Elon Musk: Big Fucking Rocket

Mars-bázis, Hold-bázis, utazás rakétával a Földön – a vállalatvezető nagyszabású terveket vázolt fel az űrkutatási kongresszuson, ahol bemutatta az új rakéta koncepcióját is.

A Nemzetközi Világűrkongresszust (International Astronautical Congress – IAC) idén szeptember 25-29. között az ausztráliai Adelaide városában tartják, és ezen a találkozón Elon Musk – többek között a Tesla és a SpaceX alapítója és vezetője – kifejtette nagyszabású űrkutatási terveit. A kisebb súlyúak a Mars és Hold kolonizációjával kapcsolatosak, a résztvevőket és az újságírókat inkább az előadás végén bemutatott projekt, a BFR földi felhasználása rázta meg.

A Mars-, illetve a Hold-utazás koncepciója már nem mai Musk elképzelései között, most inkább arra tért ki, hogy milyen részleteken változtattak.

E nagyszabású terveket folyamatosan kritizálják, mivel sok szakértő úgy véli, hogy ezek a projektek olyan drágák, hogy jelenleg nincs esély a megvalósításukra. Musk általában azzal védekezik, hogy nagy erőkkel dolgoznak a költségek csökkentésén, és már komoly eredményeket értek a SpaceX programban, valamint hogy folyamatosan keresik az új forrásokat, és e törekvések is reménykeltőek.

Az előadás legfontosabb bejelentése az volt, hogy új rakétát fejlesztenek, mely kiváltja majd a jelenlegi Falcon rakétákat és a Dragon hordozót: ez lenne az univerzális felhasználhatóságú BFR (Big Fucking Rocket). A rakéta hajtóműve egy Raptornak nevezett egység, melyet eddig 100 másodperces működéssel teszteltek – mint Musk elmondta, egy Mars-landolásnál körülbelül negyven másodperces működéssel kell számolni.

A vállalatvezető azt is elmondta, hogy a Falcon fejlesztései is jól haladnak, a landolási biztonságot már olyan szintre emelték, hogy hamarosan támasztólábakra sem lesz szükség – emellett felpörgetik a kilövések számát is, és azt tervezik, hogy az idei 20-hoz képest jövőre már 30 missziót teljesítenek. Az is fontos újítás lesz, hogy a szállító egység új verziója, a Dragon 2 már automatikusan fog csatlakozni a Nemzetközi Űrállomáshoz (ISS).

A BFR-t teljes egészében újrafelhasználhatóvá teszik, alacsony Föld körüli pályán 150 tonna lesz a terhelhetősége – ehhez képest az év végén debütáló Falcon Heavy csak részben hasznosítható újra, teherbírása pedig 30 tonna.

A váratlan bejelentés ekkor jött: Musk elmondta, hogy ha már építenek egy olcsó – vagyis sokszor felhasználható –, nagy teherbírású rakétát, akkor azt miért ne használhatnák ki földi közlekedésre is? A földi alkalmazás során ez a jármű a Föld két legtávolabbi pontja között is maximum egy óra alatt megteheti az utat.

A SpaceX egyébként úgy tervezi, hogy öt év múlva két ember nélküli hajót küldenek a Marsra, majd két év múlva újabb kettőt, ám ezeken egyenként már 100 utast is – akik a tervek szerint megkezdik a bázisépítést.

Azóta történt

Előzmények