A kínaiak egyelőre nem vásárolják fel a Facebookot


Több tudósítás is beszámolt arról, hogy Mark Zuckerberg, a Facebook alapítója és vezetője, a Time magazin által az Év Emberének választott üzletember Kínába utazott, és ott látogatást tett a kínai piacot uraló helyi keresőcég, a Pajtu (Baidu) központjában, és egy „paparazzi-fotó” tanúsága szerint találkozott a Pajtu alapítójával, Robin Livel.

Az újságírói kérdésekre a kínaiak igen visszafogottan válaszoltak, Kaiser Kuo, a cég nemzetközi kapcsolatokért felelős igazgatója csak annyit nyilatkozott az AP hírügynökségnek: „Természetesen nem fogom letagadni, ami a képen látszik”, de ekkor többet nem mondott. Ám mivel gőzerővel indultak be a találgatások, Kuo többször is reagált ezekre a Twitteren, ahol például azt is leírta, hogy a Facebook felvásárlásáról szóló pletykák „erősen túlzóak”, s felhívja a figyelmet arra, hogy Robin Li és Mark Zuckerberg már régóta jó viszonyban vannak, fölösleges elméleteket gyártani találkozójukról, hiszen csak együtt ebédeltek. Ugyanakkor egy másik blogban utalt rá, hogy a sok várható nehézség ellenére egyáltalán nem elképzelhetetlen a partneri viszony kialakítása, az együttműködés.

A hírek megemlítik azt is, hogy a Facebook ázsiai terjeszkedését kiemelt fontosságúnak tartó Zuckerberg jelenleg kínaiul tanul, mintegy felkészülve a jövő év végén tervezett expanzió elindítására (Zuckerberg októberben a Stanford Egyetemen tartott előadásában elmondta, hogy jelenleg a dél-koreai, a japán és az orosz piac meghódása a céljuk, ezek után következhet 2011 végén Kína).

Ez a lépés még akkor sem lesz egyszerű, ha az ambiciózus Robert Li amerikai kollégájához hasonlóan csakis nagyban gondolkodik – korábbi nyilatkozataiból kiderül, hogy cégét a Microsofttal és a Google-lal egy súlycsoportba kívánja hozni, versenytársként kívánnak fellépni –, mivel politikai okokból a kínai állam 2009 óta blokkolja a Facebookot. S ha még ez nem lenne elég: Kínában is vannak igen népszerű közösségi oldalak (a Kajhszin – Kaixin – és a Zsenzsen – Renren –, 80, illetve 150 milló felhasználóval), melyek ugyan nem képesek akkora gazdasági potenciált felmutatni, mint a Facebook, a helyi igényekre szabottságuk miatt mégis jelentős tényezőknek számítanak.

A Stanfordon mondott beszédében Zuckerberg optimista és határozott volt: „Hogyan is tudnánk megteremteni az összekapcsolt világot, ha kihagyunk belőle 1,6 milliárd embert?”

Azóta történt

Előzmények