Egyre többen vásárolnak mobilról

A felmérés fő megállapításai, hogy az Olcsóbbat.hu és az UNAS partnerei körében az elmúlt év során nőtt a webshopok forgalma, nőtt a vásárlók száma, és az átlagos kosárérték is növekedett, igaz, csak kismértékben. (A kutatás 2014 áprilisában online kérdőíves megkérdezéssel készült, 244 webshop részvételével.)

Biztató tendenciák

Az adatok alapján elmondható, hogy a hazai partner webshopok 5%-a szolgál ki napi 50, vagy több megrendelést. Az e-kereskedők háromnegyede kevesebb mint 10 rendelést kap naponta. Az interneten és a hagyományos boltokban, tehát „offline” is forgalmazók több mint negyede idén úgy nyilatkozott: online felületen már többet értékesítenek, mint hagyományos módon.

Tavaly a webáruházak több mint kétharmadának emelkedett a forgalma és növekedett vásárlóik száma. Ezzel párhuzamosan az egyszeri vásárlásnál elköltött összeg, avagy a kosárérték szerény növekedést mutat csak. A forgalom értéke és a vásárlók száma terén növekedésről beszámoló kereskedők fele szerint érdemben nőt a mobilról érkező forgalom. A stagnáló webáruházak harmada szerint is nőtt a mobilról érkező látogatók és vásárlók száma.

A kutatásban résztvevő webshopok kétharmadának 200-nál kevesebb látogatója van, naponta 6%-uk fogad több mint 1500 látogatót. Háromnegyedüknek 4% alatti konverziós rátája van, ötödüknek 1% alatti a konverziója. A többség átlagos kosárértéke 6000 és 15 000 Ft közé esik. Tizedüké haladja meg a 30 000 Ft-ot.

A válaszadó webshopok kínálatában a számítástechnikai cikkek, a háztartási eszközök, a kozmetikumok és a játékok vannak jelen a legnagyobb arányban.

Megéri fejleszteni

Az elmúlt időszakban a webshopok közel fele végzett nagyobb vagy kisebb átalakítást az oldaluk működésében, míg közel ennyien változtattak az áruház kinézetén, megjelenésén. A 2013 előtt is működő webshopok ötöde mondta mindössze, hogy honlapján nem történt átalakítás, fejlesztés.

A jövőben marketingeszközeik, közösségi médiamegjelenésük, illetve a termékek száma és megjelenése kapcsán szeretnének fejleszteni az internetes kereskedők. Bebizonyosodott, hogy érdemes forrásokat áldozni a fejlesztésekre, hiszen az érdemi fejlesztéseken átesett webáruházak kétharmadának nőtt a forgalma és vásárlói száma, valamint gyakran a kosárérték is növekedést mutatott. 2014-ben a legnagyobb arányban a 2006 és 2010 között alapított online boltok terveznek fejlesztéseket indítani.

Lehetőségek

Sajnos a hazai webáruházak közel felében még mindig nem lehet online fizetni. Ötödük használ hagyományos banki modult, harmaduk pedig bankoktól független fizetési szolgáltatást alkalmaz.

A webáruházak hatékonyságát és sikerességét a boltok több mint háromnegyede a Google Analytics használatával méri. A Google-t másodikként nem a konkurens vállalat követi, hanem a webshopok egyedi fejlesztésű programjai. Az e-kereskedők által alkalmazott marketingeszközök közül egyértelműen vezetnek az ár-összehasonlító oldalak (70%), melyet a közösségi média (68%) és a hírlevelek (65%) követnek. Az egy évvel korábbi adatokhoz képest kevesebben használnak banneres megjelenést, illetve már kicsit kevesebben használnak hírlevelet.

A közösségi média érthető módon még mindig meghatározó fontosságú a webshopok számára. Önmagáért beszél, hogy az áruházak 99%-a használja kommunikációjában a Facebookot. A Google+-on a webhopok 36%-a van jelen, a YouTube pedig szép növekedést mutat: a hazai áruházak már 25%-a használja rendszeresen marketingkommunikációja során. Fizetett hirdetések terén a webshopok harmada 10 és 50 ezer forint között költ egy hónapban. 22%-uk 10 000 Ft-ot sem szán fizetett hirdetésekre, 39% több mint 50 000 forintot költ el havonta, amiből 3%-uk esetében ez az összeg 1 millió forint fölött van.

Tájékozódás és tájékoztatás

Szakmai döntéseik előkészítése során a webáruházak üzemeltetőinek túlnyomó része hazai online forrásokból tájékozódik. Több mint felük olvas hazai szaklapokat, blogokat, illetve szakmai hírleveleket. Ötödük követi a külföldi webshopok változásait, de csak 10%-uk olvas idegen nyelvű szaklapokat. A hazai források közül az Olcsóbbat.hu és más hasonló oldalak szakmai hírlevelei a legnépszerűbbek.

A fogyasztóvédelmi előírásokat és más jogi dokumentumokat a többség a webáruház szolgáltatójának sablonjai alapján jeleníti meg. Kevesebb mint ötödük készít el egyéni ÁSZF-et vagy például Adatvédelmi Szabályzatot.

Azóta történt

  • Megvan az év internetes kereskedője

    2014-ben egy optikai termékekkel foglalkozó vállalkozást választottak meg Év Internetes Kereskedőjének.

  • Figyelem! Fontos változások a webshopoknál!

    Péntek óta az egész EU-ban egységes szabályozás lépett életbe az e-kereskedelemben. A legfontosabb, hogy az elállási jog határideje 14 napra nőtt.

  • Webshopot indított a Decathlon is

    Forgalomnövekedést várnak ugyan az új kereskedelmi formától, de az látszik, hogy nem a webáruházra koncentrálnak elsősorban.

Előzmények