- Rejtett díjak, nehéz lemondás: az USA pereli az Adobe-ot
- Vodafone otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
- Microsoft Outlook topic
- Milyen routert?
- Bittorrent topik
- VoIP telefonálás
- Az USA tisztifőorvosa figyelmeztető címkét ragasztana a közösségi médiára
- DIGI kábel TV
- Facebook és Messenger
- Otthoni hálózat és internet megosztás
-
IT café
Fórumtársak szimulátor komponenseinek/hardvereinek/játék preferenciájának táblázata és annak konklúziója GalaHU tollából.
Új hozzászólás Aktív témák
-
neilszab
őstag
válasz
sebgutkopf #4052 üzenetére
"..amúgy ahhoz képest hosszabb lett a szöveg, mint ahogy terveztem eredetileg. "
Hát igen, ezt ismerem, én is jártam már így!
Egyébként közben itt magamban gondolkoztam a dolgon és végül is nem értem, hogy a H váltó miért nem jó nektek kéziféknek? Annyi a vele a gond ugye, hogy nem pattan vissza magától, így kézzel vissza kell tolni üresbe, de hát ez így egyébként nem tűnik nekem akkora problémának, vagy tévedek?
Szólj, ha kint van a cikk!
[ Szerkesztve ]
Szimulátoros versenyek - www.GTR-Masters.hu
-
neilszab
őstag
-
neilszab
őstag
válasz
sebgutkopf #4064 üzenetére
A képeket hogy lehet nagyba megnézni?
Szimulátoros versenyek - www.GTR-Masters.hu
-
neilszab
őstag
Srácok, nem tudok nektek segíteni a Momo vs R660 kérdésben. El kell menni a boltba, meg kell őket fogdosni, forgatni, nyomkodni...aztán meghozni a döntést.
A Momo valószínüleg alapesetben jobb vmivel, viszont az R660 pedig (amellett, hogy azért az is jó ám) nem fog cserben hagyni pár hónap után és nem kell majd rendszeresen szerelgetni se.
Ha vki vesz egy R660-at feltétlenül számoljon be nekünk!
(Bocs, ez a hsz nem neked szól Shad0w)
[ Szerkesztve ]
Szimulátoros versenyek - www.GTR-Masters.hu
-
neilszab
őstag
Hát igen, már nem egy helyen is elhangzott, hogy az NFS nem igazán alkalmas a kormányok tesztelésére...használatára se nagyon...
Még a komoly szimulátoros kollégáknak is nehezére esik ráhangolni a G25 az Shift-re, annak ellenére, hogy a játék állítólag mennyi lépést tett a realitás felé.... hát azért még lenne hová fejlődni...
Tesztelésre én is inkább a fent belinket Simbin játékot javaslom, ott részletesen be lehet állítani a kormányt, hogy kiderüljön, mire is képes
Olvasd át Kormány Kalauz beállításokról szóló részét, az sokat fog segíteni, hogy kihozd belőle amit lehet.
A játékon belül pedig a kocsi setupban a steering lock opcióval tudsz játszani azzal, hogy mennyit forduljon a kocsi kereke egységnyi kormány elfordításra, minél kisebb számot adsz meg, annál kevesebbet kell tekergetned a forduláshoz.
Jaa, a képernyőn lévő volán késésének meg semmi köze a kormányhoz, ez a videókártya beállításain múlik. Feltételezem nvidia kártyád van, ki kell kapcsolni a driverben a képkockák előre generálását...(asszem alapból 3-on van, át kell tenni 0-ra)
Na majd számolj be mi vót!
A kormány/pedál ergonómiailag rendben van, kényelmes, tartós?
[ Szerkesztve ]
Szimulátoros versenyek - www.GTR-Masters.hu
-
neilszab
őstag
válasz
Bandit21 #4107 üzenetére
Ez nehéz ügy.
Nekem egy DFP-ém (a DFGT elődje) és egy G25-öm van...
A DFP kényelmesebb, jobb a fogása, rettentő jók rajta a gombok (különösen a D-PAD) és a kormány minden szempontból nagyon renbe van, egy rossz szava nem lehet rá, imádom.
A G25 ezzel szemben pedig mechanikailag szimplán jobb, precízebb, jobban érzem a kocsit, olyan, mint ha kábé 3 méterrel szélesebbb lenne az út vele. Azon is van egy rakás gomb, de sajnos csak a váltóblokkon (amivel váltani egyébként hatalmas FUN!!), de igazából ha a kormány mellé rakod, akkor elég könnyen elérhetők kézzel a gombok... a pitlimitet, a fékerőtbeállítást, a pause-t nyugodtan ráteheted, az üresnek ott a kuplung pedál, a oldalra/hátra nézéshez pedig ott a két gomb a kormányon. (ha egyszerre nyomod, akkor hátranéz)
a DFGT a DFP-hez képest nagyobb átmérőtt kapott és elvileg mechanikailag is átdolgozták belülről, de nem tudom mennyit fejlődött, és azt se hogy a DFP-hez vagy a G25-höz lehete-e inkább közelebb, de mondjuk itt eleve nem vmi hatalmas különbségre kell gondolni ám közöttük.
G25:
+ profibb mechanika
+ H-váltó
+ komolyabb fém pedálszett kuplunggalDFGT
+ ergonómia
+ gombokSzimulátoros versenyek - www.GTR-Masters.hu
-
neilszab
őstag
válasz
Bandit21 #4109 üzenetére
Műszakilag a G25 magas színvonalt képvisel, de mind a két modell rendkívül massszív és strapabíró, baj nem igen lesz velük.
A H-váltónak szimulátorokban is igencsak van létjogosultsága, ha az adott szériában a valóságban is használják. GT Legends, Grand Prix Legends, rFactor egyes modjai, vagy például a legnagyobb királyság az a Live For Speed, ami vérbeli szimuláció és hihetetteln mekkora nagy H-váltóval meg kuplunggal tolni
Egyébként én épp most tervezet pár gombot műteni a G25-ömre, kis barkácsolással az is remekül kivitelezhető, ez itt egy profi kivitelezés, ennél vannak jóval egyszerűbbek is..
Szimulátoros versenyek - www.GTR-Masters.hu
-
neilszab
őstag
Hát az igazság az, hogy ezek a GRID-ek, meg NFS-ek nem a kellő tisztelettel és műgonddal kezelik a kormányokat, előfirdul, hogy meg is gátyulnak néha tőlük...
Ha tesztelni akarjátok, hogy valóban jól működik-e minden, akkor ezeket a demókat javaslom:
Live For Speed - [link]
rFactor Lite - [link]
Simbin játékok - [link]Valamelyik demó letöltése után állítsátok be ezeket, és mehet a buli...
Shift-re meg lehet venni egy analóg gamepadot, az való arra...
[ Szerkesztve ]
Szimulátoros versenyek - www.GTR-Masters.hu
-
neilszab
őstag
válasz
!Overdose! #4132 üzenetére
Nekem DFP-ém van, meg G25, a DFGT kimaradt..
A DFP és G25 volánja között érzekelhető a különbség a precizitásban és a műszaki tartalomban, de azt is tudom, hogy a DFGT is fejlődött ilyen téren a DFP-hez képest.
Esetleg tudnál mondani pár szót egy DFP vs DFGT összehasonlítás....természetesen nem a külsőségek érdekelnek....
Köszi
Szimulátoros versenyek - www.GTR-Masters.hu
-
neilszab
őstag
Igazából a G25 pedálja se akkor műszaki bravúr, abban is csak rugó, van meg potméter, ahogy a DFGT-jébe is, csak az egyik komolyabb anyagokból van csinálva és magasabb a minőségérzete, ennyi.
A DFGT-vel lábfejből kell fékezni (egyébként nagyon precízen adagolható, kicsit be is keményedik), a G25-tel meg combból kel tó'ni.....de nem tudnám azt mondani, hogy az egyik különösen jobb, vagy jobban érezhetőbb, mint a másik, csupán megszokás kérdése
Ami meg a váltópöcköket illeti, lehet, hogy nem néz ki olyan jól, de számomra sokkal szimpatikusabb és kellemesebb a DFGT megoldása, nagyon kézre áll és remekül működik...
Ami meg a H-váltót illeti, minőségileg valóban kicsit elmarat a pedáltól, meg a kormánytól, de ettől függetlenül remekül használható, és iszonyat mekkora fellingje van. Amíg nem volt, nem hiányzott, de most hogy már van, annyi élményt nyújt, hogy nem mondanék le róla, az tuti!
[ Szerkesztve ]
Szimulátoros versenyek - www.GTR-Masters.hu
-
neilszab
őstag
Én úgy érzem, hogy a DFP kényelmesebb, kellemesebb és pihentetőbb fogású, mint a G25. A G25-tel jelenleg pont a váltófülekkel van a bajom (még szokom), valahogy nem tudom hova rakni tőlük a kezem, míg a DFP ilyen szempontből (ergonómia) tökéletes.
A G25 és DFP markolata pont egyfomra vastag, mégis nekem a DFP teltebbnek tűnik, jobban kézreáll, nem fáj, vagy fárad tőle a kéz hosszú futamok során sem. A G25-tel jövő csütörtökön lesz az első komolyabb versenem (45 perc időmérő + 90 perc futam), így arról még nem tudok nyilatkozni.
A gombokat meg azért meg lehet oldani, ha a H-váltót a kormány mellé rakod nem sokkal....
A MOMO-t meg felejtsd el, ezek a típusok minden szempontból jobbak nála, az biztos.
[ Szerkesztve ]
Szimulátoros versenyek - www.GTR-Masters.hu
-
neilszab
őstag
válasz
!Overdose! #4140 üzenetére
Jó, de érzetre, vezetési élményre, kezelehtősége, pontosságra csak tudsz valamit mondani DFP vs DFGT témában...
Szimulátoros versenyek - www.GTR-Masters.hu
-
neilszab
őstag
válasz
!Overdose! #4142 üzenetére
Na várj: DFP vs DFGT
- A borításuk tudtomal ugyan az, fogásra annyi köztük a különbség köztük hogy a DFGT volánjának átmérője 3 centivel nagyobb
- a gombok is ugyan azok, meg az elehelyezésük is kábé... jó, rendben tekerő nincs rajta, de ennek mi köze a vezetési élményhez, ez csak egy funkció
- Ha a precízségük ugyan az (meg az FFB, meg az alpvető mechanikai ellánállás...szóval mind ami a belsején múlik), akkor meg nem igazán értem, hogy mi alapján mondod azt, hogy a DFGT van olyan jó, mint a G25, mikor itt van a előttem egy DFP és egy G25 és teljesen egyértelnűen érzem, hogy a G25 a volán vislkedése és tekergetése szempontjából azért egy magasabb kategórát képvisel.Mindezzel nem kötöszködni akarok veled (nem vagyok olyan
), csak nem igazán értem amit írsz és amit tapasztaltál...
Szimulátoros versenyek - www.GTR-Masters.hu
-
neilszab
őstag
Belekerült az új cikkbe (Tippek, trükkük, turpisságok) három nagyon komoly kézikönyv a setup készítésről és a beállítások műszaki/technikai hátteréről...
Szimulátoros versenyek - www.GTR-Masters.hu
-
neilszab
őstag
Valóban rettentő kevés kép van róla a neten, nekem is csak vmi japán site-on sikerült találnom róla néhány izgalmasabb fotót...
Esetleg nem tudnál felrakni pár jó minőségű képet a kormányról, meg az érdekesebb részleteiről mindenféle szögből, akár még hátulról is?
Köszi szépen!
[ Szerkesztve ]
Szimulátoros versenyek - www.GTR-Masters.hu
-
neilszab
őstag
válasz
einstein #4163 üzenetére
Én nem tudok róla, hogy jönne-e vmi új típus, egyszerűen sztem csak a G27 elkezdte nyomni lefele felülről a szamárlétrát.
Azt nem értem, hogy a DFP-ét és DFGT-ét marketing szempontból miért állítják be még mindig csak konzolos kormánynak... lehet azért, mert így drágábban lehet eladni? Vagy nem akartak házon belül konkorenciát állítani a MOMO-nak, amit viszont (annak ellenére hogy már évek óta egyértelmű, hogy gyárilag szar) igen magas áron tartottak mindeddig. Arra sem voltak képesek, hogy kiadjanak egy új átdolgozott szériát, vagy hogy szimplán a DFP pedáljával csomagolva szállítsák, ami viszont tök jó...
Sztem egyszerűen tudták (és igazuk is volt), hogy az emberek úgy is s*gghülyék, és vesznek minden sz@rt mint a cukrot, ha az jól néz kis és elég drága....
. ..és most jutottak el odáig, hogy kezd kiborulni a bili és váltani kellett valamit.
Mindenesetre én azt gondolom, hogy a G25-öt is ki fogják vonni rövid időn belül a piacról, csak úgy, mint a MOMO-t. És vagy jön egy új kormány a Momo helyére, vagy hivatalosan is ajánlani fogják PC-re a DFGT-ét.... az ára (és az EX-é is) pedig marad a régi, a G27 meg lekúszik 50-60 ezer köré...
Ez a prognózisom a jövőre... tőzsdetippeket is adok, de azé' már pénzt is kérek!
[ Szerkesztve ]
Szimulátoros versenyek - www.GTR-Masters.hu
-
neilszab
őstag
Nem javítanak semmit, hanem kapsz egy zsír új kormányt, amivel jöhetsz megint vissza x hónap múlva. Ezt eljátszod velük 2-szer, 3-szor, aztán eleged lesz és megpróbálod magad megszerelni, ami működni is fog... egy darabig (folyamatos karbantartás mellett), de addigra elkezd már kotyogni a kormányod is kicsit (de a pedálszerelgetés miatt a garid már ugrott), és 2-3 év után veszel magadnak egy G25-öt, mert hibába tök jó kormány amúgy a Momo, a tököd ki van má a szerelgetéssel...
Szimulátoros versenyek - www.GTR-Masters.hu
-
-
neilszab
őstag
Új információt nem fogsz már kapni:
- A DFP messze a legtutibb, de már csak használtat találhatsz
- A Momo egyértelmű pontozással kikap a DFP-étől, de azért elég jó.... lenne, ha nem lenne szar a pedál... és bizny el fog romlani...ha kicserélik, akkor az is...és így tovább
- Az Ex egy érezhetően alacsonyabb kategóriát képvisel és azzal is lehetnek azért problémák
- A Saitek sztem simán van olyan jó, mint az Ex, gondok sincsenek vele és még olcsóbb isEnnél többet mi sem tudunk, innen már csak rajtad áll..
Szimulátoros versenyek - www.GTR-Masters.hu
-
neilszab
őstag
Hááát, sztem amit a Codemasters ki fog hozni F1 címen, az ennek a fórumnak a lakói szemében nagy valószínűséggel egy rakás kaki lesz. Lehet, hogy a grafika nagyon szép lesz, de a szimuláció korrekt megvalósításához nem fűznék sok reményt.
Aki F1-ezni akar és kicsit is komolyan vesz magát, annak ott a:
rFacort + CDTP mod
vagy LFS és abban benne van a BMW, a fizikára meg nem lehet panasz...Szimulátoros versenyek - www.GTR-Masters.hu
-
neilszab
őstag
Én hobby használatra leginkább a Saitek R660GT ajánlanám: jó, olcsó és strapabíró darab.
Ha nem kell bele FFB, akkor a Saitek R220 lehet a jó választás, meglehetősen olcsó is és bírja a strapát. Bár finoman jegyezném meg, hogy a jól beállított Force Feedback effekt igen csak valóságos visszajelzést tud adni a futóműről, persze ehhez megfelelő szimulátor is szükséges, az NFS és társai valóban csak a gagyi rázom ezerrel össze vissza effektet tudják, de a technológia ennél jóval többre képes ám!
A kormány kalauzban van egy részletes leírás a beállításoktól, valamint a kiegészítő írásban is találhattok ennél még részletesebb megoldásokat a finomra hangolásra... mindkettőt érdemes alaposan elolvasni...
Szimulátoros versenyek - www.GTR-Masters.hu
-
neilszab
őstag
Rendelhető nyomásérzékeny (load sensor) fékpedál mod a G25-höz.
Szimulátoros versenyek - www.GTR-Masters.hu
-
neilszab
őstag
Ha visszaolvasol, az elmúlt pár oldalon pont ezt a kérést boncolgattuk mi is és erősen képbe jöttek még a Saitek kormányai is, de elárulom: nincs tuti választás a kérdésben
Viszont az is igaz, hogy nem NFS és Dirt2 tekintetében kerültek elő a kormányok...
Javaslom olvasd el a "Kormány Kalauz"-t (google)
[ Szerkesztve ]
Szimulátoros versenyek - www.GTR-Masters.hu
-
neilszab
őstag
Jó kérdés, teljesen egy árban vannak és kábé ugyan azt is tudják. Itt a Logitech márkát nem kell plusz pontként elszámolni, véleményem szerint minőségben a Saitek talán még jobb is nála.
Csak részletinfókkal tudok segíteni neked, a döntés már csak rajtad áll:
Az Ex esetben viszonylag gyakran hallunk hibásodásokról, a Saiteken viszont nagyon kevés a gomb, csak 4 db. Egyebet nem tudok
Ha van lehetőséged fogdosd meg őket, az Ex szinte minden multi polcain kint lóg.
Szimulátoros versenyek - www.GTR-Masters.hu
-
neilszab
őstag
Ez nem a kormány hibája. A megoldás a játék, vagy a videókártya beállításai között keresendő. Az Nvidia kártyáknál péládul van egy olyan funkció, hogy pár képkockát már előre kiszhámol előre, azt ki kell kapcsolni, illetve a gyors reakciókért illik, olyan fix 60 fps fölött tartani a játékot.
Az meg már egy teljesen más kérdés, ha nem pont annyit forog a kormány a játékban, mint a kezedben, ez is csak beállítás kérédése.
Egyébként én is azt javaslom, hogy próbálj ki igazi szimulátorokat, a kormánynak igazán csak azoknál van értelme.
Szimulátoros versenyek - www.GTR-Masters.hu
-
neilszab
őstag
Hát pedig ezt csakis belső nézetből lehet megpróbálni, hogy ha rántasz egyet a kormányon hirtelen, akkor egyből, késlekedés nélkül fordul-e a kezeddel együt a virtuális kormány is. Ha ez így van, és még mindig nem fordul elég jól a kocsi, akkor az már csak a játékon belüli beállítás kérdése és nem hiba. Ugyanis az is be kell állítani, hogy adott kormány elfordulásra mennyit forduljon el a kerék. Erről bővebb leírást a kormány kalauzban találsz.
Az nvidia driverben pedig ezt kell beállítani:
max frames to render ahead: 0 (asszem alapból 3-mon vna)Szóval én azt javaslom töltsd le az lfs, vagy a Race On demót, állíts be mindent a kalauz szerint, és belső nézetben próbáld ki a dolgot...
(jah és nagyon fontos, hogy ki kell kacspolni a kormányozási segítségeket!!!)
Szimulátoros versenyek - www.GTR-Masters.hu
-
neilszab
őstag
Ennek a kormánynak is mgevannak a maga előnyei is hátrányai, ezeket az elmúlt két hónapban alaposan kivesésztük itt a fórumban, nem úszod meg, hogy ne olvasss vissza legalábbi az őszi termést a topikban.
Valamint ez is nagyon hazsnos olvasmány: [link]
Elöljáróban 3 dolgot lehet érdemes választani, de a döntés nem könnyű:
Logitech Momo Racing
Logitech Drifing Force Ex
Saitek R660 GTSzimulátoros versenyek - www.GTR-Masters.hu
-
neilszab
őstag
válasz
Levin01 #4381 üzenetére
A Grid és NFS szintü játékoknak mindig is gondja volt a kormányokkal, párszori nekifutás után be lehet ugyan állítani őket úgyahogy, de a kormi igazi tudása sose fog kijönni belőle.
Javaslom fusd olvasd át a Logout-on a Kormány Kalauz című írást a megfelelő beállításokhoz és próbáld ki vmelyik igazi szimulátort demojával a MOMO-ot (szintén az írásban vannak megemlítve), hogy megtud, milyennek is kéne lennie ennek valójában és hogy kiderüljön tényleg a driver-e rossz.
Ha ezek után továbbra is visszahúz a szíved a Grid-hez, akkor hajrá...egyébként lehet be kéne kapcsolnod a Combinated pedals opciót
Sok sikert!
Szimulátoros versenyek - www.GTR-Masters.hu
-
neilszab
őstag
Létrejött a Magyar szimulátoros közösségi oldal a HSW szerkesztőinek jóvoltából.
Érdemes megnézni, egyre több ismerős névre bukkanhatunk a tagok között, valamint a naptárjában megtalálhatóak a legtöbb hazai liga futamjai és ezen kívül még sok más apróság is: hungariansimworld.ning.com
és mint hír a HSW honlapján: [link]
[ Szerkesztve ]
Szimulátoros versenyek - www.GTR-Masters.hu
-
neilszab
őstag
válasz
CHIPman #4398 üzenetére
Mielőt kérdezgetsz, ajánlom neked, hogy olvasd el ezt a cikket: Kormány Kalauz
Utána már sokkal könnyeb lesz megválaszolni a kérédéseidet, ha a cikk nem válaszolja meg helyettem. A Saitek nem gagyi kínai, a repülőszimes eszközökben például az élen jár és a kormányai is nagyon jók, csak a dizájn nem az igazi. Belépő kategóriában inkább Saitek, mint Logitech sztem
A Saitek R220 az gumis és olcsó, a vibráció az tök hülyeség, amúgy meg az FFB-és is visszaugrik, ha jól állítod be..
[ Szerkesztve ]
Szimulátoros versenyek - www.GTR-Masters.hu
-
neilszab
őstag
válasz
Laca19 (a) #4415 üzenetére
Kedves Laca!
Biztosan vmi buta szoftveres dolog áll a háttérben, bár csodálkozom rajta, hogy az rfactor is hülyéskedig veled. Ami fontos lehet, hogy a gép bekapcsolásakor a pedálokat lehet kalibrálni kell.
Tehát gép bekapcs, mind a két pedált nyomd le külün szépen tövig, majd engedd vissza. Elvileg a driverben a csúszka is pont így fog mozogni. Majd menj be az Rfactorba és ott is állíts be újra a gázt és a féket és szépen nyomd le ott is őket tökig. Ha nem jó, akkor cseréld fel a gázt a fékkel, állítsd be ugyan így, majd vissza (rF-ben ezzel nekem is volt már gondom) és akkor elvileg megjavul.
Írj, hogy mi volt!
Ha végleg nem megy, javaslom próbáld ki ezt a szimulátort: LFS
Szabi
[ Szerkesztve ]
Szimulátoros versenyek - www.GTR-Masters.hu
-
neilszab
őstag
válasz
Laca19 (a) #4420 üzenetére
Tehát a Driverben jó, de bármelyik játékba belépsz, egyből gombként lesz érzékelve?
ha beléps LFS-be, akkor a beállításoknál látod a tengelyeket, ott sem mozog szépen a csúszka, ha nyomkodod a pedált?
Beállítások --> irányítás --> Tengelyek/FF --> képernyő jobb széle
Szimulátoros versenyek - www.GTR-Masters.hu
-
neilszab
őstag
Foggalmam sincs, a kinézet az egy dolog, de Genius kormánnyal nem nagyon találkoztam (sőt, egyáltalán) még szimes körökben. Meg kell fogdosni és tapogatni, bár én elég bizalmatlan vagyok a márkával kormány ügyben.
Sztem Saitek R440, nem néz ki jól, de tuti, hogy jó és tartós kormány.
[ Szerkesztve ]
Szimulátoros versenyek - www.GTR-Masters.hu
-
neilszab
őstag
válasz
Laca19 (a) #4422 üzenetére
Ez vmi nagyon buta driver hiba lehet, sztem próbáld ki egy másik gépen....esetleg driver nélkül...szóval le kell tesztelni minden variációt, tuti vmi bagatel apróság van a háttérben, az ilyesmi a legidegesítőbb...
Töltsd le a DXTweak nevü progit, be van linkellve a Logut-on a Tipppek, Trükkök, Turpisságok című írásomba
Szimulátoros versenyek - www.GTR-Masters.hu
-
neilszab
őstag
Új hozzászólás Aktív témák
- DJI Air 3 FMC RC2 drón +Garancia +Care Refresh +ND Filterek +USB töltő
- Bontatlan AOC 24G2ZU Gaming, IPS, 23.8 , Full HD, 240Hz, 0.5 ms, Freesync, G-SYNC - Számla+Garancia
- DJI Air 3 Fly More Combo RC2 drón +Garancia +Care Refresh +ND Filterek
- több db! HP Prodesk 600 G3 SFF i5-6 gen/16GB DDR4/256 SSD/500 HDD
- X1 Yoga 5th 27% 14" FHD IPS érintő i7-10510U 16GB 512GB NVMe ujjlolv IR kam aktív toll gar