Új hozzászólás Aktív témák
-
joghurt
addikt
LandSpace: 1,5 tonna 500 km-es magasságba.
Menetrend szerinti Falcon 9: 18,4 tonna LEO.Tényleg a kínaiaké a technológiai fölény, a SpaceX csak pislog.
A tej élet, erő, egészség.
-
ddekany
veterán
Mert a Starship és New Glenn esetén a fő nehézség, amiért lassan haladnak, az az, hogy metán hajtású... Ekkora ótvar hazugságot. De bejött, kattintottam. Én barom.
-
Dare2Live
nagyúr
Nem lehetne olyan, hogy aki fizet annak ne jelenjenek meg egyes szerzők (Harangi László) cikkei? Mint a forumon hogy el lehet rejteni egyes hsz hszeit.
don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up...
-
Fritz Teufel
addikt
Ha jól látom, itt a metán meghajtásban csapták rá az ajtót mindenki másra. Ami igaz is. Ebben a ligában versenyez még a SpaceX Starship és a szintén amerikai Relativity Space a Terran 1-el. Egyiknek sem sikerült pályára állni eddig.
Asus ROG Strix G513IH; Apple iPhone 14 Pro Max, Apple iPhone 13, Apple Watch Ultra, PocketBook Touch HD 2
-
ddekany
veterán
válasz Fritz Teufel #4 üzenetére
És ezért nem sikerült a Spaceship-nek, meg a New Glennek pályára állnia még, mert a hajtómű nincs kész? Vagy amennyiben azért is, akkor a Raptor vagy a BE-4 esetleg sok tekintetben ambiciózusabb mint ami ebben a kínai rakétában van, vagy csak az a nagy fejlesztés amivel évek óta szenvednek, hogy metánnal menjen?
Ez az egész csak egy szokásos fárasztó CCP megrendelésre terjesztett talking point-nak tűnik, és e mögé sikerült a PH lapcsaládnak beállnia... Gratulálok srácok.
[ Szerkesztve ]
-
#54625216
törölt tag
válasz Fritz Teufel #4 üzenetére
Tehát azzal csapták rá az ajtót mindenki másra, hogy sikerült egy kb. Falcon 1 kategóriájú rakétával hasznos terhet pályára állítaniuk?
A metán meghajtás nem fúziós technológia, hogy mindenki a nagy áttörésért küzdjön. Mind a SpaceX, mind a Blue Origin másik ligában versenyez, a kínaiak max akkor fogják rácsapni az ajtót mindenki másra, ha 40+ tonnát tudnak majd elsőként pályára állítani egy 100%-ban újrahasznosítható hordozórakétával, függetlenül attól, hogy mivel hajtják.[ Szerkesztve ]
-
Gargouille
őstag
Nem is értem a cikkíró miért aprózza el így, nyugodtan írhatta volna azt is, hogy a "Spacex csak kullog kína után", vagy esetleg, hogy "köröket vertek a Spacex"-re!
Most tényleg nem bántásból mondom, de komolyan megkérdőjelezi az egész lapcsalád hitelességét, hogy ilyen cikkeket kiengedtek. Vajon az IT híreknél meg a hardvereknél is ennyire "szakmai" az anyag valójában?
Lassan kiderül, hogy amit korábban abszurd humornak gondoltunk, az csak szimpla jövőbelátás volt.
-
ddekany
veterán
válasz Gargouille #8 üzenetére
Mutatjuk: Musk bokánsz*rta magát! Kína szuperrakétája beelőz, a nyugat pánikol.
-
nagyúr
válasz Gargouille #8 üzenetére
Mert félreértitek. Nem pánikol, nem aggódik, csak pislog.
Muszáj pislogni, különben kiszárad a szeme...Aki él és nem boldog, az téved!
-
Mopar426
tag
2005 óta vagyok tag. Az ilyen és ehhez hasonló cikkek miatt gondolkozok, hogy törlöm magam...
Hope for the best, plan for the worst!
-
#52931072
törölt tag
Titokban megtalálták a felmelegedés ellenszerét. Annyi műholdat lövöldöznek fel, hogy csökkenni fog a légkör besugárzása. Probléma, megoldás és még netezni is lehet majd vele. Pergola az űrben.
Igen, ami a cikk címét illeti, “ felrobbant az internet” kategória. Miért nem lehet rendesen megfogalmazni a cikket kb a tényekre szorítkozva. Ilyen világban élünk, valahogy el kell adni a mágneses lepedőt is.[ Szerkesztve ]
-
ledgeri
nagyúr
Én is benne lennék, csak hát akkor annak valahanyad részéből ő is kap...
// #ublockO-HardMode // anti-blockadblock-er // PH! új arculat: 1/ 500 // szeksziboj -nálam van egy pirospontod! // Találtam sárga fényű lézert! (kézit, ceruzaelemest) https://youtu.be/XQnmMjYHgcM //
-
realme
junior tag
Hanem Kínáról lenne szó hanem egy USA vállaltról most itt mindenki elcsöppenne, igen Kína megállíthatatlanul fejlődik és ez nem nagy baj.
Ryzen5 5600x,MSI MEG B550 Unify, 2X8GB DDR4000Mhz, RX7800XT,
-
Astroboy
őstag
Fejlődnek a pingpongok, az ész metán gyerekek...
-
judas13
addikt
Tegyük hozzá, hogy jövőre az új ZQ3 olyan12-20 tonnát tud majd felvinni 20 alkalommal.
A TL3H meg majd 48-62(!) tonnát fog tudni felvinni - ha ilyen tempót tolnak továbbra is a felbocsátások tekintetében- a közeljövőben.(2025-re szerintem.)
Ugyanaz lesz szerintem most itt is mint ami éppen zajlik az elektromos gépkocsiknál az egész pályás letámadás tekintetében látható.[ Szerkesztve ]
"Aki nem hoz döntést, az hatalmas döntést hoz."
-
Dare2Live
nagyúr
Az a baj evvel, hogy ha minden úgy lesz ahogy szeretnék, írod akkor sincs meg a teljes újrahasznosítás. Csak Falcom 9, Falcon Heavy ligába lesz.
Elektromos autó vonalon nekem még mindig az van meg, hogy autónként 20-30k$nyi összeggel támogatja kína pl niot. Így nem nehéz az egész pályás letámadás.
Ettől még a cikk egy clickbait hányás by Harangi.
[ Szerkesztve ]
don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up...
-
Darmol
senior tag
Gyk.: A cikk clickbait címének apropóját az adja, hogy a LandSpace demonstrálta: a fejlesztéssel beelőzte hajtómű technológiában a SpaceX-et, amely a StarShip-hez és a SuperHeavy-hez szintén metán hajtóanyagú hajtóművet (Raptor) fejlesztett. Megjegyzem a legnagyobb jelentősége nem is ennek van hanem annak, hogy lehetővé válik Kína számára a privát szférából a tőke bevonás az űrtechnológiákba.
Természetesen nem kell érteni. Maradhattok "a-kínaiak-kicsik-sárgák-nemérteneksemmihez-lopnak" mantrátoknál amivel egyben jellemzitek a képességeiteket.[ Szerkesztve ]
Aki azt mondja "nem tudom elhinni az igazságot" az naiv. Aki azt mondja "nem akarom tudni az igazságot" az ostoba. Aki azt mondja "az igazság tilos" az gonosz. Aki azt mondja "én határozom meg az igazságot" az beteg.
-
Straw
senior tag
Több sebből vérzik amit írsz, egyrészt nem fejlesztett ha nem fejleszt, jelenleg a Raptor a v3-nál tart, repült a v1 és a v2 is. Tehát nincs szó semilyen hajtómő technológiában beelőzésről. Amiben most a kínaiak előrébb vannak, hogy hasznos terhet tudnak pályára állítani MetaLOX hajtású rekátéval. Nem foglalkozva a payload tömegével. De ha ezt nézzük, amint a Starship meg tesz egy kört a bolygó körül, ez a "hatalmas siker" semmit nem fog jelenteni/érni.
42
-
judas13
addikt
válasz Dare2Live #19 üzenetére
Végülis nem az részlet érdekli a vevők jó részét szerintem, hogy kiket és mennyivel is dotál a kínai állam, hanem az árcédula a szalonban. (Tudjuk ott a pénz nem számít számos esetben de nem is egy tiszta kapitalista gazdaságról beszélünk ügye hanem valami kommunista ideológiával feldíszített hibrid kitalációról).
Nem èn szeretnèm csak érzésem szerint a trendek alapján ez így lesz, jön a kínai space boom. Minden mérettartományban, minden elképzelhető mennyiségben, rövid idő alatt.Ja és, hogy Európa hol van ehhez képest mostanában sajnos abba már bele sem gondolok..
[ Szerkesztve ]
"Aki nem hoz döntést, az hatalmas döntést hoz."
-
Dare2Live
nagyúr
Ehez kéne egy nagyjából versenyképes termék különben az lesz mint a Brilliancevel ~20éve.
Közben az EU/US... vonalnak erősen kezd elege lenni a kína dömping vonalból, a kínai rendszernek meg egyre kevésbé van, lesz pénze.A kínai space boom az jópár éve sok pénzből zakatol de uaz van mint USben. Rémítő pénzből csinálnak nem versenyképes platformot.
EUban jövőre indul az Ariena 6, előrelépés de ettől még nem lesz versenyképes. Mirui, Ariane next meg 2026/30ra igér.
oroszok meg leseggeltek.
don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up...
-
Darmol
senior tag
Mindenben, de különösen az ilyen technológiai versenyekben az számít elsőségnek, hogy ki kezdi el gyakorlatban alkalmazni először.
Azt, hogy miért vannak előrébb te magad írtad le. "Amiben most a kínaiak előrébb vannak, hogy hasznos terhet tudnak pályára állítani MetaLOX hajtású rekátéval."
Sikeres kereskedelmi küldetést hajtottak végre. A SpaceX még csak tesztel. Még az is teljesen mindegy, hogy kinek műszakilag fejlettebb a hajtóműve. A befektetők azt látják kínaiak be merik vállalni a kereskedelmi alkalmazást, az amcsik nem. Majd ha a Holdra először a SpaceX indít emberes kereskedelmi küldetéseket, akkor az a kör az övék.
Ez így működik, akár tetszik neked akár nem."amint a Starship meg tesz egy kört a bolygó körül,"
Nem a múlt század hőskorában vagyunk. Semmit nem jelent az, ha tesznek egy kört. A kereskedelmi alkalmazás idejét éljük. Mert napjaink kereskedelmi rakétatechnológiára (és úgy általában az űrtechnológiákra) manapság már ugyanaz érvényes mint bármelyik másik üzleti tevékenységre. Akkor tekinthető sikeresnek, ha pénzügyileg sikeres. Alapvetően ezért indította az USA kormányzata anno a privát űrhajózás programját. Hogy kilépjenek a NASA pénztemetőjéből.Aki azt mondja "nem tudom elhinni az igazságot" az naiv. Aki azt mondja "nem akarom tudni az igazságot" az ostoba. Aki azt mondja "az igazság tilos" az gonosz. Aki azt mondja "én határozom meg az igazságot" az beteg.
-
Darmol
senior tag
válasz #54625216 #32 üzenetére
Ha az a Volvo a garázsban rohad, míg a te cuccot elárasztja az utakat akkor igen. Beelőzted a Volvot. Neked van működő cuccod, a Volvonak nincsen.
Aki azt mondja "nem tudom elhinni az igazságot" az naiv. Aki azt mondja "nem akarom tudni az igazságot" az ostoba. Aki azt mondja "az igazság tilos" az gonosz. Aki azt mondja "én határozom meg az igazságot" az beteg.
-
Darmol
senior tag
válasz Dare2Live #34 üzenetére
A Brilliance pont egy rossz példa.
Idézek egy előző hozzászólásból:
"a legnagyobb jelentősége nem is ennek van hanem annak, hogy lehetővé válik Kína számára a privát szférából a tőke bevonás az űrtechnológiákba"Hogy az előző HSZ rolleres példájánál maradjunk. Azokból a rollerekből lesz egy rakás pénze a kínai fejlesztő cégnek. Ebből a pénzből fejlesztenek egy kamiont, miközben a Volvo-t a garázsban túráztatják.
A kínaiaknak lesz egy üzletileg sikeres rollerjük, és egy potenciálisan sikeres kamionjuk. A Volvo-nak lesz egy potenciálisan sikeres kamionja.
A végén ki jár jobban üzletileg?Aki azt mondja "nem tudom elhinni az igazságot" az naiv. Aki azt mondja "nem akarom tudni az igazságot" az ostoba. Aki azt mondja "az igazság tilos" az gonosz. Aki azt mondja "én határozom meg az igazságot" az beteg.
-
#54625216
törölt tag
Magadnak mondasz ellent:
"Mindenben, de különösen az ilyen technológiai versenyekben az számít elsőségnek, hogy ki kezdi el gyakorlatban alkalmazni először."
vs.
"Még az is teljesen mindegy, hogy kinek műszakilag fejlettebb a hajtóműve. A befektetők azt látják kínaiak be merik vállalni a kereskedelmi alkalmazást, az amcsik nem."A kínaiaknak van egy 1.5t teherbírású hordozórakétájuk, ami végrehajtott 1 db. sikeres küldetést, a SpaceX-nek meg van egy 22t teherbírású hordozórakétája 287 sikeres küldetéssel a háta mögött.
Tehát ha nem számít a hajtómű műszaki fejlettsége, akkor a LandSpace jelenleg a fasorban sincs.
Ha meg a technikai elsőség a kérdés, akkor azt a saját ligájában van csak értelme összehasonlítani, esetünkben a Starship fejlettségi szintjét a kínaiak tervezett Long March 9 rakétájával, aminek a jelenlegi céldátuma 2033."Ha az a Volvo a garázsban rohad, míg a te cuccot elárasztja az utakat akkor igen. Beelőzted a Volvot. Neked van működő cuccod, a Volvonak nincsen."
Pontosabban:
"Ha az a Volvo a garázsban rohad, míg a te biciklid elárasztja az utakat akkor igen. Beelőzted a Volvot. Neked van működő biciklid, a Volvonak nincsen."
Így már elég nyilvánvaló, hogy miért nincs értelme az állításodnak.
"Ebből a pénzből fejlesztenek egy kamiont, miközben a Volvo-t a garázsban túráztatják."
Annyi csak a bökkenő, hogy azt a Volvo-t jelenleg is a tesztpályán fejlesztik és mire a kínaiak elég biciklit el tudnak adni ahhoz, hogy egyáltalán belekezdhessenek a kamion fejlesztésbe a Volvo már a három generációval előrébb lesz?
[ Szerkesztve ]
-
Darmol
senior tag
válasz #54625216 #38 üzenetére
Miért mondanék ellent magamnak? Alapvetően a metán hajtóanyagú kereskedelmi rakétákról volt szó. Te kevered össze a Merlin hajtóművet a Raptorral, de nem tudom eldönteni ez szándékosságból vagy másból ered e.
Persze nyugodtan győzzél meg tényekkel, és mutasd be hány kereskedelmi küldetést hajtottak végre Raptor-ral.Széljegyzet: A Long March 9 metános (részben és jelenleg), de nem kereskedelmi hanem állami.
"Pontosabban:
..."
Ezzel csak magadat járattad le, hiszen nem ezt írtad #32-ben."Annyi csak a bökkenő, hogy azt a Volvo-t jelenleg is a tesztpályán fejlesztik és mire a kínaiak elég biciklit el tudnak adni ahhoz, hogy egyáltalán belekezdhessenek a kamion fejlesztésbe a Volvo már a három generációval előrébb lesz?"
Vagy mégsem maradnak le ahogyan te elképzelted, mert már szerelik össze a kínaiak kamiont a tesztpályához.[ Szerkesztve ]
Aki azt mondja "nem tudom elhinni az igazságot" az naiv. Aki azt mondja "nem akarom tudni az igazságot" az ostoba. Aki azt mondja "az igazság tilos" az gonosz. Aki azt mondja "én határozom meg az igazságot" az beteg.
-
Dare2Live
nagyúr
válasz #54625216 #38 üzenetére
"Ha meg a technikai elsőség a kérdés, akkor azt a saját ligájában van csak értelme összehasonlítani, esetünkben a Starship fejlettségi szintjét a kínaiak tervezett Long March 9 rakétájával, aminek a jelenlegi céldátuma 2033."
Fejlettési szintnél nem raknék egyenlőséget, starship full reusable lesz LM9nél ezt 2040 utánra tervezik. 2033ban ha minden jól megy kész LM9 és esetleg részlegesen reusable.
De LEOnál akkor is verhetetlen starship kb nem is egy kategória LM9el. Full reusable modban fog felvinni 140tonnát leora. Expandable módban ~250tonnát.
És technikailag ott van még, hogy Starship világűrben tankolható. Amivel mehet holdra, marsra... és megint egy külön kategória.
Kémia rakéta vonal kb kimaxolódik vele. Lehet olcsón ISS utódot, bazi nagy/nehéz űrkutató eszközöket, holdbázist... építeni vele. És persze zikzikért felviszi a kívánt mennyiségű starlinket is.
don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up...
-
Gargouille
őstag
"Miért mondanék ellent magamnak? Alapvetően a metán hajtóanyagú kereskedelmi rakétákról volt szó. Te kevered össze a Merlin hajtóművet a Raptorral, de nem tudom eldönteni ez szándékosságból vagy másból ered e."
Szerintem nem keverte össze. Igazából semmilyen jelentősége nincs annak, hogy metánnal vagy mással üzemel-e egy rakéta, üzleti szempontból kizárólag az az egyetlen mérce, hogy mekkora költséggel tudsz felvinni kilogrammonként anyagot az űrbe. Jelenleg ebben a tekintetben a Spacex nagyon jól áll a Falcon-al. Ha a Starship is elkészül és üzembe áll, akkor pedig még alacsonyabb lesz ez a kg/$ mutató.
Ő pont arra reflektált, hogy te kereskedelmi alkalmazás szempontjából közelítetted meg a kérdést, ebben a tekintetben pedig tök mindegy, hogy kerozinnal vagy metánnal juttatja fel a terhet, csupán a költség a mérvadó.
Lassan kiderül, hogy amit korábban abszurd humornak gondoltunk, az csak szimpla jövőbelátás volt.
-
vicze
félisten
válasz Gargouille #41 üzenetére
"Starship is elkészül és üzembe áll, akkor pedig még alacsonyabb lesz ez a kg/$ mutató"
Komolyan az mit összehazdoik Musk azt még bárki beveszi?
De azt azért lerazoljatnád hogyan fog Starship bármi nem Starlinket pályára állítani, csak mert ezt még SpaceX-nek nem sikerült kitalálni. Komolyan kiváncsi vagyok melyik full lehetetlen CGI-t hoszed el. -
#54625216
törölt tag
Akkor most mégsem a gyakorlati használhatóság a fő szempont?
Mi az a gyakorlati használhatóság szempontjából releváns képesség, amiben a LandSpace beelőzte a SpaceX-et? A metán meghajtás nem képesség, hanem egy technológia megoldás egy adott képesség eléréséhez. Ha más cégek más technológiát alkalmaznak és az se nem költségesebb se nem gyengébb hatékonyságú, akkor hol itt a beelőzés?
Ha mondjuk holnap a kínaiak előállnának egy 100%-ban újrahasznosítható hordozórakétával, aminek a payload kapacitása 100 tonna és a fellövésenkénti költsége 50 millió USD alatt maradna, na akkor valóban beelőznék a SpaceX-et (és kb. mindenki mást) függetlenül attól, hogy mivel hajtják.
Maga a metán hajtómű pedig eleve nem valami alien technológia, hogy nemzetközi verseny lett volna, hogy ki fejleszti ki elsőként. Jó pár űrtechnikai cégnek van működő metán hajtóműve, a kínaiak most sikeresen rárakták egy belépő szintű hordozórakétára, ennyi a sztori. Nyilván ez sem lebecsülendő, de mi értelme farokméregetési versenyt csinálni belőle?
"Ezzel csak magadat járattad le, hiszen nem ezt írtad #32-ben."
ezt írtam:
"Ha a Volvo hidrogén hajtású kamiont fejleszt én meg egy évvel korábban kijövök egy hidrogénhajtású biciklivel, akkor beelőztem a Volvo-t?"
így csak behelyettesítettem a mondatodban a cucc szó helyére a biciklit, hogy egyértelmű legyen, hogy mit hasonlítunk mihez.
"Vagy mégsem maradnak le ahogyan te elképzelted, mert már szerelik össze a kínaiak kamiont a tesztpályához."
Na de ha a jövőbeli biciklieladásból akarják finanszírozni a kamion fejlesztést, akkor miből szerelik össze a kamiont most?
-
ddekany
veterán
"Alapvetően a metán hajtóanyagú kereskedelmi rakétákról volt szó."
Az ki lett már fejtve párszor fentebb, hogy mennyire üvöltően logikátlan erre fókuszálni önmagában, hogy metán, meg hogy valami kereskedelmi felért vele. Ezek után elgondolkodik az ember, hogy ennek az erőltetésére mi ösztönöz. Miért nem lehet simán annak kezelni finoman szólva túlzó/ferdítő Kínai propaganda kiáltványokat, mint amik? Miért fáj ez neked? Ettől még Kínának vannak valós eredményei is az űrprogramjában, amik ismertek, ha az lenne a parád, hogy valaki alá becsüli őket, meg elbízza magát.
Új hozzászólás Aktív témák
- Formula-1
- Milyen belső merevlemezt vegyek?
- Intel Core i5 / i7 / i9 "Alder Lake-Raptor Lake/Refresh" (LGA1700)
- Házi hangfal építés
- Elektromos rásegítésű kerékpárok
- Samsung Galaxy Watch4 és Watch4 Classic - próbawearzió
- Opel topik
- Óra topik
- Kínai, és egyéb olcsó órák topikja
- CMF Phone 1 - egy jó telefon
- További aktív témák...
- GIGABYTE B760M DS3H DDR4 alaplap,ÚJ
- Gyári Bontott iPhone 14 Pro Max Purple alkatrészek
- ASUS VG259QR - 24.5 inch - 165Hz - FullHD - 2 év garancia
- Xiaomi Redmi Note 9T 4/128GB, Újszerű, Kártyafüggetlen, Töltővel, Dobozzal, 1 Év Garanciával!
- Samsung Galaxy A35 5G 6/128GB, Újszerű, Kártyafüggetlen, Töltővel, 1 Év Garanciával!
Állásajánlatok
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen