Hirdetés

Sikeres teszttel jelentkezett be a SpaceX kistestvére

Az Electron nevű rakétát fejlesztő Rocket Lab bejelentette, hogy a hétvégén sikerrel zárult szállítójuk második tesztje, és ezúttal elérték az orbitális pályát is. A cégnél úgy látják, hogy e misszió után az Electron készen áll a piaci bevezetésre, vagyis hogy küldetéseket vállaljon.

Hirdetés

A rakétát a vállalat új-zélandi indítóállásáról küldték föl helyi idő szerint szombat este, és az indítás után nyolc és fél perccel az Electron sikeresen pályára állított három kisebb kereskedelmi műholdat.

A Rocket Lab azt tűzte ki célul, hogy rakétájuk megbízásból kis méretű műholdakat állítson pályára, ehhez a feladathoz alakították ki az Electront, mely a kisebb ilyen járművek közé tartozik: kb. 16 méter magas (a SpaceX Falcon 9 közel négyszer ekkora), teherhordó képessége így behatárolt, nagyjából és feladattól függően 165 és 250 kg közötti súlyú hasznos terhet tud felvinni alacsony Föld körül pályára (a Falcon 9 teherbírása hasonló pályánál nagyjából százszorosa ennek).

Ugyanakkor a kis méret egyáltalán nem probléma, sőt: igen széles az a piaci szegmens, ahol nagy az igény a kis méretű műholdak viszonylag olcsó szállítására. Ehhez azt is hozzá kell tenni, hogy ezeknél az eszközöknél jelenleg csak az a lehetőség van meg, hogy becsatlakoznak egy nagyobb misszióba, ám mivel ott mások az elsődleges érdekek, erős a függés: akkor viszik fel függelékként a kicsiket, ha a nagyobb projekttel minden rendben van – ráadásul a kisebb vállalkozásnak ki kell várnia egy olyan missziót, mely számukra is megfelel. A Rocket Lab – ha valóban sikeresek lesznek – erre a gondra kínál megoldást, egyfajta mini charter járatként működhetnek a kis rakétával, és a költségek is viszonylag mérsékeltek: a mostani becslés szerint egy rendelésre történő egyedi repülés kijöhet akár 4,9 millió dollárból is.

És van esélyük, mivel már a második teszt sikerrel zárult: az első repülésnél („It’s a Test”) kommunikációs hibák miatt nem tudták elérni az orbitális pályát – de akkor is jól álltak, a vállalat képviselője azt nyilatkozta, hogy egyébként minden rendben volt, ha nem szakad meg a földi irányítás és a rakéta közötti kapcsolat, már elsőre megoldották volna a feladatot. Egyébként a második teszt („Still Testing”) sem volt problémamentes, eredetileg december elejére tervezték, de technikai és főként időjárási gondok miatt egész január végéig elhúzódott a megvalósítás: egy fényképező, illetve két, hajókat, valamint az időjárást figyelő műhold a helyére került. Épp ezért úgy döntöttek, hogy a korábban tervezett harmadik tesztrepülést kihagyják, és felkészülnek a kereskedelmi bevezetésre.

Igény mindenesetre lesz rá, és nemcsak a kevésbé tőkeerős cégeknél: az előzetes hírek szerint a NASA is kész megbízást adni kisebb műholdak felvitelére.

Azóta történt

Előzmények