2022. januárjában jelentette be a Microsoft, hogy 69 milliárd dollárért felvásárolja az Activision Blizzardot: az üzlet nem ment terv szerint, az USA, az EU és Nagy-Britannia trösztellenes hatósága is megpróbálta elgáncsolni. Végül az EU rábólintott az üzletre, Amerikában a bíróság állította le a hatóságot, így minden a brit CMA-n múlott, amely első körben blokkolta a felvásárlást, a felhős gamingpiacért aggódva.
Most viszont zöld utat adott az üzletnek, azzal a kitétellel, hogy a Microsoft a felhős gamingjogoktól megválik az Activision-címek kapcsán, az Ubisoft javára. Így a CMA már nem aggódik, a Microsoft pedig a meglévő vagy jövőbeli Activision Blizzard-címek felhős gamingjogait 15 éven át nem licencelheti. A CMA szerint így nagyobb lesz a verseny, ami jó a fogyasztóknak és a gazdaságnak.
Mindez nagy teszt volt a CMA számára: van-e elég jelentős ahhoz, hogy egy ekkora üzletet megállítson. A CMA úgy véli, az ő érdemük az Ubisofttal kapcsolatos megállapodás, és a kritikák ellenére a végeredmény jót tesz a versenynek. Korábban a Microsoft azzal kritizálta a hatóságot, hogy Nagy-Britannia nem jó hely a cégeknek. A brit pénzügyminiszter nem akarta aláásni a CMA függetlenségét, de korábban jelezte, a hatóságoknak bátorítaniuk kell a befektetéseket. A CMA ragaszkodik hozzá, hogy politikai nyomás vagy üzleti lobbi nélkül hozott döntéseket. Elemzők szerint mindezt győzelemnek tekintik, de óvatosnak kell lenniük, mert ha túlszabályozzák a szektort, akkor a tech ágazat kerüli majd a briteket.
Ki vezeti az új részleget?
A Microsoft Gaming alá olvadó Activision Blizzarddal pedig a Tencent és a Sony mögött a Microsoft lett a harmadik legnagyobb gamingvállalat.
Az üzletágért Phil Spencer felel majd, az idei év végéig Bobby Kotick is a képben marad. Spencer szerint a felvásárlás révén a Microsoft betörhet a több mint 90 milliárd dolláros mobiljáték-piacra. Elemzők szerint pedig egyből kapnak több mint 3 milliárd dollárnyi árbevételt a mobilos piacról. Úgy vélik, a Microsoft jövőképében az előfizetéses játékkínálat szerepel, ehhez pedig több tartalom kell, vagyis a felvásárlás nagy lépés ehhez.
Az USA még beleszólhat
Az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC) jelezte, hogy a brit döntés ellenére továbbra is ellene van az immáron lezárult felvásárlásnak. Figyelembe veszik majd az Ubisoft-megállapodást, de december 6-án fellebbeznek a bíróságon. Az FTC szerint az üzlet fenyegetést jelent a versenyre, fenntartják ezt a véleményüket.
Elemzők szerint az FTC fellebbezése már nem sokat befolyásol majd, csak további kitételekre számíthatunk, az üzlet megfordítására nem.