni tömör szövegben a vázlatpontokat. Az túl nagy méret lenne szerintetek?

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    válasz #71562240 #34359 üzenetére

    Azt a többiektől is kérem, hogy mondja el, hogy ő mekkora terjedelmű, mekkora témaátfogású első hozzászólást tartana szükségesnek, és miért akkorát. Nézzétek meg a két linkelt mobiltelefonos példát, és ahhoz hasonlítsátok, hogy az szerintetek sok, elég, vagy kevés lenne ebbe a topikban. Én ha friss, laikus, leendő topiktagként idetévednék, örülnék neki, ha kapnék egy amolyan "Hifi alapismeretek" típusú praktikus, "brossúra-szerű" összefoglalást, amit úgymond a régi fórumtársaknak is lapozgatni, elővenni lehet aszerint, hogy milyen területnek akarunk éppen utánanézni, ha valami téma előkerül a topikban. Tehát lehetne ez egy kis "kézikönyv" is az elképzeléseim szerint, ami alapján egységesebben, közös nyelvet használva tudnánk vitás dolgokról vitatkozni. Engem biztos nem elriasztana az olvasástól az ilyen dokumentum, hanem inkább motiválna. Arra is gondoltam, hogy ne csak amolyan egy-két mondatos, a "nullás kezdőknek" alkalmas praktikus jótanács legyen a szöveg, hanem amolyan tömör szakmai összefoglalás, ami "rangot is adna" a topiknak. Ilyen értelemben is reagáljatok, hogy erről mi a véleményetek.

    Szerk.: Ahogy látom, inkább a szűkítés irányába megy majd az igény, és inkább linkekkel megvalósítani a háttértudás, a kézikönyv jelleget - ha egyáltalán.

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    válasz #10726912 #34364 üzenetére

    Így első hallásra nem tartanám hülyeségnek a kistigris javaslatát afféle "kétlépcsős" első hozzászólásra, erre is feltétlen reagáljatok. Lenne egy alap, praktikus, kezdőknek szóló első hsz., és attól külön egy haladóbb élvezeti faktor haladóbbaknak, ha akarunk ilyet - ahogy a többiek is mondják, esetleg valamiféle Logout megoldással. Mit szóltok?

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    válasz krichd1 #34367 üzenetére

    Én ezt a házimozist csak most nézem, eddig nem olvastam, de szándékom szerint kb. éppen ekkora terjedelemben lehetne összehozni az általam eredetileg vázlatolt anyagot. Linkek segítségével bizonyos részletesebb anyagokhoz.

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    válasz #71562240 #34369 üzenetére

    Hangsúlyosan megerősítem, hogy az általam létrehozott eredeti vázlat tartalmának szükséges mértékű kifejtése körülbelül éppen akkora terjedelmet hozna létre, mint a krichd által linkelt házimozis topik első hozzászólásának terjedelme. Hasonlítsátok ahhoz a véleményeteket. Az szerintetek túl hosszú lenne? Szerintem az éppen optimális, én olyanra, akkorára gondoltam a miénket is.

    (#34361) Ba cy lus: Ne szerénykedje magát Virág! Öntömjénezés! Ha én valamit szeretek magamban, az az öntömjénezés! :D

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    válasz blattida #34372 üzenetére

    Remélem akkor ezzel majd a többség egyetért, mert én a magam részéről éppen ezt erőltetném, hogy a miénk is legyen akkora, mint a linkelt házimozis topiké, márpedig akkora terjedelemben a miénk is "egy darabban" tudna lenni, mert minden fontos beleférne az alapszövegbe, az egyéb kiegészítések felé pedig linkelnénk. Úgyhogy én efelé terelném a jónépet, hogy majd ebben a terjedelemben jussunk egyetértésre, az pedig garantált, hogy annyi témamennyiség, amennyi a(z egyébként persze még kitárgyalandó és alakítandó) vázlatomban benne van, az beleférne akkora terjedelembe, mint a linkelt házimozis első hsz terjedelme.

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    Én mára távozom, dödögjetek holnap egész nap az első hsz. ügyén, hogy este legyen mit összegezni.

    (#34376) zoltanz: Vettem!

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    válasz t-bali3 #34384 üzenetére

    Azért van egyértelmű különbség, egy kicsit a minőségben is, és nagyobb mértékben a hang jellegében, hangszínben, tónusban a 630 javára. Lásd amit a kérdésedre írtam KisTücsöknek válaszolván: (#34270) kammerer.

    (#34385) ozzy711: Azért annyira nem volt súlyos a helyzet 610 ügyben. Ha versenyzők mindegyike best buy, akkor a "pontszerző helyek" is értékesek. A 610 egy best buy-közeli készülék volt anno - kissé túl markáns hanggal.

    Más:
    Ma mégis leszek napközben is, hamarosan teszek fel új 1.hsz. vázlatjavaslatot az esti reakciók alapján.

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    válasz andorra #34388 üzenetére

    Ahogy a mindjárt közreadandó új vázlatverzióban és annak magyarázatában is jelzem, az én elgondolásom szerint ez a "kiválasztási-vásárlási tanácsadás" adná az első hozzászólás magvát, velejét (még akkor is, ha ezt szerkezetileg "csak" a GYIK első kérdése formájában képzelném én el), de szerintem ehhez a tanácsadáshoz is, és ettől függetlenül is fontos, hogy az első hozzászólás egyben egy áttekintő értelmezési keretet is adjon a témához, azaz megadja azt a koordinátarendszert, azokat a vonatkoztatási pontokat, amihez képest egyáltalán bármi tanácsot adni lehet. Szerintem ennek az értelmezési keretnek a kialakítása is fontos, és nem csak a kezdők, hanem a saját magunk, a topikban rendszeresen beszélgetők-vitakozók részére is.
    Mindjárt közre is adom az új vázlatverziót, amelyben reményeim szerint a korábbinál arányosabban megmutatkozik a két cél együttes megvalósíthatósága.

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    Készítettem egy ökonomikusabbnak szánt vázlatjavaslatot, és az új vázlatban illetve az eléje mellékelt magyarázatban is elhelyeztem egy-két értelmező jellegű mondatot, amelyekkel néhány félreértést is megpróbálok eloszlatni az első vázlattervvel kapcsolatban, kérlek figyeljetek ezekre a szempontokra a félreértések elkerülése végett. Az új változat mellett megmutatom az előzőt is, jelezvén, hogy honnan indult az új verzió, mik a változások, ergo mindig a korábbi állapothoz érdemes hasonlítani a változásokat.

    ELSŐ VERZIÓ

    Bevezetés: A hifi-audiofil hobbi mibenléte, értelme, szépségei és árnyoldalai, tipikus problémái. A topik nyújtotta lehetőségek kezdők és haladók számára, ezen lehetőségek hatékony kihasználási módjai (pl. hogyan kérdezzünk), a topikban elvárható viselkedési illem. (Ehhez már megírtam egy alapanyagot, nem kell majd jelentkezni rá.)

    1.; 1A.; A hifi hobbi rövid, praktikus, áttekintő története, főbb filozófiái, iskolái, műhelyei.
    1B.; A hifi rendszer, azaz hangberendezés általános felépítése, főbb elemei (forrás, erősítő, hangsugárzók, egyebek…), mitől hifi a hifi, milyen főbb kategorizálási lehetőségei vannak (pl. hifi, audiofil, high-end és hasonló osztályozások…), milyen tipikus választási lehetőségek és döntési kényszerek előtt áll az, aki fel akar építeni egy hangberendezést (például hangforrástípusok, erősítőtípusok, hangsugárzótípusok… közötti választások alapösszefüggései, a döntések kihatása a hangberendezés többi elemére, szinergia szempontjai…).

    2.; A hifi rendszer részletesen. Minden eszköztípusnál lehetőség szerint kitérni az alábbiakra:
    a készüléktípus feladata a hangberendezésen belül, fejlődésének történeti és aktuális áttekintése, a jelenkori és a közeljövőben várható fejlesztési és használati trendek, a különféle készülékfajták tipikus előnyei-hátrányai, alapvető kiválasztási és használati szempontok, határterületek készüléktípusai, milyen főbb részekből állnak az egyes készüléktípusok, mik a modifikációs és DIY lehetőségek-irányzatok, melyek a különleges és extrém technológiák (pl. NXT hangsugárzók, frekvenciaszűrés nélküli CD-játszók....
    2A.; Forráskészülékek, forrásformátumok a fonográftól a tömörített hangfájlokig. Típusok, altípusok, működési elvek (például multibit vs. 1bit, túlmintavételezés, MM vs. MC, kisjelű vs. nagyjelű hangszedők stb. stb…), részegységek, előnyök, hátrányok…
    2B.; Erősítők az SE csövesektől a DAC-kal egybeépített fehallgatóerősítőkig. Típusok, altípusok, részegységek, csövek, tranzisztorok, MOS-FET-ek.., erősítőosztályok, ezek jellemző kapcsolásai, jellemző problémák, előnyök-hátrányok…
    2C.; Hangsugárzó eszközök a fonográftölcsértől a fejhallgatókig. Típusok, tervezési és gyártási szempontok, részegységek, típusok előnyei-hátrányai…
    2D.; Vezetékek. Tápkábelek, IC-k, hangszóróvezetékek, a készülékek belső vezetékezése, csatlakozók/forrasztások, anyagok, konstrukciók, működési elvek, előnyök-hátrányok…
    2E.; Kiegészítő eszközök. Céljaik, előnyeik-hátrányaik, típusaik. Állványok, asztalkák, alátétek, tápellátási és jelkondícionáló eszközök, elektromos hálózat, „ezoterikus-negyedik dimenziós” eszközök (demagnetizátorok, CD-köszörűk-csiszolók-lakkozók, mosóeszközök, „Shakti-kövek” és társaik, színes filcek, rézkarikák, párásítók, polarizálók, háromláb vs. négyláb…)
    2F.; Multimédiás eszközökre épülő hifi. Például számítógépes-aktív hangdobozos, házimozis… rendszerek. Előnyök-hátrányok.

    3.; A hifi stúdió, a hangfelvétel útja az elkészítéstől a valóságos vagy virtuális áruházak polcaiig, formátumtól függően. Stúdióeszközök, hangmérnökök, filozófiák, módszerek… előnyök-hátrányok.

    4.; Tipikus hifi-audiofil problémák, vitatémák, toposzok. Például csövek-tranzisztorok, diszkrét áramkörök vs. IC-k, mérés-meghallgatás…

    5.; Hangberendezések és hifi készülékek, valamint a hangminőség tesztelési és mérési módszerei. Típusok, módszerek, korlátok, előnyök-hátrányok. Szubjektivitás-objektivitás.

    6.; Hifi készülék és hangberendezés vásárlási szempontjai. Kiválasztási és vásárlási szempontok és előfeltételek, küzdelem a kereskedőkkel és a marketinggel. Fontosabb magyarországi hifi-audiofil kereskedők, magyar fejlesztők és gyártók, tuningolók.

    7.; Legendás és feltörekvő hifi márkák, híres best buy készülékek, lehetőleg ár- és minőségkategóriák szerint.

    8.; A lehallgató helyiség akusztikája, a hangberendezés összeállításának akusztikai szempontjai, problémái.

    9.; GYIK. Folyamatosan bővülő tartalommal. Nyilván ide kellene kerülnie olyasminek, mint például a belépő kategóriában Magyarországon keresni érdemes márkák és best buy készülékek (lásd kezdők tipikus kérdése: „nulláról indulok, mit vegyek”),

    10.; Hifi szakirodalom. Régi és jelenkori magyar és külföldi szaklapok, információszerző helyek, blogok…

    A második verzióban megvalósuló változások összefoglalása, szándékom szerinti értelmezése:
    Kimarad az 1A pont, abból egy-két mondat elég az 1-es pontba. Kimarad a 3. pont, a felvételkészítés technikájáról, szempontjairól lehet egy-két mondatot ejteni a forrásformátumok tárgyalásánál, egyébként pedig néhány linket elhelyezni, amely a stúdiótechnikával-technológiával foglalkozik. Kimarad a 4. pont, ezen téma elemei utalásszerűen amúgy is benne lennének a 2-es pontban és alfejezeteiben. Kimarad a 6. pont, annak tartalma átkerül a GYIK első kérdésébe. Kimarad a 7-es pont, aki arról akar tájékozódni, olvasgassa a megadott hifi szakirodalom linkjeit, a szaklapok készülékteszt rovataiban tulajdonképpen összegyűjtve lehet találkozni a hifi márkákkal. Félreértések elkerülése végett: a 2. pont fejezetei és alfejezetei sem lennének nagy terjedelműek, 20-40 mondatból mindegyik alfejezet megoldható, tulajdonképpen annak bemutatása lenne, hogy milyen lehetőségek között választhat aki hangberendezést akar építeni, fejleszteni - ezért a vázlatszövegben idézőjelbe is tettem a „részletesen” szót. Az utóbbi értelemben érvényes a modifikációs és DIY szempont is, azaz e téren is csak utalások kellenének arról, hogy mit lehetséges utólag, a megvásárlás után fejleszteni az adott készüléktípuson. Erre szerintem fontos utalni, mert vásárlási szempont lehet az utólagos fejlesztési lehetőség, - azaz, természetesen nem a modifikációs és DIY tevékenység kifejtéséről lenne szó, de egy-két utalás szerintem fontos a tipikus lehetőségekre. A 2. pont hasonló tartalma ellenére szerintem az 1. pontban megvalósítandó áttekintés fontos lenne, ez afféle bevezetője, megalapozója, értelmezési keretbe foglalója lenne a 2. pontnak. Bizonyos értelemben egyébként az egész szövegnek a GYIK első kérdése adja a középpontját, a többi anyag tulajdonképpen értelmezési keretet teremt ennek a kiválasztási-vásárlási tanácsadásnak. Kérlek, hogy eszerint értelmezzétek a tervezetet, annak szándékait.

    MÁSODIK VERZIÓ

    Bevezetés: A hifi-audiofil hobbi mibenléte, értelme, szépségei és árnyoldalai, tipikus problémái. A topik nyújtotta lehetőségek kezdők és haladók számára, ezen lehetőségek hatékony kihasználási módjai (pl. hogyan kérdezzünk), a topikban elvárható viselkedési illem. (Ehhez már megírtam egy alapanyagot, nem kell majd jelentkezni rá.) Kb. 15 mondat.

    1.; A hifi rendszer, azaz hangberendezés általános felépítése, főbb elemei (forrás, erősítő, hangsugárzók, egyebek…), mitől hifi a hifi, milyen főbb kategorizálási lehetőségei vannak (pl. hifi, audiofil, high-end és hasonló osztályozások…), milyen tipikus választási lehetőségek és döntési kényszerek előtt áll az, aki fel akar építeni egy hangberendezést (például hangforrástípusok, erősítőtípusok, hangsugárzótípusok… közötti választások alapösszefüggései, a döntések kihatása a hangberendezés többi elemére, szinergia szempontjai…). Kb. 15-20 mondat. Linkek a hifit és történetét átfogóan bemutató honlapokhoz, blogokhoz.

    2.; A hifi rendszer „részletesen”. Minden eszköztípusnál lehetőség szerint kitérni az alábbiakra:
    a készüléktípus feladata a hangberendezésen belül, fejlődésének egy-két mondatos történeti és aktuális áttekintése, a jelenkori és a közeljövőben várható fejlesztési és használati trendek, a különféle készülékfajták tipikus előnyei-hátrányai, alapvető kiválasztási és használati szempontok, határterületek készüléktípusai, milyen főbb részekből állnak az egyes készüléktípusok, néhány utalás, hogy mik a tipikusabb modifikációs és DIY lehetőségek-irányzatok, melyek a különleges és extrém technológiák (pl. NXT hangsugárzók, frekvenciaszűrés nélküli CD-játszók.... Nem részletes kifejtés kell, csak elmondása annak, hogy mik vannak, és azok mire jók, mire nem jók. Alfejezetenként 20-40 mondat. Linkek a részletesebb tárgyalásokhoz, szakcikkekhez.
    2A.; Forráskészülékek, forrásformátumok a fonográftól a tömörített hangfájlokig. Típusok, altípusok, működési elvek (például multibit vs. 1bit, túlmintavételezés, MM vs. MC, kisjelű vs. nagyjelű hangszedők stb. stb…), részegységek, előnyök, hátrányok…
    2B.; Erősítők az SE csövesektől a DAC-kal egybeépített fehallgatóerősítőkig. Típusok, altípusok, részegységek, csövek, tranzisztorok, MOS-FET-ek.., erősítőosztályok, ezek jellemző kapcsolásai, jellemző problémák, előnyök-hátrányok…
    2C.; Hangsugárzó eszközök a fonográftölcsértől a fejhallgatókig. Típusok, tervezési és gyártási szempontok, részegységek, típusok előnyei-hátrányai…
    2D.; Vezetékek. Tápkábelek, IC-k, hangszóróvezetékek, a készülékek belső vezetékezése, csatlakozók/forrasztások, anyagok, konstrukciók, működési elvek, előnyök-hátrányok…
    2E.; Kiegészítő eszközök. Céljaik, előnyeik-hátrányaik, típusaik. Állványok, asztalkák, alátétek, tápellátási és jelkondícionáló eszközök, elektromos hálózat, „ezoterikus-negyedik dimenziós” eszközök (demagnetizátorok, CD-köszörűk-csiszolók-lakkozók, mosóeszközök, „Shakti-kövek” és társaik, színes filcek, rézkarikák, párásítók, polarizálók, háromláb vs. négyláb…)
    2F.; Multimédiás eszközökre épülő hifi. Például számítógépes-aktív hangdobozos, házimozis… rendszerek. Előnyök-hátrányok.

    3.; Hangberendezések és hifi készülékek, valamint a hangminőség tesztelési és mérési módszerei. Típusok, módszerek, korlátok, előnyök-hátrányok. Szubjektivitás-objektivitás. Kb. 15-20 mondat. Linkek részletesebb írásokhoz.

    4.; A lehallgató helyiség akusztikája, a hangberendezés összeállításának akusztikai szempontjai, problémái. Kb. 15 mondat. Linkek részletesebb írásokhoz.

    5.; GYIK. Folyamatosan bővülő tartalommal.
    "Egyáltalán nem értek hozzá, milyen készüléket ajánlotok megvételre?" - jellegű téma. Márka- és készülékajánlatok két vagy három alsóbb árkategóriában, új- és használt készülékekre vonatkoztatva. Például rendszerépítés 50ezerből, 100ezerből, 200ezerből. Hifi készülék és hangberendezés vásárlási szempontjai. Kiválasztási és vásárlási szempontok és előfeltételek, küzdelem a kereskedőkkel és a marketinggel. Linkek, pl. a fontosabb magyarországi hifi-audiofil kereskedőkhöz, magyar fejlesztőkhöz és gyártókhoz, tuningolókhoz.

    6.; Hifi szakirodalom. Régi és jelenkori magyar és külföldi szaklapok, információszerző helyek, blogok… Kb 5 bevezető mondat, egyébként pedig linkgyűjtemény.

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    válasz DDL #34390 üzenetére

    Nézd te is a második verziót, részben hasonlít, részben ellentétes a véleményeddel.

    (#34393) bajnokpityu: Nézd te is a második verziót, talán az aszerinti értelmezés közelebb áll a te véleményedhez is, lásd például DIY ügyek értelmezése, illetve egyáltalán, a létrehozandó szöveg "értelmezési keret", "koordinátarendszer" szándéka - a tanácsadás mellett.

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    válasz tdd587 #34396 üzenetére

    A továbbiakban ne álszerénykedjen senki azzal, hogy őt nem kérdeztük, mert mindenki kérdezve van! :D

    Nem fogja megakadályozni a napi ötszöri kérdést, ellenben a mi első válaszunkat lerövidíti: "kezd az első hozzászólás megfelelő részének elolvasásával." Mert a típuskérdésre benne lesz az alapválasz az első hozászólásban, sőt a "helyes" kérdezés módja is benne lesz, és annak alapján vagy eleve megválaszolódik a kérdező kérdése, vagy úgy tud majd kérdezni kérdező, hogy az már egyedi, eseti, értelmes kérdés lesz.

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    válasz #71562240 #34395 üzenetére

    Elnézést a privatizálásért, de talán egy hasonlat segítségével jobban meg tudom világítani, hogy én milyen logika mentén, és miért ezen logika mentén tartanám optimálisnak az első hozzászólás megszerkesztését.

    Egy időben sportpszichológia tantárgyat oktattam edzőképzésben. A hallgatóság értelemszerűen teljesen vegyes volt annak tekintetében, hogy mennyire voltak vagy voltak-e egyáltalán pszichológiai ismereteik. A rendelkezésre álló sportpszichológiai tankönyvek amolyan "ömlesztett" formában, mondhatni "önmagában véve" taglalták az elméleties-gyakorlatias sportpszichológiai ismereteket. Én úgy határoztam, hogy két részre osztom az oktatást menetét, az első félév nagyobbik részében általános pszichológiai alapismereteket-fogalmakat oktattam, ezáltal megteremtvén a közös alapismeretanyagot, a közös értelmezési keretet, a közös beszédmódot, ami alapján a hátralevő kétharmad tanévben már tudtunk beszélgetni a konkrét, alkalmazott sportpszichológiai ismeretekről, mindenki értette, hogy miről van szó, mindenkinek meglett hozzá az alapfokú pszichológiai ismeretanyaga és szemlélete. Első rész tehát pszichológia, második rész sportpszichológia. Értelemszerűen, ehhez a kétrészes oktatáshoz tankönyvet nem tudtunk használni, mert ilyen tankönyv nem volt. Alkalomadtán jeleztem is az illetékes helyen, hogy szerintem ez így nem logikus, nem praktikus. A második évben azonban már megkönnyebbedett a dolgom tanárként, mert csodák csodájára megjelent az első olyan sportpszichológia tankönyv, amely az én módszerem szerint, két részre épült fel: első rész általános pszichológia, második rész sportpszichológia.
    Ezen logika mentén gondolnám ezt az első hozzászólást. "Első rész": közös értelmezési keretek, "második rész": az ismeretek gyakorlati alkalmazása. Akinek nincsenek meg (a velem közös, és hasonlóan értelmezett) ismeretei, annak nem tudom elmagyarázni, hogy hogyan használja az adott ismereteket. Ha a beszélgetőpartnerrel más nyelvet beszélünk, akkor nem értjük meg egymást - mint ahogy erre számtalan példa mutatkozik a topikban. Például a kezdő kérdezőket az első hozzászólás tanítsa meg azon nyelv alapfogalmaira, amely nyelven beszélünk hozzá. Ez nekünk is sok félreértést, sok egyedi "nyelvtanítást" megtakarít. Alakuljon ki a kérdezőnek a kérdezés előtt a hifis szemlélete, ne egyenként kelljen elmagyaráznunk. Ne abból induljunk ki, hogy az egyszeri kérdező majd hajlandó lesz-e elolvasni. Ha nem hajlandó, az az ő baja, ha hajlandó, az mindkettőnknek jó lesz. Gondolom én.
    Közös nyelv, közös szemlélet = tárgyalóképesség.

  • #71562240

    törölt tag

    válasz xtremetuning #34398 üzenetére

    A mobiltelefonom topikja, és minden jobb topik címében benne van: olvasd el az első hozzászólást! Aki enélkül kezdi a tudatlan típuskérdését feltenni, kész a típusválasz: olvasd el az első hozzászólást! - könnyű válasz. Csak egyszer kell megírni a részletesebb választ, utána kész a könnyű válasz.

    (#34400) tdd587: Szerintem látszik, hogy ami megválaszolható, az hol lesz megválaszolva. Az általad kérdezett típuskérdés a GYIK első kérdésében lesz lehetőség szerint előre megválaszolva. Mint jeleztem, a GYIK első kérdése csak látszólag mellékes része a vázlattervezetnek, valójában a veleje - lásd a hozzászólók eddigi többsége szerint elsősorban ez kell a lényege legyen az első hsz.-nek.

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    válasz tdd587 #34400 üzenetére

    "Amúgy látom, akartok olyat, hogy technológia + előnyök/hátrányok: na ez veszélyes téma lesz. Már előre látom, hogy ki lesz osztva a digitális erősítés, fel lesz magasztalva a csövezés, az A osztály meg egyenesen to infinity and beyond..."

    Na éppen az ilyen veszélyes tématerületek miatt hangsúlyoztam mindegyik kampányindító hozzászólásomban, hogy addig fogjuk nyűni, rágni, csócsálni a szöveget, amíg olyan megfogalmazásokhoz jutunk el, amiket mindenki elfogad, mégis benne lesz a kellő tartalom. (Én mindig szerettem a kilátástalan vállalkozásokat. :D )

    (#34403) xtremetuning: Féligazság, ugyanis az ilyen kérdezők legalább fele a felszólítás után elnézést kér, elmegy az első hozzászólásba, elolvassa és megérti. Utána már minden sokkal könnyebbé válik, két nap múlva már a "tökhülyevagyokatémáhozsegítsetek" kérdezőként indulók egy része megalapozott tanácsokat osztogat az újonnan érkezőknek. :D

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    válasz bajnokpityu #34402 üzenetére

    Jó, hogy arról írsz, hogy mit tartasz fontosabbnak, kevésbé fontosnak vagy elhagyhatónak a leendő szövegben, ezek fontosak, ezeket összegezzük, aztán kijön valami belőle.

    Ellenben te is írod azt a szempontot a szerkesztési elvek között, amivel én egyáltalán nem értek egyet, lásd idézet: "Ha igaza van az ilyen tanácsnak, akkor sem fogja senki kezdő megfogadni." Ezzel nem értek egyet. Nem véletlenül hangsúlyozom annyiszor, szerintem az legyen a munkánk során a szempontunk, hogy az első hozzászólásunk legyen, hogy a szövegünk alkalmas legyen arra, hogy aki elolvassa, azon segítsen, az megfogadhassa a benne levő tanácsokat, magáévá tehesse a benne rejlő szemléletet, "tárgyalási nyelvet". Az a véleményem, hogy ne alkossunk predikciókat arról, hogy a kezdő kérdező mit hajlandó elolvasni, milyen tanácsokat hajlandó majd megfogadni. Az a véleményem, hogy értelmes terjedelemben, könnyen megtalálható módon legyen benne az első hozzászólásban mindaz, ami a (legalapabbfokú) hifi alapismereteket, a hifi szemléletet jelenti. Egy ilyen méretű, igényes első hozzászólásnak vagy az éppen szükséges részeinek az elolvasása öt-tíz-tizenöt perc, ami nem sok, ellenben ez a néhány perc ráfordítás képes a topikon való későbbi működéshez a szemléletet, a közös nyelvet megadni. Legyen benne a szövegben, hogy sokak szerint fontos a (táp)kábel minősége, hogy mi a hangdobozállvány, hogy vannak jellemző hangminőségbeli és használatbeli különbségek a csöves és a tranzisztoros, az "A" osztályú és a "D" osztályú erősítők között - lásd például áramfogyasztás :D . Ha ezeket nem tudja a kezdő kérdező, akkor nem tud kérdezni, és keletkeznek a hosszú oda-vissza hozzászólásfolyamok, "hogy akkor ez hogy is van, akkor ezt hogy is érted, akkor mit is jelent az hogy, akkor próbáld ezt úgy megfogalmazni hogy én is értsem, akkor jó lesz-e a használt is, akkor mely márkák között keressek, akkor hol keressek, akkor mire figyeljek, akkor mi a baj azzal, ha a szekrény tetejére akarom helyezni" stb. stb....A kezdők által generált hozzászólások 80 százalékát meg lehetne takarítani egy olyan első hozzászólással, amely képes kialakítani a hifi alapszemléletet, a közös nyelvet. Ne azzal foglalkozzunk, hogy hajlandó-e elolvasni, hajlandó-e megérteni, hajlandó-e megfogadni a tanácsot, azzal foglalkozzunk, hogy legyen benne (értelmes terjedelemben!), amit el kell olvasnia, amit meg kell értenie, amit meg kell fogadnia. Legyen az első hozzászólás egy alapfokú "gyorstalpaló tanfolyam", ez normális terjedelemben meg is oldható - lásd például a linkelt házimozis 1. hsz. terjedelme. Azt írod: "Aki állványon, kábelen gondolkodik, az úgyis túl van az első lépcsőn..." Illetve: "Jelen pillanatban a második verzió 5. pontját tartom kiemelendőnek, újak zöme ezért jön ide." Én azt gondolom, hogy az első hozzászólásunk legyen az az első lépcső, amit mindenkinek meg kell ugornia ahhoz, hogy itt a topikban kezdeni tudjon magával, és kezdeni tudjunk vele valamit. Aki a második verzió 5. pontja miatt, vagyis a vásárlási tanácskérés miatt jön ide, az is ugorja meg azt az első lépcsőt, és azután akarjon tanácsot kérni-kapni. Szerintem építsük meg azt az első lépcsőt, hogy aki még azt nem ugrotta meg, a mi első hozzászólásunk által ugorja meg, és ne a hosszú hozzászólásfolyamok által. Ez az első lépcső a közös szemlélet, a közös nyelv kialakítása a (legalapabbfokú) hifi alapismeretek segítségével.

    Nem véletlenül linkeltem mintaként a két mobiltelefonos topik linket. Egy rendes prohardveres szakmai topiknak ilyen igényességű első hozzászólása van, és a topikban résztvenni akaróknak igenis el kell sajátítaniuk az abban levő ismeretanyagot, ha kezdeni akarnak valamit a topikban. Ebből adódóan azokban a topikokban sokal hatékonyabb a kommunikáció, mint ebben a topikban.

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    válasz andorra #34414 üzenetére

    Fonákjára fordítom a kérdésedet: azt a hét embert éppen ez az első hozzászólás fogja megtanítani a lépcsőnkön járni, hogy ne essünk egymásban hasra folyton. (Az ezután is mhasraeső egy-kettőt pedig személyesen felsegítjük, ahogy xtremetuning is írja. De akkor már csak egy-kettő lesz a hét helyett, akinek személyesen kell vakvezetést nyújtani.)

    Ugyebár arra akartam kilyukadni, hogy ne féljünk attól, hogy a hifi alapismereteket is ügyesen összefoglaló első hozzászólásunk túl nagyigényű, túl mély, "túl jó" lesz. Attól még mindig jónéhány olyan szakmai topik lesz a prohardveren, amelyik mélyebb, nagyigényűbb hozzászólásokkal rendelkezik, és ahol szintén "kötelező" azon ismeretek elsajátítása a topikban való működéshez, főleg az újoncok számára.

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    válasz bajnokpityu #34417 üzenetére

    Olvasd el az első hozzászólást :D ... helyett a (#34353) kammerer-t, ahol tegnap leírtam a négypontos javaslatomat a munkavégzés optimális menetére vonatkozólag, gondolom az működni tud majd, legalábbis ellenvetés eddig nem érkezett.

    Most ott tartunk, hogy egy-két napig (talán egészen hétvégéig) csócsáljuk, rágjuk, szétcincáljuk, újraösszerakjuk azt a vázlattervezetet, amit majd a csócsálás végén véglegesítünk arra a célra, hogy a vázlat alapján lehet majd önként jelentkezni adott fejezetek megírására, és a vázlat alapján végezzük el az első hozzászólás munkaszövegének konkrét megírását. Utána őfelsége, a Központi Bizottság megcsócsálja az első hsz. munkaszövegét, majd ha eléggé megcsócsálta, akkor a fórum teljes nyilvánossága elé tárja, hogy a fórum teljes tagsága is csócsálja meg, egészen addig, amíg olyan szöveg alakul ki, amitől mindenki boldog lesz és magáénak érzi. (Mint említettem, szeretem a kilátástalan vállalkozásokat. :D )

    Abban a (#34353) kammerer hozzászólásomban mellékeltem azt a hevenyészett listát azokról, akiknek biztosan illene benne lenniük az "őfelsége, a Központi Bizottságban", azon kívül pedig felszólítottam azokat, akik nincsenek benne a névsorban, hogy egyrészt köpjenek le mert kihagytam őket, másrészt jelentkezzenek, hogy nekik benne kell lenniük.

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák