Új hozzászólás Aktív témák

  • schawo

    titán

    válasz darvinya #63503 üzenetére

    A hangszóróban egy elektromos motor található. Minden pillanatban jelen van a vonzás és taszítás, a középállásban ezek az erők kiegyenlítik egymást. A (elektro)mágneses erő a fizika legnehezebben értelmezhető erőhatása, még a gravitáció is könnyebben magyarázható a kvantumfizikában. Nem olyan egyszerű, mint általános iskolában megmutatták, hogy vonz, taszít, oszt jónapot. A feszültség hatására a tekercs elmozdul a mágnes körül. Ha az egyik irányba áll az elektromágneses pólus, akkor kifelé indul el, mert a belseje úgymond "taszít" a külseje pedig vonz, és ugyanez fordítva.

    De most dobjuk el a fizikai magyarázatot, mert az sokkal bonyolultabban visz el minket a magyarázathoz, olyan szinten kéne belemászni a kvantumfizikába, amit nem biztos, hogy fejből vágok, pedig vegyészmérnök vagyok. (Ráadásul kiderül, hogy számomra miért hajtépősen értelmetlen a dologról még beszélni is). Vegyük tehát a zenei magyarázatot. Adott a feladat, van egy dob, amit be kell mikrofonozni. Én a lábdobhoz 3 dinamikus mikrofont szoktam alkalmazni a lábdob felvételéhez: belülre egyet, ami a tranziensek átvitelére alkalmas, kivülre egyet, ami a középmélyeket viszi, és használok egy saját fejlesztésű basszusmikrofont, amit egy pergődob lábbólból és egy Celestion 12"-os gitárhangszóróból készítek (a Yamaha Subkick olcsóbb és jobb változata, és büszke vagyok rá, hogy már sok neves külföldi producer átvette az ötletemet). A tamokra kerül 2-3 dinmaikus miki, a pergőre kettő kondis (alul-felül), és a lábcinre egy. Az overhead mikrofon egy kiskondis sztereó pár elsősorban a cinek, de összességében a teljes spektrum, valamint a térérzet vételére szolgál. Ezen felül szokás elhelyezni még a szobában egy csak térézetet rögzítő sztereó párt. Ha összeszámolod ez 10-13 mikrofon.

    Amikor az egyszeri dobos kolléga betapos a lábdobnak, megindul egy hullámfront. Először eljut a legközelebbi lábdobmikibe, majd kis idő múlva a másodikba, még egy kis idő múlva a harmadikba. A kapott késleltetés kiszámolható a mikrofonok távolságának és a hang terjedési sebességének hányadosából. Ennyivel korrigálva a felvételt a hullámfrontok, köszönik jól érzik magukat. Igen ám, de a dobot még körülveszi további 8-10 mikrofon. Ezek mind különböző távolságra helyezkednek a lábdobtól. A legtávolabbi teremmikrofon lehet akár 5-10 m távolságban, de az elhagyhatatlan overheadek is 2-3m-re vannak a ládbob fölött (vö. 50 Hz hullámhossz 6.8m). Miért fontos ez? Mert egy félperiódusnyi késéssel ér a mikrofonba a hang, ráadásul megjósolhatatlan irányú hullámfronttal, ugyanis az OH a lábdobbőrre merőlegesen helyezkedik. Magyarul általában az OH pont mély frekvenciák kioltásra játszik a lábdobmikrofonnal versengve. Mit lehet tenni ez ellen? Nyomkodni a fázisfordítás gombot. Addig nyomkodod a fázisgombot az egyes dobmikrofonok felvételein, amíg a kioltás a legkisebb mértékűre nem csökken. Tehát a felvételen totálisan random lesz a dobok hullámfrontjának iránya. Ha estleg vitatkozni szeretnél, hogy ezt biztos nem mindig így csinálják, akkor el kell keserítselek, ez így megy, amióta egyáltalán felvétel készült bármiről.

    De nézzük tovább a basszusgitárt, mert azt gondolhatod, hogy oké, a dob, de az téged nem zavar, ott a gitár, az biztos egzakt valami. Hát nem. A b.gitárt fel-le pengetik, sőt ütik ujjal, ami egy random körkörös mozgást hoz létre a húron, a pickupban teljesen véletlenszerűen indul meg a hullámfront egyik vagy másik irányba. És akkor még nem is beszéltem arról, hogy nincs konzekvens gitárpickup bekötési irány. Van aki jobbra, van aki balra köti ugyanazt a pickupot, ennek megfelelően akár ugyanúgy játszva is két ellentétes hullámfront alakul ki. Egyetlen konzekvens hullámfrontja az éneknek van. De abban nincs basszus tartomány (remélhetőleg). De az ének sem marad konzekvens, mire a te hangszóródba jut a villany. A kompresszorok és eq-k jó része is össze-vissza fordítja a fázist, de a vokállal való illesztés miatt a keveréskor szintúgy össze-vissza kell nyomkodni a fázisfordítót, hogy ne legyen egymáshoz viszonyítva fázishibás az eredmény.

    Egy keverés során legalább 100x nyomom meg a fázisfordító gombot. Amúgy mivel ez a rutin, van külön gombom rá, hidd el, már agyonteszteltem a témát, semmi különbség nincs a fázis egyik vagy másik iránya között.

    Szóval ha ezek után valaki nekem azzal jön, hogy szerinte a fázis egzakt valami, csak a hajamat tudom tépni.

    [ Szerkesztve ]

    evDirect villanyautós töltőhálózat

Új hozzászólás Aktív témák