Kis kínai gyártók rúgják be a nagyok által kihagyott UHD-ziccert

Nagyon sokan szinte megváltóként várják az OLED kijelzők korszakának eljövetelét, ez azonban még odébb van kicsit. A nagyméretű panelek előállításához szükséges gyártástechnológia egyelőre igencsak megdrágítja az OLED eszközöket, és jelenleg finoman szólva sincs túlkínálat belőlük, a belépő modellek ára pedig még mindig az egekben van: ha ma valaki venni szeretne egy 55 colos LG vagy Samsung modellt, nagyjából 9000 dollárt kell fizetnie érte. Miközben a Samsung és az LG évek óta rengeteg pénzt pumpál az OLED fejlesztésekbe, úgy fest, hogy néhány „noname” kínai gyártó a másik tévés hívószóra, az UHD-ra (Ultra High Definition) fókuszálva egészen szép eredményeket tud elérni a kijelző piacon.

Hirdetés

Elemzők szerint az UHD kijelzők népszerűsége kissé váratlanul érte a drágább technológia fejlesztésére koncentráló nagy gyártókat, ami érthető, hiszen nagyon kevés még a 4K felbontású forrásanyag, amik használatával ténylegesen kiaknázható lenne az UHD kijelzők tudása. Az LG kijelző üzletágának vezetője el is ismerte, hogy nem jól mérték fel az UHD piacban rejlő lehetőséget, mert úgy gondolták, hogy még nincs itt az UHD ideje. Ezért aztán kevéssé foglalkoztak ezzel a termékcsaláddal, és főleg az „alacsony” árkategóriában vannak jelentősen lemaradva a kínai versenytársaktól.

Kínában 1800 dollárért lehet hozzájutni egy 55 colos UHD tévéhez, ami meglehetősen jó üzletnek tűnik az ugyanekkora méretű, de ötször ennyibe kerülő Samsung és LG OLED készülékekhez képest, ezt a hatalmas árbeli eltérést pedig az OLED jobb általános képminősége nem tudja kompenzálni, főleg, ha figyelembe vesszük, hogy ezek még mindig csak 1080p felbontású panelek. Míg Kína legnagyobb tévégyártója, a China Star Optoelectronics Technology (CSOT) legutóbbi pénzügyi negyedévét 9,6 százalékos nyereséggel zárta, a szintén kínai BOE Technology pedig 8,9 százalékos profithányadot ért el, a világ legnagyobb LCD gyártója, az LG Display csak 5,6 százalékot ért el, a japán Sharp pedig mindössze fél százalékot. A Samsung Display 13 százalékos, kimagasló nyeresége elemzők szerint elsősorban a nagyon magas haszonkulccsal értékesített OLED kijelzőknek köszönhető, az LCD kijelzők önmagukban csak 3-7 százalék közötti profit hoznak a dél-koreai gyártónak.

Az IHS elemzőcég szerint az UHD kijelzők forgalma idén a tavalyi 33 ezer darabról idén a hússzorosára emelkedik, ami főleg a kínai piacnak köszönhető.

A BOE Technology 7,5 milliárd dollárnyi tőkét szeretne bevonni nagybefektetőktől annak érdekében, hogy tovább bővíthesse gyártókapacitását.

Azóta történt

Előzmények