Hirdetés

Ingyenes szoftverekkel is segíti az IBM a magyar oktatást

Az IBM mai közleményében leszögezi, hogy több egyetemmel, főiskolával is évekre visszatekintő, szoros kapcsolatot ápol, a vállalat tananyagokkal, kutatási pályázatokkal, ösztöndíjakkal támogatja az intézményeket. Ennek részeként Academic Initiatives programja kurrens technológiákat biztosít diákok, tanárok és kutatók számára: a résztvevők ingyenes hozzáférést kaphatnak az IBM oktatási célra rendelkezésre bocsátott szoftvereihez és a vállalat egyéb erőforrásaihoz, például IBM-es szerverkörnyezetekhez.

Mától minden intézmény számára nyitott

Az Academic Initiatives programban eddig azok az intézmények vehettek részt, amelyek az IBM-mel külön megállapodást kötöttek. A szoftverletöltés lehetőségével eddig tizenhárom felsőoktatási intézmény élt, melyek több száz, egyébként licencköteles szoftverhez férhettek hozzá ingyen (köztük Websphere, Rational, Tivoli, Lotus, ILOG, Connections, InfoSphere termékekhez). Az IBM e tevékenységét idén kiterjeszti a magyar felsőoktatási intézmények teljes körére, és a korábbinál gyorsabbá, automatikusabbá teszi a letöltéshez, a szoftver- és szerverhasználathoz szükséges megállapodások megkötését. A programot a következő hónapokban fokozatosan az összes hazai középiskola számára is megnyitják.

A szoftvereket az IBM weboldaláról érhetik el az intézmények, és önállóan használhatják oktatási célokra, de igény szerint konzultációval, kurzusfejlesztéssel, vendégelőadásokkal is segíti őket a vállalat. A hallgatók, tanárok, kutatók akár a budapesti IBM Innovation Centerben is kipróbálhatják a tesztkörnyezeteket.

A fejlődés útja: egyetemi felhő

A vállalat közleménye szerint az oktatási célra szabadon felhasználható szoftverek közvetlen, azonnali segítséget jelentenek az intézmények számára, de a fejlett informatika a felsőoktatás más területein is ösztönözhet előremutató, hosszú távú változásokat. A globális IBM nemzetközi egyetemi kooperációi között több példa is akad, amely azt bizonyítja, hogy a felhőmegoldások kifejezetten jól illeszkednek a felsőoktatás infrastrukturális igényeihez. Az amerikai Georgia State Universityn például olyan megoldást dolgoztak ki, amely virtuális felhőbe kihelyezett laborgyakorlatokat tesz lehetővé egymástól akár több száz vagy ezer kilométerre működő hallgatói és kutatói csoportok számára, a Birmingham Metropolitan College-ban pedig kollaborációs rendszer segíti a hallgatókat és tanárokat előadásanyagok, információk gyors megosztásában.

Az IBM véleménye szerint a cloud technológia arra is lehetőséget ad, hogy az egyetemek, főiskolák közös szerverterületen osztozzanak, ahelyett, hogy magas költségen saját szerverkapacitásokba ruháznának be. A jó terhelés- és időbeli elosztás révén az intézmények így kevesebb pénzből is folyamatosan korszerű IT-rendszereken oktathatnak, emellett komoly számítási kapacitásokhoz juthatnak kutatási projektjeik megvalósításához. Az IBM úgy látja, hogy a technológia itthon is könnyen, egyszerűen implementálható lenne, hiszen az egyetemi felhő nem feltétlenül igényel külön beruházást, ha a kormányzati felhő infrastruktúrájának kiterjesztésével valósul meg. Egy ilyen rendszer a távoli elérés révén a középiskolai informatikaoktatást is fenntarthatóvá és korszerűvé teheti, így segítve a felzárkózást az elmaradottabb régiókban.

Azóta történt

Előzmények