Új hozzászólás Aktív témák
-
bayarena
aktív tag
Az jo lenne, ha nem lenne chiphiany, epp most rendeltem meg egy uj Suzuki Jimny-t es kb 6-7 honapot mondtak mire elkeszul...
-
Gomez86
őstag
Most hogy nem pörög a mobil annyira, lehet máshova vinni a gyártáskapacitást. Nem rossz gondolat ez. Az autókban meg van mit behozni.
Van most nálam egy VW taigo és olyan gagyi a műszerfal kijelzője hogy rendesen ciki 2023-ban....
"A man is a success if he gets up in the morning and gets to bed at night, and in between he does what he wants to do." Bob Dylan
-
vicze1
félisten
Te jó ég... Hogyan lehet annyi baromságot összehordani egy cikkbe?
Már az eredeti Reuters cikk is fantáziál kicsit, de annak a summázása még nagyobb hülyeség lett..."Many of the automotive industry's biggest chip suppliers such as NXP Semiconductor (NXPI.O) and STMircoelectronics NV (STM.DE) tap TSMC to make their chips."
Ebből -> "A legtöbb autós beszállító a TSMC-vel gyártatja a lapkáit"ST saját gyárakat használ, NXP szintén saját gyárakkal rendelkezik, de TSMC-vel olyan gyártástechnológiákon gyártanak, mint GaN, vagy 16nm. Nem elsősorban csúcstechnológiák, okkal... Az említett 2 már a legtöbb, jó tudni...
Valóságban az történt, hogy TSMC bejelentett egy N3AE (Auto Early) node-ot, ami N3E-re alapul, ami az autógyártásban érdekelteknek lesz elérhető és 2025-re vagy utánra tervezik a gyártás elkezdését a végleges N3A node-on.
Az eredeti sajtóközleményből: "leading to the fully automotive-qualified N3A process in 2025." -
-
cucka
addikt
Egyébként melyek azok a különleges követelmények, amelyeknek az autóipari chipeknek meg kell felelniük?
Rázkódás biztos nem, ugye nincs mozgó alkatrész.
Por és nedvesség? Ez már megoldott a mostani chipeknél.
Hő? Hát egy közönséges laptop chip 100 fokon megy, plusz az autóban van beépített vízhűtés és akár ventillátornak is van hely.Szóval ez ilyen bullshitnek tűnik, hogy elmesélik a hülyéknek, hogy milyen roppant nagy kihívás és hosszú évek munkája modern chipeket az autóba szerelni, amelyekkel esetleg megoldható lenne, hogy a 20 millás autó kezelőfelülete olyan reszponzív legyen, mint egy alsó polcos kínai tablet.
-
Televan74
nagyúr
Új utakat kell keresni!
Ki rúgta tökön a nyuszit, hogy piros mind két tojása....!
-
LordyDaVidra
csendes tag
Hivatalosan:
- hosszú idejű működésre kell őket hitelesíteni (15 év)
- szélsőséges hőmérsékleti tartományban (-50 és +70 fok közötti környezet)
- rezgést is jól kell bírniuk
Nem TELJESEN bullshit a dolog, nyilván kicsit túl van lihegve.
Emellett maguk a szoftverek is erősen korlátozók, pl. automotive használatra hitelesített fordítót kell használni, stb.
Nem tudom, most mi a helyzet, majd 10 évvel ezelőtt, mikor autóipari Tier 2 beszállítónak dolgoztam, akkor az ügyfél (francia autómárka) képviselője megjegyezte, hogy hát kb. úgy megy a szoftver, mintha egy 2 éves telefonon futna, én pedig megköszöntem a dicséretet, mert, mint mondtam, maga a hardver kb. 6 éves színvonalat képviselt teljesítményben (és még messze volt a megjelenés!). Később nagy leb.szást kaptam ezért a mondatért a Tier 1 képviselőjétől, meg utána még a főnökömtől is, hogy rombolom az üzleti viszonyt -
cucka
addikt
válasz
LordyDaVidra #8 üzenetére
Amúgy kb. jól leírtad az autóipar egyik fő problémáját.
Ezeknél a cégeknél 6-8-10 éves iterációs ciklusok vannak. Amit most fejlesztenek, mint szoftveres-hardveres innováció, az 5 éve már elavult, de még 2-3 év amíg piacra kerül, és utána 6-8 évig piacon is fog maradni.
Tudod, mint a vadonatúj E Klasse Mercedes, ahol az az innováció, hogy van rajta Angry Birds. És hát el is tudom hinni, hogy amikor a specifikációt megírták, akkor még az Angry Birds volt a menő mobilos játék.Ezek közül talán egyedül a hőmérsékleti tartomány ami kritikus lehet. Rezgés irreleváns, egy chipben nincs mozgó alkatrész. És a chipek simán bírnak 15+ évet, főleg ilyen kevés üzemórában, mint amennyit egy autóban működnek.
És hát jól látszik, hogy a rengeteg tanúsítvány, hitelesítés, és hivatalos pecsét ellenére a legtöbb probléma egy autóban a szoftverrel van.
Amit az ipar csinál, az egy alapjaiban rossz működési modell. És erre a Tesla mutatott rá, akik valahogy megoldják, hogy hetekben/hónapokban mérhető iterációs ciklusokkal termeljenek. Ezért sem fogják a hagyományos autógyártók soha a büdös életben utolérni őket, hacsak nem lesznek náluk gyökeres változások.
[ Szerkesztve ]
-
atis123
tag
A Tesla teljesen a nulláról építette fel a fejlesztési, gyártási és értékesítési modellt. A meglévő gyártóknak meg át kell állni. A Teslának, nem volt alkatrészellátási gondja a korábbi modellekkel, mert nem voltak. A régi modellekhez a régi fejlesztési módszerek kellenek, arra meg senki nem rugáz be erőforrást, hogy másfélszer annyi ember dolgoztatnak, hogy tudjanak kétféle fejlesztesi folyamatot vinni. Ez tényleg nagy előny a Tesla oldalán.
[ Szerkesztve ]
"Nincs az elbaszva, csak másra lesz jó!"
-
atis123
tag
Rázkódás biztos nem, ugye nincs mozgó alkatrész.
Forrasztás, érintkezés. Amotortérben járó motor mellett mindig van valamiféle vibráció.
Hő? Hát egy közönséges laptop chip 100 fokon megy, plusz az autóban van beépített vízhűtés és akár ventillátornak is van hely.
Ugye nem gondolod komolyan, hogy majd a hűtőkört a chipre is kierjesztik?
Por és nedvesség
Azt a készülékházak oldják meg, és nem a chip.Az autógyártóknál sem teljesen hülyék dolgoznak azért...
"Nincs az elbaszva, csak másra lesz jó!"
-
-
cucka
addikt
Ami számomra nem világos, hogy ha az elavult technológiájú chipnél a forrasztások ellenállnak a rázkódásnak, akkor a modern chipnél miért nem lehet ugyanezt a tudást alkalmazni? Ugye ezek a problémák nem magában a chipben jelentkeznek, hanem a tokozásánál, és ott, ahol érintkezik a nyákkal, amire ráépítik.
Szóval ha az ócska 16nm-es chipet be tudják tokozni rázkódásálló forrasztásokkal, az új, 4nm-es chipnél mi a megoldandó probléma, ami miatt 5-6 év késéssel tudják csak beépíteni azt egy autóba?
(A tippem, hogy semmi, az autógyártói fillérbaszáson kívül)A vízhűtéssel kapcsolatban meg nyilván nem arra gondoltam, mint a pc-ben a vízhűtés. De egy elektromos autóban az invertert és a cellákat is vízzel hűtik-fűtik. Szóval amiről szó van, az nem science fiction, hanem már létező megoldások.
Nem teljesen hülyék az autógyártók sem. De az biztos, hogy a jövő arról szól, hogy az autó lényegében egy számítógép kerekeken. És erre ők nincsenek felkészülve.
Amíg 8-10 éves fejlesztési ciklusokban működnek, addig soha nem lesznek korszerűek. -
ViZion
félisten
A környezetvédelem jegyében más a forrasztóón összetétele... az meg így sz@rabb, de nincs benne ólom, mindenki boldog. A rázkódástól ezek a mikrorepedések felderíthetetlenek, ahogy pl. mosógépnél vagy más gépnél sem fog a szerelő javítani, a panelt cserélik.
Mi is autóipari al-al-al-al beszállítók vagyunk. 4 éve beharangozott project a mintázásokkal, stb. idén kellett volna felpörögjön, de elhalasztották a jövő év elejére. Szal. jól írták fent, mire tényleges sorozatgyártásba kerül valami, az jó esetben 5-6 év. Coviddal, válsággal együtt meg 6-9 év... Módosítani nem nagyon lehet, mert annak az egész beszállítói láncon végig kell mennie, új tesztek, minták, esetleg a műanyagokhoz formák, ami nem ócó.
Megoldás lehetne az elektronikai bizbaszokra (részben) valami moduláris rendszer, szabványos csatikkal... de ez senkinek nem érdeke.
Hold on, trying to give a fuck... Nope, not Happening • Powered by Fedora Linux • "Az élet olyan sz@r, szerencsére a felén már túl vagyok" Al Bundy
-
vicze1
félisten
Látom itt nagyon sokan eléggé el vannak tévedve, hogy milyen "chipek" mennek az autókba.
A kismillió MEMS szenzorokban van mozgó alkatrész. Szintén kismillió MCU és rengeteg controller, a motortól, a USB portokig, a CAN hálózat vezérléséig, rengeteg különböző leginkább kis elektronikai egység megy bele. Tényleg akár több ezer chip van egy kocsiban. És az infotainment, amit esetlegesen te nyomogatsz az a lehető leglényegtelenebb része, és kieshet teljesen.
Egy autógyártónak elsősorban elérhetőség kell tehát hogy ugyan az a komponens 10+ évig gyártva legyen és elérhető legyen, hogy a 10+ évig gyártott platformjaikba ugyanazt a komponenst minding be tudják építeni, és a dolgokat 1x kelljen megcsinálni, és utána csak újra és újra felhasználni, így minimalizálni az RnD-t.
Mi az ami automotive grade? Ez. Ez meg az ISO szabvány ugyanerre.
A TSMC N4A azt garantálja, hogy 10+évig elérhető lesz és megmarad az adott node, ez a lényeg. 0 kihatása van arra hogy most mi a helyzet és hogy évek múlva mi lesz. 5éve múlva talán lesz amit gyártanak rajta.
Új hozzászólás Aktív témák
it Komoly fejlesztéseket hajtanak végre, amelyek eredményeképp a mobilos chipszektorhoz zárkózhat fel az eddig állandó lemaradásban lévő autóipari chipágazat.
Állásajánlatok
Cég: Servergarden Kft
Város: Budapest
Cég: pepris.de
Város: Budapest