A kalózkodás valójában egy új üzleti modell


Matt Mason

A kalózkodás valójában egy új üzleti modell, mely arra sarkall, hogy az információ-megosztás új útjai, új szabályai jöjjenek létre – állítja tavaly megjelent könyvében (The Pirate's Dilemma: How Youth Culture Is Reinventing Capitalism – A kalóz dilemmája: hogyan találja fel újra az ifjúsági kultúra a kapitalizmust) Matt Mason újság- és bestselleríró, aki a problémáról most a Wired-nek adott interjút.

Mason korábban egy kalózrádió DJ-je volt, emellett egy brit underground magazin, az RWD alapító-szerkesztőjeként is tevékenykedett, mely weboldal igyekezett hidat létrehozni a kalózok és a piacot uraló kiadók között. Ám érdekes módon Mason legharcosabb ellenségei nem a hollywoodi médiacápák, hanem – ahogy a Wirednek elmondta – a „letöltők közösségének” egy része az, aki valójában nem nézi jó szemmel tevékenységét, mivel nem úgy gondol a kalózkodásra, mint egy anarchista mozgalomra, melynek célja a rendszer összezúzása, s ahol e tevékenység közben mindent szabad.

A szerző a héten a maine-i Camdenben, a rendes évi PopTech konferencián fogja kifejteni sajátos gondolatait, ahol a téma szokás szerint a technológiának az emberekre gyakorolt hatása.

Az említett könyvben olyan lehetőségekről beszél Mason, melyek arra mutatnak rá, hogy miképp tanulhatna az üzleti élet a kalózkodás jelenségéből: „Könyvem lényege, hogy a kalózkodás gyakran megvilágítja a létező piac hibáit. Amikor a piac nem úgy viselkedik, ahogy az emberek többsége akarja, akkor jelenik meg a kalózkodás sokféle formája.” Vagyis a kalózkodás Mason szerint egyfajta indikátor, mely jelenleg például arra kéne kényszerítse a kiadóvállalatokat, hogy egy szabad piac, illetve kollektív licencmegoldások kidolgozásán fáradozzanak, hiszen például – véli a szerző – az e-bookok is hamarosan megrengetik majd a papíralapú könyvpiacot: ő meg van győződve róla, hogy ha a Steve Jobs által menedzselt két képernyős, kiváló képet adó laptop elkészül, akkor a hagyományos könyvkiadói ipar „testületileg a gatyájába csinál”.

A médiaipar számtalan területén tevékenykedő Mason egyébként jelenleg hollywoodi szakemberekkel dolgozik együtt: a Heroes egyik producerével, Jesse Alexanderrel munkálkodnak egy tévésorozaton (Pirate TV), melyet könyvéből készítenének, s melynek epizódjai a kalózkodás gyakorlatát és hatását mutatják be.

Mason könyve egyébként ingyenesen letölthető a szerző weboldaláról – pontosabban a Radiohead mintájára mindenki annyit fizet érte, amennyit akar; eddig a letöltők körülbelül 15 százaléka utalt pénzt, s a szerző úgy látja, hogy a könyv eladási számait nem befolyásolta döntő mértékben az „ingyenes” netes hozzáférés.

Azóta történt

Előzmények