Homályos pontok az Uber önvezető autójának baleseténél

Valami nem tiszta a történetben, mivel a két fél egymásnak ellentmondó kijelentéseket tesz, és valaki biztosan szabálytalankodott.

Nemrég az IT café is beszámolt arról a múlt pénteki balesetről, melyben az Uber egyik önvezető tesztautója is részes volt, és bár személyi sérülés nem történt, a keletkezett anyagi kár miatt ez a baleset az autonóm autókkal végzett amerikai tesztek során bekövetkezettek között a súlyosabbak közé számít. Ugyanakkor véleményt alkotni vagy minősíteni akkor még nem volt lehetőség, mivel a rendőrség még végezte a vizsgálatot.

Szerdán azonban megjelent az arizonai város rendőrségének (Tempe Police Department) jelentése, melyből az derül ki, hogy az elsőre viszonylag egyszerűnek tűnő eset sokkal komplexebb, mint gondolnánk.

A feltételezett alapszituáció: egy ember által vezetett autó úgy kanyarodott balra, hogy nem adta meg az elsőbbséget az Uber szabályosan közlekedő, a 40 mérföldes sebességkorlátozást betartó Volvójának, nekiütközött és az oldalára borította – a tesztautóban utas nem volt hátul, elöl a két tesztmérnök figyelte az autonóm módban közlekedő jármű viselkedését.

Ez tisztának tűnik, akkor mi a probléma?

Patrick Murphy, az autóban ülő egyik mérnök azt közölte, hogy a Volvo 38 mérföld/óra sebességgel haladt egyenesen a McClintock Drive-on, amikor egy kereszteződéshez értek, ahol éppen akkor váltott sárgára a forgalomirányító lámpa, amikor a kocsi belépett a kereszteződésbe. A mérnök ekkor látta, hogy egy zöld Honda balra kanyarodik a McClintock Drive-ról a Don Carlos Avenue-ra, de az autó egy ideig holttérben volt, majd minden olyan gyorsan történt, hogy nem volt idő reagálni, az ütközés elkerülhetetlen volt.

A Honda vezetője, Alexandra Cole azt mondta a rendőröknek, hogy mielőtt – a neki biztosított zöld jelzés után – megkezdte a kanyarodást, elhaladt a belső két sávban a lámpa miatt álló két autó előtt, a járda melletti külső sávban nem látott egyetlen autót sem, aztán egyszer csak elérepült a Volvo. A rendőrségi jelentés viszont kitér arra, hogy Cole a három sávból csak kettőt látott be tisztán, a harmadikat nem.

A beszámolók alapján felvázolva így történhetett a baleset:

Uber - Tempe
[+]

Egy szemtanú szerint nem Cole volt a hibás, hanem a másik sofőr, amelyik még át akart érni a sárgán, ezért gázt adott.

Mivel a szemtanúk gyakran megbízhatatlanok, és a többi szemtanú nem értett egyet az előbb idézett véleményével, a rendőrség végül a Volvo vétlenségét állapította meg. Ugyanakkor a kétség megmaradt, hogy vajon az autó szenzorai érzékelték-e a lámpaváltást, és amennyiben igen, miért döntött úgy a rendszer, hogy még biztonságosan átér a kereszteződésen – ezt a gyanút erősítheti, hogy tavaly San Franciscóban már volt egy eset, amikor az Uber kocsija áthajtott a piroson, illetve öt alkalommal a térképes rendszer nem ismerte fel a közlekedési lámpákat.

Elképzelhető, hogy egy olyan probléma került most elő, mely az emberi vezetőknél is gyakran okoz gondot, időnként balesetet is: hogyan reagál a sofőr, ha viszonylag nagy sebességgel ér a kereszteződéshez, és a lámpa épp akkor vált sárgára. Itt nagyon fontos a helyes döntés: néha a fékezés a jó megoldás, néha a rágyorsítás (általában az utóbbi). Lehet, hogy az Uber szoftvere még nem tudja jól kezelni a helyzetet. Másrészt viszont furcsa a történetben, hogy ha a Volvo tényleg a sárgán ment át, akkor hogyan lehetett zöld a kanyarodó járműnek? Egy laikusnak úgy tűnik, hogy vagy az Uber alkalmazottai nem mondanak igazat, és az autó a piroson hajtott már át, vagy a Honda vezetője, aki korán (vagy későn) kanyarodott be a kereszteződésbe.

Valószínűleg lesz még folytatása a történetnek.

Azóta történt

Előzmények